2018-12-10, 15:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det stämmer, tingsrätten har bevakning på målet som är satt till 22/1.

Jag har inte hört talas om sådana här bevakningar förut. Är det ett vanligt förfarande i Sverige under förundersökningar?
Citera
2018-12-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om dörren var öppen på vid gavel så har hon rövats bort i en bil. Det var ju också det första intrycket polisen fick, människorov.
Hon har inte haft en möjlighet att ens stänga dörren.

Bilen har färdats mot Vivalla och där kört ut på motorvägen västerut och när man kommer i närheten av FP händer något.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om någon skulle röva bort henne med bil så är risken stor att det
blir ett jävla hallå med skrik å stök innan GM får kontroll över henne.
Varför stanna redan vid planket?

Tycker fortfarande att det stämmer bättre om LW har följt efter någon
som hon bryr sig om och som har lämnat bostaden i upprört tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det kan iof vara GM (någon som LW känner) som kommer utanför med bilen och bara vill ha ett kort snack. LW går ut och sätter sig i bilen (med dörren olåst/på glänt) och GM blir irriterad och kör... stannar i höjd med planket och LW går ur bilen... om så... vi vet hur det slutade.
Jag har också funderat på det här med en bil. Parkeringsfickan bredvid gaveln ligger bra till. Det ringer på dörren, Lena öppnar och blir övermannad av två personer. Hon dras in i bilen och körs iväg.
Daalan med sambo vaknar av de blodisande skriken. De upplever dem så hemska att de stiger upp och kör ut för att leta. De letar instinktivt på sin sida av motorvägen, men hittar inget.
När polisen får veta att Lena är försvunnen, misstänker de genast människorov och går ut med namn och bild i pressen.
Fyra dagar senare hittas Lenas kropp. När hamnade den på FP? Jag frågar återigen; har det varit lika många bilbränder i somras i Örebro, som i andra städer?
Citera
2018-12-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har inte hört talas om sådana här bevakningar förut. Är det ett vanligt förfarande i Sverige under förundersökningar?
Jag vet inte faktiskt, man ju vara för att ingen är häktad i målet som de har det.
Citera
2018-12-10, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag vet inte faktiskt, man ju vara för att ingen är häktad i målet som de har det.

Jag funderar på vad som avgör hur länge en förundersökning kan fortsätta att vara aktuellt innan man lägger det åt sidan för att låta det vila, eller bli ett sk cold case?

Kan dessa avstämningar till Tingsrätten ha med detta att göra? Stt ÅK måste visa att förundersökningen går framåt och inte står still?
Citera
2018-12-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det inte det här du tänkte på; 22/1 var det isf:

TinnaNinna85:

"Ja han är skäligen misstänk för mordet på BO LW. En bevakning ligger nu till 2019-01-22 då ska åklagaren senast yttrat sig. Förklarade hon i receptionen ärendet ligger på rotel 7."

https://www.flashback.org/p65620742#p65620742
https://www.flashback.org/p65620742#p65620742

Yttrande från Åklagaren till Tingsrätten om förundersökning pågår/läggs ner. Verkar ske med jämna mellanrum varannan var tredje månad?

Senast var 22 oktober-18.
Japp, men som sagt verkar det inte troligt att ngt händer just då.
Citera
2018-12-10, 16:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kanske har med allmänhetens enorma intresse för utredningen att göra?
Mordet på Lena Wesström fortsätter att engagera allmänheten. Intresset för vad som sker i utredningen är enormt men polisen och åklagaren fortsätter att lägga locket på.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polis-och-aklagare-fortsatt-fortegna-om-hjarstamordet
Citera
2018-12-10, 16:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske har med allmänhetens enorma intresse för utredningen att göra?
Mordet på Lena Wesström fortsätter att engagera allmänheten. Intresset för vad som sker i utredningen är enormt men polisen och åklagaren fortsätter att lägga locket på.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polis-och-aklagare-fortsatt-fortegna-om-hjarstamordet
Och en tämligen anonym korrespondens mellan två inblandade parter på en myndighet tillgodoser och stillar allmänhetens nyfikenhet? På allvar?
Citera
2018-12-10, 16:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och en tämligen anonym korrespondens mellan två inblandade parter på en myndighet tillgodoser och stillar allmänhetens nyfikenhet? På allvar?
Det finns väl ingen ordinarie tillsynsmyndighet som har uppsikt över polis och åklagare, och här verkar det ha krånglat till sig rejält. Så kanske vill Lars-Erik helt enkelt kolla upp ibland med Åsa hur ärendet fortskrider. I allmänhetens intresse.
Citera
2018-12-10, 16:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns väl ingen ordinarie tillsynsmyndighet som har uppsikt över polis och åklagare, och här verkar det ha krånglat till sig rejält. Så kanske vill Lars-Erik helt enkelt kolla upp ibland med Åsa hur ärendet fortskrider. I allmänhetens intresse.
Ja inte tusan tror jag den stora detektiven allmänheten bryr sig nämnvärt. Dessvärre...
Citera
2018-12-10, 16:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja inte tusan tror jag den stora detektiven allmänheten bryr sig nämnvärt. Dessvärre...
Det finns ju ett allmänintresse av att apparaten fungerar som den skall. Polisledningen har väl anmälts till både JO och JK av Peter Springare, som menar att man har äventyrat utredningen.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-10 kl. 16:59.
Citera
2018-12-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar på vad som avgör hur länge en förundersökning kan fortsätta att vara aktuellt innan man lägger det åt sidan för att låta det vila, eller bli ett sk cold case?

Kan dessa avstämningar till Tingsrätten ha med detta att göra? Stt ÅK måste visa att förundersökningen går framåt och inte står still?
Om inte annat så måste åkl med jämna mellanrum av tingsrätten få förlängt på de hemliga tvångsmedel som SD med största sannolikhet lever med.
Telefonavlyssning, "avlyssning" av datatrafik och buggning av bostad/bil begärs av åkl och kan beviljas av tingsrätten om den finner det befogat. Det skall dock omprövas då och då.

Edit: Jag utgår från att SD läst Kallocain av Karin Boye och därför vet hur man kan skydda sig mot bl a avlyssning.
Senast redigerad av Carinah78 2018-12-10 kl. 17:19.
Citera
2018-12-10, 18:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Var verkligen den misstänkta MGM hemma hela kvällen från det han kom hem från jobb?
Går en MGM verkligen och berättar för andra om sitt intima umgänge för andra? En vuxen Karl på 44 år.
Vad brukar MGM göra på kvällarna?
Ser på tv?
Tittar på film?
Träffar vänner?
Tar en sen kvälls promenad?
Kan någon vän bekant veta sanningen?
Kan någon sett MGM ?

Den här misstänkte mördaren ljög i månader om mordet kanske gör SD så med? Sanningen kommer alltid fram.

https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankte-mordaren-ljog-i-manader-om-sambons-dod/

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det kan iof vara GM (någon som LW känner) som kommer utanför med bilen och bara vill ha ett kort snack. LW går ut och sätter sig i bilen (med dörren olåst/på glänt) och GM blir irriterad och kör... stannar i höjd med planket och LW går ur bilen... om så... vi vet hur det slutade.

Nu tror jag inte riktigt på att gm kom i bil. Mest pga att LW hittades alltför nära hemmet, men också för att jag inte tror att hon skulle sätta sig ensam i SDs bil. Kan ha fel i det.

Skriken riskerar att någon hört och kollar ut, ser/hör en bil. Inga vittnesuppgifter om någon bil har vi hört om, varken runt mordplats eller vid gm hem. Även MV har sagt att utredning inte tror att gm transporterats i bil. Vilket förstås inte utesluter en bil till 100%.

Men det är intressant vad mgm gjorde denna dag som LW mördades på.

Jobbade han eftersom det var en vanlig vardag? När slutade han? Var han hemma på kvällen? Hade han kontakt med någon efter jobbet? Barnen, var de hos HD? Hade han varit ute på ärende, handlat, besökt någon? Geocachat?

Kom gm i bil, på cykel eller promenerade han?
Jobbar han vanliga kontorstider? Jobbar han sent?
Kom han från något ärende?
Om han hade geocachat borde vi hört något om det?
Kom han direkt hemifrån?

Hade han med sig något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in