2018-12-16, 19:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du glömmer att Oskars karriär aldrig gick i sank.
Han hade sökt och var på väg att få sin professur, han hade presterat utmärkt på de arbeten han lämnat in under hösten. Detta trots att han pga ett stort bidrag utifrån hade haft och utnyttjat möjligheten att jobba hemifrån. Som chefen uttryckte det - Oskars möjligheter att avancera var i princip obegränsade. Närmast framför honom väntade ett stort seminarium 9/1 där han var huvudperson.
Oskars karriär pågick för fullt, han var mitt uppe i den med utmärkta framtidsutsikter. Han verkar inte ha behövt offra sin karriär alls.

Så sant, så sant. Det fanns inga som helst personliga hinder för varken O eller H. Deras gemensamma black om foten - var flickorna. Sen en tid tillbaka förleddes makarna, var för sig eller gemensamt att tro att något liv i egentlig mening inte stod att finna så länge flickorna skulle leva. Något fortsatt föräldraansvar var inte föräldrarna beredda att ödsla på dom små. Barnen fick därmed plikta med sina liv - de blev brutalt mördade av en eller båda makarna H/B.
Citera
2018-12-16, 19:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är inte alls givet att motiv ens framkommer vid mord.
Andra gånger blånekar mördare, ÅK ger hypotetiskt motiv utifrån bevisning varav sannolikhetsbedömning sker.
Gärningen är primär. Uppsåt.
Ja. Och det är omöjligt att veta vad som har rört sig i huvudet på dessa. HB blev också, inte att förglömma, mördad av sin man. Hade HB medverkat vid mordens utförande, bevittnat den långa kampen, för att inom kort självmant välja att gå samma grymma öde till mötes? Verkar långsökt. Varför inte välja makens metod?
HB hade visserligen en stor dos lugnande i kroppen men heller inte tillräckligt stor för att inte kunna agera. Det kan tyda på att avsikten inte alls var att begå självmord.
HB kan mycket väl ha ångrat sig men OH hade bestämt sig och under kvällen såg han till att lura i henne ångestdämpande så att hon gick och lade sig att sova.
Citera
2018-12-16, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet att de teorin har dryftats tidigare i tråden. Jag delar inte Walla-walla-winchas teori men ponera att det ligger något i den.
Vad skulle denna person tjäna på att iscensätta allt det här?
Om inte vinsten var döden för alla förstås
O kom hem igen.
Slippa förtvivlad ensamhet....
Slippa titta på när nån annan glänser.
Medan man själv vissnar...
Hos några är döden en befrielse..
Citera
2018-12-16, 19:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
O kom hem igen.
Slippa förtvivlad ensamhet....
Slippa titta på när nån annan glänser.
Medan man själv vissnar...
Hos några är döden en befrielse.
.

Det fetade i texten tror jag på och har min teori om det. Jag delar inte tankarna i de första 3 meningarna
Citera
2018-12-16, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja. Och det är omöjligt att veta vad som har rört sig i huvudet på dessa. HB blev också, inte att förglömma, mördad av sin man. Hade HB medverkat vid mordens utförande, bevittnat den långa kampen, för att inom kort självmant välja att gå samma grymma öde till mötes? Verkar långsökt. Varför inte välja makens metod?
HB hade visserligen en stor dos lugnande i kroppen men heller inte tillräckligt stor för att inte kunna agera. Det kan tyda på att avsikten inte alls var att begå självmord.
HB kan mycket väl ha ångrat sig men OH hade bestämt sig och under kvällen såg han till att lura i henne ångestdämpande så att hon gick och lade sig att sova.
Haha, ursäkta men försökte nyss balansera i en något horribel spoiler då alla drar slutsatsen att H inte kunnat ta livet av sig själv - vilket är fullt möjligt.
Hur många har inte dött vid självmord via strypning/kvävning?
Citera
2018-12-16, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det fetade i texten tror jag på och har min teori om det. Jag delar inte tankarna i de första 3 meningarna
Hur kom du fram till det?
Frågan är helt ärligt ställd.
Citera
2018-12-16, 19:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha, ursäkta men försökte nyss balansera i en något horribel spoiler då alla drar slutsatsen att H inte kunnat ta livet av sig själv - vilket är fullt möjligt.
Hur många har inte dött vid självmord via strypning/kvävning?
Polisen pratar om ett (1) självmord och att mannen i huset dog sist.
Citera
2018-12-16, 19:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ

Man kan jämföra med skilsmässor som sägs vara i samförstånd, det är alltid den ena som driver på och den andre som säger ok för att det inte finns någon annan väg att gå.
(…)
Nej, man kan inte jämföra detta med en skilsmässa
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jag läser uppgifterna som kommit i tråden... Det har flera gånger skrivits att H var drivande.
Men polisen säger ju rakt ut, att det inte är någon av dem som varit drivande, att det inte finns några tecken på vem, i så fall, i utredningen. Det blir väl konspiratoriskt att spekulera med bara gissningar. Fram med belägg, så kan det tas seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Nu låter … precis som en sån där auktoritär dominant anhörig/förälder som jag kan tänka mig att Oskar hade och som tycker att känslor bara är dravel. Känslor är INTE dravel utan ger viktig information och logiska på så sätt att de alltid är reaktionen på något som hänt. Att tvingas undertrycka känslor leder till kaos. Är mer och mer övertygad om att Oskar (och kanske Hanna också) vuxit upp just i sådana familjer där känslor inte fått utrymme utan bara har betraktats som något obehagligt som ska förnekas och inte låtsas om. Och det har de båda fått tugga i sig sen barnsben. Sen upprepar de detta mönster gentemot sina egna barn. Det går genom släktleden.
Mitt fetade.
Här närmar du dig mitt tänk kring det hela.
Det måste finnas något nedärvt "fel" för att det ska gå så här. En dysfunktion i släktleden, en avartig syn på föräldraskap etc..
Likväl måste något mera till!

Jag har två teoretiska scenarier som jag framfört i tråden tidigare och som inte utesluts av PK:
Incestpedofili (skammen som drivkraft)
Scientologi (fanatism, stark vantro på ett nytt, bättre liv)
Särskilt om det är det senare som stämmer, är det viktigt att samhället går till botten med den saken, att sekttillhörigheten lyfts upp i ljuset och faran med scientologi kommer fram ordentligt.
Citera
2018-12-16, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker det blir lite fånigt att antyda att Hanna skulle ha något att vinna på att göra barnen sjuka samtidigt som man hävdar att hon ville att alla skulle dö.

Den vinst en förälder som låtsas ha sjuka barn får är dels uppmärksamhet från vården och dels uppmuntran från omgivningen för att man är en så "duktig och stark" förälder. Inget av detta får man genom att vara reserverad och låta sin partner sköta alla sjukvårdskontakter. En person med Munchausen som precis har fått en ME-diagnos på två barn av två möjliga har ju hamnat i sjunde himlen. MbP-föräldrar är sådana som startar bloggar om sin tappra kamp. De vill ju egentligen själva få onödig vård och uppmärksamhet men använder barnet som just proxy.

Jag har väldigt svårt att tro att Hanna hade en såpass svår personlighetsstörning att hennes högsta önskan var att plåga ihjäl sina barn och sin man. Det borde ha märkts.

Det enda sättet som jag kan se att det skulle ha börjat med Hanna är om hon haft en överdriven hälsoångest kring barnen. I kombination med en man som inte har några normala strategier för att hantera en situation med ett sjukt barn och en ångestsjuk fru skulle kanske detta ha kunnat spåra ur.

Jag tror att Oskar inte kunde tänka sig ett liv där han inte var en strålande stjärna på momshimlen. Han lade all sin energi på att pressa sin sjuka familj ännu hårdare.

Nästan garanterat skulle jag säga så har det funnits psykosomatiska orsaker till barnens mående. Artikeln i Expressen där de intervjuade den norska läkaren stärkte mig i den uppfattningen.

Det finns ingen möjlighet att det inte var saker som felade hos båda föräldrarna.

Tanken var inte från början att döda....
Båda föräldrarna felade.
Men bara en drev....
Citera
2018-12-16, 19:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker det blir lite fånigt att antyda att Hanna skulle ha något att vinna på att göra barnen sjuka samtidigt som man hävdar att hon ville att alla skulle dö.

Den vinst en förälder som låtsas ha sjuka barn får är dels uppmärksamhet från vården och dels uppmuntran från omgivningen för att man är en så "duktig och stark" förälder. Inget av detta får man genom att vara reserverad och låta sin partner sköta alla sjukvårdskontakter. En person med Munchausen som precis har fått en ME-diagnos på två barn av två möjliga har ju hamnat i sjunde himlen. MbP-föräldrar är sådana som startar bloggar om sin tappra kamp. De vill ju egentligen själva få onödig vård och uppmärksamhet men använder barnet som just proxy.

Jag har väldigt svårt att tro att Hanna hade en såpass svår personlighetsstörning att hennes högsta önskan var att plåga ihjäl sina barn och sin man. Det borde ha märkts.

Det enda sättet som jag kan se att det skulle ha börjat med Hanna är om hon haft en överdriven hälsoångest kring barnen. I kombination med en man som inte har några normala strategier för att hantera en situation med ett sjukt barn och en ångestsjuk fru skulle kanske detta ha kunnat spåra ur.

Jag tror att Oskar inte kunde tänka sig ett liv där han inte var en strålande stjärna på momshimlen. Han lade all sin energi på att pressa sin sjuka familj ännu hårdare.

Nästan garanterat skulle jag säga så har det funnits psykosomatiska orsaker till barnens mående. Artikeln i Expressen där de intervjuade den norska läkaren stärkte mig i den uppfattningen.

Det finns ingen möjlighet att det inte var saker som felade hos båda föräldrarna.

Instämmer i allt!
Oskars krav, nedärvda eller självpåtagna, gällande karriär och definition av framgång i livet var nog väldigt tydliga och strikta. Att ha barn som kanske inte kommer nå samma akademiska framgångar som han själv kan möjligen ha inneburit att han ”inte såg något framtida liv i egentlig mening” för dessa barn. Kanske delade Hanna också samma syn på livets värde och mening.
Kanske, sannolikt, hade både Oskar och Hanna flera skruvar lösa.

ME är ett skynke som föräldrarna håller fram i avskedsbrevet. Det är definitivt varken primär orsak eller sanningen till att barnen mördades.

Den norske läkaren som intervjuvades sa tydligt att många i det kluster av ME-sjuka unga som han mött, hade upplevt saker tidigare som präglat dem och deras mående. Det är exakt detta som läkare i Sverige också sett. Det väcker ilska hos ME-sjuka att nämna det, men det är ett faktum att det är så.

Kanske finns det inom ME flera olika sjukdomar? Kanske finns det de helt utan psykosomatiska komponenter och de som har ett nära samband med en persons psykiska belastning före insjuknandet?
Helt klart är det i alla fall att väldigt många personer som kommer med en ME-diagnos också redan innan hade samsjuklighet med depression, utbrändhet, hälsoångest och andra likartade problem.

Därför är det mycket svårt att avgöra vad som är hönan eller ägget kring barnens trötthet och orkeslöshet att kunna gå i skolan. Framkallade föräldrarnas tysta eller uttalade inställning till skolprestationer, framtida studier och karriärer att det slog slint och bakut i barnens psyke? Att barnen inte orkade med något alls?
Citera
2018-12-16, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Polisen pratar om ett (1) självmord och att mannen i huset dog sist.
Det missade jag isf i live. Dvs siffran 1 (ett).
Att han hängt sig sist säger dock ingenting.
Citera
2018-12-16, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eftersom offren - barnen - inte själva kan föra sin talan och deras anhörige väljer att istället beskriva deras mördares ärofyllda prestationer - kanske i alla fall vi här kan få uttrycka vårt obehag med detta?
Att hylla Oskar är som en sista kränkning av töserna han valde att mörda.
Han ska bli ihågkommen officiellt för sina vetenskapliga prestationen - men flickorna fick aldrig växa upp och själva lämna avtryck i denna värld.

Att du bara orkar. Att du avskyr pappan, mamman så måste du ändå i din upprördhet förstå att barnen älskade sina. Sina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in