2018-12-09, 14:24
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Aviciis föräldrar riktigt rika nu efter Aviciis död då.

Vad gör dom med degen? Något vettigt?

Dem sålde väll villan i LA om jag inte har fel?
Citera
2018-12-09, 14:37
Medlem
Pavics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Också lite nyfiken på vad S med sin ständiga närvaro kan ha inneburit för Tim. Fattar att han har en tveksam karaktär och att han gjort saker som vi inte kan få reda på just nu. Men i detta sammanhang, vad har han för betydelse? Resten av gänget bekskrivs som schyssta men många brukade/missbrukade substanser och ville åka med på räkmackan runt Tim, blockade därmed alternativ livsstil. Sjukt ego i min mening men kanske inte dirrekt elakt alla gånger, sorgligt iaf. På vilket sätt skiljer sig S från resten där och kan han ha haft en större betydelse i hur sista åren för Tim blev, rent spekulativt?

Sen undrar jag också Pavic, om du vet om det ligger någon sanning i att han inte fick resa ensam för att han var självmordsbenägen. Det är en journalist Swahnström som skrivit det på ett forum. Debatten huruvida Tim var suicidal eller inte har gått minst sagt hög här.. Passar också på att tacka för att du tar dig tid och delar det du vet/hört.

Kollade ju på dokumentären igår och den förstärkte min bild av S och Tim som bra vänner. Man kan tycka vad man vill om honom men jag har alltid sett det som hans kompis. Jag tror S inte ville Tim något annat än väl.
Citera
2018-12-09, 14:41
Medlem
Pavics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narakaa
Jag har en fråga om hans drogmissbruk, jag tänker på alla droger som du räknade upp innan.

Om man är van vid sådana monsterdoser, hur lång tid tar det att bli drogfri? Hur sjuk blir man under tiden? Går det ens att hamna på noll efter en sådan toleransökning?

Funderar på om han först tog smärtstillande för att klara spelningarna, sen blev beroende, och sen fortsatte spela för att (omedvetet) ha en ursäkt för att fortsätta ta droger.

Efter att ha sett True Stories igår så tror jag att drogmissbruket började tidigare än vad jag först trodde.
Han såg ju väck ut mer eller mindre hela filmen förutom små korta stunder i synken.

Hur lång tid det tar att bli drogfri är som att fråga hur långt ett snöre är ..
Det man brukar göra är att trappa ut med någon bensodiazepin som har lång halveringstid som Valium.
Sub får man väl bara kliva ner i doserna på efter ett schema..
Amfetaminer trappar man inte ner på utan slutar tvärt.

Han sa ju själv i dokumentären att han behövde alkoholen för att spela. Sen när det inte gick behövde han väl drogerna.
Citera
2018-12-09, 14:43
Medlem
Pavics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sollidatt
Ryktet om barnet i Kanada. Är det något du vet något om?

Ledsen, men inget jag hört något om.
Citera
2018-12-09, 17:48
Medlem
Uppgiften om doserna är chockerande. De kastar omkull mycket och förklarar känslan jag haft att drogproblematikens omfattning inte riktigt synliggjorts... Ursäkta romanen, men för att få lite perspektiv på det Pavic skriver om doserna och för att få lite sammanhang:

Ksalol (alprazolam) är alltså en bensodiazepin. 20-30 mg är mycket, ca 3-5 ggr rekommenderad dygnsmaxdos.
Elvanse (dexamfetamin, ADHD-medicin). 210-280 mg + "en näve" Metamina (också dexamfetamin). Tim tog alltså ca 3-4 ggr dygnsmaxdosen av Elvanse och dessutom en näve till av samma grundsubstans. 6-10 ggr maxdos dexamfetamin kanske?
Rivotril, samma som Iktorivil, alltså ett bensoderivat = ungefär bensodiazepin. 20-40 mg är ca 3-5 ggr rekommenderad dygnsmaxdos.
Subutex (buprenorfin, dvs opiodagonist/antagonist) 24 mg är absolut dygnsmaxdos.

Sammantaget en jäkla massa benso och dexamfetamin samt väldigt mycket subutex. Ofattbart mycket! Jag är fullt medveten om att rekommenderade dygnsdoser är något man kan överstiga markant pga tolerans, men med dessa vansinniga doser av samtliga dessa tre typer av droger kan jag omöjligt tro att han lyckades bli helt ren under hösten 2015 då han hade en några månader lång time out. Det är i synnerhet vår/sommar 2015 som han verkar ordentligt drogad på varenda konsert och intervju som går att finna på youtube. Mager och sliten 2014, men klart mer påverkad 2015. Även i True stories är han som mest sliten då. Sluddrar, mimiklös, trötta ögon, irritabel osv. Vännerna säger att han var en skugga av sitt forna jag. Tim själv säger i filmen om 2015 att han mådde dåligt trots att han skötte sig hyffsat (?), dvs ”han drack inte från att han vaknade”, för att nämna ett exempel på en "bra grej" som han beskrev. Ja, jättebra om han inte drack från att han vaknade, men om han istället tog allt det här?? Det är ju ett TUNGT beroende! Det hade behövts ett seriöst stopp 2014, vilket Tim själv säger i filmen. Där 2014 efter att gallblåsan sprack. Och för övrigt - varför opererades inte den bort tidigare? Andra pankreatiten hade han tidigt 2013, ett år (!) senare spricker gallblåsan. Operationen skulle ha ägt rum omgående efter andra pankreatiten (första hade han redan 2012, nämns ej i True stories) eller åtminstone under sommar/höst 2013. Istället hamnade han i ett nytt smärttillstånd 2014, återupptog (utökade?) tablettmissbruket, blev sjukligt mager och drogproblemen eskalerade sedan under 2015.
”Ledig” alltså (och antagligen avgiftning) efter att andra plattan släpptes hösten 2015. Sedan back on track i USA i början av 2016 då han skrev ny musik med musikvänner på resa mellan LA och Miami och avslutningsvis spelade på Ultra. Alltså bara borta några månader i slutet av 2015 för att avgifta sig från dessa monsterdoser. Han kan omöjligt ha blivit helt ren. OM han blev det på så kort tid så måste risken för återfall varit enorm där våren 2016 med tanke på pressen han satte på sig själv från första början.
Det kunde knappast undgå någon i hans närhet att han hade ett svårt tablettmissbruk om denna omfattning stämmer. Riktigt sorgligt om vissa i hans närhet utnyttjade det för egen skull, dvs fick tabletter för tusentals kronor till sitt eget missbruk.
Dessa "mediciner" är inte direkt vad som luftats i True stories. Han nämner Gabapentin som exempel. Som om DET skulle varit nåt problem jämfört med den där listan. Men givetvis undviks det att nämna benso, tjack och subutex, dessutom i helt sinnessjuka doser. Då hade man ju fattat att happy-slutet inte var sanning. Undrar hur mycket filmmakarna visste om tabletterna?
Senast redigerad av mockasinvitamin 2018-12-09 kl. 17:58.
Citera
2018-12-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mockasinvitamin
Uppgiften om doserna är chockerande. De kastar omkull mycket och förklarar känslan jag haft att drogproblematikens omfattning inte riktigt synliggjorts... Ursäkta romanen, men för att få lite perspektiv på det Pavic skriver om doserna och för att få lite sammanhang:

Ksalol (alprazolam) är alltså en bensodiazepin. 20-30 mg är mycket, ca 3-5 ggr rekommenderad dygnsmaxdos.
Elvanse (dexamfetamin, ADHD-medicin). 210-280 mg + "en näve" Metamina (också dexamfetamin). Tim tog alltså ca 3-4 ggr dygnsmaxdosen av Elvanse och dessutom en näve till av samma grundsubstans. 6-10 ggr maxdos dexamfetamin kanske?
Rivotril, samma som Iktorivil, alltså ett bensoderivat = ungefär bensodiazepin. 20-40 mg är ca 3-5 ggr rekommenderad dygnsmaxdos.
Subutex (buprenorfin, dvs opiodagonist/antagonist) 24 mg är absolut dygnsmaxdos.

Sammantaget en jäkla massa benso och dexamfetamin samt väldigt mycket subutex. Ofattbart mycket! Jag är fullt medveten om att rekommenderade dygnsdoser är något man kan överstiga markant pga tolerans, men med dessa vansinniga doser av samtliga dessa tre typer av droger kan jag omöjligt tro att han lyckades bli helt ren under hösten 2015 då han hade en några månader lång time out. Det är i synnerhet vår/sommar 2015 som han verkar ordentligt drogad på varenda konsert och intervju som går att finna på youtube. Mager och sliten 2014, men klart mer påverkad 2015. Även i True stories är han som mest sliten då. Sluddrar, mimiklös, trötta ögon, irritabel osv. Vännerna säger att han var en skugga av sitt forna jag. Tim själv säger i filmen om 2015 att han mådde dåligt trots att han skötte sig hyffsat (?), dvs ”han drack inte från att han vaknade”, för att nämna ett exempel på en "bra grej" som han beskrev. Ja, jättebra om han inte drack från att han vaknade, men om han istället tog allt det här?? Det är ju ett TUNGT beroende! Det hade behövts ett seriöst stopp 2014, vilket Tim själv säger i filmen. Där 2014 efter att gallblåsan sprack. Och för övrigt - varför opererades inte den bort tidigare? Andra pankreatiten hade han tidigt 2013, ett år (!) senare spricker gallblåsan. Operationen skulle ha ägt rum omgående efter andra pankreatiten (första hade han redan 2012, nämns ej i True stories) eller åtminstone under sommar/höst 2013. Istället hamnade han i ett nytt smärttillstånd 2014, återupptog (utökade?) tablettmissbruket, blev sjukligt mager och drogproblemen eskalerade sedan under 2015.
”Ledig” alltså (och antagligen avgiftning) efter att andra plattan släpptes hösten 2015. Sedan back on track i USA i början av 2016 då han skrev ny musik med musikvänner på resa mellan LA och Miami och avslutningsvis spelade på Ultra. Alltså bara borta några månader i slutet av 2015 för att avgifta sig från dessa monsterdoser. Han kan omöjligt ha blivit helt ren. OM han blev det på så kort tid så måste risken för återfall varit enorm där våren 2016 med tanke på pressen han satte på sig själv från första början.
Det kunde knappast undgå någon i hans närhet att han hade ett svårt tablettmissbruk om denna omfattning stämmer. Riktigt sorgligt om vissa i hans närhet utnyttjade det för egen skull, dvs fick tabletter för tusentals kronor till sitt eget missbruk.
Dessa "mediciner" är inte direkt vad som luftats i True stories. Han nämner Gabapentin som exempel. Som om DET skulle varit nåt problem jämfört med den där listan. Men givetvis undviks det att nämna benso, tjack och subutex, dessutom i helt sinnessjuka doser. Då hade man ju fattat att happy-slutet inte var sanning. Undrar hur mycket filmmakarna visste om tabletterna?
Levan sägs ju ha varit en av bryschorna, så han visste nog. Det var väl några till i filmteamet och de måste väl ha sett det mesta. Slutet på True stories framstår som ännu mer förljuget än vad jag tidigare fattat. Att ha ett beroende, att lida av fysisk och psykisk ohälsa, det är mänskligt, men att försköna verkligheten på det där sättet får mig verkligen att må illa. Jag börjar också tro att Tim inte var särskilt engagerad i filmen. Hur skulle han orka med det utöver allt annat?
Citera
2018-12-09, 21:29
Medlem
Pavics avatar
Citat:

Han säger ju dock i dokumentären iof på sjukhus att han vill ha sin morfin. Och i samma konvo säger han att han fått lugnande.
Citera
2018-12-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Levan sägs ju ha varit en av bryschorna, så han visste nog. Det var väl några till i filmteamet och de måste väl ha sett det mesta. Slutet på True stories framstår som ännu mer förljuget än vad jag tidigare fattat. Att ha ett beroende, att lida av fysisk och psykisk ohälsa, det är mänskligt, men att försköna verkligheten på det där sättet får mig verkligen att må illa. Jag börjar också tro att Tim inte var särskilt engagerad i filmen. Hur skulle han orka med det utöver allt annat?
Jag tror inte heller att Tim var engagerad i filmen, Levan hade fria händer. Men jag tror att han tyckte att det var bra att den fanns. Det producerades en massa filmat material med och omkring Tim, nära Tim, som skulle finnas kvar i framtiden. Livet var osäkert. På det här sättet lämnade han lite mer efter sig av sig själv, till familj, till fans.
Citera
2018-12-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech

Du sätter ord på min tanke. Skildringen av vägen nedåt för Tim är ärlig. Man fattar hur pressad, stressad och ångestfylld han var inför framträdanden och tog till alkohol och blev sjukt drabbad pga det med pankreatit x2 och brusten gallblåsa på köpet. Sedan ett sinnes spelschema att fixa trots smärtor. Vem hade inte gått under av typ 1/10 av allt det där?! Men sedan tar ju dokumentären en så konstig vändning. Han tränar, umgås med vännerna, slutar turnera, slutar ha Ash som manager - nu blir allt bra! Men det blev ju inte det och slutet är förskönande. Problemen var så mycket större.
Citera
2018-12-09, 23:25
Medlem
Citat:
Men sedan tar ju dokumentären en så konstig vändning. Han tränar, umgås med vännerna, slutar turnera, slutar ha Ash som manager - nu blir allt bra! Men det blev ju inte det och slutet är förskönande. Problemen var så mycket större.
Verkligheten följer inte dikten och då får dikten styra. Det blir en "bättre" historia på det sättet.
Citera
2018-12-10, 07:01
Medlem
Tror ni han vågade ta med sig alla se här tabletterna till Oman? Är det inte riskabelt om man blir kollad i tullen? Kan det vara så att han blivit lovad att förses med tabletter på plats? Och de kanske inte var de ”vanliga” tabletterna han fick från kungafamiljen. Därav snedtändning eller överdosering. Eller, han kanske hade med sig så det räckte till hans tänkta semesterperiod, sedan när han ville förlänga semestern, fick han tabletter på plats? Pavic skriver att han hade koll, men kanske inte när det gäller Omanska droger? Därav denna tystnad.
Citera
2018-12-10, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannethu
Jeg er måske skeptisk netop fordi der endnu ikke er andre der har talt åbent om Tim og hans død endnu. Og du virker hævngerrig på Sean af en eller anden årsag siden du kalder ham jøden. Vennerne til Tim har set dine indlæg på flashback og siger det er usandt.

Men jeg har et spørgsmål. Hvad skete der til begravelsen. Selvom du ikke var ven med ham de sidste par år, må du vide hvad der er sket til sidst. Der var en ceremoni, og rygtet siger at Tim endnu ikke er begravet men har en mindeplads på Hedvig Eleonora. Er han begraved et andet sted?
Blev lite nyfiken här.
Hur vet du att vännerna har sett dessa inlägg och säger att det är lögn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in