2018-12-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ser att många spekulerar kring hur morden utfördes och metoden som valdes. Strypning är verkligen inte ett milt och barmhärtigt sätt att mörda på, snarare ett utdraget och våldsamt sätt som kräver "sin man". Varför valde då Oskar(och/eller Hanna) att mörda sina barn med strypning?
Jag har ett ganska stort intresse för dokumentärer och faktabaserade serier kring seriemördare och beteendevetenskap kring mördare/seriemördare och vågar påstå att faktiskt alla experter är överens. Strypning handlar om kontroll och makt. Makt över livet som man då bokstavligt talat sakta kväver med sina bara händer. Måste säga att det passar klockrent in på min bild av morden och synen på hur dessa föräldrar rättfärdigat sina vidriga och självcentrerade handlingar. "Detta är min egendom och jag har rätt att bestämma över den". Rekommenderar alla som funderar över strypningen som metod i detta fallet att kolla upp lite kring gärningsmannaprofilering för att se vad experterna säger om det.

En annan sak många, inklusive mig själv, funderar över är att lugnande medel endast hittades i en av flickorna. Skulle verkligen vara väldigt intressant att få veta vilken av flickorna det var som hade spår av lugnande medel i sig. Jag tippar på Moa och anledningen är enkel: små doser/spår rörde det sig om och jag tror inte det hade med mordet att göra. Just den andra ME-diagnosen är så väldigt osannolik och kanske kan ha simulerats bland annat med hjälp av lugnande medel för att få flickan att ge intryck av att ha drabbats av ME. Att hon ska ha gått ifrån att vara som vilken flicka som helst till ännu ett ME-offer, det andra av två barn i samma familj är helt enkelt för osannolikt. Teorin är då att förälder/föräldrar regelbundet drogat flickan med olika läkemedel efter att de tagit beslut om att mörda sina barn och sedan ta livet av sig själva. Faktiskt inte helt omöjligt att det kan vara den ena föräldern som på detta sätt manipulerat den andra till att acceptera mordplanerna och utfört drogningen utan den andres vetskap. I sådana fall tror jag på modern, hon verkar mest driven till att vilja ta livet av sig av vad jag kan se. Tyvärr har ju väldigt lite fakta kring deras personligheter kommit fram så det blir väldigt spekulativt men den andra diagnosen på den yngre dottern är bara för mycket för att acceptera. Om man ska kritisera myndigheter och liknande för något så är det enligt mig i sådana fall att inga större åtgärder och utredningar sattes in i samband med den andra diagnosen, där borde nog ändå varningsklockor ha ringt, om den läkaren som satte diagnosen hade koll på att den äldre dottern också hade denna obskyra och ovanliga diagnos. Men det är lätt att vara efterklok givetvis.

Bra inlägg.
Och det sägs att detta var en familj som inte tog sina barn till någon psykiatri, men hur kunde då droger/ lugnande medel accepteras i hemmet?
Droger var välkomna in, men barnen inte välkomna ut.
Jag undrar också i vilket syfte det lugnande medlet användes och då endast i doser som inte var dödliga.
Och vem, eller vilka, var i behov av lugnande medel? Är man kroniskt trött så är väl lugnande medel det sista man behöver.
Citera
2018-12-14, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att det var fördragna gardiner tror jag kan vara så att de ville inte att grannar, vänner eller läraren som skulle komma den 9 januari skulle vara de som gjorde upptäckten.
De räknade med att O:s arbetsplats skulle kontakta polisen, vilket de gjorde och de såg genom en glipa i gardinen en man som var hängd. Kan tänka mig att det tydligt synts ut om det ej var fördraget.
Tur för den stackars läraren som ringde på hemma hos dom.

Ja, de ville skydda de stackars lärarna från sin perversa mordorgie... Nej, föräldrarna var inte kapabla att skydda någon från lidande. Inte sig själva, inte barnen, inte anhöriga, inte barnens klasskamrater osv. Det enda de ville, tror jag, var att inte bli störda i mördandet. Det var viktigt att barnen "togs bort" innan första skoldagen. För vad hade barnen annars kunnat säga om föräldrarna till lärarna? Att mamman inte velat ge dem något att äta kanske... kan tänka mig att barnen varit väldigt försvagade och därmed var lättare att ha ihjäl. De fick kanske svälta från den dagen att lärarna sista gången var i huset, före julen. Tror att föräldrarna åt, men barnen fick inget. De hade ju en mordplan... vad än lärare och rektor föreslog för barnen till våren, så visste föräldrarna, att nej, det blir inget av med det. Oskar visste redan i maj att Moa aldrig mer skulle ta någon pianolektion!

Detta var präktiga narcissister helt klart, där morden antagligen var en slags pervers bestraffning. Det räckte inte med att förneka barnen en normal uppväxt. När barnen skulle bli egna individer var det slut! Föräldrarna stod inte ut med att mista kontrollen. Som någon mer har skrivit, den som stryper någon har kontrollen, kontrollerar liv och död. En pervers maktdemonstration.

Barnen kanske stod som slaktkycklingar vid ytterdörren och försökte komma ut om de hade någon kraft kvar, men knappast troligt... Dessa "föräldrar" var oerhört grymma. Skräckföräldrar. Att barnens symptom kom från föräldrarna är uppenbart och det gör det så farligt att det finns en slaskdiagnos att ta till. Det är inte hönan och ägget här, det är så mörkt att ingen kunde tända ljuset för dessa föräldrar. Ingen hade kunnat rädda barnen, förutom läkare nr 2. som ställde diagnos ME. Jag hoppas att hen fick vetskap om att ett barn till i familjen hade samma diagnos och varit hemmahållen i tre år. Hen visste kanske inte? Skulle vara intressant om den läkaren kunde uttala sig.

Man kan förutsätta att föräldrarna distanserat sig från barnen för att kunna genomföra morden. Varje barn borde ha en larmknapp till bris, precis som åldringar har ett larm till hemtjänsten... okej, orimlig tanke, men i en drömvärld skulle inget barn behöva uppleva det dessa barn tvingades igenom av obevekliga föräldrar. Om en av döttrarna påstås vara nöjd med att dö misslyckades föräldrarna med att förmedla livets under. Det tror jag ändå inte. Barnet visste att det fanns något att leva för, annars hade de inte uttryckt sig alls på nätet.

Det behövs grundlig efterforskning i familjer där något barn har ME. En säkerställning av att allt är ok. Föräldrar som gör sitt bästa för sina barn får ta den smällen, för att inga barn ska ramla mellan stolarna.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-14 kl. 03:05.
Citera
2018-12-14, 03:57
Medlem
develis avatar
Har nämnt Nathalie, detta tror jag är hennes mamma som uttalade sig igår:
Citat:
Camilla Gillberg är förbundssekreterare i Riksförbundet för ME-patienter. Men hon har även personlig erfarenhet: både hon och hennes dotter har diagnosen. Enligt Camilla Gillberg har hon genom föreningen kontakt med ett hundratal familjer i liknande situation.

Camilla Gillberg känner väl till händelsen i Bjärred.
– Rent instinktivt reagerar jag med att fråga mig hur det är möjligt. Visst är det tufft med sjukdomen och att inte bli trodd, men samtidigt finns det inte på kartan att det skulle vara ett alternativ, trots att man lever med ME i familjen.

Det existerar inte och det hör jag också från de föräldrar till barn med ME som jag har kontakt med.
https://www.expressen.se/kvallsposten/obesvarade-fragor-efter-morden-i-bjarred/
Citera
2018-12-14, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, de ville skydda de stackars lärarna från sin perversa mordorgie... Nej, föräldrarna var inte kapabla att skydda någon från lidande. Inte sig själva, inte barnen, inte anhöriga, inte barnens klasskamrater osv. Det enda de ville, tror jag, var att inte bli störda i mördandet. Det var viktigt att barnen "togs bort" innan första skoldagen. För vad hade barnen annars kunnat säga om föräldrarna till lärarna? Att mamman inte velat ge dem något att äta kanske... kan tänka mig att barnen varit väldigt försvagade och därmed var lättare att ha ihjäl. De fick kanske svälta från den dagen att lärarna sista gången var i huset, före julen. Tror att föräldrarna åt, men barnen fick inget. De hade ju en mordplan... vad än lärare och rektor föreslog för barnen till våren, så visste föräldrarna, att nej, det blir inget av med det. Oskar visste redan i maj att Moa aldrig mer skulle ta någon pianolektion!

Detta var präktiga narcissister helt klart, där morden antagligen var en slags pervers bestraffning. Det räckte inte med att förneka barnen en normal uppväxt. När barnen skulle bli egna individer var det slut! Föräldrarna stod inte ut med att mista kontrollen. Som någon mer har skrivit, den som stryper någon har kontrollen, kontrollerar liv och död. En pervers maktdemonstration.

Barnen kanske stod som slaktkycklingar vid ytterdörren och försökte komma ut om de hade någon kraft kvar, men knappast troligt... Dessa "föräldrar" var oerhört grymma. Skräckföräldrar. Att barnens symptom kom från föräldrarna är uppenbart och det gör det så farligt att det finns en slaskdiagnos att ta till. Det är inte hönan och ägget här, det är så mörkt att ingen kunde tända ljuset för dessa föräldrar. Ingen hade kunnat rädda barnen, förutom läkare nr 2. som ställde diagnos ME. Jag hoppas att hen fick vetskap om att ett barn till i familjen hade samma diagnos och varit hemmahållen i tre år. Hen visste kanske inte? Skulle vara intressant om den läkaren kunde uttala sig.

Man kan förutsätta att föräldrarna distanserat sig från barnen för att kunna genomföra morden. Varje barn borde ha en larmknapp till bris, precis som åldringar har ett larm till hemtjänsten... okej, orimlig tanke, men i en drömvärld skulle inget barn behöva uppleva det dessa barn tvingades igenom av obevekliga föräldrar. Om en av döttrarna påstås vara nöjd med att dö misslyckades föräldrarna med att förmedla livets under. Det tror jag ändå inte. Barnet visste att det fanns något att leva för, annars hade de inte uttryckt sig alls på nätet.

Det behövs grundlig efterforskning i familjer där något barn har ME. En säkerställning av att allt är ok. Föräldrar som gör sitt bästa för sina barn får ta den smällen, för att inga barn ska ramla mellan stolarna.

Ganska svårt att passera den villan och råka se in med tanke på hur insynsskyddad den är. Här är två manspersoner och där man tydligt ser framför de båda hur hög både häck och staket är:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFyDsPfRu2tEOh1ESN8pkDnNN_4s4gC ApaC0QdvE3ycfu0y3d76w

Våldet som utspelades sig i villan, men var det narcissistic rage?
Det är något som i sin tur brukar vara en av förklaringarna till det som redan tagits upp i tråden, nämligen familicide.
Försökte flickorna fly? Var det vild jakt på flickorna i huset och mamma och pappa skyndade att dra för gardinerna på nedervåningen i den insynsskyddade villan?

Inte ett ord från Agnes på nätet om att hon var sjuk, utan att a girl has nothing to say.
Isolerad i hemmet, sedan brutalt strypt.
Lillasyster gick samma väg.
Det här är så makabert något bara kan bli:-(

En mycket trovärdig skribent skrev endast dagar efter dådet bland annat att flickorna efter de blivit strypta/ kvävda burits till sina sängar, så att de stod som slaktkycklingar vid ytterdörren kanske inte är så otroligt.
Och jag har då aldrig hört talas om barmhärtighetsmord som genomförs så brutalt att man stryper den som av någon slags omsorg ska dödas så varför mördade Oskar och Hanna sina stackars, "svårt sjuka barn" på det mycket plågsamma och brutala viset?
Två till synes psykiskt friska föräldrar som ingen sett något konstigt med barmhärtighetsmördar sina barn brutalt genom att strypa och/ eller kväva dem?
Det kan bara en med psykisk störning klara av, att jobba som vanligt och uppträda som vanligt tills det en dag smäller.

De här föräldrarna verkar ha varit skrämmande överens i allt som från början rörde de två barnen och detta ända fram till slutet.
I denna familjen var det föräldrarna mot barnen och det är precis så det kan se ut i en familj där två narcissistiska föräldrar har makten.
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-14 kl. 04:40.
Citera
2018-12-14, 04:34
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har nämnt Nathalie, detta tror jag är hennes mamma som uttalade sig igår:

Riktigt bisarr läsning i den artikeln. CG som du quotat tror säkert att polisen funderat länge och väl på sitt beslut att ange ME som orsak till morden men är orolig för följderna...men.... Polisen ska i efterhand titta på om de brutit mot lagar osv....."Vi försöker alltid att utvärdera". Och de ska i efterhand titta på om det var rätt att gå ut med den specifika diagnosen ME....varför fundera på det innan man presenterar sina slutsatser om detta ett år gamla mord när man kan fundera på det i efterhand?
Citera
2018-12-14, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har läst att flugorna luktar sig till ett lik och kommer och lägger ägg efter bara 20 minuter, och det sedan tar ett dygn innan första kullen larver kläcks. Men det kanske inte stämmer?

Tack!

Jag hade fått ett husdjur avlivat på min tomt vid ett tillfälle och jag kan säga det att efter bara ungefär 10 minuter som djuret legat dött så kom en spyfluga och landade på det.
Äckligt hur kvicka de är att lukta sig till död:-(
Man hann faktiskt bara vända ryggen till och börja gräva(en grav)så kom spyflugorna. Detta var i slutet av augusti månad och normaltemperatur för årstiden och man fick jaga undan flugorna från den döda djurkroppen.
Citera
2018-12-14, 05:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Riktigt bisarr läsning i den artikeln. CG som du quotat tror säkert att polisen funderat länge och väl på sitt beslut att ange ME som orsak till morden men är orolig för följderna...men.... Polisen ska i efterhand titta på om de brutit mot lagar osv....."Vi försöker alltid att utvärdera". Och de ska i efterhand titta på om det var rätt att gå ut med den specifika diagnosen ME....varför fundera på det innan man presenterar sina slutsatser om detta ett år gamla mord när man kan fundera på det i efterhand?
Ja, haha. Tala först o granska sen. Äsch, jag tror de var väl medvetna om att det väl är både plus minus.
ME är såpass diskuterat så det gjorde väl varken till eller från.
Risken är väl att det ska bli upphaussat, att sjukdomen ska ses som jordens undergång, det var nästintill redan bokad biljett ändå till Schweiz, bättre att dö direkt.
Vilket vore ett makabert synsätt, speciellt när det gäller barn och sjukt om det används som snudd på försvar till deras handling.
I sin värsta form alltså.
Enda skillnaden från att barn dödas av nån förälder är ju att samförstånd är unikt, att det är två istället för en.
De kanske hade en väldigt liberal syn på eutanasi? Nåt som underlättat beslut?
Inte en susning men normala är de inte.

Om de smsat/mailat/chattat om detta så begriper jag inte vad som höll dem tillbaka så länge.
Sen testamente och plötsligt dags. Får mig att fundera på om nån ändå hade en viss tvekan.
Att de är lika skyldiga är helt klart i mitt tycke.
Jag tror inte ME bara är problemet, även om det är motivet och de är utmattade och deprimerade. De beter sig sekteriskt, drar sig undan hjälp, sätter upp fasader. Vore enklare att begripa om de hade diagnostiserats psykiskt än barnen fysiskt...
Citera
2018-12-14, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Föräldrarnas handlande är fel men det ursäktar inte dina angrepp på drabbade och anhöriga i ME/CFS.

Det är oförlåtligt att förminska sjuka och svaga för att förstärka din personliga aversion mot Oskar. Du använder offren som slagträ för din verbala misshandel.

Att både gärning och metod var gemensamt överenskommet ändras inte för att du inte vill tro på det.
Hur sannolikt är det att båda barnen led av ME? Och att det inte fanns någon bot? De här föräldrarnas agerande påminner om ett gammalt fall där förädrar från Afrika dödade sig själva och sina barn för att barnen hade drabbats av häxkraft.
Citera
2018-12-14, 05:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Spelar inte så stor roll men nej, han sa ”utskrivet”. Absolut inte handskrivet så nu vet ni det. Man säger inte ”kan du skriva ut” det om ett handskrivet dokument.

Däremot så, förstår jag inte varför, men ville förtydliga att namnteckningarnas bläck hade tillkommit efter texten skrevs ut. Långsökt, men kanske någon hade trott att den ene lurat den andre att skriva på ett blankt papper. Vem skulle signera ett blankt papper? Inte någon av det här paret i alla fall.

Märkligt förresten att man inte kan se pressträffen igen. Brukar Aftonbladet göra så direkt med sina live-sändningar?

Nu får någon skaffa fram presskonferensen i oavkortad version, för jag är också helt säker på att jag hörde det jag hörde. Så vi kan lägga det bakom oss.

Nä, varken en jurist eller en revisor skulle skriva under ett blankt papper. Det sitter ännu mer i ryggmärgen på folk med sådana yrken, än på en "vanlig människa", att inte skriva under något man inte läst igenom. Och här gällde det ju extremt viktiga ting också.

För att upprepa mig, så sa polisen aldrig något om att det var en "blankt papper-hypotes" de hade uteslutit heller, utan han sa att båda namnteckningarna hade kommit dit vid samma tillfälle som själva texten i brevet skrivits, i anslutning eller strax efter. HUR skulle man kunna se det på en datorutskrift..?

Man kan däremot se det på löst bläck, som man skriver med om man använder reservoarpenna, stålpenna eller gåspenna, p.g.a. att det alltid blir små skillnader i bläcket mellan gångerna om man skriver vid olika tillfällen. T.ex. att bläcket flyter ut mer för att det har blivit varmare i rummet, eller att det har en annan koncentration p.g.a. att det vid det ena tillfället varit mer omrört, medan fler färgpartiklar vid det andra tillfället sjunkit ner till botten, etc. etc..

Om du skriver en text vid ett och samma tillfälle, så blir bläcket mer koncentrerat alldeles i början, p.g.a. att du har lyft upp flaskan och öppnat locket så att bläcket skakats om lite, och sedan mindre koncentrerat för varje gång som du doppar pennan, då partiklarna sjunker mer och mer till botten. (Såvida det inte är så lite bläck kvar i flaskan, att du måste doppa ända ner i botten förstås, men så dåligt sköter nog inte ett sådant här par sina fin-skrivdon. Dessutom syns det på skriften om man varit tvungen att doppa många gånger och bara fått upp lite i pennan varje gång.) Skulle en av namnteckningarna vara ditskriven vid ett senare tillfälle, så skulle bläcket i den vara tjockare igen, eftersom någon måste ha lyft upp flaskan och tagit av locket.

De här skillnaderna ser man till och med med blotta ögat om man är lite van att pyssla med riktiga pennor och riktigt bläck. (Och självklart ser man om samma penna och samma bläck använts, vilket kanske inte varit fallet om den ena suttit kvar på kontoret en kväll och författat brevet i lugn och ro utan barn.)

Man ser även om texten är läskad med läskpapper eller inte. Om vi säger t.ex. att brevet med texten och en av namnteckningarna hade fått ligga och torka naturligt, medan den andra namnteckningen var läskad, så hade det varit en stark indikation på att den ena hade författat och skrivit under brevet vid ett tidigare tillfälle, och sedan bett/övertalat/pressat/tvingat den andra att också skriva under.
Citera
2018-12-14, 06:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag förstår inte att det inte finns en grav? Läste någonstans i tråden om att askan efter familjen strötts i havet, är det ens tillåtet?

Jadå, efter tillstånd från Länsstyrelsen.

Det här var en intressant uppgift! Har du en källa på den?

Vet man om familjen hade någon anknytning till havet? I så fall är det mer naturligt att de vill begravas på det sättet. Jag känner en man som har en egen ubåt, och han säger att om han skulle diagnosticeras med någon degenererande, dödlig sjukdom, så skulle han försvinna med sin båt i djupt, djupt vatten innan någon hann hindra honom... för att han älskar solnedgången över havet. Det tycker jag är fint!

...men om Bjärred-familjen INTE hade något båtintresse, eller romantiska havsfantasier, så kan man tolka det som att de var så lessa på allt, att de bara ville förintas och försvinna fullkomligt. Inte en knota kvar, inte en gravsten, inget minnesmärke av något slag. Bara försvinna, inte finnas mer, inte lämna ett spår... som om de aldrig hade funnits. Bäst så, lugnast så - äntligen frid, typ. Så kan nog någon som är väldigt, väldigt livstrött och deprimerad tänka!
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-14 kl. 06:14.
Citera
2018-12-14, 06:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Jag hade fått ett husdjur avlivat på min tomt vid ett tillfälle och jag kan säga det att efter bara ungefär 10 minuter som djuret legat dött så kom en spyfluga och landade på det.
Äckligt hur kvicka de är att lukta sig till död:-(
Man hann faktiskt bara vända ryggen till och börja gräva(en grav)så kom spyflugorna. Detta var i slutet av augusti månad och normaltemperatur för årstiden och man fick jaga undan flugorna från den döda djurkroppen.

Jo. Autolysen börjar ju ögonblickligen när blodet slutat att cirkulera, då bildas bland nedbrytningsprodukterna ett speciellt protein som flugor (och likhundar) kan lukta sig till. Långt innan människan känner lukten. Men jag kommer ihåg från mitt arbete i äldrevården, att efter typ tre timmar, beroende på värmen, om man var tvungen att ha kroppen kvar i rummet för att anhöriga skulle hinna dit och ta ett sista farväl, så kunde man känna det. Eller JAG kunde - inte mina arbetskamrater som var rökare allihop...
Citera
2018-12-14, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur sannolikt är det att båda barnen led av ME? Och att det inte fanns någon bot? De här föräldrarnas agerande påminner om ett gammalt fall där förädrar från Afrika dödade sig själva och sina barn för att barnen hade drabbats av häxkraft.

Det var så sannolikt att båda barnen led av ME så det faktiskt var precis det dom gjorde. Det kallas för genetisk predisposition, vad det innebär går att läsa sig till. Det finns hyllmetrar med medicinsk dokumentation om sjukdomen som du kan läsa om du vill räta ut dina frågetecken, jag tänker inte hålla någon webbutbildning, var och en har ett eget ansvar att ta reda på fakta om man inte vill leva sitt liv i okunskap.

Jag har ingen erfarenhet av afrikansk häxkraft så jag kan inte bedöma om det påminner om föräldrarnas agerande. Jag är mer intresserad av att ta reda på vad forskning har att säga om ME/CFS och att försöka förstå vad som hände i Bjärred. Det känns lite meningslöst att försöka hitta paralleller mellan föräldrar i Afrika som trodde på häxor och föräldrar i Bjärred där den ena var skatteexpert och den andra på tröskeln att bli professor i indirekt beskattning.

Så svaret blir, ja båda barnen hade diagnosen ME/CFS, inte för att föräldrarna bestämt det utan för att läkarna gav den diagnosen. Nej, jag tror inte att föräldrarna trodde att häxkraft hade något med detta att göra. Det var något annat fel på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in