Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Glöm inte heller detta reportage ”
Jag är levande död med ME” som sändes 5 december 2017.
En månad innan barnen mördades. Min gissning är att föräldrarna följde sådana reportage noga.
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301
Det är f övr samma ”Camilla” som sedan åkte till Schweitz och suiciderade i maj 2018. Dock hade hon, förutom ME-diagnosen, också en inoperabel alltmer växande hjärntumör som gav henne svåra epeliptiska anfall. Annars hade hon inte fått tillträde på suicidkliken i Schweitz.
Tragiskt. Började med självdisgnostisering via Google. Ännu mer tragiskt. Är det någon som kan förklara mig varför hon - efter det hon berättar här - inte kan har haft utmattningssyndrom?
Jag har aldrig upplevd en sådan hopplöshet som sprids med en sjukdom som med ME. Och då finns sjukdomer som ALS osv. Det är så ofta - jag säger inte alltid - den där tonen av orättvisa med. Otrolig otur nämndes här. Har aldrig hört det i samband med någon annan sjukdom så tydligt och så ofta. Kopplingen till depression är så närliggande. (Vill inte påstå att den är alltid orsaken, men den verkar har en stark komponent i symptombilden.)
Det finns en stor okunskap hos patienterna och inom vården, tror jag. Och den första är att man via depression, utmattningssyndrom kan få ME utan att man är medveten om att det är depressionen som är starten. Och då vill jag absolut inte påstår att man blir frisk av ME när man behandlar det som depression. Det fungerar givetvis inte. Men det har funnits vägar ut - för vissa i alla fall. Och att förnekar den psychsomatiska komponenten i ME, som gäller i alla fall för en del av patienterna - kan leder till att man just den patientgruppen berövar möjligheten att blir bättre (jag säger inte frisk).
Så vid Bjärredsfallet kan det ha varit så att det inte var den faktiska sjukdomstillstånd av flickorna som var en av de utlösande faktorerna, men det som man trodde kanske kunna komma?
I så fall hade föräldrarna behövd intensiv stöd när Agnes blev sjuk. Och när O synbart mådde dåligt redan tidigare hade det i alla fall behövds hjälp. Skolan som såg två förtvivlade föräldrar hade kunnat larmar. O kunde ha hänvisats till företagshälsan. (Nej - ingen kunde ha anat planerna).