2018-12-17, 14:46
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fast jag fattar dock inte vitsen med det hela?
Varför göra det så omständigt, fejka fram en diagnos? Det är väl bara att mörda när de väl bestämt sig, det är väl främst jakt på bot under flera år gällande första dottern som gjort dem utmattade, att föräldrarna inte såg nån livskvalitet eller framtid pga sjukdomssituationen.

Helt klart har det varit viktigt för mördarna att framstå som så goda och omsorgsfulla som möjligt för sin omgivning, både innan och efter morden. Om man bara slaktar ungarna "cold turkey" blir det svårt att inbilla sig att man kommer få några sympatier etc, jag tror att det var viktigt för de att kunna avsluta på ett sätt som kändes "snyggt" i deras föreställningsvärld. Och det har ju lyckats till stor del, tråden är full av sympatisörer, farfar och vad jag antar är övrig familj förstår och förlåter. En historia behövdes berättas. Jag tror inte alls att det förekommit en seriös jakt på bot under sjukdomsåren, i alla fall inte ifrån båda föräldrarna. Minst en av de har förstärkt och saboterat försöken till lösning och tillfriskning för att bibehålla kontroll över sin värld, detta är barn som betraktats som egendom och antagligen också fått ta skulden för i stort sett allt i mördarnas miserabla liv. Jag tror inte på det som du skriver "föräldrarna inte såg nån livskvalitet pga sjukdomssituationen" utan jag vill stryka "pga sjukdomssituationen" ur den meningen. Jag tror absolut inte att ME är det egentliga motivet, det användes som ursäkt för att under planering motivera och rationalisera och för de som sedan skulle granska, anhöriga och övriga, inte skulle döma dessa empatiska föräldrar.
Senast redigerad av drunknar 2018-12-17 kl. 15:15.
Citera
2018-12-17, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Helt klart har det varit viktigt för mördarna att framstå som så goda och omsorgsfulla som möjligt för sin omgivning, både innan och efter morden. Om man bara slaktar ungarna "cold turkey" blir det svårt att inbilla sig att man kommer få några sympatier etc, jag tror att det var viktigt för de att kunna avsluta på ett sätt som kändes "snyggt" i deras föreställningsvärld. Och det har ju lyckats till stor del, tråden är full av sympatisörer, farfar och vad jag antar är övrig familj förstår och förlåter. En historia behövdes berättas. Jag tror inte alls att det förekommit en seriös jakt på bot under sjukdomsåren, i alla fall inte ifrån båda föräldrarna. Minst en av de har förstärkt och saboterat försöken till lösning och tillfriskning för att bibehålla kontroll över sin värld, detta är barn som betraktats som egendom och antagligen också fått ta skulden för i stort sett allt mördarnas miserabla liv. Jag tror inte på det som du skriver "föräldrarna inte såg nån livskvalitet pga sjukdomssituationen" uatn jag vill stryka "pga sjukdomssituationen" ur den meningen. Jag tror absolut inte att ME är det egentliga motivet, det användes som ursäkt för att under planering motivera och rationalisera och för de som sedan skulle granska, anhöriga och övriga, inte skulle döma dessa empatiska föräldrar.
Oavsett ME så har nån situation gjort att de vill ta livet av hela familjen. Det finns givetvis ett motiv och det lär inte vara prestige bortom döden.

Edit. Vill bara förtydliga att kursiv text är ordval från polis i januari utifrån brevet:
"Jag tror inte på det som du skriver "föräldrarna inte såg nån livskvalitet pga sjukdomssituationen"
Senast redigerad av develi 2018-12-17 kl. 15:36.
Citera
2018-12-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det är så oerhört mycket i livet som är svårt att förstå. Hur funkar en dator? Hur lagar man en punka? Hur botar man halsfluss?

Som tur är finns det proffs som har nischat sig på olika områden som man kan be om hjälp och råd när man kört fast. För visst hade det sett fånigt ut om man försökte installera en förgasare i datorn, lagat slangen med jordnötssmör eller käkat gummibjörnar för att bli frisk?

Proffsen i det här fallet har berättat att föräldrarna planerade för och gemensamt och i samförstånd tog beslutet att avsluta sina och sina barns liv. Anledningen var att båda döttrarna hade fått varsin diagnos på sjukdomen ME.

För säkerhets skull upprepade man informationen och berättade att sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar

Kanske upprepade och sammanfattade proffsen allt en gång till för att även de mest klenbegåvade och språkförbistrade skulle kunna greppa vad som hänt?

Det tyckte jag i så fall var ett bra beslut!

Jag brukar inte svara människor som gör mig väldigt förbannad!!
Du är tydligen en person som sätter in människor i olika fack, som de som har klen begåvning,har språkbristningar m.m. Sen tror du att akademiker o andra högutbildade är de som framgång i livet!

Jo jo ..det ser man nu att så inte är fallet, (synd om de människor som inte förstod förrän det var för sent) Hade denna familj bestått av en bra arbetarfamilj, så hade de kopplat in BUP , Sociala, m.m direkt o detta enbart för att man inte vill trampa en akademiker på tårna!

Ja du det är mycket i livet som är svårt o med erfarenhet så söker man hjälp där man vet att det finns!!

Dessa föräldrar gjorde inte det, inte Oskar och inte Hanna , så på det sättet är båda två involverade, om nu båda planerade att mörda döttrarna?

Du har en sån dubbelmoral så det är inte klokt. DU som hela tiden försöker få till att det är Hanna som drogade flickorna !!

Säg till Oskars familj att inte gå in här på sidan, det tror jag inte är så bra..man kan ärligt talat logga ut, när det blir för mycket, vilket jag kommer göra nu!
Citera
2018-12-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har också tänkt den tanken. Men både polisen OCH Leif GW hävdar att det var ett gemensamt beslut.

Tänkt som du MEN LGW har väl knappast haft tillgång till förundersökningsprotokollet. Han vill nog inte heller vara den som ifrågasätter en tragedi som utförts pga sjukdom. Finns det ens någon åklagare som får se utredningen när ingen kan åtalas?
Citera
2018-12-17, 15:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Helt klart har det varit viktigt för mördarna att framstå som så goda och omsorgsfulla som möjligt för sin omgivning, både innan och efter morden. Om man bara slaktar ungarna "cold turkey" blir det svårt att inbilla sig att man kommer få några sympatier etc, jag tror att det var viktigt för de att kunna avsluta på ett sätt som kändes "snyggt" i deras föreställningsvärld. Och det har ju lyckats till stor del, tråden är full av sympatisörer, farfar och vad jag antar är övrig familj förstår och förlåter. En historia behövdes berättas. Jag tror inte alls att det förekommit en seriös jakt på bot under sjukdomsåren, i alla fall inte ifrån båda föräldrarna. Minst en av de har förstärkt och saboterat försöken till lösning och tillfriskning för att bibehålla kontroll över sin värld, detta är barn som betraktats som egendom och antagligen också fått ta skulden för i stort sett allt mördarnas miserabla liv. Jag tror inte på det som du skriver "föräldrarna inte såg nån livskvalitet pga sjukdomssituationen" uatn jag vill stryka "pga sjukdomssituationen" ur den meningen. Jag tror absolut inte att ME är det egentliga motivet, det användes som ursäkt för att under planering motivera och rationalisera och för de som sedan skulle granska, anhöriga och övriga, inte skulle döma dessa empatiska föräldrar.

Tack ! Jag tror du fick med allt, precis allt faktiskt. Polisen nickar nog också - instämmande.
Frågan som kvarstår blir då - Vad var så skämmigt att resultatet behövde bli så makabert ?
Vilka orsaker kan ligga till grund för morden ?
Citera
2018-12-17, 15:12
Medlem
Är det nån som har en sammanställning av vad LGW har sagt ang detta fall?
Citera
2018-12-17, 15:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har också tänkt den tanken. Men både polisen OCH Leif GW hävdar att det var ett gemensamt beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tänkt som du MEN LGW har väl knappast haft tillgång till förundersökningsprotokollet. Han vill nog inte heller vara den som ifrågasätter en tragedi som utförts pga sjukdom. Finns det ens någon åklagare som får se utredningen när ingen kan åtalas?

Ja, att glaset på varje sida på millilitern skulle innehålla exakt lika mycket tror inte jag heller på.
Livet och framförallt relationer är samspel. En styr ibland och den andre ibland, när det är som mest optimalt är båda tillfreds med detta.

En tanke på att mörda barnen uppstår inte hos bägge samtidigt och någon av dem har sannolikt stretat emot mer än den andre. Men på något sätt har bägge hamnat här till slut.

Om en redan tidigt skjutit ut sig från eget liv och lagt undan sin egen vilja och egna behov, är svårt att veta utan att ha känt dem bägge. Men på något sätt är det nog ändå så att en hållit i rodret och den andre varit med ombord - men - det är det viktiga - ingen har hoppat av, ingen har ropat på hjälp och ingen har försökt förhindra.

Därför är bägge lika skyldiga till mord på barnen.
Men sannolikt var en trots allt mer drivande.
Dock finns det ingen anledning för polisen att, när alla är döda och FUP ska läggas ner, peka ut den ene eller andra. Det lägger bara extra ok att bära för anhöriga.
Citera
2018-12-17, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eftersom bara ett självmord redovisades tar jag för givet att de övriga dödsfallen var mord.
Mamman dog av "strypning, eventuellt (även här) i kombination av kvävning".
Pappan "har tagit sitt liv" genom att hänga sig.
Man kan tänka sig att dödsorsakerna redovisats som "strypning" resp. "hängning", men nu redovisas specifikt att Oskar "tagit sitt liv". Det räcker för mig.
Ja, jag har frågat vilken text som gör att det sägs mord, mord, mord samt självmord då dödsorsakerna (strypning, kvävning, hängning) från rättsmedicinska undersökningen redovisas. Är det för att dödssätt (tagit sitt liv) endast presenteras på honom menar du?

"Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande (..):
"Kvinnan i huset, mamman, har dött av strypning, eventuellt även det i kombination med kvävning och slutligen mannen, pappan, har som jag sa inledningsvis* dött genom att han har tagit sitt liv genom att hänga sig."

* Han hänvisar till nåt han redan sagt, dvs att patrullen "lyckas hitta en glipa i vilken dom kan lysa in och där kan dom då konstatera att man ser en mansperson som förefaller han tagit sitt liv genom att hänga sig."
Senast redigerad av develi 2018-12-17 kl. 16:02.
Citera
2018-12-17, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag brukar inte svara människor som gör mig väldigt förbannad!!
Du är tydligen en person som sätter in människor i olika fack, som de som har klen begåvning,har språkbristningar m.m. Sen tror du att akademiker o andra högutbildade är de som framgång i livet!

Jo jo ..det ser man nu att så inte är fallet, (synd om de människor som inte förstod förrän det var för sent) Hade denna familj bestått av en bra arbetarfamilj, så hade de kopplat in BUP , Sociala, m.m direkt o detta enbart för att man inte vill trampa en akademiker på tårna!

Ja du det är mycket i livet som är svårt o med erfarenhet så söker man hjälp där man vet att det finns!!

Dessa föräldrar gjorde inte det, inte Oskar och inte Hanna , så på det sättet är båda två involverade, om nu båda planerade att mörda döttrarna?

Du har en sån dubbelmoral så det är inte klokt. DU som hela tiden försöker få till att det är Hanna som drogade flickorna !!

Säg till Oskars familj att inte gå in här på sidan, det tror jag inte är så bra..man kan ärligt talat logga ut, när det blir för mycket, vilket jag kommer göra nu!

Vet du, det är helt ok att du blir superduperarg på mig. Då kanske din hjärna fylls med tillräckligt mycket blod och adrenalin att du kan förstå följande -
Det som har inträffat är inte avhängigt av utbildning. Varken för mycket eller för lite, lika lite som morden styrts av att fadern i familjen var flintskallig. Det var tex inte så att FU-ledare Stefan Svensson på presskonferensen sa att anledningen till Oskars beslut var för mycket studier och för lite hår. Istället berättade Stefan att utredningen sammantaget gav stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomfört den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
Anledningen var att båda döttrarna hade fått varsin diagnos på sjukdomen ME.

Du behöver alltså inte fundera på akademi eller antal hårsäckar på fädernet, det räcker med att lyssna på de som vet – proffsen – för att förstå vad som hände.

Sen i nästa steg kan man börja fundera över hur i helvete det är möjligt att man som två föräldrar väljer att förinta sin familj, men då får man faktiskt ha anständigheten att utgå från den fakta som ligger på bordet och intet förneka. För den tiden är över då man kunde unna sig den lyxen!
Senast redigerad av Kurian 2018-12-17 kl. 16:36.
Citera
2018-12-17, 17:08
Medlem
NiccoJs avatar
Det här med strypning och ev också kvävning, vad menas? Blir man strypt kvävs man ju men om man blir kvävd trycker någon en kudde i flabben på en, ganska långa o plågsamma dödsmetoder båda, men vill man sin barn riktigt illa så...
Citera
2018-12-17, 17:32
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Det här med strypning och ev också kvävning, vad menas? Blir man strypt kvävs man ju men om man blir kvävd trycker någon en kudde i flabben på en, ganska långa o plågsamma dödsmetoder båda, men vill man sin barn riktigt illa så...

Kan ju även vara så att de trätt plastpåsar över barnens huvuden. Tänkte på att ngn i tråden skrev att blåljusfolket som först var på plats spydde utanför huset.
Citera
2018-12-17, 17:48
Medlem
Det jag tänker mest på är själva tillvägagångssättet... Vem valde dom att strypa/kväva först?
O under tiden som det pågick... Vart fanns den andra dottern?
Hörde lr såg hon allt?

Så fruktansvärt svårt att begripa hur detta kan hända.. HUR är man förmögen att skrida till handling!
Från tanke till handling är ett oerhört långt avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in