2017-01-28, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hur känner du dig med anafranil gentemot snri? Har du några kognitiva nedsättningar? Dimsyn? Magbesvär?

Fliker in och vill berätta om att Anafranil har s.k. antikolinerg effekt, vilket ofta medför kognitiva biverkningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anticholinergic
Citera
2017-01-29, 21:30
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Fliker in och vill berätta om att Anafranil har s.k. antikolinerg effekt, vilket ofta medför kognitiva biverkningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anticholinergic

Jo vet, har dock varit på anafranil innan men upplever inte jag hade så kraftiga kognitiva nedsättningar som när jag tar escitalopram. Dock var det många år sedan så minns inte exakt hur det var, minns bara att escitalopram har sänkt dem något så förjävligt
Citera
2017-06-27, 06:52
Medlem
gato12s avatar
Tog två 60 mg idag då jag tillbringade gårdagen i sängen. Vet att det egentligen inte är en så bra idé att ta dubbelt för att kompensera för en missad dag.
Och jag fick skitont i magen.

Rätt utspänd "ballongmage" också.
Citera
2017-12-04, 16:53
Medlem
EddieGeins avatar
Höjde från 30mg till 60mg för en månad sen då jag var långt ner i skiten. Hade börjat utveckla känslor som jag annars upplevde när jag försökte sluta helt – aggression, handlingsförlamande depression. Jag kunde inte röka nykter och kunde inte dricka kaffe.

Iallafall, dom första två veckorna nu på 60mg har tagit mig upp ur skiten, men jag vet inte om det berodde på ökningen av dosen eller attityd/placebo. Efter cirka 2 timmar efter att jag tagit dosen får jag en enorm kick, känner mig nästan tjackad. Detta har nu efter en månad försvunnit lite, men kan ibland komma. Då förekommer en känsla av spändhet, värme och svettningar.

Någon som har erfarenhet av detta? Kommer det att gå över och bli mer balanserat?

Senaste dagarna kan jag också känna att humöret svänger lite fram och tillbaka, från att vara lycklig, till likgiltig, till självmordstankar.

Som sagt, blir det bättre?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-14, 09:11
Medlem
Asklords avatar
Fick Duloxetin förra sommaren för ångest, 30mg och mådde skit. Tror jag klarade två veckor.
Nu har jag fått den igen. Fick välja mellan den och Tramadol för kronisk smärta, så valde Duloxetin. Bad att få börja med 20mg istället för 30.
Fick också Mirtazapin att sova på då den funkat väldigt bra tidigare.

Så nu blir jag trött av duloxetin samtidigt som Mirtazapin inte räcker för att somna. Blir inte bakis heller förutom första dagen.

Världen är upp och ner
Citera
2018-04-08, 20:01
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Om man har problem med ångest, är Cymbalta att föredra framför Voxra då?
Blir man väldigt trött av Cymbalta?
Citera
2018-06-12, 17:14
Medlem
Nån som vet hur pass mycket cymbalta påverkar noradrenalinet?
Citera
2018-06-13, 21:10
Medlem
Ursäkta att jag inte läser igenom hela tråden utan frågar även om det kanske redan avhandlats. Men är det någon som bytt från Venlafaxin till Cymbalta? Tänkte eftersom båda preparaten är SNRI och Cymbalta ska vara något potentare än Venlafaxin. Står dock på 300mg Venlafaxinen idag och högsta dos Cymbalta verkar vara 120 mg. Måste jag trappa ned eller ut av Venlafaxinen innan bytet kan ske?
Citera
2018-12-16, 16:52
Medlem
Börja med cymbalta eller inte?

Hej

Jag har gad och har ofta panikattacker har senaste månaderna mått sämre och jag är riktigt ledsen och mår skit , använder just nu lyrica och mirtazapin för att somna bättre.

Har provat massor med mediciner och inte något har hjälpt mig jag väntar nu på att få kbt men det är långa väntatider. Var hos min läkare i förra veckan och han ville jag skulle börja med cymbalta 30mg om dagen en vecka sedan 60mg.

Jag är riktigt rädd för biverkningarna och har svårt att våga börja är rädd något ska hända när jag börjar med dom , jag har ju barn så vill inte bli borta i huvet eller sova hela dagarna mm

Är det någon som mått bra med dom och är biverkningarna så hemska som alla skriver

Mvh
Citera
2018-12-16, 17:11
Medlem
Om du kan, försök koppla ångestattack till att gå ut och löpträna. Det fungerar.... Spring utav bara helvete, gå lite spring sen igen (intervallträning) du kommer att gradvis bli lugnare...

Får du ångestattack igen så ut igen... Du får vara beredd på att det blir kanske 3st 2 km rundor om dagen i början.
Citera
2018-12-16, 17:20
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade.
/Moderator
Citera
2018-12-16, 17:26
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Hej

Jag har gad och har ofta panikattacker har senaste månaderna mått sämre och jag är riktigt ledsen och mår skit , använder just nu lyrica och mirtazapin för att somna bättre.

Har provat massor med mediciner och inte något har hjälpt mig jag väntar nu på att få kbt men det är långa väntatider. Var hos min läkare i förra veckan och han ville jag skulle börja med cymbalta 30mg om dagen en vecka sedan 60mg.

Jag är riktigt rädd för biverkningarna och har svårt att våga börja är rädd något ska hända när jag börjar med dom , jag har ju barn så vill inte bli borta i huvet eller sova hela dagarna mm

Är det någon som mått bra med dom och är biverkningarna så hemska som alla skriver

Mvh

Tro mig - du blir inte "borta i huvudet" av Cymbalta. Jag upplevde inga insättningsbesvär - inga nämnvärda biverkningar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in