2018-12-07, 18:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du missuppfattar mig. Med liten skjuts menar jag alltså preparatet exklusive träning. Att träna hårdare är ju inte gratis. Det är därför jag talar om att preparatet i sig inte ger en fribiljett.

Nej självklart ger det ingen fribiljett om det är på den här nivån vi talar om. Att ta guld på stora mästerskap etc.
Det tror jag dom flesta ändå är medvetna om.
Citera
2018-12-07, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej självklart ger det ingen fribiljett om det är på den här nivån vi talar om. Att ta guld på stora mästerskap etc.
Det tror jag dom flesta ändå är medvetna om.

Jag tror att det är en minoritet som inser det. Jag har stött på så många som trott att det bara är att ligga på sofflocket och nå framgång genom preparaten.
Citera
2018-12-08, 12:32
Medlem
HälsingeBockens avatar
Igår varnade antidopningsexperten Arne Ljungqvist för att Sverige riskerar att uteslutas från deltagande i mästerskap p.g.a. att vi är ett av de få länderna som saknar en oberoende nationell antidopningsbyrå.
www.svt.se/sport/os-2026/bristande-antidopningsorganisation-hotar-os-ansokan
Även ett eventuellt OS i Stockholm 2026 kan enligt honom vara hotat, något som SOK tillbakavisar.

Personligen tror jag inte alls på Wadas idéer om "oberoende" nationella antidopningsbyråer då en del av dem (läs Norge eller Ryssland) har visat sig vara måttligt oberoende och medvetet undvikit att testa de inhemska medaljhoppen mellan mästerskapen, då uppbyggnad av muskler sker.
Naturligtvis borde Wada istället ha en internationell provtagningsstyrka som kan dyka upp oanmäld var och när som helst utan att de nationella förbunden får veta något på förhand.
Citera
2018-12-08, 13:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Igår varnade antidopningsexperten Arne Ljungqvist för att Sverige riskerar att uteslutas från deltagande i mästerskap p.g.a. att vi är ett av de få länderna som saknar en oberoende nationell antidopningsbyrå.
www.svt.se/sport/os-2026/bristande-antidopningsorganisation-hotar-os-ansokan
Även ett eventuellt OS i Stockholm 2026 kan enligt honom vara hotat, något som SOK tillbakavisar.

Personligen tror jag inte alls på Wadas idéer om "oberoende" nationella antidopningsbyråer då en del av dem (läs Norge eller Ryssland) har visat sig vara måttligt oberoende och medvetet undvikit att testa de inhemska medaljhoppen mellan mästerskapen, då uppbyggnad av muskler sker.
Naturligtvis borde Wada istället ha en internationell provtagningsstyrka som kan dyka upp oanmäld var och när som helst utan att de nationella förbunden får veta något på förhand.
Jag tror det finns ett komplicerat politiskt maktspel bakom detta. Har inte hunnit följa det senaste. Men jag tror en ganska nybildad organisation (iNADO) försöker ta åt sig makt inom antidoping och detta kan vara ett led i dessa strävanden.
Senast redigerad av wwr 2018-12-08 kl. 13:18.
Citera
2018-12-08, 15:06
Medlem
wwrs avatar
Jag anser ju att "bevisen" I Rodchenkov-härvan var minst sagt tunna och otillräckliga. Men film-gänget bakom Icarus lyckades ändå till slut få press på IOK på basen av Rodchenkovs utsagor. De gjorde detta bl.a genom att mobilisera nationella olympiska kommittéer och använda dessa för att pressa IOK.

Jag misstänker att skapande och stärkande av dessa nationella antidopingorganisationer och inordna dem under iNADO kan vara ett sätt att attackera IOK och kanske WADA (trots att artikeln säger att WADA efterfrågar dessa nationella organisationer).

Men läget är svårbedömt. Mycket inom antidoping är politik numera. Ren idrott bryr sig inte många om.
Citera
2018-12-08, 15:20
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jag tror att det är en minoritet som inser det. Jag har stött på så många som trott att det bara är att ligga på sofflocket och nå framgång genom preparaten.

Kan väl inte vara möjligt? Doping utan träning funkar till viss del, men absolut inte på toppen.
Tror inte att jag någonsin hört nån påstå att man kan vara lat samtidigt som man vinner medaljer.
Skulle ngn säga det skulle jag se det som ett dåligt försök till att trolla, inget annat.

Står dock fortfarande fast vid det jag sagt förut att doping ger en stor fördel.
Läste nyligen på text tv att t.o.m minimal bloddoping kan ge upp till 5% ökad prestation, vilket bara det ger stor fördel. Det är också svårt att upptäcka denna doping, så vi kan ju tänka att det säkert varit en hel del genom åren som dopat sig så här utan att åka fast.
Citera
2018-12-08, 16:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kan väl inte vara möjligt? Doping utan träning funkar till viss del, men absolut inte på toppen.
Tror inte att jag någonsin hört nån påstå att man kan vara lat samtidigt som man vinner medaljer.
Skulle ngn säga det skulle jag se det som ett dåligt försök till att trolla, inget annat.

Jag överdrev en aning, men många tror att man kan träna mindre och få resultat. Jag menar att dopningen framför allt ger möjlighet att träna mer och att få ut lite mer från varje träningsinsats.

Citat:
Står dock fortfarande fast vid det jag sagt förut att doping ger en stor fördel.
Läste nyligen på text tv att t.o.m minimal bloddoping kan ge upp till 5% ökad prestation, vilket bara det ger stor fördel. Det är också svårt att upptäcka denna doping, så vi kan ju tänka att det säkert varit en hel del genom åren som dopat sig så här utan att åka fast.

Vi diskuterade ursprungligen anabola steroider, inte bloddopning. det senare är något annat. Det ger effekt på syreupptagningsförmågan och ger nog upp till 5 % ökad prestation. Återigen tror vissa att det ger inemot 30 %.
Citera
2018-12-08, 16:24
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Vi diskuterade ursprungligen anabola steroider, inte bloddopning. det senare är något annat. Det ger effekt på syreupptagningsförmågan och ger nog upp till 5 % ökad prestation. Återigen tror vissa att det ger inemot 30 %.

Jo jag vet det, men ämnet berör ju doping generellt sett så då tycker jag att bloddoping är värt att nämna med tanke på den nya bevisningen som kommit fram.
5% ökning handlade det om vid minimal bloddoping, men det kommer såklart att vara större fördel ju högre mängd du tillför kroppen. Hur många % låter jag va osagt då jag är osäker på det.
Citera
2018-12-08, 16:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo jag vet det, men ämnet berör ju doping generellt sett så då tycker jag att bloddoping är värt att nämna med tanke på den nya bevisningen som kommit fram.
5% ökning handlade det om vid minimal bloddoping, men det kommer såklart att vara större fördel ju högre mängd du tillför kroppen. Hur många % låter jag va osagt då jag är osäker på det.

Ok, men jag diskuterade bara anabola steroider eftersom det var det som Johaug fälldes för.
Citera
2018-12-08, 17:30
Medlem
Kommer fusket ta död på intresset för längdskidåkningen? Norges missbruk av astmamedicin, Rysslands statsdoping av sina åkare, dopingdömda Johaug tillbaka etc.

Johaug har vunnit allt hon ställt upp i hittills och idag vinner hon helt överlägsen i sann Muhlägg-anda. Går det ens att se på damernas distanslopp utan att tänka på hennes historia med doping.
På herrsidan är samtliga topp-tio från Norge och Ryssland. Sex norrmän och fyra ryssar gör upp om dom första 10 platserna i något som liknar en landskamp mellan två länder.

Idag är intresset fortfarande stort i Norge, Sverige, Finland och Ryssland men i övriga Europa börjar det mer och mer försvinna. Minskade tittar-siffror, sponsorer som överger sporten, nu senast tyska Veissman som drog sig ur efter många år som huvudsponsor, tävlingsorter i länder som Italien som måste läggas ner och flyttas till Norge.
Det är väl bara en tidsfråga innan samma utveckling drabbar även Sverige och Finland.
Senast redigerad av Milton-E 2018-12-08 kl. 17:37.
Citera
2018-12-08, 18:58
Medlem
Citat:
Du har såklart rätt att ha dina egna åsikter, men jag håller inte med att det endast ger en lite skjuts.
Jag ser att ni redan diskuterat det, men det är ju så att aas t.ex. (om vi bara tar det som exempel) inte bara ökar muskelmassa och styrka, utan också har den fördel att du kan träna snuskigt hårt och återhämta dig dubbelt så fort.
Kan du träna oftare och hårdare så ger det såklart inte bara en lite skjuts utan ganska stor.

Jason Blaha är en utmärkt källa. Skämt å sido
Även om jag läst en liknande studie som du nämner för flera år sedan så skulle jag gärna vilja ta del av studien om du kan finna den.
Kolla på ncbi, där borde den finnas.

Han refererar till en studie om detta. Därför som jag länkade videon, och inte för hans personliga åsikt. Men jag fattar vad du menar. Mannen är i övrigt en clown av rang, men här har han rätt.

Har försökt leta efter studien sedan igår men så jävla svårt att veta exakt vilket sökord man ska söka på. Jag fick själv studien länkad så jag vet inte hur och vart jag ska leta här näst.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Kommer fusket ta död på intresset för längdskidåkningen? Norges missbruk av astmamedicin, Rysslands statsdoping av sina åkare, dopingdömda Johaug tillbaka etc.

Johaug har vunnit allt hon ställt upp i hittills och idag vinner hon helt överlägsen i sann Muhlägg-anda. Går det ens att se på damernas distanslopp utan att tänka på hennes historia med doping.
På herrsidan är samtliga topp-tio från Norge och Ryssland. Sex norrmän och fyra ryssar gör upp om dom första 10 platserna i något som liknar en landskamp mellan två länder.

Idag är intresset fortfarande stort i Norge, Sverige, Finland och Ryssland men i övriga Europa börjar det mer och mer försvinna. Minskade tittar-siffror, sponsorer som överger sporten, nu senast tyska Veissman som drog sig ur efter många år som huvudsponsor, tävlingsorter i länder som Italien som måste läggas ner och flyttas till Norge.
Det är väl bara en tidsfråga innan samma utveckling drabbar även Sverige och Finland.

Längdsporten kommer nog leva kvar. Inte lika intressant att följa nu längre däremot när vissa åkare fuskar. Den här jävla astma medicineringen och annat skit dom trycker i sig förstör ju även det.
Skiter fullständigt i om det är tillåtet. Har du så stora problem att du mår dåligt av att träna och tävla så kanske du ska lägga ned det, eller i alla fall dra ned på träningsmängden.
Många med astma som fått det av träning i kall kyla har utsatt luftrören alldeles för länge och för ofta.
Låt kroppen återhämta sig i stället så kommer det inte vara lika påfrestande för luftrör och lungor.
Men när det ska tränas 1000+ timmar per år eller däromkring så är det fan inte konstigt att kroppen säger ifrån.
Citera
2018-12-09, 10:45
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Du missuppfattar mig. Med liten skjuts menar jag alltså preparatet exklusive träning. Att träna hårdare är ju inte gratis. Det är därför jag talar om att preparatet i sig inte ger en fribiljett.
Aspie...

Finns ingen som talat om fribiljett. Alla veta att hård träning är ett måste. Du slår in öppna dörrar som vanligt.

Vi andra missuppfattar inte dig, det är du själv som inte kan hålla dig till saken. Samma sak i varje tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in