Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Det var OHs och HBs föräldrar som var de lagliga arvingarna enligt ÄB (Ärvdabalken). Testamentet tog ifrån dem rätten till arv och gav arvet i lika delar till OHs syster och HBs bror. Och rätten till en bok till en kollega till OH (tydligen utan större ekonomiskt värde).
Om det nu är så att HB inte undertecknat testamentet inför paret Hansson så skulle någon av de fyra föräldrarna kunnat klandra det och i domstol fått testamentet ogiltigförklarat. Men så skedde inte. I bouppteckningen finns i stället antecknat att föräldrarna godkände testamentet.
Det är helt lagligt att göra så. Även ett "tveksamt" testamente kan accepteras och tillämpas om alla som berörs godkänner det. Om föräldrarna godkände testamentet trots att de visste att HB inte skrivit under i vittnenas närvaro eller att de faktiskt vet att hon skrev under i närvaro av dem, det vet inte vi här i tråden.
Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll.
Jag tror att det ligger mycket i det du skriver, och jag tänker särskilt på den sista meningen: "Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll."
Därmed skulle inte testamentet utgöra någon säker garanti för att morden utfördes av båda föräldrarna tillsammans.
Och, som någon tidigare skrev i tråden: "den som har kapacitet att döda sin familj har nog även kapacitet att ljuga i ett avskedsbrev." Brevet framstår som väldigt tillrättalagt, med en noga utvald orsak till att alla måste dö - vem kan klandra förtvivlade föräldrar som inte uthärdar att se sina barn lida... Någon valde kanske ett motiv som skulle vara mest "skonsamt" för både anhöriga och mördarens eftermäle.
Det vi har att utgå ifrån för att förstå denna händelse är ett brev som kanske skrevs av en deprimerad eller psykotisk person, kanske i det mest sjuka av alla hans livsögonblick. Kanske inte så tillförlitligt...
Så egentligen vet vi ju inte så mycket om hur allt gick till... Vi vet inte om O kanske varit i mycket dåligt psykiskt skick under julen - om H kanske hade försökt övertala honom att söka vård, om H var förtvivlad och tänkte att "detta går inte längre," om de redan hade varit i kontakt med sjukvården under jullovet osv. osv.
Fortfarande är ju händelsen lika tragisk. Och ja - detta är bara mina egna spekulationer. Nej, jag har inga fakta att stödja mig på.