2018-12-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
På presskonferens sa Stefan att det sista livstecknet var ett sms mellan föräldrarna vid 10-tiden på kvällen.

Precis och i TV4:as korta intervju säger SS samma sak; att "det var ett (1) SMS som går mellan föräldrarna". Någon skickade och någon svarade inte...
Citera
2018-12-15, 09:01
Bannlyst
Flickkropparna var fulla av kemi.... Även om lugnande läkemedel saknades... Det var orsaken till att NFC behövde så lång tid på sig....... Det var uppgiften som man kommit överens om med anhöriga att utesluta att gå ut med......
Citera
2018-12-15, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lugnande är nog snarare väldigt vedertaget ordval versus sömntabletter.
Vore ju helt pucko att ta stora mängder sömntabletter och riskera somna...

Valet av ordvalet lugnande är högst sannolikt ett polisiärt uttalande till allmänheten. Förskönande ordval.

Det är ett av barnen, den flickan som togs av daga som andra som förmodligen hade nån form av "sövande" i sig så hon inte skulle vakna när föräldrarna ströp den första flickan.

Efter flickornas död har nog föräldrarna haft egen tid med de döda tjejerna, gjort fint och begravt dem på sitt sjuka vis. Och under den tiden har nog mamman inmundigat mer medicin än "avtrubbande" så pappan hade ett sista lätt medgörligt "offer". Troligtvis fyllde mamman på efter "dödsceremonin" med nån form av sövande medicin i sin redan medicinskt avrubbade kropp.
Senast redigerad av halivaggen 2018-12-15 kl. 09:09.
Citera
2018-12-15, 09:06
Medlem
Citat:
Flickkropparna var fulla av kemi.... Även om lugnande läkemedel saknades... Det var orsaken till att NFC behövde så lång tid på sig....... Det var uppgiften som man kommit överens om med anhöriga att utesluta att gå ut med......

Nä, rutin oavsett substans och det är inte heller NFC som analyserar det. RMV kunde snabbt konstatera att de inte dött av något inuti kroppen. Det var yttre våld.
Citera
2018-12-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ganska snabbt kan man utesluta att annan där är ingenting initialt som tyder på att det finns en utomstående gärningsman. Så klart är det något man direkt tittar på. Huset var låst på ett sånt sätt att det där och då inte tydde på en utomstående gm.

Och ganska snabbt hittar tekniker dokument på adressen. Dom dokumenten är 3 till antalet. Dels ett testamente dels ett avskeds/förklaringsbrev och ett dokument med praktiskt information till dom efterlevande.
I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv. Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-
Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat

Vi har också undersökt media datorer och mobiltelefoner dom vi kommit in i som var kvarlämnade i villan och i dom här medierna har vi hittat information som styrker att båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.

Som vi sa inledningsvis uppdagades det här den 9 januari på tisdagen. Sista livstecknet är den 5 januari på kvällen. Efter det finns det inga kända livstecken.

Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande och anledningen till att vi går ut med dom är för att undvika vidare spekulationer hur det sett ut på platsen osv. osv. Så det vi kan konstatera är att ett av barnen enligt det rättsmedicinska protokollet har dött av strypning eventuellt i kombination med kvävning. Så uttrycker man det. Andra dottern har dött av kvävning. Kvinnan i huset mamman har dött av strypning eventuellt även det i kombination av kvävning. Och slutligen mannen pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig. Vi kan också konstatera att båda föräldrarna vid den rättsmedicinska undersökningen hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar. Dock inte dödliga doser och dock inte så mycket att dom inte heller kunnat agera. Dessutom hade en av döttrarna spår av lugnande läkemedel i sin kropp. Det är vad vi kommer lämna angående dödsorsakerna mer ingående än så kommer det inte att bli i den informationen.
Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar. Kvar i ärendet är inte mycket vi har lite administration att göra.

Enskild intervju av TV4 med polisen-
Det sista livstecknet vi har är ett sms som går mellan föräldrarna den 5 januari.
Det är ingenting i utredningen som visar att någon kunnat ana något att något sånt här skulle kunna hända och därmed kunnat dra i nödbromsen. Det här är en överraskande händelse för allt och alla kring den här familjen.

Jag tog mig tid och skrev av Polisens presskonferens och den enskilda intervju från TV 4.

Tack för det. Det är en mening som jag inte förstår. Någon som kan förklara för mig kanske:

”Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-”

Vad menas med att diagnosen har tagit fokus från barn och föräldrar? Jag trodde sjukdomen var det föräldrarne enbart fokuserade på. Barnen? Fattar bara inte.
Citera
2018-12-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag såg aldrig sändningen live men tittade på klipp ganska snart efteråt. Är ganska övertygad att polisen nämnde pappan i samband med sms:et men exakt formuleringen kommer jag inte ihåg.

Precis. Så minns jag det också men det låter ju som om jag skyller på honom. Förstår verkligen inte varför pressträffen strimlades ned så snabbt. Ligger ju kvar så mycket annat dravel i eeeevigheter.
Citera
2018-12-15, 09:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag tror också att något mer fanns i flickornas kroppar.
Det är för mig ofattbart att föräldrarna i flera månader planerar en utplåning av en hel familj, noggrant lämna efter sig ett avskedsbrev/förklaringsbrev, testamente, instruktioner samt digital information men inte komma på ett mer "humant" sätt att döda sina egna barn än kvävning/strypning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nä, rutin oavsett substans och det är inte heller NFC som analyserar det. RMV kunde snabbt konstatera att de inte dött av något inuti kroppen. Det var yttre våld.
De dog inte av kemin... de blev sjuka av den..... i flera år.
Citera
Medlem
develis avatar
Lång artikel, saxar in delar av uttalanden som sägs ifall den låses.
Citat:
De skötte sina arbeten och gjorde upp planer för framtiden.
Men i själva verket hade föräldrarna i flera månader varit överens om att de skulle döda sina barn och sedan begå självmord.
– Jag förstår inte hur de kunde dölja undergången så länge, säger mannens närmsta chef."
;Det är tre dagar före julafton. Drygt två veckor senare kommer mannen på andra sidan bordet vara död. "

,;– Vi satt och pratade i över en timme. Det handlade om alltifrån julfirandet till planer för arbetet under våren. Vi diskuterade hans undervisning, utveckling av kurser och vi blickade framåt mot nya projekt. Vi bestämde också att vi skulle träffas igen under andra halvan av januari, säger arbetsledaren."

;De två männen jobbade tillsammans länge, och chefen var väl insatt i kollegans svårigheter.
– Vi pratade om döttrarnas sjukdom och hur vi kunde anpassa arbetet för att det skulle bli så bra som möjligt för familjen."

;– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger. Men vi hade diskuterat det tidigare, så det var egentligen inget som avvek särskilt mycket från det normala."
"– Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.
– Han var oerhört duktig och driven. Hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade. Han skulle ha kunnat gå hur långt som helst."

– Jag förstår inte hur de kunde dölja undergången så länge. De dolde det inte bara för oss kollegor men också för familj och vänner, säger han."

;– Det finns en dubbelhet i detta. Vi sörjer en vän och kollega, men samtidigt har han och frun gjort sig skyldiga till ett fruktansvärt brott. Det har vi pratat mycket om, och det är väldigt svårt att hantera."

""– Jag såg aldrig något tecken på att något sådant här skulle kunna hända, säger en av mannens kollegor.
– Det är fullständigt obegripligt och djupt tragiskt, säger en annan.
Inte heller heller skolpersonalen anade någonting.
– Vi har gjort en mycket noggrann genomgång och det fanns inget som kunde ha föranlett oss att tro att detta skulle inträffa, säger Svenjohan Davidson, verksamhetschef för grundskolorna i Lomma kommun."

"Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.
När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J196w8/chefen-om-sista-motet-med-pappan-vi-blickade-framat
Citera
2018-12-15, 09:15
Medlem
"I det här avskedsbrevet, förklaringsbrevet, som föräldrarna skrivit ner tillsammans...."

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/polisen-om-motivet-bakom-morden-i-bjarred/

Lyssnade precis på vad förundersökningsledaren sade i denna videon.
Hur vet man att de skrivit det tillsammans? Har de handskrivit lite var i brevet? Eller trots allt filmat när de skrev det tillsammans?
Senast redigerad av Zebrima 2018-12-15 kl. 09:21.
Citera
2018-12-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för det. Det är en mening som jag inte förstår. Någon som kan förklara för mig kanske:

”Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-”

Vad menas med att diagnosen har tagit fokus från barn och föräldrar? Jag trodde sjukdomen var det föräldrarne enbart fokuserade på. Barnen? Fattar bara inte.

Jag tror de menade att sjukdomen tog fokus från allt annat för barnen. Alltså att den tog all barnens energi. Men håller med om att formuleringen är lite konstig.
Citera
2018-12-15, 09:20
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Personlighetsstörda föräldrar, antagligen pappan som drivande. Man drogar och gör barnen sjuka för att känna makt och sedan när allt brister avlivar man dem.
Vidrigt.
Det enda som är rimligt i detta är att föräldrarna hade vett att ta livet av sig själva också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in