2018-12-11, 16:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
För det finns inget i fallet som uppfyller kriterierna för allmänt åtal.
Det är inget godtagbart skäl.
HJ har en skyldighet att först utesluta möjligheten att åklagare driver processen.
Närstående och konkursboet ska inte belastas innan andra möjligheter är uttömda.
Citera
2018-12-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är inget godtagbart skäl.
HJ har en skyldighet att först utesluta möjligheten att åklagare driver processen.
Närstående och konkursboet ska inte belastas innan andra möjligheter är uttömda.

Helt fel. Det gäller bara om det faller in under allmänt åtal och om åklagaren beslutat att lägga ner målet.
Citera
2018-12-11, 17:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Helt fel. Det gäller bara om det faller in under allmänt åtal och om åklagaren beslutat att lägga ner målet.
För att?
Citera
2018-12-11, 17:22
Medlem
Citat:
För att?

För att det är så.
Citera
2018-12-11, 17:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
För att det är så.
Okej. Du lämnar walk over.
Citera
2018-12-11, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebarnarne
Säga vad man vill om historien. Men Hampus kan träda. Rekommenderar tråden att besöka hans webbplats imarknaden.se. hans marknadsanalyser har ofta varit rätt. Har själv handlat på hans analyser.

MVH

Det är så mycket som spelar in mär man håller på med trading. Många faktorer skall stämma samtidigt.
Citera
2018-12-11, 21:44
Medlem
Citat:

Nej. Påstår du att du motbevisat mig?
Citera
2018-12-12, 00:18
Medlem
Citat:

Förtal (ärekränkning) regleras i Brottsbalken 5 kap. I BrB 5 kap 5 § framgår att "Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden" - detta betyder för HJ's del att huvudregeln är att det är han själv som måste ange brottet till åtal (enskilt åtal), hur detta görs regleras i 47 kap. Rättegångsbalken 2§.

Undantag (när en åklagare själv kan väcka åtal) är om offret är under 18 år eller om det anses påkallat från allmän synpunkt och rör förtal, grovt förtal, samt förolämpning i ett antal olika situationer (myndighetsutövning, sexuell läggning, etniskt ursprung etc.)

Det står således HJ fritt att själv väcka enskilt åtal i enlighet med proceduren i 47 kap. Rättegångsbalken 2§. MEN - detta räknas då som ett civilmål. Det innebär att HJ i så fall måste betala både sina och även motpartens ombudskostnader om han förlorar.

Att en åklagare själv (och HJ då ha möjlighet att undvika risken att behöva betala motpartens ombudskostnader) skulle välja att väcka åtal mot IL utifrån att det "anses vara påkallat från allmän synpunkt" tror jag inte är särskilt sannolikt i detta fall.
Citera
2018-12-12, 01:17
Medlem
Och gänget är?
Citera
2018-12-12, 11:30
Medlem
Walaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Och gänget är?

Väntar också, trodde det skulle komma fram relativt snabbt. Tror nog inte att det är ett gäng ens, men vi får väl se.
Citera
2018-12-12, 12:40
Medlem
Citat:

Om detta kan tysta dig så se: 5 kap. 5 § BrB
Citera
2018-12-12, 12:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Förtal (ärekränkning) regleras i Brottsbalken 5 kap. I BrB 5 kap 5 § framgår att "Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden" - detta betyder för HJ's del att huvudregeln är att det är han själv som måste ange brottet till åtal (enskilt åtal), hur detta görs regleras i 47 kap. Rättegångsbalken 2§.

Undantag (när en åklagare själv kan väcka åtal) är om offret är under 18 år eller om det anses påkallat från allmän synpunkt och rör förtal, grovt förtal, samt förolämpning i ett antal olika situationer (myndighetsutövning, sexuell läggning, etniskt ursprung etc.)

Det står således HJ fritt att själv väcka enskilt åtal i enlighet med proceduren i 47 kap. Rättegångsbalken 2§. MEN - detta räknas då som ett civilmål. Det innebär att HJ i så fall måste betala både sina och även motpartens ombudskostnader om han förlorar.

Att en åklagare själv (och HJ då ha möjlighet att undvika risken att behöva betala motpartens ombudskostnader) skulle välja att väcka åtal mot IL utifrån att det "anses vara påkallat från allmän synpunkt" tror jag inte är särskilt sannolikt i detta fall.
Ja, ett åtal är förmodligen inte påkallat ur allmän synpunkt. Jag har inte hävdat något annat.
Observera även att det rättsfall jag refererade till tidigare i tråden drevs som enskilt åtal.
https://lagen.nu/dom/nja/2014s808

I ett annat nyare förtalsfall, "Årets Fuckgirl", valde dock åklagaren att väcka åtal. Detta som ett exempel på när åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Målet är såvitt jag vet inte helt avgjort ännu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/utnamnde-skolkamrat-till-arets-fuckgirl-doms-for-grovt-fortal

Med detta sagt, jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Jag tror att du missförstått vad diskussionen i går gällde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in