2018-12-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Okay, du har kanske tjuvstartat med julglöggen, men jag förstår inte vitsen med att förväxla Tommy Axelssons nyårssalut med mordkulorna.
Kulorna ska diskuteras. Sydafrika ska diskuteras precis som allt annat som rör MOP, men jösses. Vi får väl vara sakliga, och även om vissa debattörer har en dryg attityd så får vi väl inte vara så ömhudade att vi reagerar i affekt?
Om jag raljerade lite om Tommy Axelsson och skjutningar i gelé, så var det ju inte något illa menat personligt, utan mer ett uttryck för missbedömning, ett skämt, kanske pga att jag som du säger ”tjuvstartat med glöggen” . Det var dessutom helt sant, och där fick din analysförmåga full poäng.
Vi är väl inte osams Iesho?
Citera
2018-12-10, 08:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kulorna ska diskuteras. Sydafrika ska diskuteras precis som allt annat som rör MOP, men jösses. Vi får väl vara sakliga, och även om vissa debattörer har en dryg attityd så får vi väl inte vara så ömhudade att vi reagerar i affekt?
Om jag raljerade lite om Tommy Axelsson och skjutningar i gelé, så var det ju inte något illa menat personligt, utan mer ett uttryck för missbedömning, ett skämt, kanske pga att jag som du säger ”tjuvstartat med glöggen” . Det var dessutom helt sant, och där fick din analysförmåga full poäng.
Vi är väl inte osams Iesho?
Jag tror du missförstod mitt inlägg. Självklart ska vi diskutera allt som är on topic. Medlemmar kan inte bestämma vad som inte ska diskuteras, bara moderatorerna.

Jag beundrar verkligen vissa personers uthållighet för det är betydligt lättare att fajtas i medvind. Det är dock alltför lätt att tro att man är färdig med något och då är ett envist motstånd guld värt. Man tvingas att söka mer och att söka bättre. Som bekant är det inte är bra att omge sig med jasägare. Så drick du din glögg.

De kulor som Tommy Axelsson sköt iväg kommer att fortsätta att spöka. Det är astronomiskt osannolikt att gm två månader efteråt sköt med samma mycket ovanliga ammunition och att också dessa kulor hamnade så att säga i samma kvarter. Om det inte finns ett samband på något sätt, som att både TA och gm hade samma leverantör av illegal ammunition. Men det är ändå mycket osannolikt.
Citera
2018-12-10, 10:33
Medlem
ben-varfors avatar
I Jallais senaste bok nämns Abu Nidal som en möjlig
utförare av MOP. Detta skulle koppla till Irak och
vidare till Sovjet. Avlyssningen av en sovjetisk
diplomat skulle indikera att KGB kände till dådet
i förväg.

Säpo-männen Kegö och Barrling har uttryckt önskemål
om att få offentliggöra mer information i ärendet.
Detta har stoppats av bl.a. Margot Wallström.

När nu kontrollen över arkiven kan komma att
ligga i andra händer kan möjligen läget
förändras.
Citera
2018-12-10, 11:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Hans Holmér:

I det nordöstra hörnet av korsningen Sveavägen — Tunnelgatan ligger
en färghandel, "Dekorima", med starkt upplysta fönster. Också nedgången
till tunnelbanan är bra belyst. Längs Tunnelgatan fram till Luntmakargatan
finns annars bara två tända lampor som hänger mitt Över gatan på en höjd
av 7 meter. Vid manskapsbodarna finns ingen belysning.
Kvarteret vid mordplatsen bär betecknande nog namnet "Träsket"
Nästan mitt i Tunnelgatan och 50 cm väster om huslivet på Sveavägen
finns en kraftig blodsamling som är 240 cm lång och 70 cm bred på det
bredaste stället. Blodet som vid undersökningen är fruset, har runnit mot
Sveavägens trottoarkant. Söder om blodsamlingen finns ett 50-tal
blodstänk, de flesta med stänkriktning söderut nästan i Sveavägens
längdriktning mot Konserthuset. Blodstänken finns på en yta som är 250
cm bred och 500 cm lång. Bloddropparna varierar i storlek från ett risgryn
till en tioöring.
Har du sett Remstams film?

https://www.youtube.com/watch?v=w7zfCpMA1pk

Det blåste ut från gränden vilket kan förklara stänkets riktning.
Citera
2018-12-10, 12:19
Medlem
Hej! Ny här på forumet.

Jag har precis läst Lars Borgnäs bok ”en iskall vind drog genom sverige.

I sin bok skriver han att han fått ett tips vem mördaren är. Vet någon vem det handlar om? Är det Ö?

Lars Borgnäs är helt fantastiskt. Älskar hans avsnitt från 90 talet.
Citera
2018-12-10, 14:38
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
I alla större brottsutredningar förekommer folk som har ”speciell” information, som hävdar sig ha varit utsatta för hot och förföljelse och hävdar att de själva har en unik insikt/perspektiv i ärendet.
Mytomaner, narcisister och skrupellösa penningmakare dras till sånt här, MOP är inget undantag.
Det finns i den här utredningen många som kan vara just detta, vad talar för och emot i erat tycke?
T ex
- lingärde. Associerad till militären, hot mot sig själv och familjen, påstår sig ha unik info.
- Dalgren. Chaffis till Holmer, påstår sig vara hotad, brevlådeintervjun, påstår sig ha unik info.
- den där fallskärmsjägaren(?) som försvann några dagar, påstår sig ha unik info.
- alf E, Kenneth N och diverse andra, fyll gärna på.
Vad ser ni som trovärdigt och motsats hos dessa personer?
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-12-10 kl. 14:41.
Citera
2018-12-10, 15:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
I alla större brottsutredningar förekommer folk som har ”speciell” information, som hävdar sig ha varit utsatta för hot och förföljelse och hävdar att de själva har en unik insikt/perspektiv i ärendet.
Mytomaner, narcisister och skrupellösa penningmakare dras till sånt här, MOP är inget undantag.
Det finns i den här utredningen många som kan vara just detta, vad talar för och emot i erat tycke?
T ex
- lingärde. Associerad till militären, hot mot sig själv och familjen, påstår sig ha unik info.
- Dalgren. Chaffis till Holmer, påstår sig vara hotad, brevlådeintervjun, påstår sig ha unik info.
- den där fallskärmsjägaren(?) som försvann några dagar, påstår sig ha unik info.
- alf E, Kenneth N och diverse andra, fyll gärna på.
Vad ser ni som trovärdigt och motsats hos dessa personer?
Folk som anser sig ha info om MOP är inte precis som Svensson. Att de känner sig hotade kan bero på allt från paranoia till förföljelse (som kan ha slutat i mord). Lägg till AL, BS, VG.

Att stoppa alla i samma sopsäck verkar alltför lättvindigt.
Citera
2018-12-10, 15:27
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Folk som anser sig ha info om MOP är inte precis som Svensson. Att de känner sig hotade kan bero på allt från paranoia till förföljelse (som kan ha slutat i mord). Lägg till AL, BS, VG.

Att stoppa alla i samma sopsäck verkar alltför lättvindigt.

Det är inte min mening att stoppa alla i en sopsäck utan att ställa dem mot varandra och se vem som är närmast sopsäcken och vem som är närmast vittnesbåset
Citera
2018-12-10, 16:15
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstod mitt inlägg. Självklart ska vi diskutera allt som är on topic. Medlemmar kan inte bestämma vad som inte ska diskuteras, bara moderatorerna.

Jag beundrar verkligen vissa personers uthållighet för det är betydligt lättare att fajtas i medvind. Det är dock alltför lätt att tro att man är färdig med något och då är ett envist motstånd guld värt. Man tvingas att söka mer och att söka bättre. Som bekant är det inte är bra att omge sig med jasägare. Så drick du din glögg.

De kulor som Tommy Axelsson sköt iväg kommer att fortsätta att spöka. Det är astronomiskt osannolikt att gm två månader efteråt sköt med samma mycket ovanliga ammunition och att också dessa kulor hamnade så att säga i samma kvarter. Om det inte finns ett samband på något sätt, som att både TA och gm hade samma leverantör av illegal ammunition. Men det är ändå mycket osannolikt.
Gott så.
När det gäller TA:s kulor så är det självklart att de borde ha slagit ner någonstans, och hörnfönstret ligger i riktning mot mordplatsen, men hur många hundra meter uppe i luften har de varit innan de vänt?
Vilka faktorer påverkar kulornas nedslagsplats?
Hur många m/s blåste det där uppe?
Är det sannolikt att de landat så exakt i skjutriktingen, och varför har de inte upphittats under de två månader som de borde ha legat där?
Det skulle vara intressant att testa detta i en helt stabil skottstol, av den typ de använde i skjutproven.

Var de riktiga kulorna tagit vägen är ju också en fråga som måste besvaras.
De borde väl också ha legat där någonstans?

TA, hans skjutvapen och kulor borde f.ö ha kollats upp av utredningen, men det borde väl vara gjort?

Jag kan också rekommendera en genomläsning av sakkunnigutlåtandet om du inte redan gjort det.
Tycker man får ut mer av den än WL:s rapport.
Citera
2018-12-10, 17:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Gott så.
När det gäller TA:s kulor så är det självklart att de borde ha slagit ner någonstans, och hörnfönstret ligger i riktning mot mordplatsen, men hur många hundra meter uppe i luften har de varit innan de vänt?
Vilka faktorer påverkar kulornas nedslagsplats?
Hur många m/s blåste det där uppe?
Är det sannolikt att de landat så exakt i skjutriktingen, och varför har de inte upphittats under de två månader som de borde ha legat där?
Det skulle vara intressant att testa detta i en helt stabil skottstol, av den typ de använde i skjutproven.

Var de riktiga kulorna tagit vägen är ju också en fråga som måste besvaras.
De borde väl också ha legat där någonstans?

TA, hans skjutvapen och kulor borde f.ö ha kollats upp av utredningen, men det borde väl vara gjort?

Jag kan också rekommendera en genomläsning av sakkunnigutlåtandet om du inte redan gjort det.
Tycker man får ut mer av den än WL:s rapport.
Hur högt upp kulorna kom eller hur mycket det blåste är nog mindre viktigt. Enligt Lange skulle de troligen ha hamnat där på Sveavägen om han skjutit i 80 graders vinkel.

Att de inte upphittats av stressade stockholmare innan folk började samlas där efter mordet förvånar mig inte. Folk kan ha trampat på dem och de kan ha plogats åt sidan etc.

De riktiga kulorna hamnade i gränden och sopades upp 1 mars.
Citera
2018-12-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I Jallais senaste bok nämns Abu Nidal som en möjlig
utförare av MOP. Detta skulle koppla till Irak och
vidare till Sovjet. Avlyssningen av en sovjetisk
diplomat skulle indikera att KGB kände till dådet
i förväg.

Säpo-männen Kegö och Barrling har uttryckt önskemål
om att få offentliggöra mer information i ärendet.
Detta har stoppats av bl.a. Margot Wallström.

När nu kontrollen över arkiven kan komma att
ligga i andra händer kan möjligen läget
förändras.

Det är deras propaganda ja. De driver aldrig mot PU utan via pressen . Det här är en "tolkning" än mer fantasifull än bröllopssamtalet som de försökt marknadsföra via media utan framgång i flera år. De har nu valt att använda sig av Jallai. Och kedjan är tunn utan annan substans. Föranleder det oss att bortse från Säpos PM eller från WT-män eller från Knarkspaningens mystiska avbrytande. Nej!

Kegö och Barrling har drivit lite olika spår genom åren. PKK.... involverade i Ebbeaffären osv. De var med och ledde utredningen till haveri redan från start. Båda hade ett ont öga till särskilt PLO och de anlitade ungmoderater att spana frilans mot Palestinier när inte Säpo gav dem utrymme för det.

Jasså nu är det ABU Nidal (Nom de Guerre) men denne hade knappast det modus operandi som vi ser i Palmemordet. Tyvärr så var väl de gunstlingar till Gadaffi snarare än Irak vid denna tid och fullt upptagna med spektakulära terrordåd samt mord på andra Palestinier. Ganska brutala osofistikerade saker. Först senare hamnade denne i knät på Saddam som med all säkerhet också dödade honom. De är ju inte de mest troliga att utföra annat än spektakulära saker som gav dem cred som mer revolutionära än resten av PLO. Dessutom gissar jag att Abu Nidal- Sovjet är spekulationer utan intel. Fantasi utifrån utgångspunkten att Sovjet kan ha känt till mordet i förväg enligt tolkningen. Nä det är nog inte något särskilt hett för en utredare och då får Jallais verk duga.
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-10 kl. 19:37.
Citera
2018-12-10, 19:57
Medlem
Jag tror att Kegö och Barrling kan ha lite kännedom eller aningar om Palmemordet men jag litar inte på deras agenda och att de är sanningsenliga.
Om främmande makt är inblandat i mordet är det kalkylerat och planerat och då kan jag tänka mig ett flertal andra länder som skulle gynnas mera av ett mord på OP än dåvarande Sovjetunionen.

Då tror jag mera på Nato/CIA, Sydafrika, Iran-Irak eller trubbel med vapenaffären med Indien osv.
Eftersom OP drev kärnvapenfri zon i norden och dessutom av en del högerextrema ansågs vara på väg att sälja ut Sverige till Sovjetunionen känns det som det vore kontraproduktivt från den sidan att mörda OP.
Op var ju också på väg att resa till Moskva, varför ta bort den kontakt man i så fall hade mot en mer osäker kontakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in