Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 20:55
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Jag är "Sverigevän" själv, men är realist och ser till fakta. Ingen vet exakt hela dess historia, men namnet kom med största säkerhet långt innan man visste vad en Afrikan var. Den upplysningen kom ju ganska sent i historien till den breda massan.
Hittar du några belägg i Svenska Akademiens Ordbok?
Citera
2018-12-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hittar du några belägg i Svenska Akademiens Ordbok?

Och Svenska Akademins ordbok är en erkänd litteratur över svensk historia?
Citera
2018-12-09, 21:00
Medlem
Du kan ju inte på allvar tro att vi ska söka namnet så långt tillbaka. Du kan lugnt utgå ifrån att man tänkte på just afrikaner när man hittade på namnet. Kanske på 50 talet, knappast tidigare. Ett årtionde när Sverige spelade fotboll mot Brasilien och Ingo knockade negrer till höger och vänster.

Borde det för övrigt inte heta nigerbolle enligt en teori?

Citat:
Jag är "Sverigevän" själv, men är realist och ser till fakta. Ingen vet exakt hela dess historia, men namnet kom med största säkerhet långt innan man visste vad en Afrikan var. Den upplysningen kom ju ganska sent i historien till den breda massan.
Citera
2018-12-09, 21:02
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Och Svenska Akademins ordbok är en erkänd litteratur över svensk historia?
Över svenska ordförrådets historia, ja.
Citera
2018-12-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du kan ju inte på allvar tro att vi ska söka namnet så långt tillbaka. Du kan lugnt utgå ifrån att man tänkte på just afrikaner när man hittade på namnet. Kanske på 50 talet, knappast tidigare. Ett årtionde när Sverige spelade fotboll mot Brasilien och Ingo knockade negrer till höger och vänster.

Nej, neger är en försvenskning av ordet från latin och användes ofta i början på 1900-talet, dvs innan den stora allmänheten kände till Afrikaner. Det fanns ingen tv eller radio på den tiden.
Citera
2018-12-09, 21:13
Medlem
Citat:

Ett annat exempel är Nigriter som hette negerfink innan 2015, ett namn från 1800-talet.
Citera
2018-12-09, 22:09
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror det vanligaste är pärlsocker när folk rullar hemma, på kondis är det ofta rullade i kokos, detsamma gäller när en fuskar och köper Delicatobollarna (vilka är sjukt goda med).

För att förvirra om det förbjudna ordet på bollen; förekom inte ordet negroid i många gamla uppslagsverk från de svartvita åren? Neger och negern är en förkortning på just negroid? Jag kan vara ute väldigt tunn is.
Negroid är negerliknande jmf paranoid, tabloid etc.

Pärlsockret ska symbolisera negerns vita tänder. En negerboll blir med pärlsocker negroid.
Citera
2018-12-09, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Negroid är negerliknande jmf paranoid, tabloid etc.

Pärlsockret ska symbolisera negerns vita tänder. En negerboll blir med pärlsocker negroid.

Tack för den - plötsligt föll de sista pusselbitarna på plats.
Citera
2018-12-09, 23:05
Medlem
Jag tror det blivit lite rundgång. Det gällde att nån imbecil hävdade att det kom från latin som folk hörde i kyrkan. Alltså på 1500 talet när det senast hördes latin i svenska kyrkan.

Vilka jävla idioter

Citat:
Nej, neger är en försvenskning av ordet från latin och användes ofta i början på 1900-talet, dvs innan den stora allmänheten kände till Afrikaner. Det fanns ingen tv eller radio på den tiden.
Citera
2018-12-10, 00:06
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Jag tror det blivit lite rundgång. Det gällde att nån imbecil hävdade att det kom från latin som folk hörde i kyrkan. Alltså på 1500 talet när det senast hördes latin i svenska kyrkan.

Vilka jävla idioter
Jag tror att ursprungligen kom ordet neger från latin. På latin heter svart "Niger". I Afrika finns landet Niger och Nigeria. I USA kallades svartingar för niggers, som betyder svarting. Så ur ordet Niger på latin blev det sannolikt en neger. I Sydafrika kallades negrer för Kaffrer (Kafir). Kaffe är som bekant svart och en ingrediens i negerbollar.

Nu får man inte säga neger, nigger eller kaffer till vare sig människor eller om bakverk. Att det blivit nedsättande beror på att amerikanska negrer (som kallar sig själv för negrer och även nigger) skämt ut sig och behövde kalla sig för svarta. Rätt lustigt när alla ord på latin, spanska och afrikaans betyder svart och inget annat.

På bolaget kan man fortfarande köpa en flaska Cordon Negro, även om man inte är en neger.
Citera
2018-12-10, 05:06
Medlem
Citat:

Vilka jävla idioter

Latin användes i kyrkan ända in på 1900-talet. Används till och med idag, om än i extremt begränsad omfattning. Ordet neger kommer från latin, niger.
Citera
2018-12-10, 06:33
Medlem
Jaha, då kommer ordet negerboll från att folk hörde ordet niger i kyrkan och har inget alls med negrer att göra. Ni har överbevisad mig.

Citat:
Latin användes i kyrkan ända in på 1900-talet. Används till och med idag, om än i extremt begränsad omfattning. Ordet neger kommer från latin, niger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in