2018-12-13, 20:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polisen nämnde också att de funnit saker i datorerna och mobiltelefonerna som visar att detta var ett gemensamt beslut. Testamentet var dessutom underskrivet med bådas namnteckningar. En skrivelse med praktiska saker att ordna med var tillägnat släkten. Så det fanns lite mer än bara avskedsbrevet. De har inte meddelat allt de hittat, de har bara sagt att de finner hela undersökningen tillfredsställande för det resultat man kommit fram till. Och att det inte finns några tvivel. Man får väl lita på det kanske. Jag gör det i alla fall. Även om jag aldrig kan acceptera att föräldrarna tar livet av sina ungar bara för att livet inte blir så tillfredsställande framöver som man tänkt sig.

Varför berättar man inte vad man funnit i telefon och dator? Ett papper säger ingenting, mannen kan ha skrivit både testamente och de praktiska sakerna långt i förväg. För att sen tvinga till sig namnteckning från frun.

Jag är skeptisk
Citera
2018-12-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för ditt inlägg, mitt i bruset av andra. Nu när vi vet slutresultatet och i någon mån tillvägagångssättet är ju förståelsen för sjukdom hos barnen lite lättare att ta in.
Frågan är dock - vad är hönan / ägget.

Blev flickorna sjuka av tillvaron, eller slog verkligen blixten ner med ME till var och en av dom ?

Stackars barn
Ja det kan man ju undra. Jag vet vad jag tror och jag misstänker du tror detsamma..
Citera
2018-12-13, 20:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fan vet inte hur jag skall förklara. Polisen sa att de fann lugnande i 3 av kropparna men de sa inte att det var allt de funnit. Vad vet vi det kanske fanns något införskaffat illegalt som getts till flickorna, något som man inte benämner lugnande.

Men flickorna har domnat bort kanske börjat kräkas och kvävts, en kanske de fick strypa mot slutet

Lägg ner! Det som fanns i den toxikologiska rapporten har inte utelämnats av polisen.
Föräldrarna stora doser lugnande men ej dödligt eller så dom inte kunde agera. Ett av barnen spår av lugnande det andra barnet ingenting. Det betyder dock inte att det inte gått lugnt till om den ena var extremt sjuk och sov och den andra sov också. Man behöver inte överdriva eller göra stor sak av det även om det är groteskt. Många barnmord är just kvävning med kudde över ansiktet. 5 min max sen är det över. Ja, usch det låter hemskt men så är det i realiteten. Så det som fanns i kropparna är meddelade efter den rättsmedicinska obduktionen och den toxikologiska rapporten. Anledningen är att man ska sluta spekulera på sociala medier. Därför redogör man dödsorsakerna, och anhöriga har godkänt.
Citera
2018-12-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Varför berättar man inte vad man funnit i telefon och dator? Ett papper säger ingenting, mannen kan ha skrivit både testamente och de praktiska sakerna långt i förväg. För att sen tvinga till sig namnteckning från frun.

Jag är skeptisk
Det är bra att vara skeptisk . Men om polisen skulle berätta allt kan de lika gärna lägga ut hela förundersökningen på nätet, vilket inte kommer hända eftersom åtal inte kommer väckas. Precis som i Kim Wall-fallet så har man tydligen frågat de anhöriga hur mycket man fick berätta på pressträffen. Och det tar man hänsyn till.
Citera
2018-12-13, 20:14
Medlem
Tänker på en sak, rektorn från A skola gick ut i tv o sa att problemen fanns inne i familjen. Menade hon att skol personalen tänkt tanken att det kanske var föräldrarna som mådde sämst el att föräldrarna hade en lite annorlunda syn på dotterns sjukdom? Vidare sa hon att det fanns risk för att dom ”litat lite för mycket på föräldrarna” var det kanske därför ingen orosanmälan gjordes? Vidare stod det i tråden att någon bekant till Hanna menade att H hade lite annorlunda syn på barnuppfostran. Var det kanske ett nederlag o skam att visa känslor och att visa sig svag?
Citera
2018-12-13, 20:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst kan man kvävas av sina egna uppkastningar men det tror jag inte var fallet här. Barnen dog av strypning och kvävning utförd av någon av de vuxna. Omöjligt att avgöra vem av dem, givet den fakta som finns tillgänglig. Det kan ju till och med vara så att det ströp var sitt barn.

Jag hade gärna sett presskonf. igen. Polisen var tydliga med att barnen dött av kvävning / strypning och föräldrarna hade höga halter av lugnande och ett barn hade spår av lugnande.
De sa också att detta är allt vi nämner om hur de dog.
Finns inget som säger att de gick ut med ALLA substanser som de funnit i kropparna.
De säger att föräldrarna är misstänkta för mord. De säger inte hur de kvävdes. Strypning förstår jag men det kanske behövdes det sista.
Citera
2018-12-13, 20:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Jag är skeptisk

Får du vara om du vill men det är säkra kort gällande att ingen av dom drev den andre utan det hela är helt i samförstånd. Ingen har tvingat den andre till ett skit det är den fakta som är allmänt accepterad och skulle polisen ljuga inför anhöriga som har hela förundersökningen inkl rättsmedicinska protokoll och den toxikologiska rapporten. Även om man är skeptisk kan man ju för alla del vara logisk också.

Citat:
Följande kom fram under polisens pressträff om familjen i Bjärred, som hittades död i en villa den 9 januari. Polisen säger att de gått ut med denna information i samförstånd med de efterlevande.

Det sista livstecknet från någon av familjemedlemmarna var ett sms mellan föräldrarna vid 22-tiden den 5 januari.

Föräldrarna lämnade tre dokument i huset. Ett testamente, ett avskeds/förklarande brev, samt ett dokument med praktisk dokument till de efterlevande.
"Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening" skrev föräldrarna i brevet, berättar polisen.

Barnen var diagnosticerade med ME. Den äldsta dottern fick diagnosen 2015, den andra 2017. Detta anger polisen som ett motiv.

Inget tyder på att föräldrarna inte var överens om beslutet att döda sina barn och ta sina liv. Beslutet ska ha fattats under hösten 2017.

Enligt den rättsmedicinska undersökningen dog ena av dottern av kvävning, den andra av strypning, eventuellt med inslag av kvävning. Det sistnämnda är också dödsorsaken för mamman. Pappan tog sitt eget liv.

Föräldrarna och en av döttrarna hade spår av lugnande läkemedel i sina kroppar.

Föräldrarna är formellt misstänkta för att ha dödat sina barn, även om det inte kommer bli några vidare åtgärder i fallet.

Det finns inga spår av någon annan individ på dokumenten, som fingeravtryck eller annat.
Polisutredningen har inte kunnat visa på att någon av föräldrarna varit mer drivande än den andra.

Inget tyder på att barnen varit medvetna om föräldrarnas planer, uppger förundersökningsledaren Stefan Svensson.

Polisen har inte hittat tecken på att föräldrarna led av psykisk sjukdom.
AB
Senast redigerad av Moosky 2018-12-13 kl. 20:22.
Citera
2018-12-13, 20:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är bra att vara skeptisk . Men om polisen skulle berätta allt kan de lika gärna lägga ut hela förundersökningen på nätet, vilket inte kommer hända eftersom åtal inte kommer väckas. Precis som i Kim Wall-fallet så har man tydligen frågat de anhöriga hur mycket man fick berätta på pressträffen. Och det tar man hänsyn till.

Jag förstår att vissa detaljer utelämnas. Men att i ord beskriva vad man funnit i dator och tel borde vara rimligt (i min värld) att delge allmänheten, om det är spekulationer man vill slippa. Varför bara nämna att båda har skrivit under några dokument, varför går man inte djupare än så.

Kommer vi få veta mer detaljer så småningom om tror du? Av polis eller närstående?
Citera
2018-12-13, 20:23
Medlem
Citat:
Jag förstår att vissa detaljer utelämnas. Men att i ord beskriva vad man funnit i dator och tel borde vara rimligt (i min värld) att delge allmänheten, om det är spekulationer man vill slippa. Varför bara nämna att båda har skrivit under några dokument, varför går man inte djupare än så.

Kommer vi få veta mer detaljer så småningom om tror du? Av polis eller närstående?
Polisen var tydlig med att detta var all info de tänkte komma ut med.
Vad gäller att utelämna detaljer så tycker åtminstone jag att den delen är till för de anhöriga. Och polisen sa att de varje vecka har haft kontakt med de anhöriga - så de har fått ta del av allt de velat veta. Vad vi vill veta eller inte är inte relevant. Om du tänker efter - hade detta hänt din familj så hade du inte velat att varje detalj legat uppe på Flashback att grotta in sig i. Och penetrerats ända in till minsta lilla molekyl.
Citera
2018-12-13, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag hade gärna sett presskonf. igen. Polisen var tydliga med att barnen dött av kvävning / strypning och föräldrarna hade höga halter av lugnande och ett barn hade spår av lugnande.
Finns inget som säger att de gick ut med ALLA substanser som de funnit i kropparna.
De säger att föräldrarna är misstänkta för mord. De säger inte hur de kvävdes. Strypning förstår jag men det kanske behövdes det sista.
Vad anser du om barnet som INTE hade lugnande i kroppen?
Citera
2018-12-13, 20:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Jo det finns det bara det att dina teorier och påstående åker i sank i och med att polisen klargör.
Är det något du har problem med gällande polisens rapportering? Den rättskemiska analysen är fullständig, och något annat finns inte, och säger du emot det så bör du öppna en tråd för konspirationer.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-vill-stoppa-spekulationer-kring-familjetragedin-11956965
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-om-bj%C3%A4rred-tragedin-f%C3%B6r%C3%A4ldrarna-d%C3%B6dade-barnen-och-tog-sedan-sina-egna-li v-11956845
Senast redigerad av Moosky 2018-12-13 kl. 20:31.
Citera
2018-12-13, 20:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Tänker på en sak, rektorn från A skola gick ut i tv o sa att problemen fanns inne i familjen. Menade hon att skol personalen tänkt tanken att det kanske var föräldrarna som mådde sämst el att föräldrarna hade en lite annorlunda syn på dotterns sjukdom? Vidare sa hon att det fanns risk för att dom ”litat lite för mycket på föräldrarna” var det kanske därför ingen orosanmälan gjordes? Vidare stod det i tråden att någon bekant till Hanna menade att H hade lite annorlunda syn på barnuppfostran. Var det kanske ett nederlag o skam att visa känslor och att visa sig svag?

Skolans representanter tycks ha vaknat upp rätt bryskt - när väl morden var ett faktum. "Man" tillstår att tillvaron hos familjen varit, minst sagt besvärlig, för att i samma andetag slå ifrån sig känslan av att någon större problematik inte ens ska ha föresvävat dom. Dubbelbottnat. Skolan var dock involverad i flickornas vardag såväl som sjukdomar - oavsett diagnos. Ingen orosanmälan tycks ha gjorts. Lite vänta o se.... kanske, pappa vet bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in