Citat:
Gå ytterligare några inlägg bakåt i tråden där diskussionen tar sin början. Remark skriver:
Inga ME-diagnoser är nämnda, bara "någon form av kronisk trötthet", uttalad av skolans rektor.
Kronisk trötthet ska inte per automatik tolkas som ME-diagnos.
Ur artikeln nedan:"Om en patient har haft oförklarlig trötthet i mer än sex månader, men inte uppfyller övriga kriteriekrav, ska tillståndet klassificeras som idiopatisk kronisk trötthet".
http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Nervsystemet-och-smarta/ME-CFS-Kroniskt-trotthetssyndrom/
En postare i tråden har uppgett att A*nes hade diagnostiserats med just IKT. Stämmer det? Ingen vet.
Inga ME-diagnoser är nämnda, bara "någon form av kronisk trötthet", uttalad av skolans rektor.
Kronisk trötthet ska inte per automatik tolkas som ME-diagnos.
Ur artikeln nedan:"Om en patient har haft oförklarlig trötthet i mer än sex månader, men inte uppfyller övriga kriteriekrav, ska tillståndet klassificeras som idiopatisk kronisk trötthet".
http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Nervsystemet-och-smarta/ME-CFS-Kroniskt-trotthetssyndrom/
En postare i tråden har uppgett att A*nes hade diagnostiserats med just IKT. Stämmer det? Ingen vet.
Ja tack för helt korrekt påpekande.
”Remark” har konstaterat att uppgifterna att det var ME-diagnoser ”redan var avklarat på hösten” och besvarat frågan att källan till dessa offentliga uppgifter var ”rektorn”.
”Remark” skrev inte att ”diagnoserna” var avklarade - utan just specifikt ”ME-diagnos”.
Det är ett statement som ju faktiskt kullkastar många, många sidors diskussioner om vad töserna kan ha lidit av. En diskusion som fortfarande pågår bara ett par inlägg bakåt.
Att flickorna fått läkarintyg har rektorn gått ut med - men det har mig veterligen inte kommit offentliga uppgifter om vilken diagnos det rörde sig om. Inte heller har specifikt ME-sjukdom angetts från rektorn i de artiklar jag gått igenom. Det finns därtill tråduppgifter att någon av töserna skulle utredas vidare för narkolepsi.
Om man lämnar sådana faktauppgifter och dessutom också anger officiel källa är det ju bra om man kan underbygga det med någon länk. ”Remark” skrev att hen inte orkade leta länk och att vi skulle leta och läsa själva i rektorsuttalanden. Vilket jag noggrant har gjort utan att hitta dessa uppgifter.
Det vore jättebra om vi kunde få en sådan länk så att vi äntligen kan skippa alla diskussioner och inlagda ”kansken” kring tösernas diagnoser. Det är ju värdefull information och hjälper till att förstå hur flickorna kan ha mått.
Så bästa ”Remark” hjälp oss att leta fram länken du syftade på. Uppmaningen att leta själv har inte burit frukt för mig i alla fall.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 09:21.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 09:21.