2018-12-11, 11:44
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De kanske använde "exit bag"? Om de nu älskade sina barn så var de nog så humana som det bara gick.

Eftersom polisen inte säger något så utgår jag från att man använde exit bag och det var humant.

Så humana som det bara gick!? Hur humant tycker du själv att det är när man stryper/ kväver sina egna barn? Du verkar inte frisk

Jag blir illamående
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De levde i förtvivlan sen 2015 då den äldsta fick sin diagnos. De har med all säkerhet också läst en hel del om sjukdomen - hur den brutit ner många människor. Troligen har den äldsta blivit sämre och sämre. I höstas fick, enligt polisen, den yngsta samma diagnos. Och i höstas började de planera morden och självmordet. Så triggerpunkten var säkerligen den yngstas diagnos.

Så hela tre år och sedan fick det vara bra? Mycket konstigt om du frågar mig, borde finnas andra bakomliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Picasso2|66086391]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Du har inte läst något av detta i tidningarna? Du lyssnade inte heller på presskonferensen va? Du har inte tagit till dig något alls? De kom överens om att göra detta. Mamman hade lugnande i sig, med all säkerhet för att hon inte kunde strypa sig själv och lät maken göra det. Hejda dig nu.

Va? Varför citerar du, Picasso2, mig? Det där har jag inte skrivit!
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-11 kl. 12:14.
Citera
2018-12-11, 11:45
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I
DERAS SKOR.

Håller med dig fullt!

Det har blivit till en mobb här nu efter pressträffen och jag tycker att det är obehagligt.
En del skriver att bara för att de hade hög status osv så skulle de klara av situationen ändå.
Hur jobbigt kan det inte vara för föräldrar att inte finna rätt vård för sina barn?
Vet till och med en läkare vars son hade ett neuropsykiatriskt tillstånd. Ibland ville sonen inte leva.

Även läkare kan ha det jobbigt när man inte hittar rätt hjälp för sina barn.

Tycker det är osmakligt att döma föräldrarna. Vi vet inte hur mycket kämpandet för döttrarna har känts. Och ändå är det inte rätt att döda sina barn naturligtvis.
Citera
2018-12-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Min synpunkt är varken intressant eller svår. Mord är olagligt oavsett vilken anledning man än anser sig har för att mörda en annnan människa. Vad är det du inte förstår?

Du säger ju att du själv är sjuk i denna åkomma. Är det ok med dig om jag kommer och mördar dig?
Nej, jag är OK idag, men har fått lära mig nya gränser för vad min kropp orkar med.
Jag är vuxen och du är inte min förälder/vårdnadshavare så du slipper ta livet av mig.
Citera
2018-12-11, 11:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I DERAS SKOR.

Är du inte tacksam att ingen ströp dig, eller hade det varit helt okej om du varit under 18 år?
Citera
2018-12-11, 11:47
Medlem
[quote=Merwinna|66086415]
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Va? Varför citerar du mig, det där har jag inte skrivit?
Blev något fel i citeringen! ….
Sorry.
Citera
2018-12-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Så hela tre år och sedan fick det vara bra? Mycket konstigt om du frågar mig, borde finnas andra bakomliggande sjukdomar.
Vad jag menar att de bröts ner och inte kunde se klart. Nej, jag anser inte det är ok. Dessa två personer har sett en helt annan framtid för sig själv och sina döttrar. Det blev inte så, utan precis tvärtom. I dimman beslutar de detta hemska. Inte ok nånstans, men en förklaring.
Citera
2018-12-11, 11:50
Medlem
Hade polisen haft detta pressmöte och yppat dödsorsak om anhöriga inte godkänt det?
Citera
2018-12-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Håller med dig fullt!

Det har blivit till en mobb här nu efter pressträffen och jag tycker att det är obehagligt.
En del skriver att bara för att de hade hög status osv så skulle de klara av situationen ändå.
Hur jobbigt kan det inte vara för föräldrar att inte finna rätt vård för sina barn?
Vet till och med en läkare vars son hade ett neuropsykiatriskt tillstånd. Ibland ville sonen inte leva.

Även läkare kan ha det jobbigt när man inte hittar rätt hjälp för sina barn.

Tycker det är osmakligt att döma föräldrarna. Vi vet inte hur mycket kämpandet för döttrarna har känts. Och ändå är det inte rätt att döda sina barn naturligtvis.

Hade bara föräldrarna tagit livet av sig själva vore det ju en annan sak. Att ta med sig barnen är sjukt och fegt.
Citera
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mebes
Tinningarna dunkade när jag kollade på presskonferensen. Ett illamående smög sig på. Blev förvånad av min egen starka reaktion. Jag som genom mitt yrke i över 20 år stött på historier och gärningar som förfasat. Men någon berör in i märgen med detta och något är FEL. Jag köper det inte och jag förstår att det inte är mitt att köpa....

Föräldrar mördar inte sina barn i samförstånd. Dom planerar inte mellan tuggorna kvällsmat en hel höst och en halv vinter och kommer fram till att strypning nog blir skonsamt. Dom köper inte en lite finare krans att hänga på ytterdörren för att skapa jultrevnad medan man stressar mellan jobb och familj om man planerar att utplåna sin familj. Bara att planera i flera månader och inte komma fram till något mer skonsamt visar att det stämmer INTE.

Varje förälder vet att i samma stund som ens barn föds öppnas som ett sår i en. Man drabbas av en beskyddar instinkt någon kunde prata sig blå om innan utan att kunna förstå. Man är beredd och göra allt för att bespara sina barn lidande. Det är därför vi ibland blir dåliga föräldrar och servar och skämmer bort. Man är betade att göra allt men man stryper inte sitt barn i barmhärtighet som om det vore en skata som flugit in en fönsterruta och ligger med dödsryckningar. Vi är många som inte ens klarar det.

Häromdagen va jag med min yngsta och skulle ta ett blodprov. Han är ett år. Vi fick vara 2 att hålla honom och han tittade på oss med fasa i blicken med sköterskan kämpade med att få ut några droppar blod från hans finger. Jag grät efteråt och jag såg nog pappan blinka bort en tår också. Man kan föreställa sig utan för mycket fantasi hur det gick till i Bjärred...

Någon kraft större än föräldrarinstinkten har tagit över här. Vad kan det vara? Testamente och tillvägagångssätt verkar vara hafsverk! Känns snarare som om det handlats i panik än månader av planering.

Jag skriver normalt inte här och jag vet att mitt inlägg inte gör någon nytta men av någon anledning kände jag för att skriva mitt första inlägg någonsin.

Så otroligt bra skrivet. EXAKT så här känner jag som förälder till två barn på 11 och 13. Den enda förklaringen måste väl vara att pappan led av någon mycket märklig psykisk sjukdom och att han på något sätt hade total makt över mamman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Familjen var scientologer

180110 09:27 Lanternlight: Det är flera som nämnt frireligiöst inslag.
180110 09:52 Merwinna: Eller tillhör de så hårda frikyrkliga kretsar, att det skulle ha varit en katastrof för honom att det [dvs otrohet] kommit fram?
180110 11:12 manot: Det är något sektmässigt över denna familjen.
180110 12:28 BurlovsRicky: Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv [dvs Scientologerna …] Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
180111 12:10 Rodja: Finns det samband med att de var med i scientologin?
180111 12:46 ChRiZzPy: hört en del annat snack på byn om att de skulle vara i Scientologerna
180111 13:17 manot: nu när Scientologerna nämns igen att det ska ha funnits en viss kontakt så kan det handla om att flytten till Bjärred blev psykiskt jobbig för mamman och hon kom i kontakt med Scientologerna och på den vägen är det
180111 16:59 Singoallaa: Därför tror jag att de var hjärntvättade av scientoligerna eller johavas vittnen. Polisen borde undersöka vad den sekten har tuttat in i familjen.
180111 17:41 fanny_59: Pappan är psykiskt sjuk, har drivit psykiskt övertag över familjen i flera år p.g.a samröre med scientologerna. […] Svårare än så behöver det inte vara, men fan så svårt att acceptera!
180112 13:32 f30malmo: Det är inte troligt att hon är ensam scientolog i familjen. Det är troligare att de som familj inte umgås så mycket med icke-scientologer
180113 13:51 Avd.9: Några har pratat om scientologerna.
180113 23:46 Avd.9: Har pratats om Scientologerna
180114 04:18 HG: Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. […] Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö.
180114 14:46 Koppykatt: OH har enligt en postares googling varit o föreläst hos Scientologerna ang moms och juridik. Min tolkning är att detta absolut inte kan vara en slump. Har du inte blivit invigd hos Scientologerna o har kontakter där, så är det otänkbart att du som utomstående kommer dit o föreläser.
180115 09:18 livochandlighet: Här blir jag väldigt misstänksam på om det inte är ett samarbete med scientologerna.
180116 19:18 BurlovsRicky: Kan bekräfta att Scientologin stämmer till viss del. Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.

Nämndes det något om scientologerna varit inblandade i detta i den avslutande presskonferensen?

Sekten tror på något i människan som kallas tetaner med flera liv och återfödelse i olika kroppar, vilket kanske gör att en förälder som tror på detta inte ser det som ett mord utan bara ett byte av kropp.

Källa https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_beliefs_and_practices
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in