Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Detta framgår ur media
”I offentliga handlingar från kommunen framskymtar föräldrarnas omtanke att barnens skolgång ska fungera så bra som möjligt, trots flickornas medicinska tillstånd.
I protokollen beskrivs att båda flickorna led av någon form av kronisk trötthet som gjorde det svårt för dem att orka med en ordinarie skolgång.” (mitt fetade)
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
”Någon form av kronisk trötthet” är precis som du säger, inte detsamma som en ME-diagnos. Det finns många tråduppgifter och ”indicier” att töserna kan haft ME-diagnoser. Det har vi diskuterat i månader här.
Men det som verkligen är annorlunda nu, är att en postare har (men inte vill/orkar delge?) länkar till publicerade uppgifter om officiellt bekräftade, fastslagna ME-diagnoser på töserna.
Enligt uppgift är källan rektorn. Det fanns två inblandade rektorer, en för varje tös eftersom de gick på olika skolor. Vilken rektor är det som uttalat sig och slagit fast ME-sjukdom?
Jag har verkligen letat och nagelfarit varenda artikel jag hittat, men kommer inte längre.
Någon annan som kan bekräfta ”Remarks” uppgifter att ME officiellt bekräftats?
Aftonbladets artikel 30 januari, ”knackade på dörren”, kan vara det som Remarks syftar på?
”Tisdag den 9 januari, första skoldagen efter jullovet, kom den lärare som skulle ha lektion med flickorna till huset och knackade på. Ingen öppnande, vilket var en smula förvånande men inte alarmerande.
– Vi har haft så regelbunden kontakt så jag kände ingen oro. Lärarna var där hemma och hade undervisning så jag fick feedback från dem, sa rektor Margareta Strand Karlsson i en TIDIGARE intervju med Aftonbladet.
Hon har också berättat att skolan försökt stötta familjen som ”befann sig i djup kris och plågades av sina omständigheter”.
– Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med DEN HÄR DIAGNOSEN som vi också har läkarintyg på, sa hon i en ANNAN intervju med Aftonbladet.”
Hittar inte “tidigare” eller ”annan” intervju som de hänvisar till men tycker tydligt att artikeln avsiktligt menat ME/CFS eftersom samma artikeln skriver om den sjukdomen och mammans engagemang med Gottfrids-kliniken. Opassande att en rektor uttalar sig om diagnoser för sina elever så den här intervjun gjorde hon med släktens goda minne. Kanske till och med på uppdrag av dem ringde media.