Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 15:43
  #1
Medlem
Craiggs avatar
Gjorde slut med mitt ex för ett tag sen efter att vi var tillsammans i några månader. Efter att vi gjorde slut så fortsatte vi som kks ett tag, innan hon avbröt det då hon påstod att hon hade känslor för någon annan och därmed inte längre ville va kk med mig. Jag bröt kontakten med henne kort efter detta.

Men under den senaste tiden har vi börjat umgås med varandra igen eftersom vi har flera gemensamma vänner (det var så vi träffades från början). Hon har sagt till mig att hon gärna umgås med mig när vi är med andra vänner. Jag tyckte väl att det lät som en sådär bra idé, jag har inget emot henne, men jag är väldigt avundsjuk av mig och mina vänner skulle alltid behöva välja mellan henne och mig hela tiden.
Till slut påstod hon att jag borde börja komma över det och börja vänja mig vid att se henne med en annan kille, då hon är rätt säker på att han hon har känslor för också gillar henne tillbaka. Jag tyckte detta lät helt jävla sjukt. Umgås med mitt ex och hennes nya kille? Min spontana känsla säger nej nej nej!!!! Men samtidigt är det en väldigt besvärlig situation jag hamnat i, då hon är i samma vänkrets som 2 av mina bästa polare. Så jag vet ärligt talat inte hur jag ska hantera detta. Vad tycker ni Flashback?
Citera
2018-12-09, 15:49
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Hualigen, det var komplext. I grunden kan man inte vara vän med sitt ex, eftersom vänskap förutsätter uppriktigt och delande av förtroende. Däremot kan ni förstås vara kamratliga och kompisar. Och så umgås med hennes nya kille kan ju också funka om det är kamratligt, men inte mer. Eftersom du och ditt ex inte verkar vara arga på varandra så kan du väl prova ett tag och se hur det går.
Citera
2018-12-09, 15:49
  #3
Medlem
doycesees avatar
Absolut inte. Du kommer att ångra det.

Vad får du dessutom ut av det? Har du inte tillräckligt med vänner?

Män och kvinnor kan dessutom inte vara vänner. Sluta.
Citera
2018-12-09, 16:27
  #4
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doycesee
Män och kvinnor kan dessutom inte vara vänner.

Gäller den teorin även om ena parten eller bägge är i ett förhållande?
Citera
2018-12-09, 17:45
  #5
Medlem
Demetrioss avatar
Det beror på hur gamla ni är och hur länge ni varit tillsammans.
Om ni är 18 och hängt tillsammans bara i några månader (som du påstår) så är det ingen fara och du kan fortsätta vara vän med henne och senare även presentera för henne sin nya tjej (som en slags liten hämnd).
Om du är äldre än 25 så sluta hellre med sådana idéer, för det känns lite "töntigt" för en vuxen man.

Förresten , ett enda sättet där män och kvinnor kan vara riktiga vänner utan att någon bli missnöjd är vänskap mellan två par. Du kan väl tänka på det här när du skaffat sig en ny tjej!
Citera
2018-12-09, 18:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonnerBlitz
Gäller den teorin även om ena parten eller bägge är i ett förhållande?

ja
Citera
2018-12-09, 18:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
ja

Tror jag inte. Väldigt vanligt att människor umgås med motsatt kön som de har noll intresse av att något händer med. Det här betyder inte nödvändigtvis att de har noll intresse av att ha sex och närhet med deras kroppar, men utöver bröst och vagina eller muskler och kuk finns där en människa att förhålla sig till om de väljer att göra det. Övervinner de potentiella komplikationerna vinsten med en runda mys (vilket de väldigt ofta gör), så finns där inget sexuellt intresse.
Citera
2018-12-09, 20:44
  #8
Medlem
Fråga dig själv varför ni ska vara vänner.
Citera
2018-12-09, 22:12
  #9
Medlem
Kickexs avatar
Det funkar i sitcoms hela tiden så det måste ju funka i verkligheten också.
Citera
2018-12-09, 22:16
  #10
Medlem
chairmanmjaus avatar
Det är väl ganska ovanligt att det funkar, men är ni i samma krets så kan det ju vara värt att försöka lägga det gamla bakom sig och börja på ny kula. Jag avundas folk som har bra relationer med sina ex, särskilt efter längre förhållanden så är det ju en person som man har mycket gemensamt med.

Tumregel:
Blev någon av er dumpad, så försök inte bli vänner. Gjorde ni slut någorlunda ömsesidigt, och inte är arga på varandra? Då borde ni testa.
Citera
2018-12-10, 13:10
  #11
Medlem
tuggishs avatar
Du kanske ska skippa de event där ditt ex + nya kommer delta. Sen säga till dina vänner varför.

Tror alla kommer förstå. Det vore det mest sunda.

Alternativt dyka upp och vara ett asshole mot nya killen så att ni inte kan umgås alla samtidigt. Då löser sig det hela naturligt.
Citera
2018-12-10, 20:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScrotumBoiler
Tror jag inte. Väldigt vanligt att människor umgås med motsatt kön som de har noll intresse av att något händer med. Det här betyder inte nödvändigtvis att de har noll intresse av att ha sex och närhet med deras kroppar, men utöver bröst och vagina eller muskler och kuk finns där en människa att förhålla sig till om de väljer att göra det. Övervinner de potentiella komplikationerna vinsten med en runda mys (vilket de väldigt ofta gör), så finns där inget sexuellt intresse.

Benämningen på denna läggning kallas homosexualitet, då kan man mysa med en kvinna utan att det händer något mer. Gratulerar! du tillhör Sveriges nya härskarklass.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback