2018-12-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx73
Var har du fått ett sådant starkt förtroende för polisen ifrån att du lovar på heder och samvete att acceptera deras slutsatser oavsett vilka dessa blir? Litar du inte på ditt eget omdöme?
Jag har inte tillgång till den mängd med fakta och information som polisen har. Jag skulle kunna göra som många andra i tråden och utgå ifrån gissningar och fördomar. Men jag har läst forskningsmetodik och inser att omdöme, gissningar och fördomar alltid förlorar mot fakta.
Citera
2018-12-13, 12:54
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hmm… om de sa att det var sms "mellan" föräldrarna så förutsatte jag att den som skickade fick svar, eller åtminstone levde och kunde läsa det. Så det var nog åtminstone de båda vuxna. Varför skicka sms till någon som redan är död? Man behöver ju inte fingera att man är oskyldig då brev och förklaringar redan är fixade.

Jo, om brev och allehanda annat sen tidigare var fingerat.... Det skulle vara vattentätt.

Lite kantig var han allt. Att han var noga är omvittnat.
Citera
2018-12-13, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Är dina bevekelsegrunder för att basunera ut kritik mot sjukvården att få journalister att fortsätta granska fallet? Detta för att den vägen få veta mer om föräldrarnas motiv. Om vården visar sig ha varit bra kommer man kanske få veta mer om hur familjen hade det i övrigt, vilka andra sårbarhetsfaktorer som fanns.
Mina bevekelsegrunder för att klarlägga frågetecknen kring omhändertagandet av Agnes och Moa är att sjukvårdens dokumenterade tillkortakommanden på ME/CFS mycket väl skulle kunna vara en av de faktorer som fick bägaren att rinna över. Jag tror att tre faktorer samvarierade på ett mycket olyckligt sätt för att denna katastrof skulle kunna bli möjlig -

1. Föräldrarnas tillkortakommanden
2. Barnens sjukdomar
3. Samhällets tillkortakommanden

Första punkten är avvärjd, H och O kommer aldrig mer skada någon igen.

Beträffande den andra punkten var barnen inte skyldiga till någonting, även om deras sjukdomar som sådana fick det att rinna över för föräldrarna.

Under den tredje punkten har kommunen gjort kraftfulla och dyrbara rutinförändringar för att Socialtjänsten aldrig mer skulle kunna underlåtas att anmälas till vid ett liknande ärende så att brister i rutiner aldrig mer skadar någon igen. Kvarstår gör sjukvården, de som var ansvariga för diagnosticeringen, omvårdandet av flickorna och stödet till föräldrarna. Kanske kommer man fram till att allt var perfekt skött och stödet från sjukvården var heltäckande, kanske kommer man fram till att det som beskrevs i rapporten från 2016, som vittnen uppger, som tidningar rapporterar om, att det finns anledning att göra förbättringar så att sjukvården aldrig mer skadar någon igen.
Citera
2018-12-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Kan ett sms anses vara ett livstecken? Någon skrev tidigare att man skulle setts av två personer.
Tydligen. Det var ju det polisen kallade det. Livstecken. Ett sms skrivs inte av sig självt. Däremot kan man tidsinställa när sånt skall skickas i och för sig. Men de har med all säkerhet noga gått igenom allt tekniskt. Och själv förstår jag inte varför man skulle tidsinställa det. Det fanns ingen som helst anledning att försöka lura polisen när de redan skrivit att de själva står som mördare av både barnen och sig själva.
Citera
2018-12-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så ja - jag fördömer föräldrarna.
Står det någonstans i mitt inlägg att jag inte gör det, eller läser du mellan raderna?
Citera
2018-12-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag försökte öppna den igen och då började datorn tjuta. Nej, den filen vågar jag inte hantera.

Det verkar väldigt konstigt. För mig fungerar det precis som det alltid brukar göra när jag laddar ner filer från nätet. Du kanske kan leta fram Rockkungens ursprungsmeddelande och försöka med de länkarna.
Citera
2018-12-13, 13:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det verkar väldigt konstigt. För mig fungerar det precis som det alltid brukar göra när jag laddar ner filer från nätet. Du kanske kan leta fram Rockkungens ursprungsmeddelande och försöka med de länkarna.

Endast testamente fungerar för mig men länkarna med bodelning + testamente larmar min dator också.
Citera
2018-12-13, 13:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Håller med i allt du skriver om att hat mot ME-patienter för att de beskriver hur deras vardag med skukdomen kan se ut är förkastligt.

Hur tänker du kring yngsta flickans diagnos? Jag tänker att den sattes snabbt eftersom systern hade haft liknande symtom och att man därmed snabbare kom till att utreda just ME. Det som blir svårt att förstå för mig är hur sjuk yngsta dottern var. Som jag fårstått av protokollen från skolan hade hon börjat uppvisa symtom på våren och föräldrarna misstänkte att hon hade samma sjukdom som A. Mina spekulationer har varit att Agnes varit sjuk länge utan diagnos först, sen sjuk med diagnos, ingen förbättring trots lång tid av hemundervisning och sammantaget mer illa däran än sin nyss insjuknade lillasyster.

Du är kritisk mot den sjukvård flickorna fick och drar slutsatsen att de blev väldigt illa bemötta av sjukvården eftersom kritik riktats mot Skåneregionens hantering av vårdplaner för ME-sjuka. Kan du lägga fram fler källor kopplade specifikt till denna familj och hur de blev bemötta eller spekulerar du? Eller är dina gissningar mer kvalificerade än andras trots brist på källor?

Det kan lika gärna vara att Moa fått diagnos för snabbt. Varför tror du sjukvården fungerade så pass bra att hon fick diagnos tidigt, men sen så kapitalt falerade från augusti till december att föräldrarna hellre ville döda Moa än att avvakta och se om hemundervisningen kunde göra henne friskare. Det är enligt dig galet att ifrågasätta läkarnas bedömning före Moas diagnos, som vissa i tråden gör. Det är däremot enligt dig ytterst rationellt och sanningsenligt att ifrågasätta vården efter Moas diagnos.

Vilka belägg har du?
Vad vet man mer konkret egentligen?
Har inte följt tråden mer än fragmentariskt, främst media.

Jag tror som sagt på diagnosen, så den delen har jag inget att erinra.
Jag lyssnade som sagt på den 14-åriga tjejen som länkas från föreningen vid paneldebatten.
Hon beskrev vikten av vila, insikt i att (tyvärr) behöva ge avkall på tidigare aktiviteter. Stöd från skolan, förståelse från omgivning. Att försöka vara så vanlig som möjligt men insikt i begränsningar. Tyckte det lät som om mycket handlade om självinsikt och acceptans vid ett svårt tillstånd.
Hon var så klok trots ringa ålder att hon gjorde mig berörd.
Mamman var aktiv, sökte stöd med likasinnade på en fb grupp, sökte info, curlade dottern använde hon som uttryck för att ge livskvalité, prioriterade, tillät vila, ändrade dagsprogrsm efter dagsform.
De poängterade dock att de haft tur, mött förståelse, vilket uppenbart inte är givet vid ME. De hade insikt i att det fanns barn i sämre skick.
Hur som haver landar man på viktigt samspel barn-föräldrar-omgivning, anpassning, förståelse, acceptans och hopp om mer forskning, mer fokus på ME om jag begrep rätt.
Vad förväntade sig föräldrarna i detta specifika fall?
Hur såg deras acceptansnivå ut med tanke på vad som hänt.
Det går ju inte applicera värsta framtidsscenarie på barnen om det inte är konkret via läkare. Varje patient är ju unik, det är ju barn, det går i skov som jag förstått (sämre dagar eller perioder).
Att den äldre mådde dåligt råder väl ingen tvekan, samtidigt finns fragment om annat vissa tider och omgivningen iakttog väl inga larmklockor, grav akut försämring?
Hade hon psykologstöd?
Alltså, jag frågar kring bilden, stödet, ifrågasätter inte diagnos.
Vad tyckte barnen? Hur påverkade föräldrarna?
Sökte de bot och inte acceptans?
Att de försökte hjälpa dem betvivlar jag inte helller, jag undrar vad som gått snett.
Senast redigerad av develi 2018-12-13 kl. 13:15.
Citera
2018-12-13, 13:14
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har inte tillgång till den mängd med fakta och information som polisen har. Jag skulle kunna göra som många andra i tråden och utgå ifrån gissningar och fördomar. Men jag har läst forskningsmetodik och inser att omdöme, gissningar och fördomar alltid förlorar mot fakta.

Hur vet vi vad som är fakta?
Citera
2018-12-13, 13:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Om det du föreslår ovan skulle vara sant, så kan väl inte Polisen se det som att det ens är underskrivet?

Det är väl snarare belägg för en förfalskning av avskedsbrevet än något annat?
Diskussionen inleddes inatt.

Jag kommenterade Merwinnas inlägg där hen anger ett, med bläck, handskrivet avskedsbrev.
Vi tolkar olika. Fast jag kan ha missat någon del av presskonferensen där man nämner det Merwinna uppger.

Saxat ur AB:
"– Dokumenten har noggrant undersökts för att se att det är autentiska namnunderskrifter, säger Stefan Svensson.
Namnteckningarna har jämförts med föräldrarnas tidigare underskrifter på andra papper och det är också klarlagt att avskedsbrevet var utskrivet innan det skrevs under".

Märk ordet "utskrivet" (via dator).
Citera
2018-12-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Diskussionen inleddes inatt.

Jag kommenterade Merwinnas inlägg där hen anger ett, med bläck, handskrivet avskedsbrev.
Vi tolkar olika. Fast jag kan ha missat någon del av presskonferensen där man nämner det Merwinna uppger.

Saxat ur AB:
"– Dokumenten har noggrant undersökts för att se att det är autentiska namnunderskrifter, säger Stefan Svensson.
Namnteckningarna har jämförts med föräldrarnas tidigare underskrifter på andra papper och det är också klarlagt att avskedsbrevet var utskrivet innan det skrevs under".

Märk ordet "utskrivet" (via dator).
Visst var det så. Men även att polisen sade att "bläcket" i brevet kommit till före underskrifterna. Men Merwinna är ibland ute och cyklar, även om hen ofta är påläst. Jag har varit övertygad om handskrivet brev. Men det där med utskrift förbryllar i så fall. Jag lyssnade noga på presskonferensen, och Merwinna har inte hört det hen påstår.
Citera
2018-12-13, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Finns det verkligen ingen som har sparat ner hela presskonferensen, då? Det verkar konstigt att den inte ens finns på Youtube. De tidningar som sände hela från början, hade så enormt bråttom att ta bort den igen - och lägga ut bara ett par korta klipp.
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-13 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in