Citat:
Ursprungligen postat av
NiccoJ
…
Man kan jämföra med skilsmässor som sägs vara i samförstånd, det är alltid den ena som driver på och den andre som säger ok för att det inte finns någon annan väg att gå.
(…)
Nej, man kan inte jämföra detta med en skilsmässa
Citat:
Ursprungligen postat av
Walla-walla-wincha
Jag läser uppgifterna som kommit i tråden... Det har flera gånger skrivits att H var drivande.
Men polisen säger ju rakt ut, att det inte är någon av dem som varit drivande, att det inte finns några tecken på vem, i så fall, i utredningen. Det blir väl konspiratoriskt att spekulera med bara gissningar. Fram med belägg, så kan det tas seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
kindness
Nu låter … precis som en sån där auktoritär dominant anhörig/förälder som jag kan tänka mig att Oskar hade och som tycker att känslor bara är dravel. Känslor är INTE dravel utan ger viktig information och logiska på så sätt att de alltid är reaktionen på något som hänt. Att tvingas undertrycka känslor leder till kaos. Är mer och mer övertygad om att Oskar (och kanske Hanna också) vuxit upp just i sådana familjer där känslor inte fått utrymme utan bara har betraktats som något obehagligt som ska förnekas och inte låtsas om. Och det har de båda fått tugga i sig sen barnsben. Sen upprepar de detta mönster gentemot sina egna barn. Det går genom släktleden.
Mitt fetade.
Här närmar du dig mitt tänk kring det hela.
Det måste finnas något nedärvt "fel" för att det ska gå så här. En dysfunktion i släktleden, en avartig syn på föräldraskap etc..
Likväl måste något mera till!
Jag har två teoretiska scenarier som jag framfört i tråden tidigare och som inte utesluts av PK:
Incestpedofili (skammen som drivkraft)
Scientologi (fanatism, stark vantro på ett nytt, bättre liv)
Särskilt om det är det senare som stämmer, är det viktigt att samhället går till botten med den saken, att sekttillhörigheten lyfts upp i ljuset och faran med scientologi kommer fram ordentligt.