2016-12-10, 23:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kanske ska tillägga att detta kopplar lite till vilken teknik som Flashback har tillgång till.
Identifiering via ip har flera svagheter. Ibland är det mycket stora mängder användare som "gömmer sig bakom samma ip. Det kan vara i stora organisationer, men också användare som kör VPN för att öka skyddet för sin egen anonymitet.
Om man t.ex. vet att en användare kör VPN och bryter mot 1.07 genom sitt sätt att använda flera konton, så är en anmälan mot 1.07 meningslös om ip-adress är det enda som Flashback kontrollerar. Det krävs, i det fallet, lite bättre teknik för att avslöja regelbrottet.

–

Det är allmänt känt att många personer och datorer kan dela IP-nummer. Det är också allmänt känt här på forumet att man inte avslöjar hur man kontrollerar 1.07, det har diskuterats många gånger förr.

Detta kopplar ju ändå ingenting till vad du tidigare ansåg, alltså att man kunde komma undan 1.07 för att det inte gick att RP:a p.g.a. 1.06. Det är fortfarande inga problem.
Citera
2016-12-14, 13:15
Avslutad
Får man skriva i samma tråd med ett alternativt konto? O då menar jag att man inte "pratar med varandra"? O om man skriver att man är den andra användaren?

Jag har ett alternativt konto på min surfplatta som jag inte kan logga ut ifrån. Men ett ägg kan räkna ut att jag är samma användare, pratar mycket medicin...
Citera
2016-12-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Får man skriva i samma tråd med ett alternativt konto? O då menar jag att man inte "pratar med varandra"? O om man skriver att man är den andra användaren?

Jag har ett alternativt konto på min surfplatta som jag inte kan logga ut ifrån. Men ett ägg kan räkna ut att jag är samma användare, pratar mycket medicin...

Bra fråga, jag har funderat på detta! Är det förbjudet att ens citera sitt andra konto även om man inte pratar med sig själv eller håller med för att förstärka sina åsikter? Mest undrar jag över frågan om man ens får skriva i samma tråd? Jag har funderat på att lägga ner detta konto och skapa nytt men jag undrar om jag då får länka till tex. mina tidigare trådstarter?
Citera
2016-12-14, 15:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Det där vet jag att det frågats om för inte alltför länge sedan och att adekvat svar kom från mod/admin.

En sökning kanske kan ge något. Har inte tid själv nu, kanske senare ikväll.
Citera
2016-12-14, 17:01
Medlem
Jag hittade i alla fall för ett tag sen tråden (FB) Jag vill bli författare, där någon med annat användarnamn än trådskaparen skrev:

"Eftersom jag har tappat lösenordet till förra användarnamnet väljer jag att skriva under namnet ..."

Åtminstone om det ligger till så torde man få skriva under olika konton i samma tråd och även hålla med varandra, men om man kommer ihåg lösen och är aktiv på flera konton i samma tråd utan att nämna att man har flera konton är det definitivt ett brott mot 1.07, om de olika användarna håller med varandra.
Senast redigerad av jo5h2pe 2016-12-14 kl. 17:24.
Citera
2016-12-15, 11:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Bra fråga, jag har funderat på detta! Är det förbjudet att ens citera sitt andra konto även om man inte pratar med sig själv eller håller med för att förstärka sina åsikter? Mest undrar jag över frågan om man ens får skriva i samma tråd? Jag har funderat på att lägga ner detta konto och skapa nytt men jag undrar om jag då får länka till tex. mina tidigare trådstarter?

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag hittade i alla fall för ett tag sen tråden (FB) Jag vill bli författare, där någon med annat användarnamn än trådskaparen skrev:

"Eftersom jag har tappat lösenordet till förra användarnamnet väljer jag att skriva under namnet ..."

Åtminstone om det ligger till så torde man få skriva under olika konton i samma tråd och även hålla med varandra, men om man kommer ihåg lösen och är aktiv på flera konton i samma tråd utan att nämna att man har flera konton är det definitivt ett brott mot 1.07, om de olika användarna håller med varandra.
Om man är öppen med kopplingen mellan sina konton torde det inte vara något problem.
Citera
2018-12-11, 10:00
Medlem
Det är okej att folk kan få använda olika profiler, men det är ett otyg när någon använder två eller tre profiler i samma tråd, dessutom nära inpå varandra i samma diskussion med en annan medlem. I skarpa fall är det dessutom helt uppenbart, men när den andre påpekar det åker denne dit för brott mot 1.07, trots att det är personen med trollsockor på som har avslöjat sig själv.

Jag har själv varit med om ett par sådana fall och såg nyss ett annat typiskt exempel på USA-politikforumet. Om någon trollar hej vilt med 2-3 olika konton, postar tramsargument och hoppar fram och tillbaka mellan dem i samma tråd - och är så dålig trollare att han praktiskt taget lyckas avslöja sig själv - så är det orimligt att det är den som påpekar saken som straffas och stängs av för "försök att outa en annan användares verkliga identitet". Ofta har det ingenting att göra med något försök att outa, men det borde vara tillåtet att påpeka ett löjligt öppet missbruk av sockpuppets i en tråd. (Jo, jag vet att man kan pm:a en moderator, men det är ju öppet i tråden det skulle behöva kunna sägas.)
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-11 kl. 10:14.
Citera
2018-12-11, 10:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är okej att folk kan få använda olika profiler, men det är ett otyg när någon använder två eller tre profiler i samma tråd, dessutom nära inpå varandra i samma diskussion med en annan medlem. I skarpa fall är det dessutom helt uppenbart, men när den andre påpekar det åker denne dit för brott mot 1.07, trots att det är personen med trollsockor på som har avslöjat sig själv.

Jag har själv varit med om ett par sådana fall och såg nyss ett annat typiskt exempel på USA-politikforumet. Om någon trollar hej vilt med 2-3 olika konton, postar tramsargument och hoppar fram och tillbaka mellan dem i samma tråd - och är så dålig trollare att han praktiskt taget lyckas avslöja sig själv - så är det orimligt att det är den som påpekar saken som straffas och stängs av för "försök att outa en annan användares verkliga identitet". Ofta har det ingenting att göra med något försök att outa, men det borde vara tillåtet att påpeka ett löjligt öppet missbruk av sockpuppets i en tråd. (Jo, jag vet att man kan pm:a en moderator, men det är ju öppet i tråden det skulle behöva kunna sägas.)

Självklart åker du dit om du är så dum så du påpekar det i tråden.

Det ska rapporteras, inget annat. Inte ens pm:as.
Citera
2018-12-11, 10:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

1.06 är en av de hårdast efterföljda reglerna på forumet, så att tycka att den skulle försvinna bara för att du ska få kommentera 1.07 är ju stockdumt att ens tänka.
Citera
2018-12-11, 10:31
Medlem
Citat:

Jag avser fall där trollaren har avslöjat sig själv - t ex genom att hoppa fram och tillbaka mellan två olika profiler och till slut råka skriva "du lyckades ju inte svara på mitt tidigare exempel med XY" varvid sockprofil A helt uppenbart syftar på en post på föregående sida av sockprofil B.

Att påpeka sådant har ingenting att göra med att försöka outa den andres r/l-identitet, eller ens gräva upp några ledtrådar till denna identitet. Det handlar i sådana lägen bara om att avbryta ett narrspel.
Citera
2018-12-11, 10:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag avser fall där trollaren har avslöjat sig själv - t ex genom att hoppa fram och tillbaka mellan två olika profiler och till slut råka skriva "du lyckades ju inte svara på mitt tidigare exempel med XY" varvid sockprofil A helt uppenbart syftar på en post på föregående sida av sockprofil B.

Att påpeka sådant har ingenting att göra med att försöka outa den andres r/l-identitet, eller ens gräva upp några ledrtådar till denna identitet. Det handlar i sådana lägen bara om att avbryta ett narrspel.

Användaren har inte alls outat sig själv bara för det. Det är fortfarande du som gör kopplingen och din 1.06 är totalt uppenbar. Du avbryter narrspelet genom att rapportera för 1.07, ingenting annat.
Citera
2018-12-11, 10:44
Medlem
Citat:
Användaren har inte alls outat sig själv bara för det. Det är fortfarande du som gör kopplingen och din 1.06 är totalt uppenbar. Du avbryter narrspelet genom att rapportera för 1.07, ingenting annat.

Du är inte moderator och har ingen möjlighet att ge order, även om jag förstås tänker följa regeln i den typen av fall tills praxis eventuellt ändras, utifrån tidigare erfarenhet.

Good day to you, Sir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in