2018-10-17, 03:26
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Finns fortfarande en lite mer höger/konservativ falang inom M. Något motsvarande hittar du inte i C och L.

Jag tror nog inte det har undgått någon vilken extrem EU förespråkare Björklund är, och Annie var själv på Bilderbergmötet.

Kan du nämna en enda moderat som inte dyrkar EU?
Citera
2018-10-17, 09:57
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kan du nämna en enda moderat som inte dyrkar EU?

Nej inte på rak arm. Men det finns väl grader i helvetet.
Citera
2018-11-06, 15:34
Medlem
Det konservativa blocket närmar sig allt mer att bli realitet. När Alliansen dödförklaras på riktigt inom en veckas tid, så kommer det nya politiska landskapet att ritas om i svensk politik.

Ja, Moderaterna och Kristdemokraterna kommer förstås inte att bilda ett nytt konservativt block redan dag ett, men över tid så är det den enda vägen framåt för både M, KD och SD.

Nyliberala Centerpartiet och Liberalerna har spelat ut sina roller. (C) kommer att kliva över till det rödgröna blocket, medan (L) är en parentes i svensk politik inom kort. När Miljöpartiet går samma väg till mötes som (L), så har (C) en roll att spela i att driva rödgrön miljöpolitik på den andra sidan i det politiska landskapet.

I praktiken blir det alltså M, KD och SD, alltså det konservativa blocket, mot S, V, C. Även kallat det globalistiska blocket. Både MP och L har spelat ut sina roller i svensk politik.

Det vore förstås intressant att se huruvida Vänsterpartiet och Centerpartiet skulle kunna försöka komma överens. Det blir givetvis tufft, men jag tror att båda partierna kan tänka sig att kompromissa för att försöka styra landet.

Nyval vore förstås det bästa sättet att komma framåt. Då kommer både L och MP, med största sannolikhet, att trilla ur riksdagen. Och det är då M, KD och SD har möjlighet att bilda mandat för att ta svensk politik ur det nuvarande mörkret.

Ifall man använder sig av resultatet från Riksdagsvalet 2018, så går det att utröna att det globalistiska blocket skulle vara något större än det konservativa blocket.

Det globalistiska blocket – S + V + C = 159 mandat.
Det konservativa blocket – M + KD + SD = 154 mandat.
Parentes i svensk politik – L + MP = 36 mandat.

I ett nyval så kommer alltså de mandat/röster som tidigare gått till L och MP ska då fördelas på de nya konstellationerna utifrån proportion. Om man försöker spekulera kring ett nyval, vilket givetvis inte är särskilt lätt, så skulle jag gissa ungefär såhär:

Socialdemokraterna – Bibehåller ungefär samma proportion. Status quo.
Vänsterpartiet – Bibehåller ungefär samma proportion. Status quo.
Centerpartiet – Vinner nog en del L-röster, men tappar nog en del konservativa röster till M/KD/SD. Går nog lite stärkta efter ett val, trots att det är (C) som dödade Alliansen.

Moderaterna – Vinner nog en del C/L/KD-röster. Går stärkta efter ett val.
Kristdemokraterna – Tappar nog en del stödröster till Moderaterna, men har ändå varit väldigt starka i sin roll efter valet. Försvagas marginellt.
Sverigedemokraterna – Vinner sannolikt en del röster från olika partier som tröttnat på sandlådan i svensk politik. Går nog upp en del i ett nyval.

Nyval vore det bästa för svensk politik över tid. Stökigt på kort sikt förstås, men det är definitivt det bästa för att låsa upp knutarna.

Och på ännu längre sikt kommer detta innebära att det kommer att finnas utrymme för ett nytt RIKTIGT klassiskt liberalt/libertarianskt parti kommer ta ställning mellan de två nybildade blocken. Medborgerlig Samling är knappast där ännu, men har definitivt en roll att spela i framtiden när nyliberalismen tappat sin mark i svensk politik.
Citera
2018-11-06, 15:47
Medlem
tcfmogs avatar
Ett konservativt block behöver väl konservativa partier? På vilket sätt är M och KD konservativa idag? Ignorerar här SD då de troligen är borta ur bilden om några val.
Citera
2018-11-06, 16:13
Medlem
Jag tror också att det förr eller senare kommer att bildas ett konservativt block, och de andra kommer att vara globalister. Det kommer mer och mer att bli som i USA, konservativa mot liberaler. Moderaterna kommer förr eller senare att fatta att de aldrig någonsin kommer att få någon större makt utan SD, som kommer att fortsätta öka. KD har redan fattat detta. Jag tror också att en sverigedemokrat till slut kommer att bli statsminister. Dock tror jag dessvärre inte att det kommer att bli Åkesson. Det skulle inte förvåna mig om det blir en kvinna, då de vet att många kvinnor kommer att rösta på dem endast för att få fram Sveriges första kvinnliga statsminister.
Citera
2018-11-13, 14:13
Medlem
Allt går PRECIS enligt planerna.

Jag sagt det förr och jag säger det igen; låt C/L/MP/S/V försöka gå igenom någon slags regering. Antingen misslyckas man kapitalt med att enas och bilda regering, eller så kommer man få extremt svårt att kompromissa och få igenom politiska reformer när man väl är på plats. C och V står extremt långt ifrån varandra och frågan är om de överhuvudtaget kommer kunna komma överens om några frågor. Högst tveksamt alltså.

Men det är inte i detta nu som M/KD/SD ska stå starka och enade för den nya konservativa vågen. Det är till nästa val. Jag har siktet inriktat på 2022, men som vi alla vet så kan ett nyval bli av tidigare än så. Och då gäller det att vara redo.

Om M och KD vill vara relevanta inom svensk politik så ska man givetvis stå rakryggade nu de kommande månaderna. C och L kommer vilja få stöd av M/KD i politiska frågor, men det ska man givetvis inte ge dem. Inte efter det här Allianssveket från Lööf och Björklunds sida. Bättre att vara i stark opposition isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
I Centerpartiets riksdagsgrupp spekuleras det nu öppet i att Annie Lööf i nästa steg kan bli statsminister i en liten regering bestående av Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

– En sådan regering skulle i vissa frågor ta stöd av Socialdemokraterna, i andra av Moderaterna och Kristdemokraterna, säger en C-källa.

M/KD vill inte att C/L ska bilda mittenkoalition med MP. Och där hoppas jag att det finns integritet hos M/KD, att stå starka och inte vika sig.

Återigen. Det går helt enligt planerna. Ingen alliansregering. Och nu kommer globalisterna få chansen att försöka bilda något på egen hand. Så länge M/KD/SD röstar emot detta så står jag nöjd. Sedan om utfallet blir att C/L/MP lyckas bilda regering med stöd av S/V, så får det vara så. Det är som sagt inte 2018-2019 som den konservativa vågen bör eller ska vara som starkast.

Låt det ta sin tid och sitt lugna i båten. Låt globalisterna försöka. Låt dom regera ett tag. Det gör det bara gott för konservativa krafter inom svensk politik på sikt.
Citera
2018-11-16, 02:02
Medlem
Det fortsätter rulla på i samma anda som tidigare. Alliansen är snart ett minne blott, eftersom det inte finns några som helst reella möjligheter till att de ska fortsätta att samarbeta i någon slags regeringskonstellation framöver. Ja, såtillvida man inte tar stöd av SD förstås. Men SD har ju sagt att man inte tänker stödja en Alliansregering som lägger fram Alliansparti.

Jag ser två alternativ framöver:

1. Antingen splittras Alliansen av att C och L allierar sig med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Detta sker isåfall inom väldigt kort tid. Ett par veckor, eller högst någon månad. Moderaterna och Kristdemokraterna kan ju aldrig acceptera detta och därmed kommer den officiellt dödförklaras.

2. Eller så går det till extraval. Ett val där Liberalerna åker ut, där Miljöpartiet åker ut, och där Centerpartiet officiellt går över till den rödgröna röran på andra sidan. Och därigenom dödförklaras Alliansen officiellt.

Ja. Alliansen har i praktiken varit död sedan det faktum att Centerpartiet röstade igenom gymnasielagen för drygt ett år sedan. Men ingen av partiledarna i Alliansen har officiellt dödförklarat den.

Någonting som jag finner intressant är det faktum att Annie Lööf på sistone sagt att "Alliansen består av fyra partier". När Kristersson gick fram med en M+KD-regering så sade hon att "det inte är Alliansen". Eftersom M och KD inte vill vara delaktiga i en regering som tar stöd av Socialdemokraterna, så innerbär det i praktiken att Annie Lööf kommer bryta Alliansen ifall hon inkluderar S/MP på något sätt, just av samma argument. Alltså att "Alliansen består av fyra partier".

Något annat som är intressant är det faktum att Jimmie Åkesson varit väldigt tydlig på sistone att det konservativa blocket är Sveriges framtid. Nu är det ingen nyhet att det sannolikt kommer bli så på sikt, men det har sannerligen intensifierats allt mer nu på sistone. Och det är ju egentligen också det jag förmedlat i den här tråden.
Citera
2018-11-17, 13:39
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droemelvan
Damer och herrar. Låt mig presentera svensk politiks krigsfält de kommande åren. Det globalistiska blocket versus det konservativa blocket. Hur smakar det?

Finns dock vissa saker som delar de globalistiska blocket aka värdegrundspartiet. Skattepolitiken skiljer sig åtminstone retoriskt mellan V och tex C & L. Än så länge verkar C & L utåt betrakta V på samma sätt som SD. V vill avskaffa marknadsekonomin.
Citera
2018-11-17, 13:41
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ett konservativt block behöver väl konservativa partier? På vilket sätt är M och KD konservativa idag? Ignorerar här SD då de troligen är borta ur bilden om några val.

Dess väljarbas är det viktigaste. Temporära partiledare kan man ersätta. Att partiledare för dessa gått i pridetåg är pk-event på samma sätt som politiker går i kyrkan i en teokrati. Pride är knappast prio1-frågor för en majoritet av KD och M's väljarsbas.
Citera
2018-12-10, 16:02
Medlem
Intressant utveckling. Av vilken anledning ställer Liberalerna in sitt partiråd? De måste väl ändå komma fram till någonting på egen hand? Eller har Jan Björklund blint fått mandat att följa Centerpartiets linje rakt av?

Jag tror att det kan komma att smälla ordentligt nu i det närmaste. Har en känsla av att Björklund kallar till presskonferens och sedermera avgår eftersom det inte finns något förtroende för hans linje längre. Han överlever inte som partiledare i en M + KD-regering som tar stöd av SD. Och broarna till S/MP/V är ju brända med tanke på Annie Lööfs utspel tidigare i dag.

Nej. Jag tror att det kommer ske en rockad inom Liberalerna inom kort. Förtroendet för Björklund är totalt kört i botten.

Jag tror att det kan finnas viss potential för att Liberalerna, om man tar en rejäl högersväng, kan komma att bli extern samarbetspartner för det konservativa blocket framöver. Jag har alltid sett Liberalerna som ett högerparti, även om man på senare år tagit rejäla svängar mot det vänsterglobalistiska hållet.

Jag tror att Liberalerna skeppar major Björklund överbord inom kort. Vad tror ni?
Citera
2018-12-10, 22:13
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Intressant utveckling. Av vilken anledning ställer Liberalerna in sitt partiråd? De måste väl ändå komma fram till någonting på egen hand? Eller har Jan Björklund blint fått mandat att följa Centerpartiets linje rakt av?
Tolkar det som att det råder djup oenighet inom partiet och att de kommer att lägga ner sina röster både i budgetomröstningen och statsministeromröstningen. Tvivlar på att någon vågar avvika från partilinjen.

Citat:
Jag tror att det kan komma att smälla ordentligt nu i det närmaste. Har en känsla av att Björklund kallar till presskonferens och sedermera avgår eftersom det inte finns något förtroende för hans linje längre.

Björklunds ledarstil är ju som Göran Perssons , dvs han har under lång tid omgett sig med svaga personer och håller konkurrenter om makten borta. Finns ingen naturlig efterträdare. Nyamko Sabuni hade varit ett lyft men hon lär inte vilja komma tillbaka efter att ha blivit stämplad som islamofob.

Tror Björklund kommer att bita sig fast vid partiledarposten in absurdum.
Citera
2018-12-12, 16:18
Medlem
Och där gick M/KD-budgeten igenom med stöd av SD. Helt planenligt.

Det framtida konservativa blockets fundament stärks avsevärt i och med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in