2018-12-16, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Hur vet ni vad som har hänt? Har det kommit ut officiella uppgifter, fup eller liknande?

FUP borde inte komma ut då ingen kommer dömmas, men undrar hur ni vet så mkt
I samförstånd har de mördat sina barn.
Det är vad vi vet. Via polisens förundersökning på pressträff.
Citera
2018-12-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
För att öppna upp ett nytänk. Tänk er att...

Det finns en man som både är duktig på sitt arbete och är en älskad och uppskattad medarbetare på sitt jobb med massvis av kunskap. Denne man är öppen om sina svårigheter, delade med sig till sina arbetskamrater. Av sin svåra kamp.

Det finns en kvinna som knappt finns. Det har skrivits att hon varit duktig och hjälpsam på sitt arbete och uppskattad, i media. Denna kvinna är snudd på anonym, som om hon har någonting att dölja. Undviker att hamna i fokus. Kvinnan är deprimerad och mår oerhört dåligt.

Det finns postare som kände till familjen som nämnt i tråden att kvinnan var drivande. Den som sådde fröet.

Samma postare har även nämnt att flickorna mådde bättre när kvinnan inte var närvarande. Flickorna mådde bättre när de bara var med mannen eller när mannen var ledig och hemma. Flickorna blev sjuka när deras moder var med dem. En kvinna som fött dem borde skydda sina barn och vara rädda om dem. De borde vara en kvinnas allt.

Denna kvinna mår mycket dåligt, lever i ett mörker, samtidigt som kvinnan längtar efter sin man som är populär och framåt. Denna kvinna får en idé om hur hon ska få sin familj att bli mer sammansvetsade, att de ska vara hemma mer, bli lyckliga. Kvinnan smyger ner något i sina två barns föda och därmed är trötthet och andra(?) symtom i rullning. Munchhausen by proxy är väl vanligt bland kvinnor.

En flicka blir sämre och sämre, hennes far gör allt för att hitta bot. Åker till Tyskland för behandlingar och söker typ överallt. Fadern åker på skolmöten och håller den kontakten. Gör allt för sitt barn. Till sist får de en diagnos från en skånsk läkare på ett större sjukhus i Sverige. Sedan blir flickans lillasyster sjuk. Ett snabbt förlopp. Då hon också snabbt får hemundervisning. Plus samma diagnos som sin syster.

Någonstans på vägen blir det fel. Kvinnan drar med mannen si sina sjuka tankar om ett bättre liv efter döden.

Sen vet vi alla vad som händer. Båda är lika skyldiga.

Är det inte märkligt att det inte finns någon som försvarar kvinnan?
Är det inte märkligt att mannen försvaras av både vänner och arbetskamrater?

Tänk er att...

det kanske ligger någonting i det här.

Tack för att jag fick dela med mig av mina tankar om hur jag tror att det var.

Det har väl varit nån som pratade positivt om Hanna, en arbetskamrat som sa att Hanna pratade mycket om barnen som de flesta mammor gör på fikarasterna. Hanna kallade Moa för Tjoamoa , gulligt tycker jag. Hanna var borta en del från arbetet mot slutet med kort varsel. Hon skötte sitt arbete annars mycket bra och hon var både trevlig o snäll, med mycket empati, när nån jobbarkompis mådde dåligt.
Jag tror definitivt inte på att Hanna skulle ha Munchen by proxy, för hon skulle nog gått till läkaren själv och inte låta Oskar ta över den viktiga delen från henne.

Tror inte att lärarna eller rektorn, skulle säga att barnen var det aldrig problem med, de var glada och läraktiga...däremot var familjen i kris sen flera år och det var inom familjen.
Vi får som tur är ha olika åsikter och jag tror en hel del på rockkungens teori, mer än nåt annat.
Citera
2018-12-16, 18:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett sunt och insiktsfullt resonemang! En familjetragedi hade det varit ifall hela familjen hade omkommit i en bilolycka t ex. Här handlar det i klartext om två iskallt utförda mord.
Ja; vad hade diagnos med saken att göra? Var och en som begår mord har sitt eget motiv.
Det är inte alls givet att motiv ens framkommer vid mord.
Andra gånger blånekar mördare, ÅK ger hypotetiskt motiv utifrån bevisning varav sannolikhetsbedömning sker.
Gärningen är primär. Uppsåt.
Citera
2018-12-16, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
För att öppna upp ett nytänk. Tänk er att...

Det finns en man som både är duktig på sitt arbete och är en älskad och uppskattad medarbetare på sitt jobb med massvis av kunskap. Denne man är öppen om sina svårigheter, delade med sig till sina arbetskamrater. Av sin svåra kamp.

Det finns en kvinna som knappt finns. Det har skrivits att hon varit duktig och hjälpsam på sitt arbete och uppskattad, i media. Denna kvinna är snudd på anonym, som om hon har någonting att dölja. Undviker att hamna i fokus. Kvinnan är deprimerad och mår oerhört dåligt.

Det finns postare som kände till familjen som nämnt i tråden att kvinnan var drivande. Den som sådde fröet.

Samma postare har även nämnt att flickorna mådde bättre när kvinnan inte var närvarande. Flickorna mådde bättre när de bara var med mannen eller när mannen var ledig och hemma. Flickorna blev sjuka när deras moder var med dem. En kvinna som fött dem borde skydda sina barn och vara rädda om dem. De borde vara en kvinnas allt.

Denna kvinna mår mycket dåligt, lever i ett mörker, samtidigt som kvinnan längtar efter sin man som är populär och framåt. Denna kvinna får en idé om hur hon ska få sin familj att bli mer sammansvetsade, att de ska vara hemma mer, bli lyckliga. Kvinnan smyger ner något i sina två barns föda och därmed är trötthet och andra(?) symtom i rullning. Munchhausen by proxy är väl vanligt bland kvinnor.

En flicka blir sämre och sämre, hennes far gör allt för att hitta bot. Åker till Tyskland för behandlingar och söker typ överallt. Fadern åker på skolmöten och håller den kontakten. Gör allt för sitt barn. Till sist får de en diagnos från en skånsk läkare på ett större sjukhus i Sverige. Sedan blir flickans lillasyster sjuk. Ett snabbt förlopp. Då hon också snabbt får hemundervisning. Plus samma diagnos som sin syster.

Någonstans på vägen blir det fel. Kvinnan drar med mannen si sina sjuka tankar om ett bättre liv efter döden.

Sen vet vi alla vad som händer. Båda är lika skyldiga.

Är det inte märkligt att det inte finns någon som försvarar kvinnan?
Är det inte märkligt att mannen försvaras av både vänner och arbetskamrater?

Tänk er att...

det kanske ligger någonting i det här.

Tack för att jag fick dela med mig av mina tankar om hur jag tror att det var.
Tack för att du delar med dig.
Du lyfter fram viktiga saker som tidigare blivit kvävda..
Det är modigt.
För mig är det viktigaste i allt insiktsfullt du skriver...
Vem hade mest att tjäna på två sjuka flickebarn?
Vem hade mest att förlora?
För vem fyllde sjukdom i familjen en funktion........?
Vem slapp vara ensam med sin förtvivlan?
Vems kometkarriär gick i sank?
Om man vågar se ser man.
Citera
2018-12-16, 18:53
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är exakt detta som nazisterna felaktigt försöker framhålla.
Mord överskuggar allt gott, allt fint och ärofyllt man tidigare kan ha gjort. Det blir bara en bitter obehaglig eftersmak kvar av personens ”prestationer”. Precis som hos Timell, Weinstein eller Crosby - och då var ändå ingen av dessa mördare.

Oavsett hur fantastiska Oskar och Hanna kan ha varit, hur uppskattade och älskade av omgivningen de kan ha framstått som - så visade det sig att de inte förtjänade detta - de var mördare.
De värsta brott man kan begå. Dessutom var de inte psykiskt sjuka, hade planerat det länge och genomförde själva morden på ett mycket grymt sätt.
Det finns inga tidigare prestationer, vetenskapligt eller liknande som berättigar någon av dem till kred.efter detta. Vedervärdiga barnamördare. Bjärredsstryparen och hans fru.
Man kan jämföra med det omvända, någon som gör ett halvtaskigt jobb i skolbespisningen och sedan går hem och tar hand om sina sjuka barn på ett kärleksfullt sätt. Det är mer hjälteartat.
Citera
2018-12-16, 18:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Att det hela skett i samförstånd mellan föräldrarna är förmodligen en bit från sanningen.
Man kan jämföra med skilsmässor som sägs vara i samförstånd, det är alltid den ena som driver på och den andre som säger ok för att det inte finns någon annan väg att gå.

Att man stryper fru o barn är bestialiskt, tänk er när luften tryter o offret börjar fäkta med armarna...
När man först hörde om detta fick man för sig att båda flickorna hade varit dödssjuka med svåra plågor o uttömt hopp. Det var kanske inte riktigt sanningen. I fall med udda diagnossjukdommar brukar den som har resurser söka sig utomlands för att vända varje steg för sitt älskade barn. Det var tyvärr inte O o H så intresserade av, bättre att snöra rep o ta på handskar...

Nej, det kan man inte utan det är också vad dom skrev i sitt avsked/förklaringsbrev att dom gemensamt tog beslut hösten 2017. Sen gör polisen en lång redogörelse för hur bläck, namnteckningar osv har sett ut och hur polisens utredning slår fast att båda skrivit på dokumenten. Via datorer och mobiltelefoner finner polisen ytterligare bevis för att båda tagit ett gemensamt beslut och vet precis vad som ska ske.
Citera
2018-12-16, 18:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det är modigt.
Om man vågar se ser man.

Men du glömmer att Oskars karriär aldrig gick i sank.
Han hade sökt och var på väg att få sin professur, han hade presterat utmärkt på de arbeten han lämnat in under hösten. Detta trots att han pga ett stort bidrag utifrån hade haft och utnyttjat möjligheten att jobba hemifrån. Som chefen uttryckte det - Oskars möjligheter att avancera var i princip obegränsade. Närmast framför honom väntade ett stort seminarium 9/1 där han var huvudperson.
Oskars karriär pågick för fullt, han var mitt uppe i den med utmärkta framtidsutsikter. Han verkar inte ha behövt offra sin karriär alls.
Citera
2018-12-16, 19:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är modigt.
Om man vågar se ser man.

Jag vet att de teorin har dryftats tidigare i tråden. Jag delar inte Walla-walla-winchas teori men ponera att det ligger något i den.
Vad skulle denna person tjäna på att iscensätta allt det här?
Om inte vinsten var döden för alla förstås
Citera
2018-12-16, 19:04
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Det är modigt.
Om man vågar se ser man.

Ja, vem stod och såg på medan partnern hade nya planer i sin karriär, som tydligen skulle ha ett möte med sin arbetsledare i mitten av januari, som var på väg framåt mot nya mål? En doldis...
Citera
2018-12-16, 19:05
Medlem
Citat:
Eftersom offren - barnen - inte själva kan föra sin talan och deras anhörige väljer att istället beskriva deras mördares ärofyllda prestationer - kanske i alla fall vi här kan få uttrycka vårt obehag med detta?
Att hylla Oskar är som en sista kränkning av töserna han valde att mörda.
Han ska bli ihågkommen officiellt för sina vetenskapliga prestationen - men flickorna fick aldrig växa upp och själva lämna avtryck i denna värld.

Håller med.

Det var skönt att höra att man planerar att hålla en minnesceremoni över flickorna, i Lomma, den 9:e januari. Det är i varje fall en uppgift som förekommit här i tråden.

Glöm aldrig Agnes och Moa!
Senast redigerad av Kryptogam 2018-12-16 kl. 19:12.
Citera
2018-12-16, 19:07
Medlem
harperlees avatar
Jag tycker det blir lite fånigt att antyda att Hanna skulle ha något att vinna på att göra barnen sjuka samtidigt som man hävdar att hon ville att alla skulle dö.

Den vinst en förälder som låtsas ha sjuka barn får är dels uppmärksamhet från vården och dels uppmuntran från omgivningen för att man är en så "duktig och stark" förälder. Inget av detta får man genom att vara reserverad och låta sin partner sköta alla sjukvårdskontakter. En person med Munchausen som precis har fått en ME-diagnos på två barn av två möjliga har ju hamnat i sjunde himlen. MbP-föräldrar är sådana som startar bloggar om sin tappra kamp. De vill ju egentligen själva få onödig vård och uppmärksamhet men använder barnet som just proxy.

Jag har väldigt svårt att tro att Hanna hade en såpass svår personlighetsstörning att hennes högsta önskan var att plåga ihjäl sina barn och sin man. Det borde ha märkts.

Det enda sättet som jag kan se att det skulle ha börjat med Hanna är om hon haft en överdriven hälsoångest kring barnen. I kombination med en man som inte har några normala strategier för att hantera en situation med ett sjukt barn och en ångestsjuk fru skulle kanske detta ha kunnat spåra ur.

Jag tror att Oskar inte kunde tänka sig ett liv där han inte var en strålande stjärna på momshimlen. Han lade all sin energi på att pressa sin sjuka familj ännu hårdare.

Nästan garanterat skulle jag säga så har det funnits psykosomatiska orsaker till barnens mående. Artikeln i Expressen där de intervjuade den norska läkaren stärkte mig i den uppfattningen.

Det finns ingen möjlighet att det inte var saker som felade hos båda föräldrarna.
Citera
2018-12-16, 19:09
Bannlyst
Citat:
Men du glömmer att Oskars karriär aldrig gick i sank.
Han hade sökt och var på väg att få sin professur, han hade presterat utmärkt på de arbeten han lämnat in under hösten. Detta trots att han pga ett stort bidrag utifrån hade haft och utnyttjat möjligheten att jobba hemifrån. Som chefen uttryckte det - Oskars möjligheter att avancera var i princip obegränsade. Närmast framför honom väntade ett stort seminarium 9/1 där han var huvudperson.
Oskars karriär pågick för fullt, han var mitt uppe i den med utmärkta framtidsutsikter. Han verkar inte ha behövt offra sin karriär alls.

O? Han gick ner sig enormt under hösten...
Han gick ner i vikt, blev hålögd, hade sorg i ögon och hjärta.
Det låter som ett ganska stort offer.
Självklart fick detta konsekvenser på allt i livet....
Konferensen? Var han aldrig med på.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in