2018-12-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Betänkt att det inte är det som är den centrala frågan, när det kommer till frågan om GS gjort sig skyldig till våldtäkt eller ej. Frågan är inte i fall det inte är uppenbart att hon säger nej, frågan är i fall GS förvisat sig om att hon faktiskt vill.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/den-nya-samtyckeslagen-det-har-sager-den

Att någon gång i en akt stöna, skratta eller slå lite lätt innebär inte att man så att säga har gett sitt klartecken.

Nej, så är det. Ska bli intressant att se när fallet dyker upp där anmälaren ordagrannt ber om sex. Naturligtvis dokumenterat på en ljudupptagning. Jag raljerar lite här, men tycker nog att slagsidan över ansvarsbiten mellan vuxna människors sexuella eskapader börjar kännas lite graverande. Men ska kvinnan ha kvar rösträtten och hela den biten, eller vad är tanken?
Citera
2018-12-09, 00:58
Medlem
Pengabingens avatar
Ser att det finns många fanboys härinne som inte ser detta som en våldtäkt, sorry grabbar nya tider och detta är våldtäkt. Är detta utsända troll som skall befläcka offret? Gå tillbaka till era stenar ni kom ifrån.
Citera
2018-12-09, 01:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Men hon fryser inte, hon pratar och skrattar till och med.

Nu är jag ingen expert på ämnet, men de fall jag läst om det tidigare så har offret legat stilla och inte sagt någonting. Det är mer som att spela död, vad jag förstått det som.
Ja det stämmer att i de extrema fallen är det som du skriver och det har inte varit så här. Jag var mer ute efter att av de tre huvudsakliga strategier människor har när det gäller att bemöta hot reagerade hon mer med att frysa än att fly eller fäkta.
Citera
2018-12-09, 01:22
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, så är det. Ska bli intressant att se när fallet dyker upp där anmälaren ordagrannt ber om sex. Naturligtvis dokumenterat på en ljudupptagning. Jag raljerar lite här, men tycker nog att slagsidan över ansvarsbiten mellan vuxna människors sexuella eskapader börjar kännas lite graverande. Men ska kvinnan ha kvar rösträtten och hela den biten, eller vad är tanken?
Håller med som jag förstår dig att även kvinnor måste vara tydliga med vad de vill eller inte. Det går inte att lagstifta som de vore barn vilket samtyckeslagen tangerar. I detta fall tycker jag att brottsoffret hamnade i en så extrem situation att hennes ansträngningar att freda sig mer än nog täcker vad man kan begära.
Citera
2018-12-09, 01:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag förstår faktiskt inte varför BOs sökhistorik på porr är något att lägga större vikt vid.

Hon har kanske en fetisch för äldre män men när något inte uppfyller hennes förväntningar så drar hon övergreppskortet?

Citat:
Förtjänar hon att bli våldtagen för att hon kollat trekanter eller där en styvmorsa blir påsatt?

Ingen förtjänar heller att bli falskt anklagad för våldtäkt. Vi borde kanske fråga oss varför hon söker på viss porr?

Citat:
Kanske bara nyfiken, likt väldigt många andra som tittar på porr?

Hon var kanske nyfiken på den svenske mästaren i fotboll?

Citat:
Det är väl knappast så att hon ska ”vänta sig” att bli utsatt för något sånt här pga ev. porr-tittande.

Tänk lite på den svenske fotbollsmästaren också, vad tror han förväntade sig av det hela? Du verkar utgå ifrån att han automatiskt gjort sig skyldig till våldtäkt? Rätt märklig människo och manssyn du har.
Citera
2018-12-09, 01:45
Medlem
Vi hör inte tonfallet i det hon säger. Det kommer de göra i rättssalen när det spelas upp. När man bara läser konversationen är det lätt att få fel intryck. Vi vet t.ex inte om hon avslappnat stönade och skrattade, eller om hon nervöst skrattade till medan hon var skakis och rädd. Hon kan ha blivit chockad och inte vetat om hon vågade säga ifrån på skarpen till en man med inflytelse över hennes liv och gift med hennes chef. Hon önskar kanske efteråt att hon gjort det men i stunden och chocken valt att inte göra det. Men hon sa nej. Jag tycker att en man måste ta ett nej som ett nej. Har man fått två nej är det tvärslut med tjat som gäller.
Citera
2018-12-09, 01:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Ser att det finns många fanboys härinne som inte ser detta som en våldtäkt, sorry grabbar nya tider och detta är våldtäkt. Är detta utsända troll som skall befläcka offret? Gå tillbaka till era stenar ni kom ifrån.

Anser att du borde låta nedsänka dig i iskallt vatten och vakna till en smula, du har alldeles för många förutfattade meningar gällande det här fallet.

Vi vet inte ens om det finns något kvinnligt offer, kanske är det fotbollsmästaren som är falskt anklagad? Då är det ju han som är "offret"?
Citera
2018-12-09, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Betänkt att det inte är det som är den centrala frågan, när det kommer till frågan om GS gjort sig skyldig till våldtäkt eller ej. Frågan är inte i fall det inte är uppenbart att hon säger nej, frågan är i fall GS förvisat sig om att hon faktiskt vill.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/den-nya-samtyckeslagen-det-har-sager-den

Att någon gång i en akt stöna, skratta eller slå lite lätt innebär inte att man så att säga har gett sitt klartecken.

Det är relevant i det sammanhang att GS förvisat sig om att hon faktiskt vill. Att man stönar, skrattar till och "mmh:ar" när GS frågar om det är skönt kan tolkas till att hon faktiskt vill. Samtyckeslagen lämnar utrymme för tolkning som du säkert kan läsa utifrån den beskrivning som du själv har bifogat.

Edit: ”vid bedömning av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck genom ord, handling eller på annat sätt”
Senast redigerad av hank1338 2018-12-09 kl. 02:56.
Citera
2018-12-09, 03:05
Medlem
Viddernas-Mans avatar
360(!) sidor nu och 90% av posterna består av känsloargument från ena eller andra sidan. De få som håller sig neutrala och försöker följa detta objektivt blir dränkta i invektiv och ifrågasatta utifrån skribenternas egna infantila tolkningar. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör när ett ointressant fall som detta genererar den här typen av respons. Flashback är fan en skugga av sitt forna jag.
Citera
2018-12-09, 03:55
Avslutad
Citat:
Vad vill du säga med detta? Det är klarlagt att han körde in fingrarna i henne samt slickade. Han gjorde det kanske inte på ett våldsamt, kraftigt sätt. Men han gjorde det, trots att hon sa flera gånger att hon inte ville.

Tänkte mer hur i helvete man kan komma på att använda ett proktoskop för att undersöka om någon har blivit rövslickad.
Citera
2018-12-09, 09:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panboy
Vi hör inte tonfallet i det hon säger. Det kommer de göra i rättssalen när det spelas upp. När man bara läser konversationen är det lätt att få fel intryck. Vi vet t.ex inte om hon avslappnat stönade och skrattade, eller om hon nervöst skrattade till medan hon var skakis och rädd. Hon kan ha blivit chockad och inte vetat om hon vågade säga ifrån på skarpen till en man med inflytelse över hennes liv och gift med hennes chef. Hon önskar kanske efteråt att hon gjort det men i stunden och chocken valt att inte göra det. Men hon sa nej. Jag tycker att en man måste ta ett nej som ett nej. Har man fått två nej är det tvärslut med tjat som gäller.

Det är förstås helt avgörande vad tonfallet visar. När jag läser mina egna poster verkar jag vara en uppstoppad gammal lärarinna, trots att jag får skriva själv. Det som är mest uppseendeväckande är ju att de två olika tolkningarna skiljer sig så mycket.

Jag uppfattar ju hennes - Nej som svar på hans frågor. Alltså inga fristående protester mot vad han gör. Men det är ju så jag läser det och andra tolkar det på annat sätt så det är sannerligen inte rättssäkert.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-12-09 kl. 09:11.
Citera
2018-12-09, 10:03
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är förstås helt avgörande vad tonfallet visar. När jag läser mina egna poster verkar jag vara en uppstoppad gammal lärarinna, trots att jag får skriva själv. Det som är mest uppseendeväckande är ju att de två olika tolkningarna skiljer sig så mycket.

Jag uppfattar ju hennes - Nej som svar på hans frågor. Alltså inga fristående protester mot vad han gör. Men det är ju så jag läser det och andra tolkar det på annat sätt så det är sannerligen inte rättssäkert.
Hon hade sinnesnärvaro att sätta på inspelningsfunktionen på mobilen. Jag undrar varför hon inte istället ropade på hjälp. Eller helt enkelt stack därifrån? Nej , då väljer hon att stanna kvar och spela in. Hm. Undrar varför..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in