2018-12-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lite intressant är det väl, om båda föräldrarna skrev brevet i samförstånd, och sedan direkt skrev under båda två - eller om den ena hade både skrivit brevet och skrivit under det vid en tidigare tidpunkt, och den andra skrev under långt senare.

Vadå, diskuteras det utomlands också?
Ja, enligt presstaleskvinnan, som sa att intresset varit stort även utomlands.
Ang brevet tror jag att båda suttit och skrivit, raderat, skrivit om, diskuterat osv, tills de hade ett utkast klart. Sen skrivit rent, för hand eller via skrivare, och därefter skrivit under. Kanske efter nån dag eller bara några timmar när det satt sig. Jag tror de varit rörande överens om det mesta i det här. Ruggigt.
Citera
2018-12-13, 13:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De hittades döda tisdag eftermiddag 9/1.
Inge har sett eller hört något, det finna inga säkerställde bevis i villan eller på nätet, i telefoner eller datorer att någon varit i livet efter den fredag 5/1 enligt polisen.

Min gissning är att de dog på lördag 6/1. Därför kanske värmen också stängdes av just den dagen. Men något automatiskt system slog på igen som antagligen installerats för att inte rör och hus ska förfrysa.
Att det inte skulle finnas spår av en enda inloggning, inte ett enda samtal eller sms, kanske färska sopor, någon granne som sett dem under de följande tre dagarna därefter - om de varit vid liv - är inte så sannolikt. Måndagen var dessutom en vanlig vardag.

Om de hade varit avlidna i tre dagar när de hittades hade likstelheten både hunnit inträda och gå ur.
Insekter, likmaskar eller förruttning tar längre tid. Även i innomhusvärmen.
Men tydliga likfläcker skador efter våld mot hals och ansikte finns kvar. Är man hängd är ben och fötter blåa
Under natten till den 6:e låter troligast, ja.

HB var sist inloggad på Skype den 5:e.
Citera
2018-12-13, 13:52
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lortland
Det är upp till var och en att tro på vad andra skriver. Själv tror jag att Rosamund faktiskt har sanningsenlig information. Den här tråden är så full av vansinniga teorier och fantasier. Det Rosamund skriver verkar väldigt troligt utifrån vad polisen bekräftat och det man idag vet om ME.
Polisen har inte yttrat sig huruvida barnen var allvarligt sjuka. De har enbart framfört det motiv som föräldrarna hade sagt de hade för att mörda barnen.
Citera
2018-12-13, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Tror jag läst hela tråden, men, vad var det Missan ljög om?
Hon ljög bland annat om att inget av barnen hade ME/CFS, hon ljög om att inga läkare sätter diagnosen på barn och hon ljög om att Hanna absolut inte var inblandad i barnens död. Det skulle iofs kunna innebära att Missan bara var en ovanligt (nåja...) omdömeslös och okunnig skribent. Icke desto mindre finns det i så fall all anledning att misstro allt vad en sådan skriver. Att göra henne till guru eller primär informationskälla är direkt huvudlöst.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-13 kl. 13:59.
Citera
2018-12-13, 13:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag såg Polisens Presskonferens i direktsändning.

EDIT. Du far med osanning.
Jag såg på polisens direktsändning och gjorde anteckningar under tiden. Jag antecknade: "Äkta underskrifter. Bläck (brevet)." Och hörde polisen berätta att de jämfört bläcket på brevet. Så personen far inte med osanning.
Citera
2018-12-13, 13:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De hittades döda tisdag eftermiddag 9/1.
Ingen har sett eller hört något, det finna inga säkerställde bevis i villan eller på nätet, i telefoner eller datorer att någon varit i livet efter fredag 5/1 enligt polisen.

Min gissning är att de dog på lördag 6/1. Därför kanske värmen också stängdes av just den dagen. Men något automatiskt system slog på igen, antagligen installerat för att inte rör och hus ska förfrysa.

Att det inte skulle finnas spår av en enda inloggning, inte ett enda samtal eller sms, kanske färska sopor, någon granne som sett dem under de följande tre dagarna därefter - om de varit vid liv - är inte så sannolikt. Måndagen var dessutom en vanlig vardag. Huset var nedsläkt, antagligen dog inte den siste - Oskar - på natten i mörkret utan istället när det var ljust ute.

Om de hade varit avlidna i tre dagar när de hittades hade likstelheten både hunnit inträda och gå ur.
Insekter, likmaskar eller förruttning tar längre tid. Även i innomhusvärmen.
Men tydliga likfläcker på allt som är nedåt och skador efter våld mot hals och ansikte finns kvar. Är man hängd är ben och fötter blåa och tjocka. Kroppen är tung men inte stel, käken faller ner. Kroppens vätskor kan tömmas ut.

I bouppteckningen förutsetts att alla avlidit samma datum, utan att specificera vilket.
Jag skulle gissa, men det är bara en ren gissning, att de dog under lördagen 6/1, Oskar under dagtid.

Jag har läst att flugorna luktar sig till ett lik och kommer och lägger ägg efter bara 20 minuter, och det sedan tar ett dygn innan första kullen larver kläcks. Men det kanske inte stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag såg på polisens direktsändning och gjorde anteckningar under tiden. Jag antecknade: "Äkta underskrifter. Bläck (brevet)." Och hörde polisen berätta att de jämfört bläcket på brevet. Så personen far inte med osanning.

Tack!
Citera
2018-12-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är övertygad om att polisen har hört paret och har fått tillfredsställande förklaringar. Jag har svårt att tro att polisen slarvat iväg med det här ärendet. De har nog varit överdrivet nitiska med tanke på ärendets art och det stora intresset både här i landet och utomlands. Inget har fått slarvas med. Själv litar jag fullständigt på polisens arbete. Men det är jag det.

Brevet, avskedsbrevet, var skickat till NFC för undersökning. Där har man dessutom olika sätt att avgöra brevs äkthet etc. Så när polisen säger att det är äkta och underteckningarna är äkta så tror jag på dom. Men, återigen, det är jag det.

Tillägg: Många här tror att brev och testamente är förfalskade. I vilket syfte skulle det vara förfalskat? Man har uppenbarligen dessutom hittat bevis i både datorer och mobiltelefoner att morden var planerade sen hösten 2017. Av båda. Så frågan jag ställer mig: varför skulle namnteckningarna förfalskas alternativt skriva på in blanco? Om nu båda är med på saken?
Jag litar inte helt på polisens arbete.

Att förfalska namnteckningarna på avskedsbrevet, manipulera datorfiler och loggar, skicka sms med tvetydigt innehåll, skulle en ensam gärningsman vilja göra, för att falskt styrka att det fanns en medgärningsman.
Kunskap om hur man manipulerar t.ex. datorer, finns idag hos väldigt många.

Det vore väldigt intressant att veta, sådär i största allmänhet, hur man avgör att ett papper utskrivet från en bläckstråle- eller laserskrivare, saknade påskrifter innan man la det i pappersfacket.

Så länge ingen text hamnar ovanpå underskrifterna, så ser jag det som i princip omöjligt att avgöra.
Citera
2018-12-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hmm… om de sa att det var sms "mellan" föräldrarna så förutsatte jag att den som skickade fick svar, eller åtminstone levde och kunde läsa det. Så det var nog åtminstone de båda vuxna. Varför skicka sms till någon som redan är död? Man behöver ju inte fingera att man är oskyldig då brev och förklaringar redan är fixade.
Om man vill manipulera, så är det enkelt att skicka ett sms till en telefon, för att sedan själv ta upp den telefonen och svara...

I vår familj är det ingen som har sin telefon lösenordsskyddad.

Jag kan lätt ta någon annans telefon här hemma, och skicka sms eller svara ...
Citera
2018-12-13, 14:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare

Att förfalska namnteckningarna på avskedsbrevet, manipulera datorfiler och loggar, skicka sms med tvetydigt innehåll, skulle en ensam gärningsman vilja göra, för att falskt styrka att det fanns en medgärningsman.

Det vore väldigt intressant att veta, sådär i största allmänhet, hur man avgör att ett papper utskrivet från en bläckstråle- eller laserskrivare, saknade påskrifter innan man la det i pappersfacket.

Så länge ingen text hamnar ovanpå underskrifterna, så ser jag det som i princip omöjligt att avgöra.

Avskedsbrevet är analyserat och bekräftat autentiskt samt annan dokumentation och info i datorer som också styrker att beslutet var gemensamt. Tror faktiskt inte att vi behöver diskutera äktheten eller ej. Är fullständigt övertygad om att Polisen verkligen kollat detta noga. De var dessutom tydliga med denna information så att det inte skulle kunna misstolkas. (hmm, trodde dom ja)
Citera
2018-12-13, 14:05
Medlem
Citat:

Mitt fetade.

Någon del av en underskrift eller båda kan ha hamnat ovanpå någon (liten) del av den utskrivna texten, om det är fråga om en utskrift från datorn. Är det handskrivet är det nog trixigare att avgöra. Olika bläck från olika pennor som hamnat ovanpå annan text kanske?
Citera
2018-12-13, 14:06
Medlem
[quote=Merwinna|66108306]Jag har läst att flugorna luktar sig till ett lik och kommer och lägger ägg efter bara 20 minuter, och det sedan tar ett dygn innan första kullen larver kläcks. Men det kanske inte stämmer?

Nej det stämmer inte, har haft omvårdnad om döda människor så många ggr att jag inte kan räkna dessa. Det har aldrig funnits några flugor på de döda. Nu för tiden så kan det ta lång tid innan de hämtas.
Citera
2018-12-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har läst att flugorna luktar sig till ett lik och kommer och lägger ägg efter bara 20 minuter, och det sedan tar ett dygn innan första kullen larver kläcks. Men det kanske inte stämmer?
Nja, en sanning med modifikation. Flugorna kommer när vävnaden börjar brytas ner. Och det tar sin lilla tid. Det handlar om förutsättningarna där kroppen ligger. Ju varmare desto snabbare går nedbrytningsprocessen. Men inga 20 minuter. Dagar eller veckor pratar vi om. (Får läsa på lite märker jag).

Citat:

Varför skulle Oskar vilja få det att framstå som om Hanna var med om hon inte var det? Han skulle ju dö ändå. Min fantasi räcker inte riktigt till.

Citat:
Om man vill manipulera, så är det enkelt att skicka ett sms till en telefon, för att sedan själv ta upp den telefonen och svara...

I vår familj är det ingen som har sin telefon lösenordsskyddad.

Jag kan lätt ta någon annans telefon här hemma, och skicka sms eller svara ...

Men i vilket syfte skulle man vilja göra det i det här fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in