Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 23:44
  #1
Medlem
Hej!

Jag är en man på 30 år. Jag har under mitt liv jobbat som:

Lagerarbetare
Grävmaskinist
Rörisolerare
Fastighetsskötare
Monterbyggare på mässor

Nu när jag har jobbat på dessa jobb, som har slitit en stor del på kroppen, så känner jag att lönen inte är värt det. Jag vill ha en förbättring när det kommer till lön. Varför jag känner att pengar är viktigt i livet är för att min pappa har hamnat hos kronofogden. Han bokstavligt talat gömmer sig från dom. Han bor på hemlig adress osv. Det påverkar hela min familj negativt. Dom senaste 10 åren har varit riktigt tunga. Men nog om det...

Jag vill alltså aldrig hamna i en sån sits. Jag vill tjäna bra pengar PUNKT.
Samtidigt vill jag också kunna vara kreativ i mitt yrke och känna att jag gör något meningsfullt. Jag vill kunna skapa. Ett varierat och kreativt arbete med stöttande och pushande kollegor. Jag vill komma in på jobbet och kunna må bra i en trivsam miljö.

Jag vill INTE jobba som hantverkare. Skruva upp 200 gipsskivor på en dag. Sitta med en bitter gubbe på fikarasten som snackar skit om hur Sverige har blivit till det sämre pga sossarna och att det var bättre förr. Jag vill vara i en nytänkande, skapande och framför allt kreativ miljö.

Jag sitter nu och funderar på hur jag ska gå till väg för att hitta en utbildning som passar mig.
Ena sekunden tänker jag på pengar. jag håller på lite med aktier på fritiden och det tycker jag är kul. Kan då en ekonomiutbildning passa mig? samtidigt så tänker jag i framtida sociala situationer att det skulle vara så otroligt tråkigt att säga att man jobbar med ekonomi. knappast spännande samtalsämne och det kommer väl inte så ofta en följdfråga som: "Jaså, vad spännande! Vad gör du mer exakt?jag älskar ekonomi!"

Min hobby är att hålla på med min systemkamera och klippa ihop filmer i premiere pro. Det tycker jag också är kul. Vad finns det för utbildningar där? Specialeffekter och filmer skulle kunna vara kul att jobba med. Men där finns väl inte lika stora pengar att tjäna.

Det är svårt sätta pengar och sin passion mot varandra.

Nu blev mitt inlägg för långt som vanligt. Så nu till sak!

Någon som kan ge mig lite klarhet om hur jag ska hitta rätt utbildning?

Kan någon försköna bilden av ekonomjobb för mig?Jag känner att jag har en tråkig inställning till det även fast jag tycker det är kul att läsa om stora företag och börsen osv.

Tack!
Citera
2018-12-11, 23:49
  #2
Medlem
gregersnegrers avatar
Du kan ju alltid bli konstnär! Måla några tavlor där du ger prov på din kosmiska kärlek till människosläktet och rävarnas rättigheter och rubbet. Helst ska det vara nåt kladd på en duk som du sen får förklara (för ett intellektuellt magasin/tidsskrift) vad det symboliserar, för vanliga, okonstnärliga barbarer ser ju bara kladd, men du tänker djupare än så... du ser bortom färgerna, bortom den här dimensionen, bortom den här världens trista horisont!

Men om du inte är social och inte kan snacka en massa skit så är detta alternativ inget för dig. Jag försökte mig på det men det gick inte. Just nu söker jag städjobb istället... så jag känner med dig.
Citera
2018-12-11, 23:52
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeebean87
Hej!

Jag är en man på 30 år. Jag har under mitt liv jobbat som:

Lagerarbetare
Grävmaskinist
Rörisolerare
Fastighetsskötare
Monterbyggare på mässor

Nu när jag har jobbat på dessa jobb, som har slitit en stor del på kroppen, så känner jag att lönen inte är värt det. Jag vill ha en förbättring när det kommer till lön. Varför jag känner att pengar är viktigt i livet är för att min pappa har hamnat hos kronofogden. Han bokstavligt talat gömmer sig från dom. Han bor på hemlig adress osv. Det påverkar hela min familj negativt. Dom senaste 10 åren har varit riktigt tunga. Men nog om det...

Jag vill alltså aldrig hamna i en sån sits. Jag vill tjäna bra pengar PUNKT.
Samtidigt vill jag också kunna vara kreativ i mitt yrke och känna att jag gör något meningsfullt. Jag vill kunna skapa. Ett varierat och kreativt arbete med stöttande och pushande kollegor. Jag vill komma in på jobbet och kunna må bra i en trivsam miljö.

Jag vill INTE jobba som hantverkare. Skruva upp 200 gipsskivor på en dag. Sitta med en bitter gubbe på fikarasten som snackar skit om hur Sverige har blivit till det sämre pga sossarna och att det var bättre förr. Jag vill vara i en nytänkande, skapande och framför allt kreativ miljö.

Jag sitter nu och funderar på hur jag ska gå till väg för att hitta en utbildning som passar mig.
Ena sekunden tänker jag på pengar. jag håller på lite med aktier på fritiden och det tycker jag är kul. Kan då en ekonomiutbildning passa mig? samtidigt så tänker jag i framtida sociala situationer att det skulle vara så otroligt tråkigt att säga att man jobbar med ekonomi. knappast spännande samtalsämne och det kommer väl inte så ofta en följdfråga som: "Jaså, vad spännande! Vad gör du mer exakt?jag älskar ekonomi!"

Min hobby är att hålla på med min systemkamera och klippa ihop filmer i premiere pro. Det tycker jag också är kul. Vad finns det för utbildningar där? Specialeffekter och filmer skulle kunna vara kul att jobba med. Men där finns väl inte lika stora pengar att tjäna.

Det är svårt sätta pengar och sin passion mot varandra.

Nu blev mitt inlägg för långt som vanligt. Så nu till sak!

Någon som kan ge mig lite klarhet om hur jag ska hitta rätt utbildning?

Kan någon försköna bilden av ekonomjobb för mig?Jag känner att jag har en tråkig inställning till det även fast jag tycker det är kul att läsa om stora företag och börsen osv.

Tack!

Börja med att vara mer specifik. Vad är "bra pengar" för dig?

Vad är du bra på? Och när du pratar om att vara kreativ, vad är kreativitet för dig?
Citera
2018-12-12, 01:26
  #4
Medlem
Det mest logiska vore väl att beakta din arbetserfarenhet och basera ditt val av utbildning på vad som kan kombineras utifrån det. Spontant kommer jag att tänka på logistik- eller fastighetsbranschen. Därefter ta ett arbete på instegsnivå för att sedan arbeta dig upp till någon slags ansvarsroll. Alternativt kanske en CAD-utbildning kan vara något? Det är stor efterfrågan där och ingångslönerna är i vart fall inte dåliga.
Citera
2018-12-12, 17:57
  #5
Medlem
Brochets avatar
Om du inte klarar av hantverkaryrket kan du ju alltid bli reklamare/annan sorts kontorsnisse som äter veganskt, röstar vänster och gnäller över folk som gnäller.
Citera
2018-12-13, 00:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Om du inte klarar av hantverkaryrket kan du ju alltid bli reklamare/annan sorts kontorsnisse som äter veganskt, röstar vänster och gnäller över folk som gnäller.

Haha fan vad jobbigt att ha dom två valen.

Kände att jag smutskastade hantverkare en del. Det var inte menat så. Jag talade bara om de hantverkare på mina tidigare arbetsplatser.

Känns som att du kan förstå min sits(fast åt det andra hållet). Eftersom du hyser lite agg mot veganer, kontorsnissar, vänsterpartister och folk som gnäller över folk som gnäller.

Har du några seriösa tips om hur man ska gå tillväga för att ändra sin livssituation?
Citera
2018-12-13, 15:53
  #7
Medlem
Du verkar ju redan ha olika sorters erfarenhet inom byggbranschen, då kanske byggingenjör skulle passa dig? Då kan du ju bli alltifrån arbetsledare (senare platschef), eller konsult, projektör osv. Mycket mer varierat och "fritt" arbete än hantverkare och startar du eget i framtiden så kan du ju tjäna väldigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback