Citat:
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.
Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.
Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?
Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.
En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?
Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.
Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?
Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.
En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?
Att det döpts till negerboll är helt enkelt i marknadsföringssyfte och att få snurr på försäljningen, samt gör den lite mer intressant och exotiskt. Om man aldrig hade döpt negerbollen till just negerboll, så tvivlar jag på att vi hade ätit chokladbollar än idag. Själva namnet neger var en försvenskning av negro eller niger som egentligen är svart på latin som förr var helt enkelt det som alla lärda använde sig av och refererade till.
Förr innan chartertidens tidsålder, så var svenskarnas resvanor tämligen begränsat och av den äldre generationen, så var det förhållandevis få som alls var utomlands, men många drömde sig bort till exotiska breddgrader. Sverige hade tills 60-talet en princip obentlig mängd invandrare pga vi låg på just denna avlägsna del av världen, där livet förr, innan alla moderna bekvämligheter var tämligen hårt. Sverige hade också fortfarande snarare en förhållandevis hög utvandring innan Per Albins Hansson dagar och det svenska folkhemmet.
Så just negerboll fanns det förr när väl namnet myntades inget alls negativt bakom, annat än svenskens dröm att komma ut i världen och kanske komma bort från det tämliga hårda livet som då rådde här för många.
Säkert fanns det betydligt fler produkter förr med dessa associationerna, men det är idag inget som någon vill vetas vid eller har minne av längre.