2018-12-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var det inte någon som hade hittat den berättelsen på Dykbloggen?
Vore intressant att läsa... hoppas Taxen (eller någon annan) hittar inlägget..!
Citera
2018-12-14, 09:45
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Jag har för mig det dök upp som ett svar till FB när han tog en burk. Kom precis efter diskussionerna där det ifrågasattes om han verkligen hade ett flygcertifikat.

Kanske Grissom kommer ihåg.
Citera
2018-12-14, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Har absolut ett minne av "något". Har letat lite men hittar inget nu. Mycket runt certifikatet kan man läsa i tråden runt 1/6.
Som jag minns det var det något som SD själv skrivit, antingen på geocahingloggen, dykbloggen, eller någon annanstans.
Citera
2018-12-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har absolut ett minne av "något". Har letat lite men hittar inget nu. Mycket runt certifikatet kan man läsa i tråden runt 1/6.
Som jag minns det var det något som SD själv skrivit, antingen på geocahingloggen, dykbloggen, eller någon annanstans.
Har läst det mesta i tråden... även att SD skulle ha/haft cert... men missat om ev lågflygning så pass att någon blev rädd... med tanke på hur han bär sig åt (vad gäller lagar) vore det intressant om Taxen kanske vet något mer...
Citera
2018-12-14, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har läst det mesta i tråden... även att SD skulle ha/haft cert... men missat om ev lågflygning så pass att någon blev rädd... med tanke på hur han bär sig åt (vad gäller lagar) vore det intressant om Taxen kanske vet något mer...

Här från 1/6 SDs geocachinglogg, Cristalcloudedbeam som hittade inlägget:

"[...]Mest minnesvärt här är dock en helt annan sak. Det måste ha varit våren 2002. Jag hade varit klar med utbildning till yrkespilot något år och slet för att få ihop flygtimmar. Ett uppdrag var att bogsera reklamsläp i sälenfjällen. Under vintern hade jag hängt mycket på flygplatsen i Sälen/Rörbäcksnäs och sysslat med det, men just den här dagen var säsongen över, och maskinen, en Soccata Ralley180T, skulle flygas hem. Två gäng från Örebro Dykteknik var här i området och hade kurs, och kanske var CO en av instruktörerna? Jag slog av till tomgång och gled i lägsta säkra fart över brottets norra kant nästan ljudlöst. Över halva brottet gav jag fullgas och steg med Vy för att klara att kommaupp igen över kanten på söda sidan. Ljudet från en sådan stark maskin är något alldeles fruktansvärt, och nere i denna gryta än mäktigare. Skrämde bokstavligen skiten ur samtliga på plats. Skrattar gott fortfarande åt det idag 15 år senare. Tack för cachen. Den innehåller inget som kan liknas vid min signatur då det var en enda isklump. TFTC[...]"

https://www.geocaching.com/geocache/GCGVYA_voltrex?guid=4747d779-3d11-4593-a5f5-b2438801bf19

https://www.flashback.org/p64589956#p64589956
Citera
2018-12-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var det inte någon som hade hittat den berättelsen på Dykbloggen?

Enl nedan så skall det finnas återgivet bland hans burkletaralster, om jag fattar rätt.
Vilken betydelse det nu skall tillskrivas.

Tyvärr kan nog inte postaren respondera för närvarande; hen befinner sig inte fn på trådens breddgrader.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
/--/Ett behov att hävda sig o bli beundrad verkar ha funnits länge. När vi tex tvekade om hans flygutbildning, så skrev han strax ett cacheinlägg om sina flygturer och lågflygning över kompisar.

Edit: jaja, försökte bidra men uttömmande svar från notknipsarn fanns visst.
Senast redigerad av Rubar 2018-12-14 kl. 10:31.
Citera
2018-12-14, 10:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

"[...]Mest minnesvärt här är dock en helt annan sak. Det måste ha varit våren 2002. Jag hade varit klar med utbildning till yrkespilot något år och slet för att få ihop flygtimmar. Ett uppdrag var att bogsera reklamsläp i sälenfjällen. Under vintern hade jag hängt mycket på flygplatsen i Sälen/Rörbäcksnäs och sysslat med det, men just den här dagen var säsongen över, och maskinen, en Soccata Ralley180T, skulle flygas hem. Två gäng från Örebro Dykteknik var här i området och hade kurs, och kanske var CO en av instruktörerna? Jag slog av till tomgång och gled i lägsta säkra fart över brottets norra kant nästan ljudlöst. Över halva brottet gav jag fullgas och steg med Vy för att klara att kommaupp igen över kanten på söda sidan. Ljudet från en sådan stark maskin är något alldeles fruktansvärt, och nere i denna gryta än mäktigare. Skrämde bokstavligen skiten ur samtliga på plats. Skrattar gott fortfarande åt det idag 15 år senare. Tack för cachen. Den innehåller inget som kan liknas vid min signatur då det var en enda isklump. TFTC[...]"

https://www.geocaching.com/geocache/GCGVYA_voltrex?guid=4747d779-3d11-4593-a5f5-b2438801bf19

Förstår inte hur man kan skratta åt att man skrämt upp människor. Uppenbarligen är han lika omogen idag som för 15 år sedan.
Citera
2018-12-14, 10:31
Medlem
Citat:

Tack för letandet!

Vilken idiot! Tänk om motorn inte svarat direkt... (hade varit bra för LW iof)!

Förstår att det certet blev kortvarigt och att det inte blev någon flygkarriär för honom!

Någon som samlar flygtimmar ett år efter sin utbildning (med hjärnan i behåll) beter sig inte på det viset!
Citera
2018-12-14, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Förstår inte hur man kan skratta åt att man skrämt upp människor. Uppenbarligen är han lika omogen idag som för 15 år sedan.

Egentligen är det svårt att veta hur det ligger till.

Om allt är väl kontrollerat (man riskerar ingenting utan har full koll), blir ljudeffekten och själva flygningen tillsammans en "ofarlig" kombination, som man kan skratta åt tillsammans.

Men om den som flyger gör något "riskabelt" enbart för att skrämmas, och den enda som skrattar är den som skrämts. Då är situationen en annan.

Om det är det sistnämnda exemplet, kan SD vara en person som inte lätt blir rädd, tycker om farliga utmaningar och inte kan sätta sig in i andra människors känslor.

Här får man ju lite gissa hur han är.

Men lite väl lägligt kom inlägget i loggen om hans flygning. Precis när vi pratat om certifikat.
Citera
2018-12-14, 10:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Egentligen är det svårt att veta hur det ligger till.

Om allt är väl kontrollerat (man riskerar ingenting utan har full koll), blir ljudeffekten och själva flygningen tillsammans en "ofarlig" kombination, som man kan skratta åt tillsammans.

Men om den som flyger gör något "riskabelt" enbart för att skrämmas, och den enda som skrattar är den som skrämts. Då är situationen en annan.

Om det är det sistnämnda exemplet, kan SD vara en person som inte lätt blir rädd, tycker om farliga utmaningar och inte kan sätta sig in i andra människors känslor.

Här får man ju lite gissa hur han är.

Men lite väl lägligt kom inlägget i loggen om hans flygning. Precis när vi pratat om certifikat.

Även om han vet att det är en ofarlig kombination så vet ju inte alla andra det. En del blev kanske genuint uppskrämda av det starka oljudet. Visst kan man råka skrämma upp människor för att man är ung och dum, men att skratta om det efter 15 år är på en annan nivå, tycker jag.
Citera
2018-12-14, 10:45
Medlem
Citat:
Missade att det var ett ganska färskt inlägg... trodde att någon hade hittat det sen lång tid tillbaka.
Än värre som Du påpekar lika omogen... en del saker borde man för sitt egen bästa hålla tyst om...!
Citera
2018-12-14, 10:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det stämmer bra. Sänka andra för att höja sig själv. Har dock aldrig varit med om att det hänt på minnessidor förr.

Fick ett pm igår som skrev att det stått andra hemska saker innan de inlägg som du länkade till på minnessidan. Det är inget jag själv såg. Kanske blev det borttaget snabbt, liksom de andra strax efter ditt inlägg.

Det förklarar också isf inlägget om pepparkaksbaket som signaturen Anonym skrev om. Den anklagelsen hängde annars lite löst, utan sammanhang.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in