2018-12-15, 12:42
Medlem
Efter att ha läst artiklarna i AF och Expressen där OH beskrivs som högpresterande och planerande för framtiden samtidigt som vi nu vet att det pågick planering för fullt för att utradera hela familjen så framstår OH som en klar dubbelnatur.

Enligt polisen fanns inga tecken på psykisk sjukdom, alltså kan det inte ha handlat om det som brukar kallas för "smiling depression". Det finns fall beskrivna om s.k. multipla personligheter, men dessa tillstånd brukar räknas in bland de psykiska sjukdomarna så det går också bort.

Att det handlar om någon form av personlighetsstörning verkar nog klart. Om också HB var en dubbelnatur är ju frågan?
Citera
2018-12-15, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja - å ena sidan högpresterande på sitt jobb, och å andra sidan oförmögen att hitta en uthärdlig lösning för familjen... Det kanske är just denna paradox som förvirrar oss alla som allra mest?

Citat från Aftonbladet igen (chefen):

]– Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.

– Han var oerhört duktig och driven. Hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade. Han skulle ha kunnat gå hur långt som helst.

Jag antar att berömmet av prestationer i arbetet ska framstå som "snällt", som ett sätt att förmildra eftermälet (?) För mig får det motsatt effekt. Det hade varit mer naturligt om vi fått veta att "O orkade inte arbeta som vanligt den sista tiden, man märkte att han krafter höll på att ta slut" (eller någonting liknande).

Om man har förmåga att prestera på topp på hög akademisk nivå, samtidigt som man inte "orkar" leva vidare med sin familj - då blir alltsammans väldigt gåtfullt. Det är då man får en känslan av att föräldrarna inte ville leva vidare och att de inte heller ville att barnen skulle få göra det...Och det är då det bli så kusligt och totalt obegripligt. Ingenting stämmer med vanligt tänkande...
Så är det. Paradoxalt är rätt ord.
Jagar behandling - sen noll vid nästa barn.
Det snackas om bättre stöd - tanken verkar inte ens beaktas. En desperat familj eller förälder märks ofta - SEN ger de upp. Den bilden får man inte av dem.
Dottern är halvt döende enligt vissa. Sen finns en helt annan bild.
Sjukdomen ME målas upp i horribla bilder som appliceras på A
Skolan har kontinuerlig kontakt som inte alls ger den bilden.
De verkar ska lösa det själva internt och resultatet är förödande.
Därför påminner det mig om sekttänk.
Vi har ingen livskvalité. Nu dör vi.
Alltså, jag överdriver men hur ska nån räddas som inte vill, som inte visar nåt.
Jobbar, berättar öppet som normalt folk på jobbet om nån är sjuk.
Aktörer bör ransakas men ser inte ens anhöriga el arbetskamrater ett dugg då vet jag inte vem som skulle förhindrat detta.
Senast redigerad av develi 2018-12-15 kl. 12:50.
Citera
2018-12-15, 12:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja - å ena sidan högpresterande på sitt jobb, och å andra sidan oförmögen att hitta en uthärdlig lösning för familjen... Det kanske är just denna paradox som förvirrar oss alla som allra mest?

Citat från Aftonbladet igen (chefen):

– Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.

– Han var oerhört duktig och driven. Hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade. Han skulle ha kunnat gå hur långt som helst.

Jag antar att berömmet av prestationer i arbetet ska framstå som "snällt", som ett sätt att förmildra eftermälet (?) För mig får det motsatt effekt. Det hade varit mer naturligt om vi fått veta att "O orkade inte arbeta som vanligt den sista tiden, man märkte att han krafter höll på att ta slut" (eller någonting liknande).

Om man har förmåga att prestera på topp på hög akademisk nivå, samtidigt som man inte "orkar" leva vidare med sin familj - då blir alltsammans väldigt gåtfullt. Det är då man får en känslan av att föräldrarna inte ville leva vidare och att de inte heller ville att barnen skulle få göra det...Och det är då det bli så kusligt och totalt obegripligt. Ingenting stämmer med vanligt tänkande...

Ditt sista stycke, det är väl mycket det som gör att man har så svårt att släppa fallet, något skaver.
Mamman i Gårdsten som också var en fullständigt vidrig händelse men där fick man ganska snart klart för sig vad som hänt och varför. I detta fall saknas en pusselbit
Citera
2018-12-15, 12:52
Medlem
Hela detta fall är så fruktansvärt... men - det jag inte riktigt kan släppa...VEM uttalade orden första gången? VEM la fram som förslag att döda sina egna barn? Helt sjukt alltså. Och att då den andre - inte reagerar utan högst troligt håller med?!?
Citera
2018-12-15, 12:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ju mer jag får veta om fallet/familjen desto mindre förstår jag. Vad är detta? Dynamiken i familjen måste ha varit väldigt dysfunktionell, men sett ok ut utifrån. Stackars barn!

Håller med om att det vore intressant att veta mer om modern. Om inte annat för att bli ännu mer förvirrad och frågande.

Låter kanske konstigt när du skriver det men det ligger mycket i det
Citera
2018-12-15, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, och dessutom tycks det ha utvecklats något slags praxis i media att enbart uttala sig positivt om familjen och föräldrarna - så som ofta görs om döda. Det talas om hur duktigt de kämpade, hur bra de presterade, hur "vanliga" de verkade - trots sitt hårda öde.

Alla dessa vackra ord är säker avsedda som en tröst för efterlevande och som ett sätt att hedra de döda. Det är så man brukar göra.

Men det hjälper oss inte att förstå var sprickorna fanns och vilka sprickor som omgivningen eventuellt hade kunnat upptäcka. Och vi talar ju hela tiden om hur viktigt det är att försöka förstå vad man hade kunnat upptäcka och vad man hade kunnat ana - för att i fortsättningen bli mer uppmärksam på liknande riskfamiljer.
Väldigt bra skrivet. För HUR ska det förebyggas om bilden blir skev?
Om det fokuseras på ME, de utmattade föräldrarna vi ska förstå? Om föräldrarna är problemet?
Det här inte är en massprodukt av utmattade bleka föräldrar då det är helt unikt i Sverige.
Citera
2018-12-15, 13:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Antingen har hon, administratören, bara velat sätta ett datum eller så hämtar hon uppgiften från Skatteverket som i så fall har fått den uppgiften nyligen från polisen. Vet inte hur man kollar. Har man tillgång till Skatteverket uppgifter om sådant när man är användare?

Jag anser fortfarande att man är vid liv när man undertecknar sitt testamente men polisen verkar inte dela den uppfattningen eller så står det avsiktligt fel datum på testamentet.

Blir lite full i skratt mitt i allvaret. Vi har ju som sagt diskuterat detta ett antal gånger men vi kommer aldrig fram till någon vettig förklaring.
Något administrativt fel som inte rättats till? låter inte speciellt sannolikt heller för jag tror polisen varit väldigt noggranna i detta fall.
Citera
2018-12-15, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tönt. Insinuationer om intag av lugnande ger dig knappast stilpoäng.
Jag fattar precis vad jag svarade på och fetade i din text.
Att polis förskönande iom ordval lugnande vilket jag finner som rent bs.
Brevet kan du diskutera med nån som tar upp ämnet, jag gör det inte.

Nej vem tar ens upp ämnet, tassa på tå

Du är sannerligen utan vett, men visst du har säkert en annan version om varför ett barn var "lugnandefri"... låt oss höra....
Citera
2018-12-15, 13:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvetaaa
Hela detta fall är så fruktansvärt... men - det jag inte riktigt kan släppa...VEM uttalade orden första gången? VEM la fram som förslag att döda sina egna barn? Helt sjukt alltså. Och att då den andre - inte reagerar utan högst troligt håller med?!?
Exakt. Eller hade de nån sorts tro som gav dem näring att ha så skev syn?
Alltså även om de inte hade nåt offentligt medlemskap. Tro kan man göra ändå.
Är det tecken på nån störning om nån anhörig tänker till?
Senast redigerad av develi 2018-12-15 kl. 13:13.
Citera
2018-12-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Flickkropparna var fulla av kemi.... Även om lugnande läkemedel saknades... Det var orsaken till att NFC behövde så lång tid på sig....... Det var uppgiften som man kommit överens om med anhöriga att utesluta att gå ut med......

Det är det som Elli09 påstod tidigare. Hon ha jo klargjort nu att det var en spekulation. Den kom upp därför att - enligt Elli09 - flickorna mådde bättre efter en ledighet med O.

Polisen har ett stort ansvar angående den infon de går ut med eller inte går ut med. Man dolde inte brutaliteten och planeringen i den infon man ha delgett. Så varför skulle polisen ange ME diagnoserna som motiv (att man på grund av dessa inte såg någon mening med livet för hela familjen) om man samtidig vet att flickorna blir samtidig drogad, förgiftad eller vad det nu ska vara. Så cynisk kan man väl inte vara. Polisen vet hur öerhört känslig det är att nämna ME överhuvudtaget. Hur kan man skapa en utsatthet kring denna patientgrupp när man samtidig vet att föräldrarna var galen och förgiftade sina barn? Det låter inte rimligt, tycker jag.

Eller tror du att ME diagnosen var rätt, och att kemin var föräldrarnas eget behandlingssätt. Eller enbart Hs?

Edit: Eller en del i planen att lämna?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-15 kl. 13:10.
Citera
2018-12-15, 13:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Nej vem tar ens upp ämnet, tassa på tå

Du är sannerligen utan vett, men visst du har säkert en annan version om varför ett barn var "lugnandefri"... låt oss höra....
Otroligt igenkännande.
Skaffa dig en punch bag. Du tillför inte ett skit i ämnet för närvarande, drar totalt off topic.
Ha det.
Citera
2018-12-15, 13:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt. Eller hade de nån sorts tro som gav dem näring att ha så skev syn?
Alltså även om de inte hade nåt offentligt medlem skap. Tro kan man göra ändå.
Är det tecken på nån störning om nån anhörig tänker till?

Sök på ordet scientologi i tråden. Flera har hävdat att familjen varit scientologer eller i vart fall haft något med dem att göra.
Vi har diskuterat det spåret ett antal gånger.

Många människor är helt inne på endast läka naturligt, läser man vissa av dessa diskussioner i facebookgruppper får man en sektkänsla. Så en annorlunda livsåskådning kan vara en bidragande orsak också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in