2018-12-10, 08:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Gå ytterligare några inlägg bakåt i tråden där diskussionen tar sin början. Remark skriver:

Inga ME-diagnoser är nämnda, bara "någon form av kronisk trötthet", uttalad av skolans rektor.

Kronisk trötthet ska inte per automatik tolkas som ME-diagnos.

Ur artikeln nedan:"Om en patient har haft oförklarlig trötthet i mer än sex månader, men inte uppfyller övriga kriteriekrav, ska tillståndet klassificeras som idiopatisk kronisk trötthet".

http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Nervsystemet-och-smarta/ME-CFS-Kroniskt-trotthetssyndrom/

En postare i tråden har uppgett att A*nes hade diagnostiserats med just IKT. Stämmer det? Ingen vet.

Ja tack för helt korrekt påpekande.

”Remark” har konstaterat att uppgifterna att det var ME-diagnoser ”redan var avklarat på hösten” och besvarat frågan att källan till dessa offentliga uppgifter var ”rektorn”.

”Remark” skrev inte att ”diagnoserna” var avklarade - utan just specifikt ”ME-diagnos”.
Det är ett statement som ju faktiskt kullkastar många, många sidors diskussioner om vad töserna kan ha lidit av. En diskusion som fortfarande pågår bara ett par inlägg bakåt.

Att flickorna fått läkarintyg har rektorn gått ut med - men det har mig veterligen inte kommit offentliga uppgifter om vilken diagnos det rörde sig om. Inte heller har specifikt ME-sjukdom angetts från rektorn i de artiklar jag gått igenom. Det finns därtill tråduppgifter att någon av töserna skulle utredas vidare för narkolepsi.

Om man lämnar sådana faktauppgifter och dessutom också anger officiel källa är det ju bra om man kan underbygga det med någon länk. ”Remark” skrev att hen inte orkade leta länk och att vi skulle leta och läsa själva i rektorsuttalanden. Vilket jag noggrant har gjort utan att hitta dessa uppgifter.

Det vore jättebra om vi kunde få en sådan länk så att vi äntligen kan skippa alla diskussioner och inlagda ”kansken” kring tösernas diagnoser. Det är ju värdefull information och hjälper till att förstå hur flickorna kan ha mått.

Så bästa ”Remark” hjälp oss att leta fram länken du syftade på. Uppmaningen att leta själv har inte burit frukt för mig i alla fall.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 09:21.
Citera
2018-12-10, 08:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag håller med dig om det du skriver. Det vanliga är att föräldrar finner oväntad kraft att kämpa för sina sjuka barn, inte att de börjar klura kring avlivning. De som funderar i de banorna har förmodligen nästan alltid mycket svårt sjuka barn som ligger för döden eller spädbarn som saknar all möjlighet till dräglig tillvaro.

Inget tyder på att barnen i denna familj på något sätt var i livets slutskede eller vegetativa. Föräldrarna hade ingenstans i något land kunnat få tillgång till laglig eutanasi för sina barn.

Absolut är det något som inte stämmer i det här fallet och föräldrarna måste ha varit helknasiga på ett eller annat vis för att fatta det beslut de gjorde.

Edit: här är en länk för den som är intresserad
https://www.cps.ca/en/documents/position/medical-assistance-in-dying

Tack för länken! Existentiell dynamit.
Citera
2018-12-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst, det kan finnas flera förklaringar, absolut!

Men om det visar sig att en förälder ensamt har mördat döttrarna och sedan mördat/”hjälpt” den andre att dö blir det rent praktiskt tre mord och ett självmord.
Att det sedan finns ett brev som anger att den andre föräldern varit med på det hela gör ju också denne till juridiskt medansvarig/anstiftare av mord.
Men om det finns en fysisk bevisbar gärningsman och samtidigt osäkerhet kring hurvida det var en frivillig äkta underskrift på avskedsbrevet - eller på testamentet - kan fallet ju ta en helt annan vändning.

Skulle det finnas minsta mikroskopiska möjlighet att man gick till Hanssons med flera olika formulerade testamenten?? Med olika varianter? Om OH överlever och vise versa? Om barnen skulle ha gått bort först?
Och sedan bara bevarade en variant...? Eller är det för långsökt?

Mitt fetade.

Det är inte alls omöjligt att göra på det sättet. Det senaste testamentet som jag bevittnade var på 4 eller 5 sidor. Jag (och det andra vittnet) undertecknade namnteckningen på alla sidorna. Det stod "Testamente" med versaler överst på alla sidorna. Själva texten var övertäckt. Om meningen där vittnena bestyrker namnteckningen m.m. stod på alla sidor minns jag inte. Antagligen fanns den med på alla sidorna. Det är fullt möjligt att jag kan ha bevittnat flera olika versioner av personens testamente. Och för mig som vittne spelar det ju ingen roll. Det är endast den egna namnunderskriften som jag uttalar mig om liksom att jag vet att det är ett testamente och att testator är psykiskt vid sina sinnen.
Senast redigerad av Clarabesched 2018-12-10 kl. 08:56.
Citera
2018-12-10, 09:09
Medlem
Alltså nu är det snurrigt.
Vad jag kan se så har väl aldrig Remark påstått att diagnosen var ME?
Så fakta är väl att diagnosen, om det nu finns en sådan och vilken den än var i så fall, inte är känd...
Dessutom kan ett läkarintyg se ut på olika sätt och osäkerheten är stor om vad som egentligen stod i ett intyg i det aktuella fallet.
Citera
2018-12-10, 09:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yannon
Alltså nu är det snurrigt.
Vad jag kan se så har väl aldrig Remark påstått att diagnosen var ME?
Så fakta är väl att diagnosen, om det nu finns en sådan och vilken den än var i så fall, inte är känd...
Dessutom kan ett läkarintyg se ut på olika sätt och osäkerheten är stor om vad som egentligen stod i ett intyg i det aktuella fallet.

Men allvarlig - uppger inte ”Remark” i denna citerade diskusion nedan att ”ME-diagnoserna var avklarade” och att källan är rektorn?
Inte att några, vilka som helst, diagnoser var avklarade, utan just specifikt ”ME-diagnoser”.

Att barnen hade läkarintyg har rektorn uppgett, det finns det länkar till. Men var slås det officiellt fast att det rör sig om ME-diagnoser?
För mig har det fram till nu varit just som du skriver - stor osäkerhet om vilken diagnos det rört sig om i det aktuella fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
ME-diagnoser avklarades redan på hösten.
Citat:
Källa?
Det strider fullkomligt mot de uppgifter vi haft här i tråden där inget alls om flickornas faktiska diagnoser yppats officiellt.
Endast tråduppgifter från postare, i pm-et och i Avd.9s novell.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rektorn. Grunden för att beslut om hemundervisning skulle utföras.
(nej, jag tänker inte länka).
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 09:27.
Citera
2018-12-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det finns inlägg (son jag bedömmer som mycket trovärdiga) som säger att H hade en deltidstjänst (ett uppgav att anledningen var att kunna ta hand om flickorna).
Flera, som gång efter annan, bestämt hävdar att H jobbade heltid, hänvisar till vad hennes chef sagt, "efter helgerna skulle hon börja arbeta som vanligt".
"Som vanligt" har många tolkat som 40 h/vecka. Tänk om, att med "som vanligt" menades som innan helgerna och att Hs vanliga arbetstid var deltid?

Det finns uppgifter i tråden som visar föräldrarnas taxerade inkomster som talar för att mamman jobbat heltid. Skatteverkets uppgifter anser jag som trovärdigare.

Sen vet vi ju inte hur mycket någon sv föräldrarna vabbade eller var sjukskrivna.
Citera
2018-12-10, 09:32
Medlem
[quote=Solglittret|66075528]Men allvarlig - uppger inte ”Remark” i denna citerade diskusion nedan att ”ME-diagnoserna var avklarade” och att källan är rektorn?
Inte att några, vilka som helst, diagnoser var avklarade, utan just specifikt ”ME-diagnoser”.

Jovisst men jag förstod det som att själva ME ÄMNET/TEMAT var avklarat!
Och här i tråden snurrar ju samma citat om och om igen så det är inte lätt för sporadiska följare att förstå vad som menas och när det har sagts.
Senast redigerad av yannon 2018-12-10 kl. 09:36.
Citera
2018-12-10, 09:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yannon
Jovisst men jag förstod det som att själva ME ÄMNET/TEMAT var avklarat!

Ok förstår kanske hur du menar, men menar du med avklarad diskussion att det är fastlagt att töserna hade fått ME-diagnoser?
Om ja, kan du hjälpa mig att hitta officiel länk?

Jag betvivlar inte att flickorna kan ha haft ME-sjukdom, även om jag tycker det är alldeles på tok för snabbt diagnossättande på yngsta tösen Moa på bara ett par tre - fyra månader.

Men i diskussionerna här om ärftliga, dödliga svåra sjukdomar som kan ha drabbat barnen eller om Pandas mm vore det ju värdefullt om dessa uppgifterna om ME som uppges finnas från officiellt håll från rektorn kunde länkas. Vi slipper ju diskutera kring möjliga andra åkommor då.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 09:49.
Citera
2018-12-10, 09:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det finns uppgifter i tråden som visar föräldrarnas taxerade inkomster som talar för att mamman jobbat heltid. Skatteverkets uppgifter anser jag som trovärdigare.

Sen vet vi ju inte hur mycket någon sv föräldrarna vabbade eller var sjukskrivna.

Hanna jobbade mest hemifrån.
Citera
2018-12-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ok förstår kanske hur du menar, men menar du med avklarad diskussion att det är fastlagt att töserna hade fått ME-diagnoser?
Tolkar det som att det framgår klart av inläggen att det var avklarat? Hur Remark menar vet ju bara han. Kanske har han fått bekräftat i den frågan på annat sätt än här? Och då kan han ju inte länka vidare.
För mig är inget klart så länge vi inte sett vad som står i de olika original dokumenten (intyg, testamente och så vidare). Svart på vitt så att säga. Så borde all media arbeta med fallet också men det är lätt att förstå att det lockar till oändliga teorier så länge det inte finns några "bevis".
Personpåhopp däremot kan vi vara utan i tråden (avser inte dig personligen
Senast redigerad av yannon 2018-12-10 kl. 09:46.
Citera
2018-12-10, 09:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Som läkare borde du veta att diagnoser är inget som offentliggörs. Förstår därför inte varför du väntar på ett officiellt uttalande angående vilken diagnos flickorna har.
Citera
2018-12-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som läkare borde du veta att diagnoser är inget som offentliggörs. Förstår därför inte varför du väntar på ett officiellt uttalande angående vilken diagnos flickorna har.
Så är det men å andra sidan så finns det folk som "läcker".
Då är det ju än mindre trovärdigt därför att vem som helst kan ju påstå sig vara en vetare fast egentligen är det bara nåt som de tror sig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in