2018-12-17, 12:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Är det inte en möjlighet att H hängts eller hängt sig på ett sådant sätt att hon strypts, d.v.s. inte med sådan fallhöjd att nacken brutits? Om O därefter tagit ned kroppen och bort snaran är det dels kanske inte möjligt att fastställa om strypningen skedde genom hängning, och dels är strypning tekniskt sett en riktig dödsorsak.

Med intill visshet fastställd sannolikhet nej.
Då borde det finnas typiska tryckmärken uppåt av repet dvs av kroppens tyngd. Därtill skulle tungbenet gått sönder på ett typiskt sätt vid hängning. Vid strypning med rep, skärp, skarf etc ligger bandet runt halsen och lyfts inte uppåt och trycks mot skallbenet som vid hängning där kroppens tyngd är avsevärd. En strypfåra från dessa föremål skär in snett och mycket djupt vid hängning. Därtill uppstår små rivmärken i en viss riktning när hängningsrepet dras åt och lyfter uppåt.

Detta har obducenterna/utredarna nog extremt noggrant kontrollerat. Hade det funnit minsta tvekan hade polisen inte kallat det "strypning ev i kombination med kvävning" utan också lagt till att hängning var en möjlighet. Det gjorde inte polisen.

Motsatsen dvs att någon blir strypt men att mördaren vill få det att se ut som ett självmord genom hängning, finns det flera fall beskrivna. Där kan det vara svårare eftersom det ju faktiskt uppstår en djup snedförlöpande strypfåra av kroppens tyngd. Dock brukar man dessutom då under denna fåra finna ytterligare märken efter rep eller händer och själva hängningsfåran uppvisar inte tecken på små blödningar, typiska röda rispor av likriktade rivmärken och svullnader som inte bildas i denna fåra om döden inträffat innan kroppen hängdes upp.

Nej Hanna blev handgripligen strypt, eventuellt i kombination med kvävning, av den vuxne person som hade kraft att utföra det, Oskar.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-17 kl. 13:13.
Citera
2018-12-17, 12:58
Medlem
drunknars avatar
Jag har tidigare skrivit om teorin att den yngre dottern Moa manipulerats för att ge intryck av att även hon ha drabbats av ME och då bland annat med hjälp av lugnande läkemedel som ska ge liknande symptom. Detta skulle kunna förklara varför endast den ena av flickorna haft läkemedel i kroppen och också varför det endast handlat om spår/låga nivåer. Det skulle då vara rester av läkemedel som använts under sjukdomssimuleringen, utfört av en eller båda föräldrarna. Någon skrev att det var en allvarlig anklagelse att komma med men vad är lite drogning i jämförelse med dubbelmord på sina egna barn? Är man beredd att mörda barnen, och dessutom med sina bara händer, så är lite drogning/förgiftning knappast svårt att föreställa sig. Det skulle också förklara den andra diagnosen som bara är för osannolik för att köpa och passar för bra in i tidsramen. Man borde i alla fall kunna konstatera: Antingen är diagnosen manipulerad eller så var den utlösande för mordplanerna. Att denna spralliga glada flicka skulle insjukna i ME mitt under mordplanering är inte bara extremt osannolikt, jag skulle vilja påstå att det är så pass osannolikt att det passerar gränsen för omöjligt.
Citera
2018-12-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Med till visshet fastställd sannolikhet nej.
Då borde det finnas typiska tryckmärken uppåt av repet dvs av kroppens tyngd. Därtill skulle tungbenet gått sönder på ett typiskt sätt vid hängning. Vid strypning med rep, skärp, skarf etc ligger bandet runt halsen och lyfts inte uppåt och trycks mot skallbenet som vid hängning där kroppens tyngd är avsevärd. En strypfåra från dessa föremål skär in snett och mycket djupt vid hängning.

Två invändningar/förtydliganden: Det går att strypa någon med ett rep, ett band eller en snara -- det måste inte vara med händerna. Som du säger består skillnaden mot hängning då främst i dragriktningen. För några år sedan var det en kille som direktsände sin egen hängning på Internet, och fram till själva genomförandet skrev om det förestående här på Flashback. Jag vill minnas att han hängde sig halvsittande, lutandes mot en vägg -- säkert en metod han Internetstuderat. Hängning måste inte innebära fritt hängande kropp. Frågan är om spåren efter en sådan 'mild' hängning, efter att snaran har avlägsnats, går att med säkerhet skilja åt från strypning medelst lina bakifrån? Jag håller med om att det inte finns någon anledning för polisen att hemlighålla om det skulle finnas minsta tecken på att H kan ha hängts/hängt sig.

P.S. Såg att du och andra fann det stötande att O.H.s professionella hemsida uppdaterats utan att nämna att han dessutom var en kallblodig, våldsam barnamördare. Det går ju att (hövligt!) meddela sidans ansvarige om detta, då kontaktinformation i form av email och telefon är förhanden. D.S.
Citera
2018-12-17, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, även jag har väldigt svårt att tro att 2 föräldrar gemensamt har planerat att mörda döttrarna!!

Det är så många som konstiga uttalanden i denna tråd!!

De fick ingen hjälp av tex. BUP ....det kan definitivt inte stämma!!

De hade ME ....det kan de heller inte vara säkra på!! Finns flera sjukdomar med samma symtom !!

De siktade tydligen in sig på ME , trots att de visste hur man forskar...bara kolla på internet så hittar man flera andra sjukdomar som ger "trötthet"

Nu idag igen, så skriver nån att en av systrarna mördade den andra systern?? Det mår jag riktigt illa av!!
Dessa mordfall tror jag inte handlade om ME!!

Det är så oerhört mycket i livet som är svårt att förstå. Hur funkar en dator? Hur lagar man en punka? Hur botar man halsfluss?

Som tur är finns det proffs som har nischat sig på olika områden som man kan be om hjälp och råd när man kört fast. För visst hade det sett fånigt ut om man försökte installera en förgasare i datorn, lagat slangen med jordnötssmör eller käkat gummibjörnar för att bli frisk?

Proffsen i det här fallet har berättat att föräldrarna planerade för och gemensamt och i samförstånd tog beslutet att avsluta sina och sina barns liv. Anledningen var att båda döttrarna hade fått varsin diagnos på sjukdomen ME.

För säkerhets skull upprepade man informationen och berättade att sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar

Kanske upprepade och sammanfattade proffsen allt en gång till för att även de mest klenbegåvade och språkförbistrade skulle kunna greppa vad som hänt?

Det tyckte jag i så fall var ett bra beslut!
Senast redigerad av Kurian 2018-12-17 kl. 13:49.
Citera
2018-12-17, 13:27
Bannlyst
Citat:
Såg att du och andra fann det stötande att O.H.s professionella hemsida uppdaterats utan att nämna att han dessutom var en kallblodig, våldsam barnamördare. Det går ju att (hövligt!) meddela sidans ansvarige om detta, då kontaktinformation i form av email och telefon är förhanden. D.S.
Det går också att låta en gammal man som på ålderns höst förlorat sin son och två barnbarn vara ifred och låta honom hantera sin sorg på det sätt som han klarar av eller för stunden finner lämpligt.
Citera
2018-12-17, 13:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Två invändningar/förtydliganden: Det går att strypa någon med ett rep, ett band eller en snara -- det måste inte vara med händerna. Som du säger består skillnaden mot hängning då främst i dragriktningen. För några år sedan var det en kille som direktsände sin egen hängning på Internet, och fram till själva genomförandet skrev om det förestående här på Flashback. Jag vill minnas att han hängde sig halvsittande, lutandes mot en vägg -- säkert en metod han Internetstuderat. Hängning måste inte innebära fritt hängande kropp. Frågan är om spåren efter en sådan 'mild' hängning, efter att snaran har avlägsnats, går att med säkerhet skilja åt från strypning medelst lina bakifrån? Jag håller med om att det inte finns någon anledning för polisen att hemlighålla om det skulle finnas minsta tecken på att H kan ha hängts/hängt sig.

P.S. Såg att du och andra fann det stötande att O.H.s professionella hemsida uppdaterats utan att nämna att han dessutom var en kallblodig, våldsam barnamördare. Det går ju att (hövligt!) meddela sidans ansvarige om detta, då kontaktinformation i form av email och telefon är förhanden. D.S.

FB-användaren du nämner stod upp med linan vid ett fönster. Även om hängning inte måste innebära en fritt hägnade kropp så innebär ju de facto själva formuleringen hängning att något hänger uppifrån ner. Och då uppstår det typiska fynd som inte uppstår om vederbörande stryps.

Att man skulle kunna lyfta någon i en strypsnara uppåt är naturligtvis fullt möjligt, men då blir fynden som vid annan hängning.

Nej jag tycker inte att det är lämpligt att ringa anhöriga och påpeka deras olämpliga utlägg på nätet.
Det olämpliga i detta borde de som uppdaterat Oskars uppgifter själva komma till klarhet över.
Det handlar om ett gott omdöme. Att själv ringa dessa är inte heller gott omdöme enligt mitt förmenande.
Sannolikt kommer någon dock framöver att påpeka detta.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-17 kl. 13:46.
Citera
2018-12-17, 13:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det går också att låta en gammal man som på ålderns höst förlorat sin son och två barnbarn vara ifred och låta honom hantera sin sorg på det sätt som han klarar av eller för stunden finner lämpligt.

Ja, nu är det väl dags att sluta ringa till arbetsplatser och anhöriga. Huvaligen.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-12-17 kl. 14:07.
Citera
2018-12-17, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, nu är det väl dags att sluta ringa till arbetsplatser och anhöriga.
Jo, kanske man tom skulle kunna låta bli att fotografera in i huset familjen förintades i och låta de nya ägarna skapa nya minnen?
Citera
2018-12-17, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Med intill visshet fastställd sannolikhet nej.
Då borde det finnas typiska tryckmärken uppåt av repet dvs av kroppens tyngd. Därtill skulle tungbenet gått sönder på ett typiskt sätt vid hängning. Vid strypning med rep, skärp, skarf etc ligger bandet runt halsen och lyfts inte uppåt och trycks mot skallbenet som vid hängning där kroppens tyngd är avsevärd. En strypfåra från dessa föremål skär in snett och mycket djupt vid hängning. Därtill uppstår små rivmärken i en viss riktning när hängningsrepet dras åt och lyfter uppåt.

Detta har obducenterna/utredarna nog extremt noggrant kontrollerat. Hade det funnit minsta tvekan hade polisen inte kallat det "strypning ev i kombination med kvävning" utan också lagt till att hängning var en möjlighet. Det gjorde inte polisen.

Motsatsen dvs att någon blir strypt men att mördaren vill få det att se ut som ett självmord genom hängning, finns det flera fall beskrivna. Där kan det vara svårare eftersom det ju faktiskt uppstår en djup snedförlöpande strypfåra av kroppens tyngd. Dock brukar man dessutom då under denna fåra finna ytterligare märken efter rep eller händer och själva hängningsfåran uppvisar inte tecken på små blödningar, typiska röda rispor av likriktade rivmärken och svullnader som inte bildas i denna fåra om döden inträffat innan kroppen hängdes upp.

Nej Hanna blev handgripligen strypt, eventuellt i kombination med kvävning, av den vuxne person som hade kraft att utföra det, Oskar.
Ja just ja - jag kom på nu att jag svarade dig men fick ingen kommentar på det fetade:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-12-17, 14:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja just ja - jag kom på nu att jag svarade dig men fick ingen kommentar på det fetade:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Citat:
H har dött genom strypning, alternativt kvävning. Det betyder i princip att det skett genom annans handåverkan. Det är mord.
Hade hon varit hängd hade detta angetts och kunnat vara suicid. Strypning eller kvävning är mordmetoder, men allt för brutalt och med allt för stort reflexmässigt försvar för att man i allmänhet ska kunna använda detta på sig själv som självmordsmetoder. Det skulle vara väldigt ovanligt om det var så i detta fall när redan två andra stryp/kvävningsmord förekommer där.
Uppgifter att O skulle ”hjälpt” H dö har också kommet flera gånger från olika inofficiella håll.

Ja precis så är det. Hängning är mycket vanligare suicidmetod än självstrypning.
Kroppen vill ha luft och reflexmässigt försöker kroppen ofta ta sig loss. Det gäller ibland även vid hängning, men det är betydligt svårare att komma loss då än att riva upp en plastpåse eller loss på scarfen.
Nu var polisen tydligt: ett självmord där pappan hängt sig och död genom strypning ev i kombination med kvävning i två fall och ett fall av kvävning.
I min bok blir det tre mord och ett självmord.
Citera
2018-12-17, 14:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag har tidigare skrivit om teorin att den yngre dottern Moa manipulerats för att ge intryck av att även hon ha drabbats av ME och då bland annat med hjälp av lugnande läkemedel som ska ge liknande symptom. Detta skulle kunna förklara varför endast den ena av flickorna haft läkemedel i kroppen och också varför det endast handlat om spår/låga nivåer. Det skulle då vara rester av läkemedel som använts under sjukdomssimuleringen, utfört av en eller båda föräldrarna. Någon skrev att det var en allvarlig anklagelse att komma med men vad är lite drogning i jämförelse med dubbelmord på sina egna barn? Är man beredd att mörda barnen, och dessutom med sina bara händer, så är lite drogning/förgiftning knappast svårt att föreställa sig. Det skulle också förklara den andra diagnosen som bara är för osannolik för att köpa och passar för bra in i tidsramen. Man borde i alla fall kunna konstatera: Antingen är diagnosen manipulerad eller så var den utlösande för mordplanerna. Att denna spralliga glada flicka skulle insjukna i ME mitt under mordplanering är inte bara extremt osannolikt, jag skulle vilja påstå att det är så pass osannolikt att det passerar gränsen för omöjligt.
Fast jag fattar dock inte vitsen med det hela?
Varför göra det så omständigt, fejka fram en diagnos? Det är väl bara att mörda när de väl bestämt sig, det är väl främst jakt på bot under flera år gällande första dottern som gjort dem utmattade, att föräldrarna inte såg nån livskvalitet eller framtid pga sjukdomssituationen.
Citera
2018-12-17, 14:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja precis så är det. Hängning är mycket vanligare suicidmetod än självstrypning.
Kroppen vill ha luft och reflexmässigt försöker kroppen ofta ta sig loss. Det gäller ibland även vid hängning, men det är betydligt svårare att komma loss då än att riva upp en plastpåse eller loss på scarfen.
Nu var polisen tydligt: ett självmord där pappan hängt sig och död genom strypning ev i kombination med kvävning i två fall och ett fall av kvävning.
I min bok blir det tre mord och ett självmord.
Vad svarar du på? Jag frågar inte överhuvudtaget vad som är vanligast - du skrev ju snarare:
"Strypning eller kvävning är mordmetoder, men allt för brutalt och med allt för stort reflexmässigt försvar för att man i allmänhet ska kunna använda detta på sig själv som självmordsmetoder."

För brutalt för att man ska kunna använda det på sig själv frågar jag om - med tanke på ATT folk de facto tar livet av sig via strypning eller kvävning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in