2018-12-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Men det står ju i ett och samma sammanhang? I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur. Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han.

Har tänkt i den banan också. Att Hanna kvävde dottern som hon kallade för "tjoa-Moa". Det kanske började där, sedan fick O hänga på... dödsdansen var påbörjad. Undrar hur deras konversationer såg ut, de måste ju ha "pratat" om detta via sms så att barnen inte skulle höra. Perversa föräldrar.
Citera
2018-12-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Efter presskonferensen har det varit många frågor som dykt upp, de ploppar upp när jag läser ikapp tråden. En massa frågor kring de flesta aspekterna av fallet och det som framkommit. Så många att jag glömmer dem vartefter, när nya dyker upp. Ska försöka lista dem när jag är piggare och kan erinra mig alla.

Men ett par saker kan behöva nämnas. Jag läser i min morgontidning, onsdagens nr, om polisens förundersökning. Två avsnitt i artikeln berör sådant som diskuteras i tråden

Det lämnar fältet fritt att tro, att någon av dem faktiskt kan ha varit drivande och s.a.s. "mest skyldig".

Det låter rörigare än man kan tro.

Det kan vara så att mamman startade dödsdansen med att kväva ett av barnen. Det som kanske varit en galen sms-konversation under hösten övergick plötsligt till allvar. Mamman kan ha haft tankarna, men så föll hon igenom av någon anledning. Ett utvidgat självmord blev två utvidgade självmord och ett mord? Det är inte omöjligt att O dödade H i raseri för vad hon gjort.

Att de inte dog samtidigt, eller tätt inpå varandra, tyder inte på någon slutlig planering kan jag tycka. Kanske anledningen till att polisen inte berättar om när de dog kan vara just det att det då inte skulle se särskilt logiskt ut.

Det kan också vara så att kollegor vet hur allt förhåller sig och då framstår sjukt nog O som ett offer, även om han mördade frun och kanske även A. Det är ju inte omöjligt att H ställt O inför faktum... två barn döda och ett knasigt brev som han inte orkade göra mer åt än att underteckna.

Det är inte alls klart eller bevisat vem som gjorde vad, nej.

Undrar när O raderade sin linkedinprofil. Var det en förberedande åtgärd tillsammans med H eller efter faktumet att hans familj låg död?
Senast redigerad av rappytt 2018-12-14 kl. 01:04.
Citera
2018-12-14, 01:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men det står ju i ett och samma sammanhang? I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur. Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han.

Ja det ingår i hans uppdrag - därför har han lagt focus på att bland annat ta reda på vem som gjort vad. Han vet det nu.
Men polisen har bestämt sig för att inte lämna ut vem som gjort vad - dvs vem som handgripligen mördade barnen.
En förälder kan ha gjort det alldeles själv mot bägge barnen.
Eller två föräldrar kan ha gjort olika moment - hållit fast respektive kvävt, altenativt mördat var sitt barn.

Men uttalandet från polisen utesluter inte att en förälder helt ensam kan ha mördat barnen.
Medskyldiga till mord är bägge ändå.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-14 kl. 01:09.
Citera
2018-12-14, 01:10
Medlem
drunknars avatar
Ser att många spekulerar kring hur morden utfördes och metoden som valdes. Strypning är verkligen inte ett milt och barmhärtigt sätt att mörda på, snarare ett utdraget och våldsamt sätt som kräver "sin man". Varför valde då Oskar(och/eller Hanna) att mörda sina barn med strypning?
Jag har ett ganska stort intresse för dokumentärer och faktabaserade serier kring seriemördare och beteendevetenskap kring mördare/seriemördare och vågar påstå att faktiskt alla experter är överens. Strypning handlar om kontroll och makt. Makt över livet som man då bokstavligt talat sakta kväver med sina bara händer. Måste säga att det passar klockrent in på min bild av morden och synen på hur dessa föräldrar rättfärdigat sina vidriga och självcentrerade handlingar. "Detta är min egendom och jag har rätt att bestämma över den". Rekommenderar alla som funderar över strypningen som metod i detta fallet att kolla upp lite kring gärningsmannaprofilering för att se vad experterna säger om det.

En annan sak många, inklusive mig själv, funderar över är att lugnande medel endast hittades i en av flickorna. Skulle verkligen vara väldigt intressant att få veta vilken av flickorna det var som hade spår av lugnande medel i sig. Jag tippar på Moa och anledningen är enkel: små doser/spår rörde det sig om och jag tror inte det hade med mordet att göra. Just den andra ME-diagnosen är så väldigt osannolik och kanske kan ha simulerats bland annat med hjälp av lugnande medel för att få flickan att ge intryck av att ha drabbats av ME. Att hon ska ha gått ifrån att vara som vilken flicka som helst till ännu ett ME-offer, det andra av två barn i samma familj är helt enkelt för osannolikt. Teorin är då att förälder/föräldrar regelbundet drogat flickan med olika läkemedel efter att de tagit beslut om att mörda sina barn och sedan ta livet av sig själva. Faktiskt inte helt omöjligt att det kan vara den ena föräldern som på detta sätt manipulerat den andra till att acceptera mordplanerna och utfört drogningen utan den andres vetskap. I sådana fall tror jag på modern, hon verkar mest driven till att vilja ta livet av sig av vad jag kan se. Tyvärr har ju väldigt lite fakta kring deras personligheter kommit fram så det blir väldigt spekulativt men den andra diagnosen på den yngre dottern är bara för mycket för att acceptera. Om man ska kritisera myndigheter och liknande för något så är det enligt mig i sådana fall att inga större åtgärder och utredningar sattes in i samband med den andra diagnosen, där borde nog ändå varningsklockor ha ringt, om den läkaren som satte diagnosen hade koll på att den äldre dottern också hade denna obskyra och ovanliga diagnos. Men det är lätt att vara efterklok givetvis.
Citera
2018-12-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har tänkt i den banan också. Att Hanna kvävde dottern som hon kallade för "tjoa-Moa". Det kanske började där, sedan fick O hänga på... dödsdansen var påbörjad. Undrar hur deras konversationer såg ut, de måste ju ha "pratat" om detta via sms så att barnen inte skulle höra. Perversa föräldrar.

Jag tänker som du och perverst är i sammanhanget ett ganska intressant ordval.

Oskar ser mest skyldig ut, men det kan lika väl vara hon.
Eller båda och som hade en störning eller flera störningar och som till slut ledde fram till dessa brutala morden på Agnes och Moa.
Brutalt strypa och kväva de egna barnen och som var fullt medvetna om vad som hände och själva vara fullproppade med lugnande mediciner/ droger?

VAD har egentligen utspelat sig i denna(fina) familjen under de här stackars barnens korta tid i livet?
Fördragna gardiner när polisen kommer och ska kolla villan?
Flickornas rum där de hittades döda i sina sängar fanns på övervåningen, på nedervåningen var alla gardiner fördragna.
Vad fick inte riskera att synas utåt när barnen skulle dödas?
Citera
2018-12-14, 01:21
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det låter absolut inte trovärdigt öht utan mer från en sadistmördar film från Hollywood. *puke*
Vad i denna historia är egentligen trovärdigt? Skulle inte dessa efterlämnade brev funnits skulle du nog inte anse att det var trovärdigt att BÅDA föräldrarna mördat barnen i samförstånd.

Inte är det väl heller trovärdigt att de har strypt och kvävt barnen, men tydligen är det så. En påse över huvudet är i detta fall inte osannolikt. Vad stod det på påsen, Lidl eller Armani? Eller var den kolsvart?
Citera
2018-12-14, 01:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer!
Mycket väl uttryckt.
Jag har ingen insatt insyn i polisutredningar i allmänhet, men jag begriper faktiskt inte riktigt varför turordningen när offren dött skulle vara känsliga uppgifter - när man går ut med hur de mördats. Att pappan O dött efter mamman H har framkommit eftersom han ströp/kvävde henne.
Men varför skulle övrigas inbördes turordning vara hemlig?

Borde nog egentligen bara finnas ett enda starkt skäl till detta. Det är om man inte vill peka ut vem som handgripligen ströp/kvävde barnen. Om H dog först blir det ju uppenbart.

Å andra sidan tycker jag inte att den som handgripligt utfört det hela ska skyddas extra.
Att gå ut med att båda beslutat om genomförandet, borde inte innebära att det är orimligt att berätta vem - eller om de var två - som praktiskt slutförde barnamorden.
Jag tror dock att polisen hade sagt att båda också genomförde morden på barnen praktiskt om det varit så. Därför tror jag att bara en gjort det.

Tror polisen anser att bägge är skyldiga och även att det finns i FU så kommer ingen att bli åtalad. Så att polisen inte nämner den uppgiften eller i vilken ordning de dog har egentligen inte så stor betydelse för oss, inte för mig iaf. Det är ju givetvis viktigt att tänka på de efterlevande också.
Vi får nog vara glada att de var såpass öppna som de var. Vi trodde ju länge att ingen mer information skulle komma.

Polisen skyddar ingen förutom de anhöriga kan jag tänka mig.
Citera
2018-12-14, 01:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagar men ur dina fetade citat eller den länkade artikeln kan jag inte få fram att själva stryp- och kvävningsvåldet skulle skett av flera.
Vem som gjort vad” kan ju också betyda att en skrivit brev medan den andra gick upp på övervåningen och mördade töserna.

Vill ställa en fråga till dig, jag respekterar om du inte vill svara

Varför tycker du att det är så viktigt att veta vem som gjorde vad?
Citera
2018-12-14, 02:01
Medlem
Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar.

Ett av barnen har dött av strypning eventuellt i kombination av kvävning, andra barnet har dött av kvävning.

Föräldrarna och en av döttrarna hade spår av lugnande läkemedel i sina kroppar.
Föräldrarna hade lugnande läkemedel i sina kroppar, men inte så höga doser att de inte visste vad de gjorde.

Inte ens efter obduktionerna har denna fysiskt fruktansvärda sjukdomen kunnat hittas.
Agnes och Moa blir brutalt dödade av sina drogade och högt socialt respekterade föräldrar medan barnen själva inte ens fick vistas i sina respektive skolbyggnader.
Skolans plan för Agnes del var att hon skulle börja vara i skolan igen efter nyår, men hennes pappa ströp henne i stället.
Ofattbart.
Citera
2018-12-14, 02:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tänker som du och perverst är i sammanhanget ett ganska intressant ordval.

Oskar ser mest skyldig ut, men det kan lika väl vara hon.
Eller båda och som hade en störning eller flera störningar och som till slut ledde fram till dessa brutala morden på Agnes och Moa.
Brutalt strypa och kväva de egna barnen och som var fullt medvetna om vad som hände och själva vara fullproppade med lugnande mediciner/ droger?

VAD har egentligen utspelat sig i denna(fina) familjen under de här stackars barnens korta tid i livet?
Fördragna gardiner när polisen kommer och ska kolla villan?
Flickornas rum där de hittades döda i sina sängar fanns på övervåningen, på nedervåningen var alla gardiner fördragna.
Vad fick inte riskera att synas utåt när barnen skulle dödas?

Att det var fördragna gardiner tror jag kan vara så att de ville inte att grannar, vänner eller läraren som skulle komma den 9 januari skulle vara de som gjorde upptäckten.
De räknade med att O:s arbetsplats skulle kontakta polisen, vilket de gjorde och de såg genom en glipa i gardinen en man som var hängd. Kan tänka mig att det tydligt synts ut om det ej var fördraget.
Tur för den stackars läraren som ringde på hemma hos dom.
Senast redigerad av 57Emma 2018-12-14 kl. 02:13.
Citera
2018-12-14, 02:14
Medlem
Citat:
Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar.

Ett av barnen har dött av strypning eventuellt i kombination av kvävning, andra barnet har dött av kvävning.

Föräldrarna och en av döttrarna hade spår av lugnande läkemedel i sina kroppar.
Föräldrarna hade lugnande läkemedel i sina kroppar, men inte så höga doser att de inte visste vad de gjorde.

Inte ens efter obduktionerna har denna fysiskt fruktansvärda sjukdomen kunnat hittas.
Agnes och Moa blir brutalt dödade av sina drogade och högt socialt respekterade föräldrar medan barnen själva inte ens fick vistas i sina respektive skolbyggnader.
Skolans plan för Agnes del var att hon skulle börja vara i skolan igen efter nyår, men hennes pappa ströp henne i stället.
Ofattbart.

Läs och förhåll dig till vad polisens slutligen kommit fram till, istället för att blanda in egna subjektiva åsikter.
Citera
2018-12-14, 02:25
Medlem
neuron-drones avatar
Förmodligen ett föräldrapar som inte kan acceptera utan alltid måste fixa. De försöker fixa äldsta dottern, hon blir bara deprimerad och blir inte bättre av allt de försöker med. Då blir den lilla sjuk och de "vet" att inget hjälper henne heller utan att det bara blir värre. De "vet" hur lite hon kommer orka och hur hon kanske kommer prata om att vilja dö.

De kunde nog inte acceptera situationen och sista fixet var döden.

Som jag och många har sagt, det krävs något speciellt kallsinne att strypa och kväva. Fast helt psykopatiska kan de ju inte varit eftersom de behövde stora mängder lugnande för att klara det. De kan ha haft relativt normala känslor men inte kunnat se det från något annat än egen synvinkel.

Att underskrifterna överlappar är inget konstigt. Skriver jag ut papper som ska skrivas under, skriver jag ut linjer där underskrifterna ska vara. Då måste man korsa den linjen.

Men nej, planerar man under så lång tid borde man hittat en bättre metod. Den verkar nästan förhastad gentemot resten av planeringen. Kanske fick de plötsligt mod om något de skulle göra senare och då tidigarelade det?

Vill tro det för en oplanerad strypning låter inte lika illa som planerad, om den var mer i affekt.

Det som stör, förutom hemskheten i sig, är att det verkar både planerat och oplanerat samtidigt. Det är svårt att förstå sig på. Blev pappan tokig och sa att "Nu orkar jag inte vänta, vi kör nu"?

Att ME kan vara en helt förödande sjukdom är ingen tvekan om.

Men de verkar ha levt i sin egen bubbla där man trodde avlastning inte fanns att få. Det verkar finnas många tankefel i hela historien. Katastroftänk, glömt bort att söka mer akut hjälp eller avlastning, inte tålt att livet blir annorlunda mot perfekt.

Rigida människor kanske. Eller depression. Eller båda.

Tror dock inte man bara kan skylla pappan, skulle mamman vara emot det tror jag inte det hade hänt, snarare skilsmässa och hon fick barnen. Men det är så lätt att tro att kvinnor är mer oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in