Citat:
Håller på att fila på en topp 10 låtar lista med queen. Det är inte alls lätt och det kommer nog ta ett par dagar innan jag spikar den. Men så fort jag gjort det kommer jag att redogöra den här!
Under tiden så jag två frågor till er tunga Queen-fans.
1. Att Freddie Mercury är en av de bästa och största sångarna genom tiderna är nog de flesta överens om. För många (inklusive mig) är han nog t.o.m. nummer 1. Men hur är det med de andra tre medlemmarna? Min uppfattning har alltid varit att de har varit okej men inte så mycket mer (även om jag successivt börjar ändra uppfattning ju mer jag djupdyker i Queens låtskatt), men hur ligger det till egentligen? Hur pass erkända och högt rankade är de i jämförelse med andra giganter i branschen? Hur står sig Brian May jämfört med titaner som t.ex. Eddie Van Halen och Jimmy Page? Hur står sig John Deacon mot t.ex. Steve Harris, John Entwistle och Geddy Lee? Och hur står dig Roger Taylor mot t.ex. Keith Moon, Neil Peart och John Bonham? .
2. Vilken föredrar ni av 70-talets långhåriga, lite mer utmanande Freddie Mercury och 80-talets mustaschprydda, korthåriga, lite mer rockstjärneliknande Freddie Mercury? För mig är 70-tals-Freddie definitivt favoriten. Jag gillar naturligtvis båda, men det är något med 70-tals-Freddie som tilltalar mig lite extra. Jag vet inte vad det är, men det finns någonting i honom som jag bara älskar och njuter av, och som jag kan uppleva att 80-talets Freddie saknar lite grann. Men jag vet som sagt inte vad det är. Vilken av 70-talets Freddie och 80-talets Freddie föredrar ni?
Under tiden så jag två frågor till er tunga Queen-fans.
1. Att Freddie Mercury är en av de bästa och största sångarna genom tiderna är nog de flesta överens om. För många (inklusive mig) är han nog t.o.m. nummer 1. Men hur är det med de andra tre medlemmarna? Min uppfattning har alltid varit att de har varit okej men inte så mycket mer (även om jag successivt börjar ändra uppfattning ju mer jag djupdyker i Queens låtskatt), men hur ligger det till egentligen? Hur pass erkända och högt rankade är de i jämförelse med andra giganter i branschen? Hur står sig Brian May jämfört med titaner som t.ex. Eddie Van Halen och Jimmy Page? Hur står sig John Deacon mot t.ex. Steve Harris, John Entwistle och Geddy Lee? Och hur står dig Roger Taylor mot t.ex. Keith Moon, Neil Peart och John Bonham? .
2. Vilken föredrar ni av 70-talets långhåriga, lite mer utmanande Freddie Mercury och 80-talets mustaschprydda, korthåriga, lite mer rockstjärneliknande Freddie Mercury? För mig är 70-tals-Freddie definitivt favoriten. Jag gillar naturligtvis båda, men det är något med 70-tals-Freddie som tilltalar mig lite extra. Jag vet inte vad det är, men det finns någonting i honom som jag bara älskar och njuter av, och som jag kan uppleva att 80-talets Freddie saknar lite grann. Men jag vet som sagt inte vad det är. Vilken av 70-talets Freddie och 80-talets Freddie föredrar ni?
1. Svårt att besvara denna fråga utan att vara instrumentalist själv, men spontant skulle jag säga att Brian May är i klass med alla av rockens bästa gitarrister. I termer av låtskrivare, originalitet, variatation och som soloist. Roger Taylor känns som en mycket kompetent trummis på det sättet att han tillför låten vad den behöver. Sedan vet jag inte om han hade fått friare tyglar och musiken varit mer betonad på trummor om han verkligen nått nivån av Ian Paice, John Bonham, Neil Peart och grabbarna. John Deacon är Queens okända kort. Han kunde onekligen slänga ur sig väldigt bra saker när han ville, men om han verkligen var på någon topp 10-20 nivå bland basister? Känns mera tveksamt. Bara för att man skrivit ett riktigt bra bas-riff blir man ju inte automatiskt världens bästa basist.
2. I stort föredrar jag 70-talets Freddie Mercury delvis för att musiken överlag var ett eller två steg starkare, men också för att fokuserade mer på piano. Oavsett hur bra frontman eller sångare han var tycker jag pianospelet gav honom en extra nivå. Jag vet inte hur avancerat eller tekniskt hans spelande var, men det var personligt och tillförde mycket till musiken. Dock rent utseendemässigt föredrog jag den senare Freddie Mercury. Tycker han såg coolare ut på 80-talet än på 70-talet. Såg mer ut som en rockstjärna!