Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Det finns felaktigheter i diarienr vilket gör att aktuellt mål i FUP,en har sammanblandats med ett annat brottsfall, som också gäller våldtäkt.
Citat:
Bifogar slutligen Svea hovrätts dom, av den 6 september 2018, i mål nr B 5915-18, vari
tilltalad frikändes från våldtäkt och vari mycket snarlika omständigheter förelåg jämfört
med detta mål.
Med vänlig hälsning
Advokat Pontus Skogh
Nej, det ska vara med enligt försvaret.
Begäran om komplettering FU inkom 2018-11-20 kl. 18.22
Citat:
Återkommer i ärendet och önskar följande kompletteringar av FU:
1. Daktning och topsning som skedde av MT och som skickades till NFC/RMV. Önskar
ta del av resultatet.
2. Speglingen av MÄ mobil. Utskrift från timeline avseende följande nämnda poster
med vidhängande text + eventuella internetsökningar osv., se bif. excel-fil, bilaga 1.
3. Ljud- och bildupptagning IMG_8598.MOV. Hemställer om att denna skickas till Ibas
för bearbetning för att erhålla bäst ljud och bild. Vad gäller bild så gör MÄ gällande att
hon tar upp mobilen under förloppet och tittar att inspelningen pågår. Vid det tillfället
kan det finnas bildsekvenser som avspeglar sig i spegeln som finns till vänster om
sängen i rummet. Det kan även finnas sekvenser i början och slutet av filmen som kan
ge t.ex. indikation på vad som MÄ går in i och som hörs på inspelningen i början samt
när hon tar upp mobilen för att stänga av inspelningen. Det är även möjligt att det på
filmen kan finnas annat att se eftersom filmen spelar in upp mot taket. Vad gäller
ljudinspelningen är det min bestämda uppfattning att hela inspelningen (av det som går
att höra på filen) talar till min huvudmans fördel, dvs att det inte är fråga om våldtäkt
”Frozen fright” (utifrån delgiven misstanke) samt att det under förloppet föreligger
samtycke från MÄ sida (alternativ misstanke). Enligt uppgift saknar svensk polis
erforderlig utrustning för bästa bearbetning av ljudfiler och att svensk polis brukar
skicka ljud- och bildmaterial till Ibas (Norgekontoret). Jag har varit i kontakt med
Mikael Nylén på Ibas, som kan kontaktas på 070-6409450 alt. 018-603206, och har
informerats.
4. Bifogat översändes vår utskrift av vad vi anser framgår av ljudfilen (från 04:31, vi
hann inte nedteckna vad som sägs innan) från förloppet, bilaga 2. Vi har kört ljudfilen i
Mac-programmet "GarageBand" och kunnat konstatera att ljudkvalitén blivit betydligt
bättre än den bearbetning som polisen gjort, vilket talar för att ljudfilen bör skickas till
Ibas enligt punkten 3 ovan för att bli ännu bättre. Vår bearbetade ljudfil (”GarageBand”)
översändes för er genomgång.
4. Vidare önskas information från Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger,
Facebook och Tinder avseende MÄ konton där och innehållet på kontona från 181001 -
till idag. T.ex. framgår av Bilaga 1; Timeline nr 24998, 181018 kl 04:30 att MÄ
krypterar sin kommunikation på WhatsApp. Varför sker detta?
Det faktum att min klient utsatts/alltjämt utsätts för id-kapning (polisanmälan om detta
har idag skickats till åklagare Daniel Suneson) är en sådan omständighet som innebär att