2018-12-09, 21:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det måste vara så hemskt för dem att tänka att de kanske kunnat rädda sin mor om de bara...inte somnat tidigt/haft hörlurar/ .... att de var så nära henne. Tack för att du delar och akta dig för att outa dig i tråden!

Eller så hörde de inget eller väldigt lite så att de inte fattade misstankar om att något var i olag?

Om dörren stod på glänt, och inte bara var olåst, då blir utgångspunkten en annan.

Om hon lämnat den öppen själv med flit, då har hon inte tänkt gå någonstans. Vad kan ha fått henne att ändå hamna vid planket?

Om hon inte lämnat dörren öppen avsiktligt, då har hon fått bråttom av någon anledning, eller så han hon blivit tvingad på ett eller annat sätt.

Jag kan inte tänka mig något värre än att ens föräldrar blir attackerade och mördade, utlurad från sitt hem medan barnen sover.

Det ställe där man ska kunna känna sig tryggast på i hela världen.
Jag hoppas verkligen att de inte känner skuldkänslor...
Citera
2018-12-09, 22:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller så hörde de inget eller väldigt lite så att de inte fattade misstankar om att något var i olag?

Om dörren stod på glänt, och inte bara var olåst, då blir utgångspunkten en annan.

Om hon lämnat den öppen själv med flit, då har hon inte tänkt gå någonstans. Vad kan ha fått henne att ändå hamna vid planket?

Om hon inte lämnat dörren öppen avsiktligt, då har hon fått bråttom av någon anledning, eller så han hon blivit tvingad på ett eller annat sätt.

Jag kan inte tänka mig något värre än att ens föräldrar blir attackerade och mördade, utlurad från sitt hem medan barnen sover.

Det ställe där man ska kunna känna sig tryggast på i hela världen.
Jag hoppas verkligen att de inte känner skuldkänslor...

Jo, skuldkänslor känner de säkert. Inte bara för den natten men för alla gånger de tjafsat och bråkat med sin mamma. Inte sagt tillräckligt ofta hur mycket de älskar och uppskattar henne m.m.

Det var någon (rosaelefant tror jag) som skrev att LW lämnade hemmet i hast och själv gick ner mot plankets håll. Om dörren var på glänt låter ju den uppgiften rimlig.
Citera
2018-12-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte alltid men just i mordfall är det så. Oftast leds spaningsarbetet till en början av polisen.

"Polisen är oftast förundersökningsledare under spaningsskedet, då man utreder vem som kan misstänkas för brottet. När polisen har kommit så långt att någon skäligen kan misstänkas för brottet tar en åklagare över förundersökningsledningen. Vid mindre allvarliga brott är polisen fortsatt förundersökningsledare. Till sådana brott hör till exempel snatterier, trafikbrott och stöld."

" Åklagaren är alltid förundersökningsledare när en misstänkt är frihetsberövad, det vill säga anhållen eller häktad. Om frihetsberövandet upphävs och den misstänkta personen släpps, kan polisen bli förundersökningsledare."

Källa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/polis-eller-aklagare/

Tackar för din fina goggling/länk.👍
Men om du nu visste att det förhöll sig så varför påstod du då något annat?
(mitt fett)

Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Då en brottsundersökning alltid leds av en Åklagare är alla brottsmisstänkta
i samma läge fram till ett åtal kan väckas.
Citera
2018-12-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tackar för din fina goggling/länk.👍
Men om du nu visste att det förhöll sig så varför påstod du då något annat?
(mitt fett)

Jag utgick från att du visste. My bad.
Citera
2018-12-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, skuldkänslor känner de säkert. Inte bara för den natten men för alla gånger de tjafsat och bråkat med sin mamma. Inte sagt tillräckligt ofta hur mycket de älskar och uppskattar henne m.m.

Det var någon (rosaelefant tror jag) som skrev att LW lämnade hemmet i hast och själv gick ner mot plankets håll. Om dörren var på glänt låter ju den uppgiften rimlig.

Vad skulle kunna tänkas få henne å lämna dörren öppen om hon
gick ut själv?
Citera
2018-12-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Schazz|64607543]
Mitt sunda förnuft säger att det finns information om att han har alibi. Det är vad jag läst i en tråd på Flashback. Mer vet jag inte. Men jag får inte ihop informationen. Någon säger att han varit i ett annat län och att sonen varit med pappans sambo. Denna sambo kan ingen bekräfta och inte heller folk i kretsen.

Det finns vänner och bekanta som menar att sonen var hos sin mor, därav fyra cyklar utanför LWs bostad. UWs blogg bekräftar att sonen bodde hos sin mor efter en längre tid hos fadern. Trots turbulens i relationen mellan far-mor-son så tycks familjen ha rest och umgåtts under samma period som LW anmäler SD två gånger. Om sonen var hos sin mor så var han kanske inte hemma när hon försvann och då borde sonen ha upptäckt det när han anlände hem. Om han var hemma så lär han ju inte ha sovit kl 23 och således sakna sin mor när han skulle säga godnatt.
--------------
En fråga som säkert inte ställts är om UW skulle skydda sin son som farit så illa hos dysfunktionella LW om han genom ett nu igen urartat bråk (om ex, pengar ?) var gärningsmannen?[/quote]

Om UW:s vistelse "i annat län": Det var på morgonen då barnen upptäckt att LW saknades. Han var på jobbet helt enkelt bara några mil bort, men ändå i ett annat län. Vem/vad som ger honom alibi för kvällen/natten då mordet hände vet jag inte. Aktiviteter på fast dator? Besök? Telefonsamtal under tiden som är aktuell?

Om NW:s vistelse: Han bor vanligen hos sin pappa, men den natten sov han hos LW pga att lillbrorsan skulle firas följande morgon. Han var den som upptäckte halvinslagna paketet och dörren som stod på glänt.[/quote]

Källa är väl ingen ide att fråga efter, men är du tvärsäker på att NW sov hos sin mor?
Citera
2018-12-09, 22:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
gick ut själv?

Hon skulle ha gått dit i hast, enligt skribenten. Då tänker jag att något fick henne att skynda sig dit så att hon glömde stänga till dörren ordentligt i brådskan.
Citera
2018-12-09, 22:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
gick ut själv?

Om dörren var öppen på vid gavel så har hon rövats bort i en bil. Det var ju också det första intrycket polisen fick, människorov.
Hon har inte haft en möjlighet att ens stänga dörren.

Bilen har färdats mot Vivalla och där kört ut på motorvägen västerut och när man kommer i närheten av FP händer något.

Enligt prof. Persson i programmet Brottsjournalen så söker man alltid runt BOs hem i första hand med t.ex sökhundar. Man fick inte upp något spår.
Enligt samma prof. Persson så är det 50% chans att GM är bekant med offret.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-12-09 kl. 23:12.
Citera
2018-12-09, 23:01
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant tankegång. Är det du själv somfilosoferar eller är det från någon skrift? Odjuret är kanske farligast om vi inte har förmåga att se att det kan finnas frö till det i oss själva. Inte nödvändigt att man bland människor i gemen skulle döda någon hursomhelst men kanske obetänksamt såra människor man står nära?

Om du följt tråden så skulle du veta att jag filosoferar en hel del om drivkrafterna i GM.
De flesta människor kan nog såra andra av misstag, men de flesta är turligen inte mördare.
I detta fall går ett Odjur som släckt liv fri bland andra. Det är väldigt obehagligt.
Citera
2018-12-09, 23:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Odjuret har släckt Lenas liv.
Hen har vunnit, skrattar och är nöjd över sin gärning?
Odjuret gillar att vara gränslös och spela roulette med relationer?
Den som inte vill vara med i spelet får plikta med sitt liv?
Hur många kvinnor och kanske män spelar Odjuret med?

Hen visar mest upp sin väna oskyldiga utsida, men du som sett den svarta onda insidan skymta måste berätta.
Odjuret är fortsatt farligt - tro inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I detta fall går ett Odjur som släckt liv fri bland andra. Det är väldigt obehagligt.
Dramatiserar du inte i onödan nu med ditt bibliska "odjur". Det behöver väl inte nödvändigtvis handla om ett sådant bestialiskt överfall som du vill få det till. Det kan väl lika gärna ha handlat om t.ex. en olycklig knuff där hon slår huvudet i någonting hårt.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-09 kl. 23:14.
Citera
2018-12-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om dörren var öppen på vid gavel så har hon rövats bort i en bil. Det var ju också det första intrycket polisen fick, människorov.
Hon har inte haft en möjlighet att ens stänga dörren.

Om någon skulle röva bort henne med bil så är risken stor att det
blir ett jävla hallå med skrik å stök innan GM får kontroll över henne.
Varför stanna redan vid planket?

Tycker fortfarande att det stämmer bättre om LW har följt efter någon
som hon bryr sig om och som har lämnat bostaden i upprört tillstånd.
Citera
2018-12-09, 23:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Dramatiserar du inte i onödan nu med ditt bibliska "odjur". Det behöver väl inte nödvändigtvis handla om ett sådant bestialiskt överfall som du vill få det till. Det skulle väl lika gärna handla om t.ex. en olycklig knuff där hon slår huvudet i någonting hårt.

Om en knuff hade dödat Lena, så stämmer det inte med hörvittnets uppgifter om återkommande dödsskrik under ca 5 minuter - tiden mördaren hade kunnat hejda sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in