Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Ja - å ena sidan högpresterande på sitt jobb, och å andra sidan oförmögen att hitta en uthärdlig lösning för familjen... Det kanske är just denna paradox som förvirrar oss alla som allra mest?
Citat från Aftonbladet igen (chefen):
]– Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.
– Han var oerhört duktig och driven. Hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade. Han skulle ha kunnat gå hur långt som helst.
Jag antar att berömmet av prestationer i arbetet ska framstå som "snällt", som ett sätt att förmildra eftermälet (?) För mig får det motsatt effekt. Det hade varit mer naturligt om vi fått veta att "O orkade inte arbeta som vanligt den sista tiden, man märkte att han krafter höll på att ta slut" (eller någonting liknande).
Om man har förmåga att prestera på topp på hög akademisk nivå, samtidigt som man inte "orkar" leva vidare med sin familj - då blir alltsammans väldigt gåtfullt. Det är då man får en känslan av att föräldrarna inte ville leva vidare och att de inte heller ville att barnen skulle få göra det...Och det är då det bli så kusligt och totalt obegripligt. Ingenting stämmer med vanligt tänkande...
Så är det.
Paradoxalt är rätt ord.
Jagar behandling - sen noll vid nästa barn.
Det snackas om bättre stöd - tanken verkar inte ens beaktas. En desperat familj eller förälder märks ofta - SEN ger de upp. Den bilden får man inte av dem.
Dottern är halvt döende enligt vissa. Sen finns en helt annan bild.
Sjukdomen ME målas upp i horribla bilder som appliceras på A
Skolan har kontinuerlig kontakt som inte alls ger den bilden.
De verkar ska lösa det själva internt och resultatet är förödande.
Därför påminner det mig om sekttänk.
Vi har ingen livskvalité. Nu dör vi.
Alltså, jag överdriver men hur ska nån räddas som inte vill, som inte visar nåt.
Jobbar, berättar öppet som normalt folk på jobbet om nån är sjuk.
Aktörer bör ransakas men ser inte ens anhöriga el arbetskamrater ett dugg då vet jag inte vem som skulle förhindrat detta.