2018-12-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade. Du tar det ur sin kontext. Och du vet exakt vad jag menar. Om en person är djupt deprimerad, och i samtal beskriver sina suicidtankar och mår skitdåigt, skall inte släppas ut. Men det görs tyvärr. Och dessa riskerar, och vissa har gjort, begå självmord. DÄR har psykvården misslyckats! Att sätta in krishjälp till två föräldrar som O och H, som troligen tackat nej om detta erbjudits, kan man inte göra mot deras vilja. Jag blev erbjuden krishjälp när jag fick min cancerdiagnos, jag tackade nej och gick hem och grät istället. Jag fixade det själv. Men jag hade troligen inte sökt vård om jag hamnat i nån sorts depression pga diagnosen. Ingen psykjournal skall upprättas i mitt namn. Och jag är INTE ensam om att känna så.
Man borde ha omhändertagit barnen. Två svårt sjuka barn kan inte leva i ett hem med självmordsbenägna vuxna som inte vill ha hjälp.
Citera
2018-12-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man borde ha omhändertagit barnen. Två svårt sjuka barn kan inte leva i ett hem med självmordsbenägna vuxna som inte vill ha hjälp.
Men sluta. Ingen visste att dessa var... självmordsbenägna, som du uttrycker det. Med vilket paragrafstöd skulle man omhändertagit de två barnen som hade två välfungerande vuxna som gjorde allt för sina barn? Det är så jäkla lätt att sitta förnumstigt och nicka och säga saker, när man har facit i hand.
Citera
2018-12-08, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis. Samtalsstöd i någon form brukar erbjudas, sedan är det upp till klienten att själv avgöra om och när denne vill ta emot stöd. Ingen kan eller ska påtvingas något; en del tar emot hjälp i den akuta fasen, andra behöver tid på sig innan man känner sig redo att gå in i samtal. Något som givetvis ska respekteras, vi hanterar kriser på olika sätt.

Återigen fel. Ni talar om hur det fungerar för vuxna, inte för barn där samhället har ett utlökat ansvar.

Låt mig ge ett tillspetsat exempel. Om en vuxen går till sjukvården för att behandlas för halsfluss och så ser personalen att underarmen är bruten på mitten. Om den vuxne då säger att hen inte vill ha nåt stöd för detta finns ingen möjlighet att övertrumfa hens vilja, utom möjligen om LPT åberopas vilket endast görs vid mycket särskilda omständigheter

För ett barn gäller inte samma sak. Om en förälder kommer med ett barn för halsfluss med ett obehandlat armbrott men förvägras vård för armbrottet, har sjukvården ett lagstadgat ansvar att gripa in.

Läs på, lär om och gör rätt!
Citera
2018-12-08, 14:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det fetade. Du tar det ur sin kontext. Och du vet exakt vad jag menar. Om en person är djupt deprimerad, och i samtal beskriver sina suicidtankar och mår skitdåigt, skall inte släppas ut. Men det görs tyvärr. Och dessa riskerar, och vissa har gjort, begå självmord. DÄR har psykvården misslyckats! Att sätta in krishjälp till två föräldrar som O och H, som troligen tackat nej om detta erbjudits, kan man inte göra mot deras vilja. Jag blev erbjuden krishjälp när jag fick min cancerdiagnos, jag tackade nej och gick hem och grät istället. Jag fixade det själv. Men jag hade troligen inte sökt vård om jag hamnat i nån sorts depression pga diagnosen. Ingen psykjournal skall upprättas i mitt namn. Och jag är INTE ensam om att känna så.

Du uttryckte dig väldigt jargongartat. Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Inte ens på en klinik kan fullständig övervakning av patienter ske, man har inte en mentalvårdare per patient, långvarig institutionsvård är knappast vettigt för suicidpatienter. Man kan möjligtvis hoppas att få dem i någon annan sinnesstämning efter ev någon tids inläggning. Sådant beror väl i hög grad på bakgrunden till tankarna på suicid. I en del fall är det kanske en tillfällig kris som utlöst det, i andra kanske personen har en slags depressiv personlighet. Om personen är orienterad i tid och rum finns inte legala skäl att hålla någon inlåst på sjukhus mot deras vilja och det är väl i regel långtråkigt på sjukhus så att även sucidpatienter vill därifrån.

Hade du haft två minderåriga barn som var beroende av dig kanske läget varit något annat? Såväl vad gäller vårdens inställning som din egen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-08 kl. 14:45.
Citera
2018-12-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du uttryckte dig väldigt jargongartat. Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Inte ens på en klinik kan fullständig övervakning av patienter ske, man har inte en mentalvårdare per patient, långvarig institutionsvård är knappast vettigt för suicidpatienter. Man kan möjligtvis hoppas att få dem i någon annan sinnesstämning efter ev någon tids inläggning. Sådant beror väl i hög grad på bakgrunden till tankarna på suicid. I en del fall är det kanske en tillfällig kris som utlöst det, i andra kanske personen har en slags depressiv personlighet. Om personen är orienterad i tid och rum finns inte legala skäl att hålla någon inlåst på sjukhus mot deras vilja och det är väl i regel långtråkigt på sjukhus så att även sucidpatienter vill därifrån.
Jag talar om de som kommer in akut, blir inlagda över natten och släpps ut trots att man mår skitdåligt. Och inom en vecka tar sitt liv.
Jag lämnar ämnet eftersom du helt enkelt inte begriper.
Citera
2018-12-08, 14:49
Bannlyst
Citat:
Det finns bra utbildningar för personal inom sjukvården. Den här till exempel borde vara obligatorisk för alla läkare som behandlar svårt sjuka barn. Det finns några bilder om vikten av gott föräldraskap under de första grundläggande barnaåren.

Jag tänker att det kan vara av intresse för tråden, både för förståelsen av händelsen — men även som en ledtråd till varför föräldrarna inte klarade av att hantera påfrestningen med barnens sjukdom.

Det paradoxala är att de saknade förmågan att skapa en trygg tillvaro för sina barn precis av samma anledning som det för några är omöjligt att förstå varför det det blev så — betraktaren saknar själv vertyget för att förstå vilket verktyg det var som föräldern/föräldrarna saknade. Om den ena föräldern saknade förmågan så kämpade den andra en ensam och lönlös kamp. Man kan leva ett helt liv utan att någonsin behöva ägna sådant här en tanke. Om man aldrig behöver verktyget så vet man inte att det saknas i lådan. Men när man ställs inför motgångar och tappar kontrollen över sin tillvaro så krävs det en välfylld verktygslåda, annars blir det ett haveri. Som i detta fall.

Den som förstår....förstår.....och den som inte gör det......kommer tyvärr aldrig att förstå.

http://www.agrenska.se/contentassets/766cbe4de0484700876dcc2db073487c/kati-falk-2012.pdf

Tack! Ett mycket bra material som alla i tråden borde ta del och lära sig av! Kan även med fördel vb:as till sjukvården i allmänhet och de för Agnes och Moas vårdansvariga i synnerhet.
Citera
2018-12-08, 14:51
Medlem
Citat:
Skolan har ändrat sina rutiner och gör nu alltid en orosamälan vid långvarig hemundervisning.

Det här tror jag stämmer inte det. Det gäller frånvaro som är mer än 20% över längre tid, även om det finns giltiga skäll. Alltså inte enbart hemundervisning. Värt att läsa artiklarna igen - även om jag är medveten om att vi tolkar texter olika.

” – Man får vara ödmjuk inför att det här är en väldigt komplex situation. Vi ser inte det nu, men det kan ha funnits tecken där som vi har missat. Jag vill säkerställa att det inte händer igen och det tycker jag att vi gör när vi inför den här rutinen, säger Martin Persson, chef för UKF-förvaltningen i Lomma, till HD och Sydsvenskan.”

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-26/kommunen-skarper-rutiner-efter-dubbelmord

” – Den största frågan som hängt i luften är: Borde vi ha sett att barnen for illa?, säger utbildningschefen Martin Persson.”

”- Vi har infört en rutin som innebär att vi automatiskt gör en orosanmälan när elever har en frånvaro som överstiger 20 procent. Det gäller även om man har giltiga skäl till frånvaron, säger Ingela Roxenby.

– Det kan ha funnits signaler som vi borde ha sett, och vi gör detta för att säkerställa att vi inte gör fel framöver, säger Martin Persson.
Den nya proceduren omfattar alla förskolor och skolor i kommunen.
– Syftet är att få fram en helhetsbild. Generellt sett så har skolan begränsad insyn i hemmet. Socialtjänsten har andra möjligheter att ta reda på hur barnens situation ser ut. De kan också hämta in information från sjukjournaler, säger Ingela Roxenby.”

” Kommunens kartläggning är inte helt avslutad. Det som återstår är samtal med personerna som undervisade flickorna i hemmet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn7j91/kommunen-skarper-rutinerna-efter-morden-i-bjarred

”Socialtjänsten har faktiskt rätt att knacka på hemma. När de kallar, så måste föräldrarna komma, säger Ingela Roxenby, verksamhetschef för Resurscentrum i Lomma kommun.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6918633

Jag tolkar det så att man med den vetskap som man hade i sluten av mars konstaterar att barnen for illa innan de dödades. Att missförhållanden eventuellt hade uppdagats om man hade gjort en orosanmälan, därför att socialen har möjlighet att få en helhetsbild samt att ha insyn i sjukjournaler. Och skolan vet att barnen i det här fallet hade uppmärksammats vid mer än 20% frånvaro - helt utan hemundervisning. Särskild intressant tycker jag är att sjukjournalen nämns. Hade skolan kunnat se att barnen for illa om man hade haft inblick i sjukjournalen?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-08 kl. 15:01.
Citera
2018-12-08, 14:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Exakt. Det handlar om en hel familjs situation. Med två svårt sjuka barn och ev. en mamma med recidiv. Det skall vara självklart att vården skall se till hela familjens mående. Givetvis skall stöd och samtalskontakter erbjudas både barnen och föräldrarna. Ja föräldrarna kan neka för egen del men det borde bli en ringklocka och kanske en orosanmälan. I detta fall och säkert många andra så skall föräldrar inte kunna neka stöd för egen del UTAN att det verkligen utreds om så är fallet.
Föräldrarnas mående påverkar i allra högsta grad barnen.
Citera
2018-12-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Hade du haft två minderåriga barn som var beroende av dig kanske läget varit något annat? Såväl vad gäller vårdens inställning som din egen?
Jargongartat? Vad är det? Menar du schablonartat? Eller vad? (Begriper noll)
Citera
2018-12-08, 15:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag talar om de som kommer in akut, blir inlagda över natten och släpps ut trots att man mår skitdåligt. Och inom en vecka tar sitt liv.
Jag lämnar ämnet eftersom du helt enkelt inte begriper.

Jo jag begriper. Jag begriper också att O och H kan haft ett ganska stort vårdbehov för egen del även om de inte begav sig till psykakuten, familicid är långt ifrån sunt beteende (vilket du inte verkar kunna tänka dig med din kommentar om att de som skriker högre har större behov).
Och det finns typiskt sett inte skäl att hålla sucidpatienter inlåsta. Inte bara för att resurserna är begränsade och att vårdplatserna på avdelningarna typiskt sett behövs för mer vårdkrävande patienter (vårdkrävande i meningen vad för typ av sjukdom) utan även i vilken utsträckning man kan vårda en självmordskandidat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-08 kl. 15:24.
Citera
2018-12-08, 15:13
Medlem
Citat:
Men sluta. Ingen visste att dessa var... självmordsbenägna, som du uttrycker det. Med vilket paragrafstöd skulle man omhändertagit de två barnen som hade två välfungerande vuxna som gjorde allt för sina barn? Det är så jäkla lätt att sitta förnumstigt och nicka och säga saker, när man har facit i hand.

Citat:
Det fetade. Du tar det ur sin kontext. Och du vet exakt vad jag menar. Om en person är djupt deprimerad, och i samtal beskriver sina suicidtankar och mår skitdåigt, skall inte släppas ut. Men det görs tyvärr. Och dessa riskerar, och vissa har gjort, begå självmord. DÄR har psykvården misslyckats! Att sätta in krishjälp till två föräldrar som O och H, som troligen tackat nej om detta erbjudits, kan man inte göra mot deras vilja.

Jag svarade på din nedre kommentar. Du beskriver själv en person, djupt deprimerad med suicidtankar. Sen skriver du att man inte kan sätta in krishjälp till två föräldrar mot deras vilja. Då anser jag att deras barn i så fall ska omhändertas om de tackar nej till krishjälp. Var ligger felet i det resonemanget. Håll dig till ämnet i stället för att vara otrevlig.
Citera
2018-12-08, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det var OHs och HBs föräldrar som var de lagliga arvingarna enligt ÄB (Ärvdabalken). Testamentet tog ifrån dem rätten till arv och gav arvet i lika delar till OHs syster och HBs bror. Och rätten till en bok till en kollega till OH (tydligen utan större ekonomiskt värde).

Om det nu är så att HB inte undertecknat testamentet inför paret Hansson så skulle någon av de fyra föräldrarna kunnat klandra det och i domstol fått testamentet ogiltigförklarat. Men så skedde inte. I bouppteckningen finns i stället antecknat att föräldrarna godkände testamentet.

Det är helt lagligt att göra så. Även ett "tveksamt" testamente kan accepteras och tillämpas om alla som berörs godkänner det. Om föräldrarna godkände testamentet trots att de visste att HB inte skrivit under i vittnenas närvaro eller att de faktiskt vet att hon skrev under i närvaro av dem, det vet inte vi här i tråden.

Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll.

Fasansfull förtvivlan eller ej, men om man visste att O hade dödat sitt barn och sina barnbarn finner jag det högst osannolikt — för att inte säga omöjligt — att föräldrarna till Hanna hade accepterat att bevilja deras dotters och hennes barns mördares sista vilja. Snarare hade väl att stoppa det varit det minsta man skulle vilja göra och jag har svårt att se att föräldrarna till den ensamme familjemördaren hade protesterat.
Det tror jag också du hade insett om du inte hade varit så mån om att — mot all förstånd och logik — förlägga all skuld på O.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-08 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in