Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 14:22
  #97
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Ja. Jori kommer väl från Ryssland. Yuri eller Jurij.


Nix det ar en forkortning
Citera
2018-12-09, 14:25
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dialekt. Använder inte ens ordet "honom". Hons och hans blir det.

Nej, det är inte dialekt att använda ”de” och ”dem” felaktigt i skrift. Du vet väl att båda orden uttalas som ”dom”?

Jag står fast vid mitt råd till dig. Att konsekvent skriva ”dom” ser betydligt bättre ut än att inte behärska de/dem.
Citera
2018-12-09, 14:25
  #99
Medlem
ligger lite över "Lillebrorkomplexet" finnarna alltid speglats med genom åren därmed osv
Citera
2018-12-09, 14:27
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dialekt. Använder inte ens ordet "honom". Hons och hans blir det.

Så du säger ”Jag gav hans en hundralapp”? (Det vore i o f s korrekt om mottagaren hette Hans )
Citera
2018-12-09, 14:29
  #101
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snailtrack
ligger lite över "Lillebrorkomplexet" finnarna alltid speglats med genom åren därmed osv

Min syn på Finland är att det är ett relativt lugnt och seriöst land, utan några experiment så som invandring och globalism. Folket gör inget mer än att studera och jobba och stödja nationalismen och Mannerheim.

Samtidigt får jag känslan att dessa tider kommer att förändras med tanke på att Finland är med EU.
Citera
2018-12-09, 14:30
  #102
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Så du säger ”Jag gav hans en hundralapp”? (Det vore i o f s korrekt om mottagaren hette Hans )

Då blir det han.
Citera
2018-12-09, 14:30
  #103
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Nix det ar en forkortning

Jori (stavat just så) finns som namn i flera länder och är ursprungligen en hebreisk kortform för Georgius. Det finns olika varianter för det namnet i olika länder och i Sverige märks Örjan, Göran och Jörgen. Det påstår ibland att finska Jori är en kortform för Jörgen, men det pelar ingen roll eftersom ursprunget ändå är Georgius.
Citera
2018-12-09, 14:44
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jori (stavat just så) finns som namn i flera länder och är ursprungligen en hebreisk kortform för Georgius. Det finns olika varianter för det namnet i olika länder och i Sverige märks Örjan, Göran och Jörgen. Det påstår ibland att finska Jori är en kortform för Jörgen, men det pelar ingen roll eftersom ursprunget ändå är Georgius.

Den finlandssvenska sångaren och komponisten Georg Malmstèn kallades/kallas genomgående Jori i finska sammanhang.
Citera
2018-12-09, 14:49
  #105
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Den finlandssvenska sångaren och komponisten Georg Malmstèn kallades/kallas genomgående Jori i finska sammanhang.

Varför? Var det svårt för finländarna att uttala korrekt namn? Jag menar, Finland var ju Svenskt.
Citera
2018-12-09, 14:51
  #106
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför? Var det svårt för finländarna att uttala korrekt namn? Jag menar, Finland var ju Svenskt.
Varför har svenskar svårt att uttala finska korrekt?
Jag menar, finska stavas ju precis som det uttalas.
Citera
2018-12-09, 14:54
  #107
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Rätt kul att du uppmärksammat Zacharias och Hjalmar, för mina två finska sysslingar heter exakt "på detta viset". (Finlandssvenskar, de bor i Åbo samt Helsingfors).

Nu ska du ta det försiktigt så du inte outar dig, Sakkes och Jalles småkusin
Citera
2018-12-09, 14:55
  #108
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Varför har svenskar svårt att uttala finska korrekt?
Jag menar, finska stavas ju precis som det uttalas.

Fast detta stämmer inte. Finländarna har till och med eget namn på Kung Karl Gustaf.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaarle_XVI_Kustaa



Jag börjar tro att målet med Finska språket är att det ska vara 100% eget. Översätt exakt allt, vägra låneord och vägra andra språk.
__________________
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2018-12-09 kl. 14:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback