2018-11-24, 12:14
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Håller på att fila på en topp 10 låtar lista med queen. Det är inte alls lätt och det kommer nog ta ett par dagar innan jag spikar den. Men så fort jag gjort det kommer jag att redogöra den här!

Under tiden så jag två frågor till er tunga Queen-fans.

1. Att Freddie Mercury är en av de bästa och största sångarna genom tiderna är nog de flesta överens om. För många (inklusive mig) är han nog t.o.m. nummer 1. Men hur är det med de andra tre medlemmarna? Min uppfattning har alltid varit att de har varit okej men inte så mycket mer (även om jag successivt börjar ändra uppfattning ju mer jag djupdyker i Queens låtskatt), men hur ligger det till egentligen? Hur pass erkända och högt rankade är de i jämförelse med andra giganter i branschen? Hur står sig Brian May jämfört med titaner som t.ex. Eddie Van Halen och Jimmy Page? Hur står sig John Deacon mot t.ex. Steve Harris, John Entwistle och Geddy Lee? Och hur står dig Roger Taylor mot t.ex. Keith Moon, Neil Peart och John Bonham? .

2. Vilken föredrar ni av 70-talets långhåriga, lite mer utmanande Freddie Mercury och 80-talets mustaschprydda, korthåriga, lite mer rockstjärneliknande Freddie Mercury? För mig är 70-tals-Freddie definitivt favoriten. Jag gillar naturligtvis båda, men det är något med 70-tals-Freddie som tilltalar mig lite extra. Jag vet inte vad det är, men det finns någonting i honom som jag bara älskar och njuter av, och som jag kan uppleva att 80-talets Freddie saknar lite grann. Men jag vet som sagt inte vad det är. Vilken av 70-talets Freddie och 80-talets Freddie föredrar ni?

1. Svårt att besvara denna fråga utan att vara instrumentalist själv, men spontant skulle jag säga att Brian May är i klass med alla av rockens bästa gitarrister. I termer av låtskrivare, originalitet, variatation och som soloist. Roger Taylor känns som en mycket kompetent trummis på det sättet att han tillför låten vad den behöver. Sedan vet jag inte om han hade fått friare tyglar och musiken varit mer betonad på trummor om han verkligen nått nivån av Ian Paice, John Bonham, Neil Peart och grabbarna. John Deacon är Queens okända kort. Han kunde onekligen slänga ur sig väldigt bra saker när han ville, men om han verkligen var på någon topp 10-20 nivå bland basister? Känns mera tveksamt. Bara för att man skrivit ett riktigt bra bas-riff blir man ju inte automatiskt världens bästa basist.

2. I stort föredrar jag 70-talets Freddie Mercury delvis för att musiken överlag var ett eller två steg starkare, men också för att fokuserade mer på piano. Oavsett hur bra frontman eller sångare han var tycker jag pianospelet gav honom en extra nivå. Jag vet inte hur avancerat eller tekniskt hans spelande var, men det var personligt och tillförde mycket till musiken. Dock rent utseendemässigt föredrog jag den senare Freddie Mercury. Tycker han såg coolare ut på 80-talet än på 70-talet. Såg mer ut som en rockstjärna!
Citera
2018-11-24, 12:49
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Håller på att fila på en topp 10 låtar lista med queen. Det är inte alls lätt och det kommer nog ta ett par dagar innan jag spikar den. Men så fort jag gjort det kommer jag att redogöra den här!

Under tiden så jag två frågor till er tunga Queen-fans.

1. Att Freddie Mercury är en av de bästa och största sångarna genom tiderna är nog de flesta överens om. För många (inklusive mig) är han nog t.o.m. nummer 1. Men hur är det med de andra tre medlemmarna? Min uppfattning har alltid varit att de har varit okej men inte så mycket mer (även om jag successivt börjar ändra uppfattning ju mer jag djupdyker i Queens låtskatt), men hur ligger det till egentligen? Hur pass erkända och högt rankade är de i jämförelse med andra giganter i branschen? Hur står sig Brian May jämfört med titaner som t.ex. Eddie Van Halen och Jimmy Page? Hur står sig John Deacon mot t.ex. Steve Harris, John Entwistle och Geddy Lee? Och hur står dig Roger Taylor mot t.ex. Keith Moon, Neil Peart och John Bonham? .

Brevid Freddie så har vi Brian May som kanske inte går till historien som den mest mekaniskt skillade gitarristen, men han har ett unikt sound både vad gäller gitarrljudet och spelstil. Totalt oefterhärmligt!
Frågan är om det finns en gitarrist med mer eget sound än Brian.

Roger Taylor besitter också en ganska personlig stil som många uppskattar.
Både Roger och John får ses som grovjobbare i Queen men man ska aldrig underskatta grovjobbare. Dessutom skrev ju alla i Queen material till skivorna även om John och Rogers låtar kanske inte tillhör de kändaste.

Citat:
2. Vilken föredrar ni av 70-talets långhåriga, lite mer utmanande Freddie Mercury och 80-talets mustaschprydda, korthåriga, lite mer rockstjärneliknande Freddie Mercury? För mig är 70-tals-Freddie definitivt favoriten. Jag gillar naturligtvis båda, men det är något med 70-tals-Freddie som tilltalar mig lite extra. Jag vet inte vad det är, men det finns någonting i honom som jag bara älskar och njuter av, och som jag kan uppleva att 80-talets Freddie saknar lite grann. Men jag vet som sagt inte vad det är. Vilken av 70-talets Freddie och 80-talets Freddie föredrar ni?

Jag föredrar naturligtvis 70-tals Freddie då Queen var på sin musikaliska peak. Det var då jag upptäckte Queen och jag var inte så gammal. Det var magiskt!!
Citera
2018-11-27, 14:45
Medlem
Geomeisters avatar
Roger Taylor - Say It's Not True (med Jeff Beck): https://www.youtube.com/watch?v=yjuFFbmfcQM
Citera
2018-11-29, 14:11
Medlem
Geomeisters avatar
Steve Vai On Brian May:

"I don't think enough is really said about the brilliance of Brian May's guitar playing, in the sense that it's overshadowed by the music itself. The Queen II album was one of those pivotal moments that just nailed me to the wall.

"He's probably one of the top identifiable guitar players, even more so than Beck, Page, and Clapton. They're all so identifiable, but Brian May has such a tone in his head and in his fingers. It speaks volumes. His contribution to orchestrated guitars is unprecedented. There was nothing like it before him. To me, it was like when Edward Van Halen came along and reshaped the sound of electric guitar. That's what I heard in Brian May's playing. It's something that's inherent in the brain of the guitar player.

"I remember working with Frank Zappa for the first time. I had just moved out to Los Angeles, and nobody knew me. I was 21. I went out to the Rainbow Bar and Grill, and Brian May was there. I couldn't believe it. I mustered up every little bit of courage and went up to him and said, 'Thank you so much for everything you've done. I play guitar. I'm here in town with Frank Zappa.' He said 'Oh really? Why don't you come down to our rehearsal?'

"I went down and he brought me up on the stage, and he let me play the guitar-the guitar that he built with his dad [the "Red Special"]. I couldn't even believe that I was touching this instrument! He was so kind and so warm, and for who? This kid, you know? And I played his guitar, and it sounded like Steve Vai. Then when he played it, it sounded just like Brian May. It was very apparent to me that his tone is in his fingers and his head.

"He's a class act from head to toe, and it shows in his playing. I can listen to any player and pantomime their sound, but I can't do Brian May. He's just walking on higher ground."
Citera
2018-11-29, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Dessutom skrev ju alla i Queen material till skivorna även om John och Rogers låtar kanske inte tillhör de kändaste.

Nja, jag skulle nog påstå att Deacons låtar "Another one bites the dust" och "I want to break free" tillhör gruppens mest kända - likaså Taylors hits "Radio ga ga" och "A kind of magic"! De var onekligen ypperliga låtskrivare alla fyra, även om Mercury dominerade åtminstone 70-talet. Dock är det också så att den som står som upphovsman inte nödvändigtvis har skrivit låten utan hjälp från någon av de andra. Gruppen hade nämligen en överenskommelse om att den som hade grundidén till en låt fick stå som ensam upphovsman; Mercury ansåg exempelvis att den som skrivit texten borde stå som låtskrivare, något som de tillämpande åtminstone till en början, enligt en biografi som jag har läst. På de två sista albumen angav de gruppen kollektivt som upphovsmän till samtliga låtar.
Citera
2018-12-03, 20:00
Medlem
Queen/Adam Lambert kommer ge sig ut på en turne nästa år. Ännu enbart klart med datum i Nordamerika.

http://www.queenonline.com/news/press-release-the-rhapsody-approaches-north-american-tour-announced
Citera
2018-12-04, 21:45
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Nja, jag skulle nog påstå att Deacons låtar "Another one bites the dust" och "I want to break free" tillhör gruppens mest kända - likaså Taylors hits "Radio ga ga" och "A kind of magic"! De var onekligen ypperliga låtskrivare alla fyra, även om Mercury dominerade åtminstone 70-talet. Dock är det också så att den som står som upphovsman inte nödvändigtvis har skrivit låten utan hjälp från någon av de andra. Gruppen hade nämligen en överenskommelse om att den som hade grundidén till en låt fick stå som ensam upphovsman; Mercury ansåg exempelvis att den som skrivit texten borde stå som låtskrivare, något som de tillämpande åtminstone till en början, enligt en biografi som jag har läst. På de två sista albumen angav de gruppen kollektivt som upphovsmän till samtliga låtar.

Glöm för guds skull inte I'm In Love with My Car!!!!
Skämt åsido, jag tycker Rogers bästa låt i Queen-katalogen är Tenement Funster.

Gillar förresten att Queen+AL tar sig till sydöstra delen i USA mestadels nästa år. Många platser där bandet aldrig varit tidigare. Kul! Räknar kallt med en Europadel under hösten.
Den här gången tror jag att biljetterna kommer att gå åt ännu mer - tack vare filmen - vilket gör att man bör vara med och hugga...
Citera
2018-12-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Gillar förresten att Queen+AL tar sig till sydöstra delen i USA mestadels nästa år. Många platser där bandet aldrig varit tidigare. Kul! Räknar kallt med en Europadel under hösten.
Den här gången tror jag att biljetterna kommer att gå åt ännu mer - tack vare filmen - vilket gör att man bör vara med och hugga...

Jo, händer inget oväntat lär det bli en europaturne till höst/vinter 2019. Förhoppningsvis dyker de upp i Stockholm eller dess närhet igen.
Citera
2018-12-06, 22:01
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Som sångare tycker jag inte Fredde är/var bäst, kanske 3-4 av 5. Det han var bra på var piano, musik och texter samt framträdanden.
I dag skulle ingen av de fyra räknas som riktigt top notch men lite annorlunda, framför allt May och Taylor, vilka är mina favvisar. Jag hade nog respekterat Bulsara mer om han hade ägnat sig åt musiken mer.
Citat:
Det är sådan kontrast mellan 70- och 80-talet, mest beroende på att en av nämnd medlemm slutade fungera privat.
Från att vara experimentella och progressiva blev de arroganta och enkla och Fredde personifierar detta med elegans.
Jag respekterar andras åsikter till fyllo men plattan "Hot space" och därefter, näe inte min grej...
Citera
2018-12-07, 02:28
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen Bohemian Rhapsody - The biggest biopic of all time for music!
https://www.youtube.com/watch?v=ddH7jxgo6tg
Citera
2018-12-14, 12:15
Medlem
Maidenmartins avatar
Igår lyssnade man igenom A day at the races för första gången. Bra skiva, kanske inget spektakulärt men ändå bra. Vad som var extra positivt var att jag äntligen lyckades hitta det jag letat efter ända sedan jag började utforska Queen på riktigt, nämligen den där låten som slår en på total knockout, låten som kör över en från sekund 1 och som gör att man utvecklar en helt ny bild av bandet. Den låten dök upp igår och heter White Man. Satan i helvete vilken låt. Stenhård, aggressiv text och rakt igenom brutal. Fastnade för den direkt och har lyssnat massor på den under dagen, och den blir bara bättre och bättre. Den kliver direkt upp på topp 5 queenlåtar för mig. Utöver den hade skivan ett par urstarka kort i Good Old Fashioner Lover-Boy och klassikerna Somebody to Love och Tie Your Mother Down. Dock fanns det också ett par svagare kort som drar ner betyget en del t.ex. Mays Long Away och Taylors Drowse. De fungerade inte alls. Men som helhet var skivan ändå bra, och får ett helhetsbetyg på 8/10. Nästa skiva att lyssna igenom blir förmodligen Queen II
Citera
2018-12-14, 20:36
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Igår lyssnade man igenom A day at the races för första gången. Bra skiva, kanske inget spektakulärt men ändå bra. Vad som var extra positivt var att jag äntligen lyckades hitta det jag letat efter ända sedan jag började utforska Queen på riktigt, nämligen den där låten som slår en på total knockout, låten som kör över en från sekund 1 och som gör att man utvecklar en helt ny bild av bandet. Den låten dök upp igår och heter White Man. Satan i helvete vilken låt. Stenhård, aggressiv text och rakt igenom brutal. Fastnade för den direkt och har lyssnat massor på den under dagen, och den blir bara bättre och bättre. Den kliver direkt upp på topp 5 queenlåtar för mig. Utöver den hade skivan ett par urstarka kort i Good Old Fashioner Lover-Boy och klassikerna Somebody to Love och Tie Your Mother Down. Dock fanns det också ett par svagare kort som drar ner betyget en del t.ex. Mays Long Away och Taylors Drowse. De fungerade inte alls. Men som helhet var skivan ändå bra, och får ett helhetsbetyg på 8/10. Nästa skiva att lyssna igenom blir förmodligen Queen II
Detta album var min första kontakt med Queen, så jävla bra!
Somebody to love är väl den som står sig bäst till idag, fantastiskt stycke musik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in