2018-12-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte alls svårt - finns folk som överdoserar och dör av sånt hela tiden.

Min poäng var dock att de om de hade haft omtanke om barnen så hade de unnat dem de lugnande de hade och avstått själva om de inte hade tillräckligt hemma.

Precis. Det är inte svårt alls. Mitt syskon tog livet av sig med en kombination av benzo, antidepressiva och theralen/Atarax vilket är antihistaminer.
Så föräldrarna hade kunnat skaffa detta och blandat till en giftdos, blanda med sprit och du dör garanterat. Lugnt dessutom.
Citera
2018-12-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
De kanske bara inte sökt för det, utan föll in i depressionen snabbt och såg tidigt en väg ut (avsluta familjens liv). Men det är bara spekulationer såklart, men någonting stod såklart inte rätt till med föräldrarna. Finns mängder av föräldrar som kämpar som djur för sina sjuka barn och aldrig ger upp, oavsett hur svåra sjukdomar barnen har eller uppoffringarna det medför.

Alla individer är såklart annorlunda men om ens lösning på en diffus sjukdom är att radera ut hela sin familj inklusive sig själv snarare än att lita på att sjukvården och forskningen kommer ta fram behandlingar, så måste problemet vara djupare än att man bara tyckte det var jobbigt att leva med. Då måste man antingen ha någon form av störning eller lida av en så djup depression att man inte ser någon annan utväg.

Ja det är väl det normala och det ansvar man tar på sig om man väljer att bli förälder.
Dock så verkar föräldrarna ju ha planerat detta i flera månader om man får tro AB.
Och barnen verkar INTE ha varit införstådda med det.
Att de också fått hemundervisning i flera års tid 4 dagar i veckan gör det hela än mer konstigt.
I så fall måste de väl ha orkat göra prov, fått betyg etc.

Får man ingen hjälp eller stöd från sjukvården så kan det givetvis kännas mer hopplöst än för t ex en cancerpatient som ju alltid får 100% vård i Sverige.
Citera
2018-12-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej ME går nog i skov. Den patient jag refererade till kom in flera gånger med perioder då hon föreföll helt återställd.

Man ska komma ihåg att symtomen för ME är, intill förväxling, lika depression.

Jag tror att föräldrarna var djupt, djupt deprimerade och projicerad sina egna plågor på barnen, i det här fallet.

Och barns anpassningsstrategier. Ett barn kan definitivt bli sängliggande och "sjukt" om detta är vad barnet matas med som förväntad sanning av föräldrarna. Dessa två flickor levde också i en oerhört stängd och kontrollerad miljö med små möjligheter till jämförelser med "friska" hem, något som hade kunnat hjälpa dem uttrycka sig kritiskt om sin egen situation när läraren besökte dem. Vilket kanske hade lett till oro och anmälan. Flickorna blev så svikna. Det är ett gigantiskt misslyckande som har skett, från ett samhälle som valde att inte se. Situationen borde ha anmälts. Fler ögon ser mer. Och nej: vi har inte barmhärtighetsmord i det här landet tack och lov. Vi värnar om de svaga. Andra föräldrar, i familjehem eller i det egna nätverket, hade kunnat ta hand om flickorna och gett dem en bra uppväxt utifrån sina förutsättningar. Detta tillät dock inte föräldrarna utan istället valde de att sätta sig till doms över liv och död. Mord kallas sådant.
Citera
2018-12-11, 13:16
Medlem
Kexet65s avatar
[quote=Merwinna|66086371]
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Happ. Äntligen efter denna långa tid så fick jag dödsorsaken klar. Mannen ströp ihjäl barnen och frun. Man kan säga fan man vill men detta är mord och jag är säker på att modern och barnen inte ville dö. Vilket hemskt jävla sett att dö på. Han ströp ihjäl dem med sina bara händer.

Finns hundra olika sätt som är barmhärtigare än en lång utdragen kvävning.

Vilken jävla skräckfilm detta kan bli.[/QUOTE]

Något säger mig att det kommer att bli omöjligt att få huset sålt. T.o.m. folk som inte i vanliga fall är vidskepliga, skulle få svårt att leva där utan att inbilla sig saker.

Huset såldes för knappt en månad sedan (närmare bestämt den 15:e november) för 4,5 miljoner....
Citera
2018-12-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Och barns anpassningsstrategier. Ett barn kan definitivt bli sängliggande och "sjukt" om detta är vad barnet matas med som förväntad sanning av föräldrarna. Dessa två flickor levde också i en oerhört stängd och kontrollerad miljö med små möjligheter till jämförelser med "friska" hem, något som hade kunnat hjälpa dem uttrycka sig kritiskt om sin egen situation när läraren besökte dem. Vilket kanske hade lett till oro och anmälan. Flickorna blev så svikna. Det är ett gigantiskt misslyckande som har skett, från ett samhälle som valde att inte se. Situationen borde ha anmälts. Fler ögon ser mer. Och nej: vi har inte barmhärtighetsmord i det här landet tack och lov. Vi värnar om de svaga. Andra föräldrar, i familjehem eller i det egna nätverket, hade kunnat ta hand om flickorna och gett dem en bra uppväxt utifrån sina förutsättningar. Detta tillät dock inte föräldrarna utan istället valde de att sätta sig till doms över liv och död. Mord kallas sådant.
Ja, naturligtvis är det mord.
Citera
2018-12-11, 13:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Precis. Det är inte svårt alls. Mitt syskon tog livet av sig med en kombination av benzo, antidepressiva och theralen/Atarax vilket är antihistaminer.
Så föräldrarna hade kunnat skaffa detta och blandat till en giftdos, blanda med sprit och du dör garanterat. Lugnt dessutom.
Beklagar sorgen.

I fallet vi är helt överens om att de hade kunnat skaffa fram och fixa en cocktail åt flickorna om de hade velat.

Att den ena flickan har lite lugnande i blodet och inte den andra antyder ju tillsammans med polisens uttalande om att flickorna inget visste att det varit en kamp när åtminstone den ena skulle dödas - troligen för båda eftersom lite lugnande inte slår ut en person helt.
Citera
2018-12-11, 13:22
Medlem
Föräldrar som mördar sina barn är det något allvarligt fel på. Det strider helt enkelt mot naturen hos oss människor att ta livet av vår avkomma. Det måste finnas någon förklaring hos föräldrarna. Sjukdom hos barnen är inget skäl. Det har många sagt före mig gång på gång. Föräldrar gör allt för sina barn. Hur sjuka och handikappade de än är. Det är det normala. Inte att ta livet av dem.

Eftersom psykisk sjukdom inte har kunnat konstateras så måste det alltså ha varit något annat fel på dem. T.ex. någon form av personlighetsstörning hos en eller båda.

Hur två föräldrar kan planera ett dubbelmord på sina barn och samtidigt fungera precis som vanligt på sina arbetsplatser och gentemot skolan och vårdpersonal är helt obegripligt om det inte handlar om personer som saknar ett normalt känsloregister och är dubbelnaturer.

Dessutom är det mycket märkligt att dessa långplanerande mördare inte har hittat ett bättre och mer "humant" sätt att avliva barnen på under en så pass lång planeringstid. Dubbelmordet är både planerat och sen "hafsigt" och våldsamt utfört. Polisen borde inse hur konstigt det hela verkar.

De borde offentliggöra hela utredningen. Nu har vi bara fått valda delar.
Citera
2018-12-11, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Hade inte behövts en hästdos heller till små tjejer. Fullständigt obegripligt att barnen inte drogades ner om inte annat, den delen är svårt att ta in.
Funderar på om det var ett väl övervägt beslut i samråd med alla papper men att slutgiltiga beslutet skedde mer abrupt. Det låter mycket konstigt att mörda barnen på detta groteska sätt när lugnande trots allt fanns tillgängligt.
Citera
2018-12-11, 13:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det var bland det dummaste jag har hört. Det finns massor av otroligt svåra barnsjukdomar med usel prognos där föräldrarna ändå kämpar på.

De här morden har allt att göra med att föräldrarna var idioter och inget att göra med barnens sjukdom.

Så sent som idag när jag tog metron till jobbet såg jag en äldre man med sin handikappade son (kanske 70-årsåldern och 40-årsåldern). Han har uppenbarligen vigt sitt liv åt att ta hand om sitt sjuka barn. Men enligt dig vore det förståeligt om han puttade barnet framför tåget kan jag tänka mig.
Såklart att man är sjuk i huvudet om man kväver sina barn.
Det verkar ändå som de som har sjukdomen vet att det är den värsta sjukdom man kan ha. Det är som en konstant låggradig hjärninflammation. Lägg därtill att vården tack vare Strandhäll inte har en emhetlig syn på sjukdomen så att folk får klara sig själva.

Du kan ju lägga till attityden hos såna som solglittret i tråden. Ett maniskt hat mot de sjuka.

Det är en sak att ha sjuka barn som möts av en vård som försöker bota och stötta. En helt annan att ha sjuka barn och bemötas som man är paria.

Att ha den här sjukdomen är som att ha sin värsta dag i influensan. De som jobbar med den säger att den är värre än cancer och Aids i slutstadiet. Däremot fungerar den annorlunda. De kan ha bättre dagar och det syns inte utanpå så folk ifrågasätter om de ens är sjuka.

Orsak att kväva sina barn?
Herregud nej. Orsak att vara förtvivlad ja. Men vart gå när kunskap eller ens intresse inte finns i Sverige? Psykiatrin vill gärna läsa in helt andra saker och är mer till stjälp än hjälp. Det går inte att jämföra med av socialstyrelsen accepterade sjukdomar.

Och de fick ingen avlastning.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-12-11 kl. 13:28.
Citera
2018-12-11, 13:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte alls svårt - finns folk som överdoserar och dör av sånt hela tiden.

Min poäng var dock att de om de hade haft omtanke om barnen så hade de unnat dem de lugnande de hade och avstått själva om de inte hade tillräckligt hemma.

Det är visst svårt, hur skall du lura i ett barn hundratals tabletter? Dessutom är det inte garanterat vare sig att du dör eller att det går lugnt och smärtfritt till. Väldigt många självmordsförsök med läkemedel misslyckas.

Svårt är inte samma sak som omöjligt.
Citera
2018-12-11, 13:26
Medlem
UgLyBastards avatar
synd att vi inte kommer att få något förundersökningsprotokoll..
Citera
2018-12-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Håller med dig fullt!

Det har blivit till en mobb här nu efter pressträffen och jag tycker att det är obehagligt.
En del skriver att bara för att de hade hög status osv så skulle de klara av situationen ändå.
Hur jobbigt kan det inte vara för föräldrar att inte finna rätt vård för sina barn?
Vet till och med en läkare vars son hade ett neuropsykiatriskt tillstånd. Ibland ville sonen inte leva.

Även läkare kan ha det jobbigt när man inte hittar rätt hjälp för sina barn.

Tycker det är osmakligt att döma föräldrarna. Vi vet inte hur mycket kämpandet för döttrarna har känts. Och ändå är det inte rätt att döda sina barn naturligtvis.

Men du dömer själv, de som dömer. OSMAKLIGT! Människor bedömer, urskiljer, värderar ständigt och pågående, likväl som de väljer, väljer de också bort. Diskussionsforumets förutsättningar är att man väger saker mot varandra och drar en slutsats. Det är att döma i moraliska frågor om rätt och fel, gott och ont. Exp. existerar det sämre och bättre föräldraskap. Det är inte bara en fråga om tycke och smak, utan något reellt. En del vuxna är mer eller mindre självcentrerade. En del föräldrar mer eller mindre uthålliga, beskyddande etc.

Däremot kanske det av dig uppfattas påfrestande att inte alla delar din åsikt, men det är en annan sak. Oavsett hur saker och ting känns, så finns det saker och ting man bara inte gör som förälder. Vanligtvis har föräldrar beskyddarinstinkt, vill värna om och hjälpa sina barn. Orkar man inte, så ber man om hjälp, eller fosterhemsplacerar barnen.

Och nej, huruvida jag har ME/CFS, är förälder, har sjuka barn etc. vet ingen på detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in