2018-12-17, 10:59
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ska ALDRIG i mitt liv börja normalisera mord!!
Hittade denna sida...

https://mitteremitage.wordpress.com/2018/12/13/ett-liv-vart-mindre-an-doden/

R.I.P. Agnes och Moa

Det här stämmer väldigt bra in på det här fallet:

In addition, most high-profile cases have occurred in upper-middle-class communities and have been committed by parents who either refused services, or had more family services than is typical. This is not about services.

Övre medelklass? Japp.
Mer hjälp än vanligt? Ja det får man nog säga åtminstone från skolans sida. En mycket kostsam lösning.

Som sagt. Morden handlar inte om ME och inga föräldrar mördar sina barn för att de möter på lite motstånd från vården.
Citera
2018-12-17, 11:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag bygger den på logik, först och främst hur alla har dött. Spår i hemdatorer, eller elektroniska device över huvud taget, är inte bevis. Absolut inte i vårt hem och många jag hjälpt. Namnteckningars äkthet kan aldrig med 100% fastställas. Mördaren kan öva på flera hundra utskrifter innan han är nöjd. Sen har ci det berömda testamentet men inte ens där kan några testamentsvittnen veta om båda föräldrarna sett brödtexten. No way. Att efterlevande inte protesterat mot polisens konklusion är inte märkligt alls. Kan bero på vilken typ av människor de är. Timida, vill inte ställa till det mera, vill inte framstå som rättshaverister, vill bara glömma det som hänt, kanske skäms för att de inte haft så bra kontakt med sitt barn och barnbarn sista tiden. Polisen vill få ett avslut och det finns egentligen ingen anledning för dem att ifrågasätta bevisen när ingen efterlevande protesterat.

Visst fattar du väl vem den skyldige är nu?

Du har en poäng i ditt resonemang men jag är övertygad om att polisen har varit ytterst noggrann när de har analyserat, teknisk bevisning av alla dokument, tittat på digitalinformation i datorer och mobiler så det är uteslutet att slutsatsen är felaktig. Håller med dig att förfalska en namnteckning så att den för blotta ögat ser autentisk ut är inte svårt men den skall också hålla för teknisk bevisning.

Jag fattar att du tror O är den skyldige och jag hävdar att det finns inga tecken på att så är fallet. Om vi nu inte visste att bägge var skyldiga så kan det lika gärna vara H som är ensam skyldig.
Citera
2018-12-17, 11:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har en poäng i ditt resonemang men jag är övertygad om att polisen har varit ytterst noggrann när de har analyserat, teknisk bevisning av alla dokument, tittat på digitalinformation i datorer och mobiler så det är uteslutet att slutsatsen är felaktig. Håller med dig att förfalska en namnteckning så att den för blotta ögat ser autentisk ut är inte svårt men den skall också hålla för teknisk bevisning.

Jag fattar att du tror O är den skyldige och jag hävdar att det finns inga tecken på att så är fallet. Om vi nu inte visste att bägge var skyldiga så kan det lika gärna vara H som är ensam skyldig.

Hur det ligger till med detta tror jag ingen riktigt kan veta, men att det varit H som varit ensam skyldig skulle i så fall kräva att hon avlivar först barnen, sedan O och sedan lyckas lura i NFC att O hängt sig. Det tror jag inte är möjligt.

Någon obegriplig mord-självmordspakt kan man tänka sig (med viss övervinnelse, givetvis), att de vuxna mördat barnen, sedan dödar pappa mamma och till sist hänger sig pappa, eller (lika möjligt) att O har avlivat familjen och sedan hängt sig.

Men nu har erfarna poliser tillsammans med obducenter och tekniker utrett saken, och med den information balanserar de som garant för "nyfiken allmänhet" och de anhöriga och berättar ovanligt mycket, givet omständigheterna. Sedan berättar man troligen inte allt.

Givetvis finns det en och annan som då utgår från att "myndigheterna döljer något" och liknande postulat - och det är förstås rimligt att de anrikas i en sådan här tråd.

Men en del hypoteser (denna) borde man kunna utesluta med ett minimum av tankeförmåga. Det finns ju en del som pekar på att polisen (med sina experter) trots allt klarar av att reda ut brott, i alla fall av den här typen.
Citera
2018-12-17, 11:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur det ligger till med detta tror jag ingen riktigt kan veta, men att det varit H som varit ensam skyldig skulle i så fall kräva att hon avlivar först barnen, sedan O och sedan lyckas lura i NFC att O hängt sig. Det tror jag inte är möjligt.

Någon obegriplig mord-självmordspakt kan man tänka sig (med viss övervinnelse, givetvis), att de vuxna mördat barnen, sedan dödar pappa mamma och till sist hänger sig pappa, eller (lika möjligt) att O har avlivat familjen och sedan hängt sig.

Men nu har erfarna poliser tillsammans med obducenter och tekniker utrett saken, och med den information balanserar de som garant för "nyfiken allmänhet" och de anhöriga och berättar ovanligt mycket, givet omständigheterna. Sedan berättar man troligen inte allt.

Givetvis finns det en och annan som då utgår från att "myndigheterna döljer något" och liknande postulat - och det är förstås rimligt att de anrikas i en sådan här tråd.

Men en del hypoteser (denna) borde man kunna utesluta med ett minimum av tankeförmåga. Det finns ju en del som pekar på att polisen (med sina experter) trots allt klarar av att reda ut brott, i alla fall av den här typen.

Det är väl lite det jag vill komma fram till att polisen med alla resurser kommit fram till att bägge är skyldiga.
Det kan även vara Hanna som dödat barnen och O då dödat henne samt hängt sig själv. Det är så onödiga spekulationer. Exakt vad som hänt och varför kommer vi aldrig att få svar på men fakta är att bägge gemensamt planerat utplåning av familjen och det har skett i samförstånd.
Sedan är det självklart att en av föräldrarna yppat idén först och kanske en varit mer aktiv i själva dödandet. Men i min värld spelar det inte så stor roll, jag anser att bägge är lika skyldiga
Citera
2018-12-17, 11:51
Bannlyst
Hash, GBH, GBL, spice, heroin, designdroger mm mm är INTE läkemedel och har ALLA en lugnande effekt. De är dessutom mycket lättillgängliga och går enkelt att beställa på internet. De är dock strikt olagliga och kanske inget som anhöriga vill att man går ut och berättar om att man stoppat i små flickebarn för att de ska dö. Särskilt inte om man misslyckades och tvingades strypa/kväva sina medvetslösa barn med en svag andning och hjärtsvikt.
Senast redigerad av Kurian 2018-12-17 kl. 11:54.
Citera
2018-12-17, 11:53
Medlem
Svar till Maggie Cleary.
Jag känner inte familjen. Det är min teori, eftersom jag likt många andra känner att något skaver i hittills givna förklaringar. Dödar man en dotter kan man lika gärna erkänna att man dödat två. Ingetdera går att leva vidare med för de flesta personer.

Inget som framkommit talar för att föräldrarna fram till nyåret betett sig som monster. Det vi vet är att en dotter varit sjuk i flera år och givits diagnos ME. Det finns flera andra tillstånd som är vanligare hos barn/unga, men som är förknippade med stark oro - både hos den drabbade och hos anhöriga. Att även yngsta dottern fick diagnos och vistades hemma kan ha ändrat dynamiken i familjen på flera sätt.

Polisen bekräftar inte vem som dödat vem, däremot att föräldrarna gemensamt kommit överens om att utplåna familjen. De har i brev erkänt detta tillsammans, därför att ingen mening finns att fortsätta p g a barnens sjukdom. Det är sant, men inte hela sanningen. Min teori.
Citera
2018-12-17, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack. Tänkvärt. Logik kan vara svårt - särskilt i en gråskala. I händelsen i Bjärred har polisen fastställt att barnen blivit mördade. Inte lite, inte mycket - bara mördade.
En förälder har fått en briljant idé. Några tror att den delats av två. Dåden har regisserats, iscensatts och genomförts av en förälder. Några tror två.
Ja, polisen tex.
Citera
2018-12-17, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ska ALDRIG i mitt liv börja normalisera mord!!
Hittade denna sida...

https://mitteremitage.wordpress.com/2018/12/13/ett-liv-vart-mindre-an-doden/

R.I.P. Agnes och Moa

Skönt! Då finns det heller ingen utanför tråden som vill normalisera mord.
Citera
2018-12-17, 12:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Jag lanserade en teori för länge sedan att Oskar kommit hem och hittat barnen döda och Hanna djupt medvetslös med avskedsbrevet i händerna, bara för Oskar att skriva på. Då ströp han henne i ren ilska, skrev på brevet och hängde sig därefter. Eventuellt gick han först ut på uppfarten och hämtade luft.
Det är inte omöjligt att så skedde. Men det motsägs av att de ska planerat morden tillsammans i flera månader. Man får anta att polisen har på fötterna i den frågan. Däremot skulle testamentet kunna vara upprättat utan att båda hade mord i sinnet. De kan t.ex. ha planerat en utlandsresa för hela familjen och velat fördela arvet, om alla fyra skulle omkomma i en flygkrasch.
Oskar har i så fall fortfarande mördat Hanna, men alternativet att ringa räddningstjänsten blir månne mindre aktuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
...
1.Uttalades det konkret att det var tre mord och ett självmord?
2. Finns uppgiften via text el video att tillgå?
Eftersom bara ett självmord redovisades tar jag för givet att de övriga dödsfallen var mord.
Mamman dog av "strypning, eventuellt (även här) i kombination av kvävning".
Pappan "har tagit sitt liv" genom att hänga sig.
Man kan tänka sig att dödsorsakerna redovisats som "strypning" resp. "hängning", men nu redovisas specifikt att Oskar "tagit sitt liv". Det räcker för mig.
Citera
2018-12-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag bygger den på logik, först och främst hur alla har dött. Spår i hemdatorer, eller elektroniska device över huvud taget, är inte bevis. Absolut inte i vårt hem och många jag hjälpt. Namnteckningars äkthet kan aldrig med 100% fastställas. Mördaren kan öva på flera hundra utskrifter innan han är nöjd. Sen har ci det berömda testamentet men inte ens där kan några testamentsvittnen veta om båda föräldrarna sett brödtexten. No way. Att efterlevande inte protesterat mot polisens konklusion är inte märkligt alls. Kan bero på vilken typ av människor de är. Timida, vill inte ställa till det mera, vill inte framstå som rättshaverister, vill bara glömma det som hänt, kanske skäms för att de inte haft så bra kontakt med sitt barn och barnbarn sista tiden. Polisen vill få ett avslut och det finns egentligen ingen anledning för dem att ifrågasätta bevisen när ingen efterlevande protesterat.

Visst fattar du väl vem den skyldige är nu?

Jag har också tänkt den tanken. Men både polisen OCH Leif GW hävdar att det var ett gemensamt beslut.
Citera
2018-12-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det första fetade, nej det är ingen som vet i tråden

Det andra fetade
Vet inte om någon är övertygad om att barnen var drogade, endast spekulationer
- kan inte speciellt mycket om droger så om de skulle vara drogade har nog föräldrarna skaffat sig info om detta under de månader de planerade att utplåna familjen
- Detta är vad jag tror. Polisen har själva bestämt först vilken information de kan tänkas ge sedan har det nog stämts av med anhöriga som haft möjligheter att ha synpunkter. Detta är egentligen uppgifter som är sekretessbelagda så jag tror anhöriga har haft en del att säga till om.

Okej, tack för svar!
Citera
2018-12-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
H har dött genom strypning, alternativt kvävning. Det betyder i princip att det skett genom annans handåverkan. Det är mord.
Hade hon varit hängd hade detta angetts och kunnat vara suicid. Strypning eller kvävning är mordmetoder, men allt för brutalt och med allt för stort reflexmässigt försvar för att man i allmänhet ska kunna använda detta på sig själv som självmordsmetoder. Det skulle vara väldigt ovanligt om det var så i detta fall när redan två andra stryp/kvävningsmord förekommer där.
Uppgifter att O skulle ”hjälpt” H dö har också kommet flera gånger från olika inofficiella håll.

Är det inte en möjlighet att H hängts eller hängt sig på ett sådant sätt att hon strypts, d.v.s. inte med sådan fallhöjd att nacken brutits? Om O därefter tagit ned kroppen och bort snaran är det dels kanske inte möjligt att fastställa om strypningen skedde genom hängning, och dels är strypning tekniskt sett en riktig dödsorsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in