2018-12-15, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det har ju i tidigare PM framkommit att en person var mer drivande, H. Om hon då mixtrat med flickornas mat och skapat en sjukdom, så är det ju inte så konstigt om hon nu inte sprungit med barnen till sjukvårdsbesök eller haft möten med skolan. Hon visste ju vad som var fel. Man kan ju undra vad som rörde sig i huvudet då, när O sprang med barnen överallt och försökte hitta bot och hjälp. Så engagerar sig H i olika organisationer och grupper på FB. Hon följer inte med till Tyskland på behandlingar. O jagar en diagnos och tillslut får de den. Sen blir det som det blev. Två mördade och två mördare. Eller ja, tre mördade då eftersom H troligtvis var klen och inte lyckades själv.

H fick uppleva den kärlek och närhet hon så gärna önskat alla åren. Äntligen.

Det är faktiskt möjligt.

Flera saker tyder på att du har rätt.H hade mycket att tjäna på att barnen var sjuka. O förlorade bara på det
Citera
2018-12-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Föräldrarna hade behövt åtminstone en klok, utomstående människa att ventilera sina tanker med. Olyckligtvis verkar de bara ha pratat med varandra och utvecklat samma tunnelseende.

Det här har du rätt i, tror jag. Föräldrarnas oro hade behövds att professionellt fångas upp mycket mer. Alltså om de inte hade någon grav störning (narcissism, psykopati), men detta var verkligen en resultat av depression och tappat verklighetsförankring, så hade man nog kunnat fånga upp det. Då kunde man också ha bearbetat sorgen kring brustna livsdrömmar (eller var det nog var som plågade mest).
Citera
2018-12-15, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Incest?
Nej. .
Nåt verkar konstigt vad det än är.
Finns det några som propagerar för sjukdomen? Tjänar pengar via fejkanalyser o ber dem gå till läkare?

Jag är bekymrad oavsett om barnens död ska användas som nåt slags bevis.
Citera
2018-12-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Glöm inte heller detta reportage ”Jag är levande död med ME” som sändes 5 december 2017.
En månad innan barnen mördades. Min gissning är att föräldrarna följde sådana reportage noga.

https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301

Det är f övr samma ”Camilla” som sedan åkte till Schweitz och suiciderade i maj 2018. Dock hade hon, förutom ME-diagnosen, också en inoperabel alltmer växande hjärntumör som gav henne svåra epeliptiska anfall. Annars hade hon inte fått tillträde på suicidkliken i Schweitz.

Tragiskt. Började med självdisgnostisering via Google. Ännu mer tragiskt. Är det någon som kan förklara mig varför hon - efter det hon berättar här - inte kan har haft utmattningssyndrom?

Jag har aldrig upplevd en sådan hopplöshet som sprids med en sjukdom som med ME. Och då finns sjukdomer som ALS osv. Det är så ofta - jag säger inte alltid - den där tonen av orättvisa med. Otrolig otur nämndes här. Har aldrig hört det i samband med någon annan sjukdom så tydligt och så ofta. Kopplingen till depression är så närliggande. (Vill inte påstå att den är alltid orsaken, men den verkar har en stark komponent i symptombilden.)

Det finns en stor okunskap hos patienterna och inom vården, tror jag. Och den första är att man via depression, utmattningssyndrom kan få ME utan att man är medveten om att det är depressionen som är starten. Och då vill jag absolut inte påstår att man blir frisk av ME när man behandlar det som depression. Det fungerar givetvis inte. Men det har funnits vägar ut - för vissa i alla fall. Och att förnekar den psychsomatiska komponenten i ME, som gäller i alla fall för en del av patienterna - kan leder till att man just den patientgruppen berövar möjligheten att blir bättre (jag säger inte frisk).

Så vid Bjärredsfallet kan det ha varit så att det inte var den faktiska sjukdomstillstånd av flickorna som var en av de utlösande faktorerna, men det som man trodde kanske kunna komma?

I så fall hade föräldrarna behövd intensiv stöd när Agnes blev sjuk. Och när O synbart mådde dåligt redan tidigare hade det i alla fall behövds hjälp. Skolan som såg två förtvivlade föräldrar hade kunnat larmar. O kunde ha hänvisats till företagshälsan. (Nej - ingen kunde ha anat planerna).
Citera
2018-12-15, 19:11
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Flera saker tyder på att du har rätt.H hade mycket att tjäna på att barnen var sjuka. O förlorade bara på det

Ytterst konstigt att O inte reagerat. Han kunde räddat dem om nu H själv ville till andra sidan. Vem vet vad som rörde sig i hans huvud. Han var väl säkerligen påverkad av hela situationen.
Citera
2018-12-15, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar.

Det blir bara så fel när det framstår som om barnen var tvungna att dö för att de hade ME.

Barnen dog för att deras föräldrar inte förmådde hantera sin livssituation. Det är två skilda saker, tycker jag.
Ja precis. Det är föräldrarna som saknar nåt i skallen och/eller har kanske hjärntvättats av nåt de läst/hört snarare.
Byt fokus typ.
Citera
2018-12-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det har ju i tidigare PM framkommit att en person var mer drivande, H. Om hon då mixtrat med flickornas mat och skapat en sjukdom, så är det ju inte så konstigt om hon nu inte sprungit med barnen till sjukvårdsbesök eller haft möten med skolan. Hon visste ju vad som var fel. Man kan ju undra vad som rörde sig i huvudet då, när O sprang med barnen överallt och försökte hitta bot och hjälp. Så engagerar sig H i olika organisationer och grupper på FB. Hon följer inte med till Tyskland på behandlingar. O jagar en diagnos och tillslut får de den. Sen blir det som det blev. Två mördade och två mördare. Eller ja, tre mördade då eftersom H troligtvis var klen och inte lyckades själv.

H fick uppleva den kärlek och närhet hon så gärna önskat alla åren. Äntligen.

Det är faktiskt möjligt.

Det skulle då också förklara hur hon kunde gå med på att bli strypt.
Citera
2018-12-15, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Det skulle då också förklara hur hon kunde gå med på att bli strypt.

Japp... MISSION COMPLETED.
Hanna, pga sitt mående lurade alla, och tyvärr upptäckte aldrig Oskar det.
Kanske finns fler skelett i garderoben... om man letar....
Citera
2018-12-15, 19:25
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar.

Det blir bara så fel när det framstår som om barnen var tvungna att dö för att de hade ME.

Barnen dog för att deras föräldrar inte förmådde hantera sin livssituation. Det är två skilda saker, tycker jag.
Ja precis och det är ju två personers val att ha det som motiv.
Tycker det är så otroligt tråkigt att det kastas så mycket skit, sekter, maffior och allt vad vissa skribenter har dragit till med.
Vi som är drabbade är ett genomsnitt av befolkningen. Några har ADHD, några är prestationsprincessor, några har andra sjukdomar i släkten, några kommer från kärnfriska famijer, några har spelat fotboll och några har älskat att resa.
Istället för att hata oss för att vi dragit en nitlott i livet - så hjälp oss!
O och H måste krisat på något mer sätt!!!
Citera
2018-12-15, 19:29
Medlem
Detta låter som någon sort skräckfilm där sanningen aldrig kommer komma fram.
Citera
2018-12-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Nja, tragiskt i min mening.
Men tänk efter.... O hade ingen anledning egentligen.... Men H, vad vet vi om henne...

Har man något att dölja så är man inte så öppen som Oskar var.
Och hans chefs uttalande idag i Aftonbladet tar jag som en upprättelse för Oskar.

I Höglunds uppdaterade blogg finns endast fyra kommentarer och den ena innehåller H min fd klasskamrat på gymnasium...
Jag tror det är det enda jag sett nämnas om Hanna? "Min före detta klasskamrat på gymnasiet".
Och fortfarande ingen som uttalar sig om Hanna, inte ett ord om henne efter snart ett år.
Förutom det som framlagts på ett underligt sätt och som mest har sett ut som att man velat smutskasta Oskar.

ME har inget alls med detta att göra och ingen annan diagnos heller utan det här handlar om något helt annat.
Citera
2018-12-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Ja precis och det är ju två personers val att ha det som motiv.
Tycker det är så otroligt tråkigt att det kastas så mycket skit, sekter, maffior och allt vad vissa skribenter har dragit till med.
Vi som är drabbade är ett genomsnitt av befolkningen. Några har ADHD, några är prestationsprincessor, några har andra sjukdomar i släkten, några kommer från kärnfriska famijer, några har spelat fotboll och några har älskat att resa.
Istället för att hata oss för att vi dragit en nitlott i livet - så hjälp oss!
O och H måste krisat på något mer sätt!!!

Precis - det tror jag också. Det är inte så att vilken förälder som helst med barn som fått ME, kan förvandlas till mördare. Det fanns nog unika omständigheter (vilka de än var) i Bjärredsfallet.

Självklart behövs det mer forskning upplysning och kunskap kring ME! Och givetvis ska alla som drabbas bli respekterade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in