2018-12-16, 14:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Fast ett stort problem är väl när man ska förneka och försköna, låtsas som att saker inte finns, är bättre än verkligheten, inte prata om. Det är en skymf mot barnen och efterlevanden som drabbas av förnekelse och försköning (tex barnens kusiner och vänner).

Ja!
Om alla valde att skriva epiloger över döttrarna, visa bilder på dem på nätet och beklaga deras död vore det fullt adekvat. Men att spekulera kring hur mycket mördarna kan ha lidit eller hur bra de vetenskapligt producerat på nätet - utan att nämna deras mordoffer - är inte riktigt trevligt.

Om OHs anhörig som administrerade Os-minnes sida istället hade gjort detsamma med minnessidor över sina mördade barnbarn hade det varit betydligt mer adekvat.

Ja det stämmer ”Merwinna” att nätet måste vara så fritt att även Hitler, Arkilow och Madsen får hyllas. Nätet ska inte cencureras.
Men vi andra som inte delar dessa åsikterna om mördare, är också fria att här i skrift på en nätsajt uttrycka våra åsikter om motsatsen och att vi tycker näthyllningar och vinklade förskönande epiloger är fel, med tanke på vad dessa individer gjort. Jag tycker att postum/eller hyllningar till fortfarande levande mördare är fel. Precis som att sortera ut och publicera bara positiva fakta men mörka de mord en mördare är mest känd för.

Hade exempelvis Agnes överlevt mordförsöket, traumatiserad med svåra skador, är det ialla fall min uppfattning att hon inte hade uppskattat att läsa hyllningar och hyllande reportage om sin systers mördare.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-16 kl. 15:04.
Citera
2018-12-16, 15:07
Medlem
NiccoJs avatar
Att det hela skett i samförstånd mellan föräldrarna är förmodligen en bit från sanningen.
Man kan jämföra med skilsmässor som sägs vara i samförstånd, det är alltid den ena som driver på och den andre som säger ok för att det inte finns någon annan väg att gå.

Att man stryper fru o barn är bestialiskt, tänk er när luften tryter o offret börjar fäkta med armarna...
När man först hörde om detta fick man för sig att båda flickorna hade varit dödssjuka med svåra plågor o uttömt hopp. Det var kanske inte riktigt sanningen. I fall med udda diagnossjukdommar brukar den som har resurser söka sig utomlands för att vända varje steg för sitt älskade barn. Det var tyvärr inte O o H så intresserade av, bättre att snöra rep o ta på handskar...
Citera
2018-12-16, 15:16
Medlem
NiccoJs avatar
Eftermäle är svåra att skriva i fall som dessa, jämför med detta fall:
(FB) Uppsala: Kvinna hittad död – misstänkt mord (2016-02-28)
Ett fall där pappan först sköt sina barns mor (i barnens närvaro) o sedan gick till uthuset o hängde sig. De hölls gemensam begravning av föräldrarna men man kan tänka sig att en o annan efter kaffet stod o viskade sin avsky mot mannen mellan sig.
Citera
2018-12-16, 15:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad Oskar presterade i sitt liv och hur hans arbetskollegor uppskattade honom samt hans tidigare insatser har inget att göra med det brott han och hans hustru tillsammans gjorde januari 2018.

Det är exakt detta som nazisterna felaktigt försöker framhålla.
Mord överskuggar allt gott, allt fint och ärofyllt man tidigare kan ha gjort. Det blir bara en bitter obehaglig eftersmak kvar av personens ”prestationer”. Precis som hos Timell, Weinstein eller Crosby - och då var ändå ingen av dessa mördare.

Oavsett hur fantastiska Oskar och Hanna kan ha varit, hur uppskattade och älskade av omgivningen de kan ha framstått som - så visade det sig att de inte förtjänade detta - de var mördare.
De värsta brott man kan begå. Dessutom var de inte psykiskt sjuka, hade planerat det länge och genomförde själva morden på ett mycket grymt sätt.
Det finns inga tidigare prestationer, vetenskapligt eller liknande som berättigar någon av dem till kred.efter detta. Vedervärdiga barnamördare. Bjärredsstryparen och hans fru.
Citera
2018-12-16, 15:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Ja det stämmer ”Merwinna” att nätet måste vara så fritt att även Hitler, Arkilow och Madsen får hyllas. Nätet ska inte cencureras.
Men vi andra som inte delar dessa åsikterna om mördare, är också fria att här i skrift på en nätsajt uttrycka våra åsikter om motsatsen och att vi tycker näthyllningar och vinklade förskönande epiloger är fel, med tanke på vad dessa individer gjort. Jag tycker att postum/eller hyllningar till fortfarande levande mördare är fel. Precis som att sortera ut och publicera bara positiva fakta men mörka de mord en mördare är mest känd för.

Hade exempelvis Agnes överlevt mordförsöket, traumatiserad med svåra skador, är det ialla fall min uppfattning att hon inte hade uppskattat att läsa hyllningar och hyllande reportage om sin systers mördare.

Fast det är ju inte själva MORDET man uppskattar. Människor har olika sidor. Till och med Kung Herodes hyllas ju av judarna för sin "för tiden moderna politik"... för att nämna en mördare, som ligger i tiden i dagarna. Vi kanske får agree to disagree, helt enkelt.

Agnes hade ju ändå inget med sin fars yrkesliv att göra, så det hade inte varit något som angått henne ändå. Tror inte att ett barn är så intresserat av momssatser... För övrigt var jag en gång med en väninna som stöd på hennes fars begravning. Hennes far hade gjort henne mycket ont, men hon sörjde ändå. Hon sa "det är den fina delen av Far vi begraver idag".
Citera
2018-12-16, 15:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det är makabert att välja strypning och kvävning som metod att döda sina barn på. Det är också konstigt att välja att dö genom strypning av sin äkta hälft. Alltså att H och O pratade om detta och H kom fram till att hon ville dö genom strypning. Hur tolkar du det? Vad säger det om henne och honom? Vi får anta att det var en överenskommelse, jag tror på polisens slutsatser.

Själv skulle jag hänga mig alla gånger, eller bli skjuten, eller gasa ihjäl mig i bilen, skära upp mig mm. Men att bli strypt? Avd 9 sa att H hittades i deras sovrum i sängen eller på golvet med ett upp-puffat täcker över sig. Inte nedbäddad. Nån här skrev att hon låg i gästrummet på nedervåningen. Allt med detta är så skevt och knepigt. ??

Jag tror att hon kanske backade ur på slutet, kanske inte vågade hänga sig som planerat.
Då tog någon annan vid och såg till att det blev gjort enligt planen.

Att Hanna - eller någon annan 48-årig kvinna - skulle välja att bli strypt/kvävd till döds håller jag för osannolikt. Inte var hon så borta av medikament heller att hon inte märkte vad som hände.

Om inte polisen hade utrett det hela och varit så säker på uppgifterna om gemensamt beslut, hade jag nog gjort det lätt för mig - tre mördade och en gärningsman. Men nu får vi ju lita på polisen och deras utredningsresultat om mord och efterföljande suicid i samförstånd.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-16 kl. 15:41.
Citera
2018-12-16, 15:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är ju inte själva MORDET man uppskattar. Människor har olika sidor. Till och med Kung Herodes hyllas ju av judarna för sin "för tiden moderna politik"... för att nämna en mördare, som ligger i tiden i dagarna. Vi kanske får agree to disagree, helt enkelt.

Agnes hade ju ändå inget med sin fars yrkesliv att göra, så det hade inte varit något som angått henne ändå. Tror inte att ett barn är så intresserat av momssatser... För övrigt var jag en gång med en väninna som stöd på hennes fars begravning. Hennes far hade gjort henne mycket ont, men hon sörjde ändå. Hon sa "det är den fina delen av Far vi begraver idag".

Jag tror att ingen vill se hyllningar av någon som mördat den de älskar.
Allra minst om morden skett i närtid och inte på Herodes tid

Hade O och H mördat grannbarnen i stället hade det nog tagit hus i helsike när någon kommit på att det fanns sidor på nätet med beskrivningar av Oskars lysande karriär utan att med ett ord nämna de mord han begått. Och att denna sida är färsk och uppdaterad av en anhörig till O.

Det hade varit något för kvällsblaskorna att skriva långa förfärade reportage om med ledsna anhöriga till offren på bild.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-16 kl. 16:39.
Citera
2018-12-16, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror att ingen vill se hyllningar av någon som mördat den de älskar.
Allra mest om morden skett i närtid och inte på Herodes tid

Hade O och H mördat grannbarnen i stället hade det nog tagit hus i helsike när någon kommit på att det fanns sidor på nätet med beskrivningar av Oskars lysande karriär utan att med ett ord nämna de mord han begått. Och att denna sida är färsk och uppdaterad av en anhörig till O.

Det hade varit något för kvällsblaskorna att skriva långa förfärade reportage om med ledsna anhöriga till offren på bild.

Jamen nu är det ju inte så, eftersom de anhöriga till offren är samma personer som de anhöriga till förövarna. Och förövarna också är döda. Går inte alls att jämföra med någon pedofil som sexmördar grannflickan.

Men jag lämnar den här tråden nu (om det inte kommer fram ny och omstörtande information)...
Citera
2018-12-16, 15:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jamen nu är det ju inte så, eftersom de anhöriga till offren är samma personer som de anhöriga till förövarna. Och förövarna också är döda. Går inte alls att jämföra med någon pedofil som sexmördar grannflickan.

Men jag lämnar den här tråden nu (om det inte kommer fram ny och omstörtande information)...

Eftersom offren - barnen - inte själva kan föra sin talan och deras anhörige väljer att istället beskriva deras mördares ärofyllda prestationer - kanske i alla fall vi här kan få uttrycka vårt obehag med detta?
Att hylla Oskar är som en sista kränkning av töserna han valde att mörda.
Han ska bli ihågkommen officiellt för sina vetenskapliga prestationen - men flickorna fick aldrig växa upp och själva lämna avtryck i denna värld.
Citera
2018-12-16, 16:05
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Varför uppger du att en tryckte på knappen - tvärt emot polisens uppgifter?
Och vem?

Jag läser uppgifterna som kommit i tråden... Det har flera gånger skrivits att H var drivande.
Citera
2018-12-16, 16:11
Medlem
Citat:
Eftersom offren - barnen - inte själva kan föra sin talan och deras anhörige väljer att istället beskriva deras mördares ärofyllda prestationer - kanske i alla fall vi här kan få uttrycka vårt obehag med detta?
Att hylla Oskar är som en sista kränkning av töserna han valde att mörda.
Han ska bli ihågkommen officiellt för sina vetenskapliga prestationen - men flickorna fick aldrig växa upp och själva lämna avtryck i denna värld.
Det är faktiskt ganska intressant det här. Först missar samhället och närstående alla signaler sannolikt för att man inte kritiskt granskar en familj som är 'framgångsrik'; välutbildad, vältalig, bor i Bjärred, ekonomisk stabil osv. Nu, efter dåden, använder omgivningen samma 'cognitive bias' igen; vill inte se saker för vad de faktiskt är och skönmålar (se henkow.se tex och vissa skribenter här). Status och girighet går före verkligheten. Man har inte lärt sig någonting.

Det är egentligen det enda det här fallet kan ge eftervärlden; kunskapen om att inte förblindas av framgång, högmod och girighet men många missar målet.
Citera
2018-12-16, 16:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jag läser uppgifterna som kommit i tråden... Det har flera gånger skrivits att H var drivande.

Ja men - det är ju dina och Kurians bollande inlägg i tråden som nu pekar ut Hanna som drivande. Det är ju därför det finns ”flera inlägg” om detta på senare tid.

Dessutom finns det enormt många tidigare inlägg från andra som ordentligt förfärat sig över och pekat ut OH som mördare.
En-miljon-flugor-kan-inte-ha-fel påståenden ger ju inte mer underbyggda fakta kring detta.

Polisens uppgifter pekar inte ut någon.
Framkommen personlighet hos fadern, övrigt agerande inom hans yrke och kring barnens skolverksamhet samt ren statistik ger möjligen tyngd åt att han skulle kunna varit drivande. Därtill har han med närmast säkerställd sannolikhet varit i stånd att strypa/kväva sin hustru.

Så kom igen nu lämna resonerande argument kring varför H skulle haft O i sitt våld och tvingat fram dessa mord och suicid? Du framhåller ju att detta är sant - så varför?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-16 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in