Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag tycker det är så fruktansvärt att dom minimerade sina barn till något som världen kunde vara utan. De tyckte inte det ens vara värt att vänta i några år på att forskningen kanske skulle hitta något bot, eller åtminstone en rejäl lindring. De ansåg inte att de ens kunde sätta sina liv på lite sparlåga under ett par år. Bara för att Moa fick diagnosen så tyckte de inte att livet var värt att leva. De flesta föräldrar kämpar ända in i kaklet för sina barn. Men inte Henkows-Brenton. De ströp ungarna istället. Ströp. Någon lugn död fick dom inte.
Dödssättet är fullständigt vedervärdigt och det verkar som om de ger upp tvärt, döttrarnas diagnoser verkar vara själva triggern. Första dotterns diagnos innebär sökande efter bot, behandling, aktiv medverkan. Det går väl upp för dem vad ME innebär, inte är botbart och som medför en svår livssituation, en stor livsförändring. När andra dottern får diagnosen är det som om det är nog.
Jag ser inte bara s.k "altruism" i händelsen. De ville säkert eliminera deras lidande, de älskade garanterad barnen - ett fullständigt bias är det oavsett, ett kognitivt feltänk. Jag anser dock att det krävs nåt mer och det kan röra sig om en personlighet med stort fokus på prestige och framgång, överkrav, där "misslyckanden" inte är accepterade och med en bristande problemlösningsförmåga blir resultatet blir fatalt.
Att de ser sig fångade i en situation som anses som en total personlig katastrof - en så stor livsförändring att livet inte anses värt att leva.
Jag ser även en egoistisk komponent, en skev verklighetsuppfattning som har med nåt syndrom att göra. Att två normala föräldrar, högutbildade skulle bli lika deprimerade och utmattade samtidigt tror jag inte ett smack på. Det är heller inte på nivå att jämföra med att överväga självmord som enskild person - det är välövervägt mord på sina döttrar.
Jag har en felkänsla, att det saknas nåt i det hela och jag tror det är att de själva (eller nån av dem) inte är diagnostiserade, att nån part blir lika övertygad att det är det bästa (samverkan och samförstånd) att de dör allihopa som den ultimata lösningen.
Jag hoppas till och med att det är så för att övriga barn inte ska somna i sin egen säng, rädda för sina föräldrar om de blir sjuka - för jag tror tyvärr även att en sådan här händelse kan skapa väldiga funderingar i huvudet på ett barn. Jag hoppas den frågan också är med i beräkningen i skolor och hos andra aktörer i samhället ner till familjenivå:
Att problemet i huvudsak är just dessa föräldrar.