2018-12-10, 12:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej. Vad tänker du är hennes anledning till att ljuga offentligt om den uppgiften? Vad är planen med det? Det är ju inte precis så att hon är ensam om att veta i vilket skick LW:s kropp var i.
Jag har aldrig påstått att åklagaren ljuger, eller ens har fel, om den uppgiften. Däremot kan jag väl tycka att hon har uttryckt sig märkligt i andra sammanhang, t.ex. om "bevisningen".
Senast redigerad av Draifos 2018-12-10 kl. 12:21.
Citera
2018-12-10, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varför skulle inte kraftigt våld mot kroppen kunna syfta på ett skalltrauma? Och huruvida det i så fall var hon som rörde sig mot stenen, eller stenen mot henne, spelar väl heller ingen roll för åklagarens beskrivning.

Men var skulle detta fall skett?
Skulle det skett på vägen?
Inga tecken på våld på vägen? Inget blod på gatan, gräset? Utan ett ljud?
Hör och synvittnet? Är de inte relevanta?

Om hon blivit knuffad utanför planket på Byalagsgatan/Rättarevägen skulle knuffen kommit utan bråk innan? En vältränad kvinna som LW?

Eller menar du innanför planket? Skulle hon verkligen gå bakom ett plank med en person? Dessutom med dörren på glänt/olåst?

Och varför inte ringa 112? Skrika på hjälp om det hänt en olycka?

Var är den olyckssaliga stenen nu?
Senast redigerad av notknapparen 2018-12-10 kl. 12:55.
Citera
2018-12-10, 12:53
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nuvarande MGM verkar mest ha sig själv som Gud, om man läser hans texter. Fast det är klart, att ska man mörda så är nog själver bäste Gud. Den lär inte säga emot en. Och verkar inte ge GM några samvetskval heller.

Den religiösa bilden jag målar upp har inget med själva verkligheten att göra utan vill bara visa likheter med de medeltida hämnare som man möter i olika berättelser och sagor.
En sådan hämnare anser alltid att det den har gjort är rätt och anser sig inte kunna dömas juridiskt bara av Gud en gång vare sig den tror på Gud eller inte.
Det jag menar är att denne tror sig stå över lagar och förordningar, är "supreme" precis som man ansåg i de gamla berättelserna.

Det tragiska i det här fallet är ju att det verkar som om folk runt omkring denne också anser att mördaren är "supreme" och på något sätt anser att mordet var något slags barmhärtighetsmord och kanske nödvändigt, annars hade ju någon skvallrat vid det här laget men ingen vågar ju träda fram. En sådan tanke är förfärlig och därför måste den skyldige hittas och dömas.
Citera
2018-12-10, 13:02
Medlem
Är det någon som har koll på när åklagaren ska lägga fram sina bevis mot MGM?
Har för mig att någon/några skrivit att det ska ske nu i december, alternativt januari, men hittar det inte igen nu.
Citera
2018-12-10, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonex
Har för mig att någon/några skrivit att det ska ske nu i december, alternativt januari, men hittar det inte igen nu.

Det finns inga sådana besked alls om ett datum för åtal.
Det du minns är möjligen spekulationer i tråden.

Tillägg

Från NA 4/12 (låst artikel):
"...mängder material som utredarna har att gå igenom, berättar åklagaren Åsa Hiding.

I dagsläget vill Åsa Hiding inte uppskatta hur lång tid det kan tänkas ta innan utredningen är klar.

- Jag vill inte uppskatta hur lång tid det tar för då skriver ni i media det och så blir det till en sanning att utredningen ska vara klar ett visst datum, säger hon.
"

https://www.flashback.org/p66022411#p66022411
Senast redigerad av notknapparen 2018-12-10 kl. 13:09.
Citera
2018-12-10, 13:09
Medlem
Citat:
Det är det ingen som vet. Minns jag rätt tar TR upp ngt den 13/1, men det verkade bara vara ren formalia förra ggn. Typ: vi har det här fallet. Inga framläggande av bevis. När åklagaren vill häkta MGM måste bevis fram (men inte offentliggöras), men åklagaren har sagt att hon inte har ngt datum planerat för det (och det vore konstigt att ha. Så snart ngt avgörande kommer fram, borde MGM häktas eller avföras).
Citera
2018-12-10, 13:19
Medlem
Citat:

Utan att ha kollat så har jag för mig att ÅK ska "stämma av" med TR 22jan.
Citera
2018-12-10, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det är det ingen som vet. Minns jag rätt tar TR upp ngt den 13/1, men det verkade bara vara ren formalia förra ggn. Typ: vi har det här fallet. Inga framläggande av bevis. När åklagaren vill häkta MGM måste bevis fram (men inte offentliggöras), men åklagaren har sagt att hon inte har ngt datum planerat för det (och det vore konstigt att ha. Så snart ngt avgörande kommer fram, borde MGM häktas eller avföras).

Var det inte det här du tänkte på; 22/1 var det isf:

TinnaNinna85:

"Ja han är skäligen misstänk för mordet på BO LW. En bevakning ligger nu till 2019-01-22 då ska åklagaren senast yttrat sig. Förklarade hon i receptionen ärendet ligger på rotel 7."

https://www.flashback.org/p65620742#p65620742

Yttrande från Åklagaren till Tingsrätten om förundersökning pågår/läggs ner. Verkar ske med jämna mellanrum varannan var tredje månad?

Senast var 22 oktober-18.
Citera
2018-12-10, 13:25
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Den religiösa bilden jag målar upp har inget med själva verkligheten att göra utan vill bara visa likheter med de medeltida hämnare som man möter i olika berättelser och sagor.
En sådan hämnare anser alltid att det den har gjort är rätt och anser sig inte kunna dömas juridiskt bara av Gud en gång vare sig den tror på Gud eller inte.
Det jag menar är att denne tror sig stå över lagar och förordningar, är "supreme" precis som man ansåg i de gamla berättelserna.

Det tragiska i det här fallet är ju att det verkar som om folk runt omkring denne också anser att mördaren är "supreme" och på något sätt anser att mordet var något slags barmhärtighetsmord och kanske nödvändigt, annars hade ju någon skvallrat vid det här laget men ingen vågar ju träda fram. En sådan tanke är förfärlig och därför måste den skyldige hittas och dömas.

Ja det är viktigt att mördarna straffas och att allmänheten skyddas från rötäggen i framtiden.

Men när/om nu internutredningen visar på att gärningsmännen är högt uppsatta polistjänstemän som genom sexuellt utnyttjande under tid och därefter till sist med följande övervåld dräpt Lena W. så finns det säkert en del att ta hänsyn till/dölja innan man eventuellt gör ingripanden och släpper på sekretessen..

Tror personligen att mordet ej kommer klaras upp offentligt, P. Springar* är/var en feg utredare som hjälpte kollegorna med att få tid till att förstöra bevis istället för att samla in bevis.
Citera
2018-12-10, 14:54
Medlem
Honan6s avatar
Jag letade efter mina sammanfattningar som försvann under en "semester". Tänkte jag skulle försöka få in dem i signaturen igen när tid finns. Nu kommer alltså Copy past ( sistnämnda ngt MGM ägnar sig åt när han har bråttom?) från ett gammalt inlägg p g a att Spr*ng*r* kom på tal av en ts.

"Åklagarens framställan om fortsatt häktning p g a Sannolika skäl den 8/6, hölls inför lyckta dörrar. TR ansåg uppenbarligen att åkl framställan inte höll, varpå den misstänkte försattes på fri fot som fortsatt Skäligen misstänkt.*
Aftonbladet 8 juni – Misstänkt för mordet släpps fri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...bro-slapps-fri

Mordutredningen fortsätter och åkl berättar i media att man inväntar provsvar NFC som har frustrerande långa väntetider p g a underbemanning. Åkl. är fortsatt förtegen om dödsorsaken.

Fallet har Målnummer B2705-18*och leds av kammaråklagare och förundersökningsledare Åsa Hiding tel 010-562 66 35. Åkl som är väldigt förtegen citerades i Metro 11/6 med rubriken ”Vi har jättemycket teknisk bevisning”

Metro 11 juni – Åklagaren om Lena-mordet: ”Jättemycket” teknisk bevisning”
http://www.metro.se/artikel/åklagare...nisk-bevisning

Spaningsledningen byts ut
Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.*

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka
Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.*

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Den fortsatt skälige misstänkte
SD tycks utåt sett klara pressen som misstänkt bra och ägnar bl a sin tid till geochaching, vilket kan ses via inlägg på hans geocachkonto. Detta gäller även fru HD.*

Fortsatta trådspekulationer
I väntan på NFC-resultaten fortsätter trådspekulationerna och ”grävandet”."
Citera
2018-12-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det inte det här du tänkte på; 22/1 var det isf:

TinnaNinna85:

"Ja han är skäligen misstänk för mordet på BO LW. En bevakning ligger nu till 2019-01-22 då ska åklagaren senast yttrat sig. Förklarade hon i receptionen ärendet ligger på rotel 7."

Yttrande från Åklagaren till Tingsrätten om förundersökning pågår/läggs ner. Verkar ske med jämna mellanrum varannan var tredje månad?

Senast var 22 oktober-18.

Tack för hjälpen!
Då är alltså nästa givna datum att hålla koll på den 22 januari.
Citera
2018-12-10, 14:58
Medlem
Citat:
Tack.
Det stämmer, tingsrätten har bevakning på målet som är satt till 22/1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in