2018-12-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?

Att det döpts till negerboll är helt enkelt i marknadsföringssyfte och att få snurr på försäljningen, samt gör den lite mer intressant och exotiskt. Om man aldrig hade döpt negerbollen till just negerboll, så tvivlar jag på att vi hade ätit chokladbollar än idag. Själva namnet neger var en försvenskning av negro eller niger som egentligen är svart på latin som förr var helt enkelt det som alla lärda använde sig av och refererade till.
Förr innan chartertidens tidsålder, så var svenskarnas resvanor tämligen begränsat och av den äldre generationen, så var det förhållandevis få som alls var utomlands, men många drömde sig bort till exotiska breddgrader. Sverige hade tills 60-talet en princip obentlig mängd invandrare pga vi låg på just denna avlägsna del av världen, där livet förr, innan alla moderna bekvämligheter var tämligen hårt. Sverige hade också fortfarande snarare en förhållandevis hög utvandring innan Per Albins Hansson dagar och det svenska folkhemmet.
Så just negerboll fanns det förr när väl namnet myntades inget alls negativt bakom, annat än svenskens dröm att komma ut i världen och kanske komma bort från det tämliga hårda livet som då rådde här för många.
Säkert fanns det betydligt fler produkter förr med dessa associationerna, men det är idag inget som någon vill vetas vid eller har minne av längre.
Citera
2018-12-09, 11:37
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Att det döpts till negerboll är helt enkelt i marknadsföringssyfte och att få snurr på försäljningen, samt gör den lite mer intressant och exotiskt. Om man aldrig hade döpt negerbollen till just negerboll, så tvivlar jag på att vi hade ätit chokladbollar än idag.

Ta nu och läs vad Peter Isotalo skrivit, så kan du möjligen anpassa din teori lite efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
http://isotaro.blogspot.com/2015/08/chokladbollens-historia-del-1-negerboll.html
Citera
2018-12-09, 11:38
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Även om det blir lite off topic; människor jag träffat genom åren som är av äldre valör såg ju på "negern" som något spännande och just exotiskt. Jazzen ansågs som lite kittlande och farlig, man kan helt enkelt säga att "negern" var lite inne, lite hip på den tiden.
Eller också är det inte alls off topic, utan snarare så nära ett svar som det går att komma?
Citera
2018-12-09, 11:44
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Neger är den spanska översättningen för SVART.
Svart boll alltså.
Citera
2018-12-09, 11:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?
Visst finns det andra "neger"-bakverk. Negerkyss, till exempel, ett populärt julgodis. En mintplätt med choklad på. När jag var barn hade vi ett godis vi kallade Negersnus, nån slags lakritspulver.

Vi kan idag handla Negrita (likör) på Systembolaget.

I Polen äter man gärna en Murzynek, en slags sockerkaka med chokladsmak. Det betyder alltså "liten neger".

Enligt uppgift så kan man i Frankrike köpa "tête nègre", negerhuvud, och det är då samma sak som våra negerbollar.

En intressant sak är att om man googlar "negerboll" får man en massa träff på "chokladboll". En inbyggd censur där i sökmotorn.
Citera
2018-12-09, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Att det döpts till negerboll är helt enkelt i marknadsföringssyfte och att få snurr på försäljningen, samt gör den lite mer intressant och exotiskt. Om man aldrig hade döpt negerbollen till just negerboll, så tvivlar jag på att vi hade ätit chokladbollar än idag. Själva namnet neger var en försvenskning av negro eller niger som egentligen är svart på latin som förr var helt enkelt det som alla lärda använde sig av och refererade till.
Förr innan chartertidens tidsålder, så var svenskarnas resvanor tämligen begränsat och av den äldre generationen, så var det förhållandevis få som alls var utomlands, men många drömde sig bort till exotiska breddgrader. Sverige hade tills 60-talet en princip obentlig mängd invandrare pga vi låg på just denna avlägsna del av världen, där livet förr, innan alla moderna bekvämligheter var tämligen hårt. Sverige hade också fortfarande snarare en förhållandevis hög utvandring innan Per Albins Hansson dagar och det svenska folkhemmet.
Så just negerboll fanns det förr när väl namnet myntades inget alls negativt bakom, annat än svenskens dröm att komma ut i världen och kanske komma bort från det tämliga hårda livet som då rådde här för många.
Säkert fanns det betydligt fler produkter förr med dessa associationerna, men det är idag inget som någon vill vetas vid eller har minne av längre.

Tack för text!

Jag tror att du har helt rätt. Och, jag tror inte heller att särskilt många svarta tog illa vid sig gällande bakverket under säg 1950-talet. Anledningen att exempelvis många svarta jazz och bluesmusiker så ofta och gärna turnerade runt i Europa och Skandinavien var att här blev de inte utsatta för strukturell rasism (som de blev i hemlandet USA) - här blev de behandlade väl och uppskattades, de var både exotiska och just hippa. Väldigt många svarta musiker bosatte sig i främst Sverige och Danmark, just för att det fanns gott om jobb och att de kände sig välkomna - men viktigast, att de slapp rasism. För svensken tror jag inte att det låg någon bakomliggande värdering alls i just negerbollen (det är en modern efterhandskonstruktion).

Många har ju på senare år jämfört negerboll med exempelvis "black face"- det visar bara på okunskap, då de två inte har ett uns med varandra att göra. Trist med sådan historieförfalskning.
Citera
2018-12-09, 11:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Där tror jag förklaring helt enkelt är att språket vindlar iväg på olika håll.

Varför heter det "bagare" och inte "bakare"? Varför heter det "skomakare" men "rörmokare"?
Citera
2018-12-09, 12:00
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Enligt uppgift så kan man i Frankrike köpa "tête nègre", negerhuvud, och det är då samma sak som våra negerbollar.
Skumbollar, snarare.
Eller på engelska: Marshmallows.
Citera
2018-12-09, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Eller också är det inte alls off topic, utan snarare så nära ett svar som det går att komma?

Precis - allt hänger ju ihop och är glasklart. Efter jazzen kom rock-musik med Chuck Berry, och sen soul med Otis Redding och Aretha Franklin, sen funk med James Brown, sen reggae med Bob Marley, sen hip-hop/rap med Run DMC, pop med Michael Jackson och Prince. Och de senaste 20 åren så har svart hiphop/R&B dominerat helt och gått om den vita rockmusiken i konsumtion.

Att servera negerboll som negerboll bör ju ses som en hyllning till "den svarte mannen" - på samma vis som den svenska flaggan ska återtas från rasisterna, så bör negerbollen tas tillbaka från de ängsliga.
Citera
2018-12-09, 12:10
Avslutad
Citat:
Där tror jag förklaring helt enkelt är att språket vindlar iväg på olika håll.

Varför heter det "bagare" och inte "bakare"? Varför heter det "skomakare" men "rörmokare"?

Ja - det finns nog inget bra svar, språk tenderar att flyga och fara lite som det själv vill. Det slog mig bara, två så lika ting till formen (och utseende), dock bidde den ena en boll och den andra en bulle.
Citera
2018-12-09, 12:16
Avslutad
Citat:
Visst finns det andra "neger"-bakverk. Negerkyss, till exempel, ett populärt julgodis. En mintplätt med choklad på. När jag var barn hade vi ett godis vi kallade Negersnus, nån slags lakritspulver.

Vi kan idag handla Negrita (likör) på Systembolaget.

I Polen äter man gärna en Murzynek, en slags sockerkaka med chokladsmak. Det betyder alltså "liten neger".

En intressant sak är att om man googlar "negerboll" får man en massa träff på "chokladboll". En inbyggd censur där i sökmotorn.

Intressant med de europeiska sötsakerna, dessa hade jag missat. Att beställa in ett negerhuvud på fat låter ju en smula värre än en negerboll. Undrar hur debatten (om den ens funnits) låtit i Frankrike kring bakverket? Vad jag vet så har det väl alltid varit väldigt gott om afrikaner Frankrike, mycket beroende på gamla kolonier.
Citera
2018-12-09, 13:00
Medlem
Citat:
Intressant med de europeiska sötsakerna, dessa hade jag missat. Att beställa in ett negerhuvud på fat låter ju en smula värre än en negerboll. Undrar hur debatten (om den ens funnits) låtit i Frankrike kring bakverket? Vad jag vet så har det väl alltid varit väldigt gott om afrikaner Frankrike, mycket beroende på gamla kolonier.
Tack för trådstarten.
Som flera påpekat i tråden är ju neger=svart. I Frankrike beställer du ett "svarthuvud" helt enkelt. Hade bakverket hetat "Afrikanskt huvud" så hade det säkert blivit bra mycket mer debatt. Sverige är ju, som vanligt, obildat om dessa saker och därför kan man inte säga negerboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in