Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Hur det ligger till med detta tror jag ingen riktigt kan veta, men att det varit H som varit ensam skyldig skulle i så fall kräva att hon avlivar först barnen, sedan O och sedan lyckas lura i NFC att O hängt sig. Det tror jag inte är möjligt.
Någon obegriplig mord-självmordspakt kan man tänka sig (med viss övervinnelse, givetvis), att de vuxna mördat barnen, sedan dödar pappa mamma och till sist hänger sig pappa, eller (lika möjligt) att O har avlivat familjen och sedan hängt sig.
Men nu har erfarna poliser tillsammans med obducenter och tekniker utrett saken, och med den information balanserar de som garant för "nyfiken allmänhet" och de anhöriga och berättar ovanligt mycket, givet omständigheterna. Sedan berättar man troligen inte allt.
Givetvis finns det en och annan som då utgår från att "myndigheterna döljer något" och liknande postulat - och det är förstås rimligt att de anrikas i en sådan här tråd.
Men en del hypoteser (denna) borde man kunna utesluta med ett minimum av tankeförmåga. Det finns ju en del som pekar på att polisen (med sina experter) trots allt klarar av att reda ut brott, i alla fall av den här typen.
Jag lanserade en teori för länge sedan att Oskar kommit hem och hittat barnen döda och Hanna djupt medvetslös med avskedsbrevet i händerna, bara för Oskar att skriva på. Då ströp han henne i ren ilska, skrev på brevet och hängde sig därefter. Eventuellt gick han först ut på uppfarten och hämtade luft.
Det är inte omöjligt att så skedde. Men det motsägs av att de ska planerat morden tillsammans i flera månader. Man får anta att polisen har på fötterna i den frågan. Däremot skulle testamentet kunna vara upprättat utan att båda hade mord i sinnet. De kan t.ex. ha planerat en utlandsresa för hela familjen och velat fördela arvet, om alla fyra skulle omkomma i en flygkrasch.
Oskar har i så fall fortfarande mördat Hanna, men alternativet att ringa räddningstjänsten blir månne mindre aktuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
...
1.Uttalades det konkret att det var tre mord och ett självmord?
2. Finns uppgiften via text el video att tillgå?
Eftersom bara ett självmord redovisades tar jag för givet att de övriga dödsfallen var mord.
Mamman dog av "strypning, eventuellt (även här) i kombination av kvävning".
Pappan "har tagit sitt liv" genom att hänga sig.
Man kan tänka sig att dödsorsakerna redovisats som "strypning" resp. "hängning", men nu redovisas specifikt att Oskar "tagit sitt liv". Det räcker för mig.