2018-12-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag förstår ingenting gällande dödsorsaker. Där har polisen varit tydlig i media om att de inte vet vad familjen dött av och inte i vilken ordning, tex om de dog på samma dag.

Hur kunde de begå "det perfekta" brottet på fyra personer? Hur kan man ta livet av sig eller mörda någon utan att det syns hur man gjort, varken med blotta ögat eller vid obduktion?

Ni som tror på polisens information (det gör jag) hur tolkar ni uttalandena om att de inte vet dödsorsak eller dödsordning?

Polisens uppgift i det fallet stämmer ju inte alls överens med pm:et. Där sades pappan vara hängd, mamman mördad och barnen förgiftade med tabletter. Hur vet pm:arna det?

Polisen redogjorde för vad de hade för handen och efter obduktionen var klar. Om någon dött av tabletter, så skulle RMV (obduktionen) konstaterat det. Även när kroppar är förruttnade. Eftersom NFC får uppdraget så innebär det att de, alla eller någon, dött av yttre inverkan. Kvävda, strypta, skjutna, knivdödade, ihjälslagna. De kan ha substanser i blodet ändå men alltså inte dött pga av det. Dödsordningen är svår att avgöra om det inte skiljer mer än en dag.

Allt som finns inuti kroppen kan RMV svara på och inte NFC. Finns en beskrivning tidigare i tråden om vem som gör vad.
Citera
2018-12-09, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisens uttalande skulle gjuta olja på vågorna. Förståndigt.

Det verkar inte vara glasklart för polisen i alla fall utan NFC måste hjälpa till att bekräfta deras teorier. Varför kunde inte RMV fastställa när alla dött? Jag vet inte vilka uppgifter som du syftar till i början men anser du inte att uppgiften i tråden om att mamman blev dödad är besvärande? Testamentet sen, och varför det inte finns ett datum för när mamman var senast sedd. Nej, allt är inte glasklart.

Den som inte vill ta in mera fakta än det som mördaren/mördarna lagt fram till polisen har stoppat huvudet i sanden. och det finns bara ett brev med två underskrifter, tro mig!

Det kommer alltid vara sorgligt oavsett om det är en eller två föräldrar som dödar sina barn men egentligen sorgligast om de är två. En hel familj är död.

NFC beskrevs ha till uppgift att beskriva i vilken ordning allt var gjort och naturligtvis få ytterligare lab-tekniska belägg för vad polisen redan visste. Det handlade inte om att kullkasta 10 dygns analyser på brottsplatsen, intensivt polisarbete och 50 förhör. Hade de haft minsta tvivel om avskedsbrevets äkthet utifrån den sammantagna bild de beskrev sig inneha, hade de aldrig publicerat det. Det är en fullständig självklarhet!

Beträffande innehållet i det av bägge föräldrarna undertecknade avskedsbrevet, blev det bekräftat fem månader senare av det av bägge föräldrarna undertecknade testamentet. Skillnaden var att testamentet dessutom var bevittnat av undertecknade vittnen.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-09 kl. 17:02.
Citera
2018-12-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisen redogjorde för vad de hade för handen och efter obduktionen var klar. Om någon dött av tabletter, så skulle RMV (obduktionen) konstaterat det. Även när kroppar är förruttnade. Eftersom NFC får uppdraget så innebär det att de, alla eller någon, dött av yttre inverkan. Kvävda, strypta, skjutna, knivdödade, ihjälslagna. De kan ha substanser i blodet ändå men alltså inte dött pga av det. Dödsordningen är svår att avgöra om det inte skiljer mer än en dag.

Allt som finns inuti kroppen kan RMV svara på och inte NFC. Finns en beskrivning tidigare i tråden om vem som gör vad.

Precis, men om pappan hittades hängd borde det vara glasklart vad han dog av. Likaså om man vid obduktionen hittade substanser i blodet på mamman plus att hon hade blivit strypt.

Jag förstår inte, trots att jag förstår vem som analyserar vad, hur man inte kan veta dödsorsak på två vuxna som begått självmord. Det borde väl vara ytterst ovanligt att inte kunna fastställa dödsorsak?

Pm:ets uppgifter har inte emotsagts med annan detaljerad info på snart ett år, så det verkar ju stämma i stort. Vet vi då mer än polisen gällande dödsorsaker?
Citera
2018-12-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, men du har ju alldeles rätt om du syftar på mig! Jag tillhört definitivt "det gäng" som inte är hundraprocentigt övertygat om hur allt gått till - förrän polisen går ut och bekräftar att avskedsbrevet är äkta (namnteckningarna). Till dess har jag absolut ett litet tvivel. Men jag anser för den skull inte att jag - och de övriga som tycker som jag - är "primitiva."

Nog om detta!

Föräldrarna och de närmsta anhöriga har haft full insyn i den dokumentation som finns och som polisens uttalande bygger på. Tror även att dom sett utkastet och gemensamt godkänt det för publicering. Vilket knappast skett om dom misstänkt ngt fel med namnteckningarna.

Polisen har självklart förhört Hanssons som kanske är dom som besökt föräldrarna och efter kaffetår plus fika intygar att de båda skriver under testamentet i deras närvaro.(eget antagande)

Som förväntat, har dessa två jurister lämnat ett fullständigt juridiskt korrekt testamente efter sig.
Citera
2018-12-09, 17:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Precis, men om pappan hittades hängd borde det vara glasklart vad han dog av. Likaså om man vid obduktionen hittade substanser i blodet på mamman plus att hon hade blivit strypt.

Jag förstår inte, trots att jag förstår vem som analyserar vad, hur man inte kan veta dödsorsak på två vuxna som begått självmord. Det borde väl vara ytterst ovanligt att inte kunna fastställa dödsorsak?

Pm:ets uppgifter har inte emotsagts med annan detaljerad info på snart ett år, så det verkar ju stämma i stort. Vet vi då mer än polisen gällande dödsorsaker?

Det fetade behöver kanske inte vara glasklart. Enl. PM skall han tagit massor av tabletter därefter hängt sig för att med säkerhet dö. Kanske var han redan död när han tappade taget och blev hängd dessutom.
Inget jag vet, bara spekulationer
Citera
2018-12-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det fetade behöver kanske inte vara glasklart. Enl. PM skall han tagit massor av tabletter därefter hängt sig för att med säkerhet dö. Kanske var han redan död när han tappade taget och blev hängd dessutom.
Inget jag vet, bara spekulationer

Då handlar det i så fall om nån sekund han var död pga tabletter innan han föll och hängde sig. Dödsorsak spelar väl ingen roll i hans fall hur som helst, i det stora hela? Han dog sist, enligt pm.

Hur ska man tolka polisens information om att de inte vet hur familjen dog? Typ "vi vet inte om pappan var död i en sekund innan han hängde sig".
Citera
2018-12-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Då har du samma uppfattning som polisen och vad som testamentet vittnar om – att de var två föräldrar som planerade för det här familiecidet. Exakt vem som gjorde vad har vi dock ingen officiell uppgift på.
Nej, tror tills dess annat framkommer att O var drivande, den som kläckte iden samt den som genomförde dådet. I bästa fall för H kan hon ha blivit överrumplad. Är det så borde hon dragit öronen åt sig och packat sin väska och stuckit med barnen. Hon är alltså inte utan skuld.
Citera
2018-12-09, 17:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Föräldrarna och de närmsta anhöriga har haft full insyn i den dokumentation som finns och som polisens uttalande bygger på. Tror även att dom sett utkastet och gemensamt godkänt det för publicering. Vilket knappast skett om dom misstänkt ngt fel med namnteckningarna.

Polisen har självklart förhört Hanssons som kanske är dom som besökt föräldrarna och efter kaffetår plus fika intygar att de båda skriver under testamentet i deras närvaro.(eget antagande)

Som förväntat, har dessa två jurister lämnat ett fullständigt juridiskt korrekt testamente efter sig.

Här är en längre intervju med polisen angående avskedsbrevet. De gick inte ut med det direkt utan ville vara säkra på uppgifterna innan de gick ut med dom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn
Citera
2018-12-09, 17:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
I normalfallet ska ett obduktionsutlåtande kunna vara färdigt inom relativt kort tid. Men i det här fallet har det inte funnits någon tidsfaktor som pressar utredarna. Den som misstänks vara mördare är död men precis som i en vanlig mordutredning ska det också styrkas vem som är mördaren och hur mordet utfördes.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/
Mördare i singularis, ja.
Citera
2018-12-09, 17:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Då handlar det i så fall om nån sekund han var död pga tabletter innan han föll och hängde sig. Dödsorsak spelar väl ingen roll i hans fall hur som helst, i det stora hela? Han dog sist, enligt pm.

Hur ska man tolka polisens information om att de inte vet hur familjen dog? Typ "vi vet inte om pappan var död i en sekund innan han hängde sig".

Jag vet inte tänker bara högt men för polisen och utredningen kanske det är viktigt
Citera
2018-12-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Utgångspunkten för diskussionen hamnar fel här kan jag tycka, för ingen i föräldrarnas omgivning hade uppfattat att de var vare sig självmordsbenägna och/eller vägrade ta emot hjälp.

HB hade heller inte cancer, enligt Fogelram. Så då är den trådsanningen ur världen.

Barn- och ungdomsmottagningen i L*mma kommun har med all sannolikhet erbjudit flickorna samtalsstöd...

Det hänger på hur man bedömmer fogelrams trovärdighet. Kan vara en trådsanning... eller är det kanske sant på riktigt.
Citera
2018-12-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
NFC beskrevs ha till uppgift att beskriva i vilken ordning allt var gjort och naturligtvis få ytterligare lab-tekniska belägg för vad polisen redan visste. Det handlade inte om att kullkasta 10 dygns analyser på brottsplatsen, intensivt polisarbete och 50 förhör. Hade de haft minsta tvivel om avskedsbrevets äkthet utifrån den sammantagna bild de beskrev sig inneha, hade de aldrig publicerat det. Det är en fullständig självklarhet!

Beträffande innehållet i det av bägge föräldrarna undertecknade avskedsbrevet, blev det bekräftat fem månader senare av det av bägge föräldrarna undertecknade testamentet. Skillnaden var att testamentet dessutom var bevittnat av undertecknade vittnen.

Jag har läst och lyssnat på polisens uttalande. Solklart. De berättar exakt som det är. Med allt som de fått till sig - då - så var det som de sa. Naturligtvis måste de berätta om brevet för den informationen visste de läckt ut. Hade RMV fastställt dödsorsak så skulle polisen definitivt sagt och det utan detaljer. Då hade de sagt att vi vet hur alla har dött men den tekniska utredningen skall ge oss mera detaljer om när.
Skulle de 50 intervjuerna tala om hur alla dött? 50 pers är väl inte mycket heller? Kollegor, grannar, släkt och vänner som upprepar det de hört pappan berätta. Förlåt, det mamman berättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in