2018-12-09, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Detta fall är ett utav dom mest misskötta fallen i svensk kriminalhistoria (se mina tidigare inlägg i tråden).
Men att på grund av bristande bevis och lathet ta en genväg genom att låta en oskyldig (förvisso avliden) person vara medskyldig till mördandet av hennes barn är makabert.

Kanske därför allt.... tar tid då?
Oavsett tror ( Jag ) polisen informerar något när dem vet till 100 % säkert.
Intressant läsning... hört annat men viktigt att det blir riktigt utrett...

Därför ska man vara varsam med att döma... någon än... men aldrig enligt (mej) döma anhöriga kollegor vänner...
Långt mindre stackars sjukvården....!
Senast redigerad av Fogelram 2018-12-09 kl. 15:52.
Citera
2018-12-09, 15:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, men du har ju alldeles rätt om du syftar på mig! Jag tillhört definitivt "det gäng" som inte är hundraprocentigt övertygat om hur allt gått till - förrän polisen går ut och bekräftar att avskedsbrevet är äkta (namnteckningarna). Till dess har jag absolut ett litet tvivel. Men jag anser för den skull inte att jag - och de övriga som tycker som jag - är "primitiva."

Nog om detta!

Jag tycker absolut det är sunt att förhålla sig objektiv och källkritisk, som du säger.

Jag tror dock inte att polisen hade gått ut med informationen att det var ett gemensamt beslut om det fanns misstanke om att avskedsbrevet var oäkta.
Citera
2018-12-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju lite märkligt om man nu kan säga så, vi har fått info men den infon tas inte emot av alla, polismeddelandet var glasklart, det lilla som sipprade fram i början stödde polisens uttalande men lik förbannat så hamnar diskussionen i att det måste vara O som är den skyldige.

Huvudet i sanden och förneka allt, det kan bara vara på det sättet att O är ensam skyldig.

Sorgligt att läsa.

Polisens uttalande skulle gjuta olja på vågorna. Förståndigt.

Det verkar inte vara glasklart för polisen i alla fall utan NFC måste hjälpa till att bekräfta deras teorier. Varför kunde inte RMV fastställa när alla dött? Jag vet inte vilka uppgifter som du syftar till i början men anser du inte att uppgiften i tråden om att mamman blev dödad är besvärande? Testamentet sen, och varför det inte finns ett datum för när mamman var senast sedd. Nej, allt är inte glasklart.

Den som inte vill ta in mera fakta än det som mördaren/mördarna lagt fram till polisen har stoppat huvudet i sanden. och det finns bara ett brev med två underskrifter, tro mig!

Det kommer alltid vara sorgligt oavsett om det är en eller två föräldrar som dödar sina barn men egentligen sorgligast om de är två. En hel familj är död.
Citera
2018-12-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tror du inte att "Harperlee" var alltigenom ironisk i sitt inlägg om "fikabordet"?

Jodå, men ville markera det så det inte sprids som sanning.
Citera
2018-12-09, 16:09
Bannlyst
I normalfallet ska ett obduktionsutlåtande kunna vara färdigt inom relativt kort tid. Men i det här fallet har det inte funnits någon tidsfaktor som pressar utredarna. Den som misstänks vara mördare är död men precis som i en vanlig mordutredning ska det också styrkas vem som är mördaren och hur mordet utfördes.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/
Citera
2018-12-09, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
I normalfallet ska ett obduktionsutlåtande kunna vara färdigt inom relativt kort tid. Men i det här fallet har det inte funnits någon tidsfaktor som pressar utredarna. Den som misstänks vara mördare är död men precis som i en vanlig mordutredning ska det också styrkas vem som är mördaren och hur mordet utfördes.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/

Bra att alla har med i tankarna innan.....
någon döms....här tycker ( Jag)
Citera
2018-12-09, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker absolut det är sunt att förhålla sig objektiv och källkritisk, som du säger.

Jag tror dock inte att polisen hade gått ut med informationen att det var ett gemensamt beslut om det fanns misstanke om att avskedsbrevet var oäkta.
Tror? Nej, det är en alldeles självklarhet för alla som inte har låst sig. När sedan dessutom testamentet kommer några månader senare och styrker polisens utsagor, inser man än mer hur primitivt låsta de som inte accepterar dessa ovedersägliga fakta måste vara.
Citera
2018-12-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisens uttalande skulle gjuta olja på vågorna. Förståndigt.

Det verkar inte vara glasklart för polisen i alla fall utan NFC måste hjälpa till att bekräfta deras teorier. Varför kunde inte RMV fastställa när alla dött? Jag vet inte vilka uppgifter som du syftar till i början men anser du inte att uppgiften i tråden om att mamman blev dödad är besvärande? Testamentet sen, och varför det inte finns ett datum för när mamman var senast sedd. Nej, allt är inte glasklart.

Den som inte vill ta in mera fakta än det som mördaren/mördarna lagt fram till polisen har stoppat huvudet i sanden. och det finns bara ett brev med två underskrifter, tro mig!

Det kommer alltid vara sorgligt oavsett om det är en eller två föräldrar som dödar sina barn men egentligen sorgligast om de är två. En hel familj är död.

Jag förstår ingenting gällande dödsorsaker. Där har polisen varit tydlig i media om att de inte vet vad familjen dött av och inte i vilken ordning, tex om de dog på samma dag.

Hur kunde de begå "det perfekta" brottet på fyra personer? Hur kan man ta livet av sig eller mörda någon utan att det syns hur man gjort, varken med blotta ögat eller vid obduktion?

Ni som tror på polisens information (det gör jag) hur tolkar ni uttalandena om att de inte vet dödsorsak eller dödsordning?

Polisens uppgift i det fallet stämmer ju inte alls överens med pm:et. Där sades pappan vara hängd, mamman mördad och barnen förgiftade med tabletter. Hur vet pm:arna det?
Citera
2018-12-09, 16:23
Medlem
Finns det någon här som vet vad mamman dog av, men som valt att inte outa det?

Om nån som varit i huset läckt information om att mamman blivit "hjälpt" så borde det inte vara helt svårt att säga hur hon blivit hjälpt. Vapen, kniv, kvävning, dränkt, sprutor, våld mot huvudet? Avd 9 skrev att hon hittades under ett täcke på eller bredvid sängen. Hur kan man ha fått veta det men inte dödsorsak? Ingen kritik mot Avd9, men mot uppgiftslämnaren. 😬👎👎👎
Citera
2018-12-09, 16:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag förstår ingenting gällande dödsorsaker. Där har polisen varit tydlig i media om att de inte vet vad familjen dött av och inte i vilken ordning, tex om de dog på samma dag.

Hur kunde de begå "det perfekta" brottet på fyra personer? Hur kan man ta livet av sig eller mörda någon utan att det syns hur man gjort, varken med blotta ögat eller vid obduktion?

Ni som tror på polisens information (det gör jag) hur tolkar ni uttalandena om att de inte vet dödsorsak eller dödsordning?

Polisens uppgift i det fallet stämmer ju inte alls överens med pm:et. Där sades pappan vara hängd, mamman mördad och barnen förgiftade med tabletter. Hur vet pm:arna det?

Ofta när man inte kan avgöra dödsorsak beror det på att det finns flera olika alternativ. Kanske förgiftad och kvävd?
Det kan betyda att det inte går att avgöra vad som verkligen dödade personen, men att det mycket väl går att hitta flera möjligheter som också ibland kan ses direkt.
Tänk på Madsens offer som var styckat men man vet inte om hon kvävts eller dött av att halsens skars av.

Som jag förstod det hade en del tidigare postare inside info från yrkesgrupper som varit inne i villan och skötte utredningen. Om det är sant vet jag inte.
Citera
2018-12-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ofta när man inte kan avgöra dödsorsak beror det på att det finns flera olika alternativ. Kanske förgiftad och kvävd?
Det kan betyda att det inte går att avgöra vad som verkligen dödade personen, men att det mycket väl går att hitta flera möjligheter som också ibland kan ses direkt.
Tänk på Madsens offer som var styckat men man vet inte om hon kvävts eller dött av att halsens skars av.

Som jag förstod det hade en del tidigare postare inside info från yrkesgrupper som varit inne i villan och skötte utredningen. Om det är sant vet jag inte.

Tabletter och kvävd låter troligt tycker jag utifrån pm:et. Jag blir bara förvirrad av att uppgiftslämnaren sa hur hon hittats och att hon tagit för svag "cocktail" och blivit hjälpt. Den som visste det fetade borde väl ha vetat hur hon fått hjälp också?
Citera
2018-12-09, 16:38
Medlem
Borde vara en hög tröskel för att mörda andra, utan att vara drogpåverkad och hur lyckas man då utan våld? Dalaröpappan eldade, då kom han inte i närkontakt med offren på ett sätt, vilket borde vara "lättare" förutom samvetet behövde han inte angripa direkt.

Att planera att ha ihjäl andra kräver fullkomlig iskyla, hela vägen, utan droger.

Så vilken karaktär hade dessa föräldrar? Varma utåt, iskalla inåt? Narcissister har en förmåga att behandla människor väldigt olika. Kan de stackars barnen ha varit utsatta för riktigt svår behandling? Urspårad perfektionism? Sträng lydnad? Övervakning? De sista två kan vi ticka boxarna på, den sista 100 procent. Barnen lämnade knappt huset själva. Övervakade av lärare, föräldrar och all fritidsaktivitet hade O som följeslagare. Varmt eller galet? Tror det sista. H godkände tyst?

Har ni sett filmen med H? Intryck? Visserligen ung, mycket kan ändras, radikalt.

Att allt var som vanligt med föräldrarna är mycket konstigt, med tanke på att de hade djupa problem sedan många år, inne i familjen, enligt skolan. Att ingen överlevde gör att skolan kommer undan sin undlåtenhet. De vet att de missat fullständigt. Nu är soc alternativ så fort någon blir hemmasittare en längre tid.

Blev barnen mobbade hemma och i skolan? Fysiskt angripna, psykiskt? Blev O mobbad på jobbet? Han hyllas efteråt, jag tycker att det är riktigt märkligt att han blev postumt "nästanprofessor". Samma dag han hittades död. Mycket konstig slump. Detta måste ha ett samband. Vem fick professuren? Eller var han så galen att han tog livet av sig för att han visste att han blivit professor? Sluta på topp? Det finns en film på temat, minns inte vilken nu, där huvudpersonen faktiskt begår självmord när livet toppar. Tror även att det är en slags psykisk störning.

Att inte någon i en familj på fyra hinner lämna dödshuset levande är skrämmande.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-09 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in