2018-12-15, 12:32
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Faktum kvarstår att rotregler inte går att tillämpa hur som helst.
Annars får man i=1/i vilket ej är sant. Därav TS:s problem.
Det är sant om man håller sig till reella tal men det det går ta roten ur negativa tal om man inför komplexa, det är ju så "i" definieras ?
Citera
2018-12-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Det är sant om man håller sig till reella tal men det det går ta roten ur negativa tal om man inför komplexa, det är ju så "i" definieras ?

Tillåter du fria regler för roträkning och inför i, kommer du fram till i=1/i vilket du påpekade mycket riktigt som "-1=1, WTF". Accepterar du ständiga "WTF" i dina beräkningar, så kör på. Annars får du revidera din åsikt ang. vissa räkneregler. i har aldrig varit, är inte idag, och kommer aldrig att vara 1/i.
Citera
2018-12-15, 18:42
Medlem
Om vi slumpar A-D medan A ger B, B ger C , C ger D och D ger A en boll, hur många unika sätt kan man göra det på?

(n-1)! = n!/n

dividerar med n p.g.a permutationer va?
Senast redigerad av ckd11 2018-12-15 kl. 18:55.
Citera
2018-12-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123

i definieras snarare med egenskapen i^2=-1, vilket inte är samma sak. sqrt(x) är väldefinierat och icke-negativ för reella x i [0,+∞] men att utvidga denna funktionen till större domän (komplexa/negativa x) kräver mer jobb, eftersom det för varje icke-noll komplext tal z finns *två* komplexa tal w som uppfyller w^2=z. Det diskuteras på övergripande nivå i https://en.wikipedia.org/wiki/Square_root#Square_roots_of_negative_and_complex_n umbers men det är inte helt lätt att ta ner det på jorden utan att gå in på djupare nivå av komplex analys (multi-valued functions, branch-cuts, principal branches...). Den naturliga utvidgningen "principal square root" som nämns där uppfyller alltså nödvändigtvis inte sqrt(a)sqrt(b)=sqrt(ab) om inte a och b är >=0 (som redan nämnts)...
Det diskuteras eventuellt lite tydligare på https://www.quora.com/What-is-wrong-with-this-paradox-of-complex-number men
Senast redigerad av Rolvaag0 2018-12-15 kl. 19:00.
Citera
2018-12-15, 22:42
Medlem
Skriv 4 x−10/(x−4) (x−2) som summan av två partialbråk.

Som jag förstått kan 4 x−10/(x−4) (x−2) skrivas som (A/(x-4)) + (B/(x-2))

Sen ska man beräkna koefficienterna genom att multiplicera båda led med VL's nämnare

Alltså (4x - 10) = (A/(x-4))+(B/(x-2)) * (x^2-6x+8) <=> (4x-10) = (A(x^2-6x+8)/(x-4))+(B(x^2-6x+8)/(x-2))

Känns inte riktigt rätt.. tacksam för hjälp.
Citera
2018-12-15, 23:37
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Skriv 4 x−10/(x−4) (x−2) som summan av två partialbråk.

Som jag förstått kan 4 x−10/(x−4) (x−2) skrivas som (A/(x-4)) + (B/(x-2))

Sen ska man beräkna koefficienterna genom att multiplicera båda led med VL's nämnare

Alltså (4x - 10) = (A/(x-4))+(B/(x-2)) * (x^2-6x+8) <=> (4x-10) = (A(x^2-6x+8)/(x-4))+(B(x^2-6x+8)/(x-2))

Känns inte riktigt rätt.. tacksam för hjälp.
Du vill göra vad som kallas en partialbråksuppdelning. Du har redan nämnaren uppdelad i två rötter så det du vill göra nu är ansatsen A/(x-4)+B/(x-2). Skriv sen uttrycket med samma nämnare.
(A(x-2)+B(x-4))/((x-4)(x-2)

Utveckla sen täljaren.

(Ax-2A+Bx-4B)/((x-4)(x-2))

Nu ser du att bägge uttrycken har samma nämnare. För att göra uttrycken lika så att du kan skriva om dem som en summa av partialbråk så vill du bestämma A och B så att täljarna är samma.

x(A+B)-2A-4B=4x-10

Som innebär

A+B=4
-2A-4B=-10

Så A=3, B=1 vilket leder till att din summa blir 3/(x-4)+1/(x-2).
Citera
2018-12-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Du vill göra vad som kallas en partialbråksuppdelning. Du har redan nämnaren uppdelad i två rötter så det du vill göra nu är ansatsen A/(x-4)+B/(x-2). Skriv sen uttrycket med samma nämnare.

Utveckla sen täljaren.

Nu ser du att bägge uttrycken har samma nämnare. För att göra uttrycken lika så att du kan skriva om dem som en summa av partialbråk så vill du bestämma A och B så att täljarna är samma.

x(A+B)-2A-4B=4x-10

Som innebär

A+B=4
-2A-4B=-10

Ok jag förstår, så egentligen vill jag ha de på samma nämnare, tack.
Citera
2018-12-16, 00:21
Medlem
Beräkna den volym som erhålls då området i R2 som begränsas av
y=0, y=x6 och x=1 , roteras

a) kring x-axeln. (så långt är jag med)..

b ) kring y-axeln, det är denna som jag inte riktigt hänger med, någon som har lust att förklara ?
Citera
2018-12-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse

Utveckla sen täljaren.

x(A+B)-2A-4B=4x-10

Som innebär

A+B=4
-2A-4B=-10

Inget att anmärka på här inte, bara tillägga att för denna typ av bråk finns det en snygg 'symmetri' i

(Ax+B)/((x-a)(x-b)) = 1/(a-b) * ( (Aa+B)/(x-a) - (Ab+B)/(x-b) )
Citera
2018-12-16, 00:24
Medlem
Citat:

b ) kring y-axeln, det är denna som jag inte riktigt hänger med, någon som har lust att förklara ?

https://www.pluggakuten.se/trad/rotation-runt-y-axeln/
Citera
2018-12-16, 13:30
Medlem
Nails avatar
Citat:

b) Rita figur: https://postimg.cc/WDrbHZgq

Det rödmarkerade området visar ett snitt i xy-planet av kroppen. Vid rotation kring y-axeln används lämpligen den s.k. skalmetoden.

Låt alltså ett ytelement med basen dx och höjden y rotera ett varv kring y-axeln.
Vad blir volymen av det bildade cylinderskalet?
Citera
2018-12-16, 13:36
Medlem
Hej, har fastnat lite på en fråga där jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig vidare. Frågan lyder:

The set B= 1 - 2 x^2, 4 - 2 x - 8 x^2, -3 + 4 x + 10 x^2 brace is a basis for P_2. Find the coordinates of p(x)=9 + 0 x - 14 x^2 relative to this basis.

Jag satte upp B i en matris med p(x) i högerled och radreducerade för att få fram:

1 0 0 -31

0 1 0 16

0 0 1 8.

Hur ska jag fortsätta härifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här