2018-12-11, 11:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vad innebär strypning? Är det när man klämmer åt med händerna kring någons hals?

Och kvävning kan vara att få en kudde över mun och näsa?

Förhoppningsvis så kvävdes de när de var medvetslösa. Om man stryper någon så blir man medvetslös ganska fort och då kanske man använda en påse för kvävningen?
Citera
2018-12-11, 11:28
Medlem
Polisen nämnde tydligt att en av döttrarna och mamman dog av strypning och/eller kvävning. Sättet han sa det på antydde att båda använts med osäkert vad som dödade?
Stypning get väl vanligtvis tydliga märken på halsen.
Kvävning är väl om näsa och mun täcks över med tex kudde eller plastpåse.

Det är väl inte helt enkelt att strypa och kväva samtidigt utan något tillygge. Antingen snara för stypning eller påse eller annat att kväva med.
Kanske inte lönt att läsa allt för mycke in i hela kväva/strypa frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I DERAS SKOR.
Man har inte rätt att ta livet av någon annan enbart pga att man själv tycker någonting!!!
Citera
Medlem
Tinningarna dunkade när jag kollade på presskonferensen. Ett illamående smög sig på. Blev förvånad av min egen starka reaktion. Jag som genom mitt yrke i över 20 år stött på historier och gärningar som förfasat. Men någon berör in i märgen med detta och något är FEL. Jag köper det inte och jag förstår att det inte är mitt att köpa....

Föräldrar mördar inte sina barn i samförstånd. Dom planerar inte mellan tuggorna kvällsmat en hel höst och en halv vinter och kommer fram till att strypning nog blir skonsamt. Dom köper inte en lite finare krans att hänga på ytterdörren för att skapa jultrevnad medan man stressar mellan jobb och familj om man planerar att utplåna sin familj. Bara att planera i flera månader och inte komma fram till något mer skonsamt visar att det stämmer INTE.

Varje förälder vet att i samma stund som ens barn föds öppnas som ett sår i en. Man drabbas av en beskyddar instinkt någon kunde prata sig blå om innan utan att kunna förstå. Man är beredd och göra allt för att bespara sina barn lidande. Det är därför vi ibland blir dåliga föräldrar och servar och skämmer bort. Man är betade att göra allt men man stryper inte sitt barn i barmhärtighet som om det vore en skata som flugit in en fönsterruta och ligger med dödsryckningar. Vi är många som inte ens klarar det.

Häromdagen va jag med min yngsta och skulle ta ett blodprov. Han är ett år. Vi fick vara 2 att hålla honom och han tittade på oss med fasa i blicken med sköterskan kämpade med att få ut några droppar blod från hans finger. Jag grät efteråt och jag såg nog pappan blinka bort en tår också. Man kan föreställa sig utan för mycket fantasi hur det gick till i Bjärred...

Någon kraft större än föräldrarinstinkten har tagit över här. Vad kan det vara? Testamente och tillvägagångssätt verkar vara hafsverk! Känns snarare som om det handlats i panik än månader av planering.

Jag skriver normalt inte här och jag vet att mitt inlägg inte gör någon nytta men av någon anledning kände jag för att skriva mitt första inlägg någonsin.
Citera
2018-12-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jodå jag dömer. Om det var så fruktansvärt för dem så kunde de väl ha tagit livet av sig själva och låtit barnen få en chans att själva bestämma om deras liv var värt att leva.
Exakt.
Citera
2018-12-11, 11:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Men inte så stora att de inte kunde genomföra enligt polisen.

Nej, det är ju uppenbart...

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det kan vara så!
Å den andra sidan babblar rättsväsendet om "den frid som ska tillkomma den avlidne". HUR tillämpas det här??? Någon eller några här har avlivat andra - brottsligt - varför ska inte dom få åtnjuta både "integritet" och gravfrid? Dvs både för sig själva o närstående. Fattar det inte....

Men du kan ju inte veta vad flickorna själva skulle ha tyckt, eller vad flickorna tycker om man ska tro på ett liv efter detta. De kanske skulle ha velat/vill att sanningen ska komma ut? För att de ska få något slags postum upprättelse, och för att inte andra barn ska behöva lida på samma sätt?
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-11 kl. 11:32.
Citera
2018-12-11, 11:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tar nog inte mer än några sekunder att tappa medvetandet när blodflödet till hjärnan stryps.

Ja, låt oss hoppas det.

Jag fick en tanke, då ena flickan stryptes (ev kvävdes) och den andra kvävdes. Barnen kan ha lagt sig på kvällen. Föräldern/föräldrarna gick till deras rum, när de trodde att barnen somnat och började kväva dem. Den ena vaknade och gjorde motstånd, varpå gm beslutade sig för att strypa henne, när det inte gick på det andra viset.

Hur kan man välja att strypa/kväva sina barn? (Retorisk fråga.) De kunde åtminstone ha givit dem tillräckligt mycket lugnande så att barnen skulle sova och aldrig märka något. Med så lång "planeringstid" så skulle föräldrarna kunnat komma på ett "humanare" sätt. Fruktansvärd händelse! Så tragiskt! Man blir tagen. Verkligen.
Citera
2018-12-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jodå jag dömer. Om det var så fruktansvärt för dem så kunde de väl ha tagit livet av sig själva och låtit barnen få en chans att själva bestämma om deras liv var värt att leva.
Det är en intressant och svår synpunkt du kommer med. Döttrarna var underåriga och alltså helt beroende av sina föräldrar. Sjukdomen gjorde att flickorna kanske hade max 10-15 % energi mot normalt 100%. Sjukdomens prognos hos så unga flickor kan ha varit svår att fastställa. Lägg därtill totalt uttröttade föräldrar, en omgivning, som har svårt att sätta sig in i hur familjen egentligen har det osv. Hur anser du att flickorna själva skulle ha kunnat bestämma om sin framtid?
Citera
2018-12-11, 11:35
Medlem
magnomags avatar
Två döttrar som båda diagnosticeras med den inte helt okontroversiella sjukdomen ME. Två föräldrar som är beredda mörda sina egna barn. Alla i samma hushåll. Svårt tro det är en slump.
Citera
2018-12-11, 11:36
Medlem
okok1s avatar
De kanske använde "exit bag"? Om de nu älskade sina barn så var de nog så humana som det bara gick.

Eftersom polisen inte säger något så utgår jag från att man använde exit bag och det var humant.
Senast redigerad av okok1 2018-12-11 kl. 11:39.
Citera
2018-12-11, 11:37
Medlem
Citat:
Det är en intressant och svår synpunkt du kommer med. Döttrarna var underåriga och alltså helt beroende av sina föräldrar. Sjukdomen gjorde att flickorna kanske hade max 10-15 % energi mot normalt 100%. Sjukdomens prognos hos så unga flickor kan ha varit svår att fastställa. Lägg därtill totalt uttröttade föräldrar, en omgivning, som har svårt att sätta sig in i hur familjen egentligen har det osv. Hur anser du att flickorna själva skulle ha kunnat bestämma om sin framtid?

Min synpunkt är varken intressant eller svår. Mord är olagligt oavsett vilken anledning man än anser sig har för att mörda en annnan människa. Vad är det du inte förstår?

Du säger ju att du själv är sjuk i denna åkomma. Är det ok med dig om jag kommer och mördar dig?
Citera
2018-12-11, 11:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Moa var 11 år. Hon skall inte bestämma om sin framtid hon skall ha föräldrar som kämpar för henne och väntar lite längre än en kvart innan de bestämmer sig för att nu skall hon avlivas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in