Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du inser att detta handlar om långt innan perioden beskriven av "hockeyklubban" och dessutom är regional temperatur i Antarktis? Och visst har vi haft varmt, senaste jämförbart varma period var under förra integlacialen, men då var å andra sidan havsnivån sådär sex meter högre...
Förra inerglacialen och nu
Det där med förra inerglacialen har jag funderat över.
Jag har bara sett på den i detalj i Vostok-data, som inte självklart kan översättas till global medeltemperatur.
Jag har medelvärdesbildat över 9 punkter, vilket motsvarar ca 500 år, för att reducera det jag tolkar som "brus" eller ett stokastiskt inslag i data. Det kan vara något annat.
Notera att temperaturen nära polerna och på hög höjd har en tendens att variera mer än på resten av Jorden. Det kan innebära att det som beskrivs här är mer optimistiskt än verkligheten, dvs. att vi har mindre marginal än vad det ser ut som här.
Med 1900-talets medeltemperatur som referens, så är det här ungefär perioden som det då var varmare:
https://imgur.com/qppLSbd
Från data och från grafen ovan kan vi konstatera:
I perioden ungefär från 130699 till 123211 år sedan (ca 7500 år) var det varmare än 1900-talets medeltemperatur.
I grafen kan vi se ungefärliga tidsperioder som det var varmare än 1900-talets medeltemperatur.
Mer än 1°C varmare: 130300 - 126400 år sedan. Ca 3900 år. Så varmt som eller varmare än nu.
Mer än 2°C varmare: 128800 - 126900 år sedan. Ca 1900 år. Vi passerar den gränsen om ca 55 år (*).
Mer än 2,5°C varmare: 128600 - 128200 år sedan. Ca 400 år. Vi passerar den gränsen om ca 80 år (*).
(*) Om CO2-utsläppen fortsätter ungefär som nu.
Om vi riskerar att havsytan stiger med 6 meter, hur lång tid tar det?
Jag tolkar detta sammantaget som om risken är stor att vi håller på att orsaka en höjning av havsnivån med sex meter.
Alla som riskerar att hamna under havsytan kan ju tänkas tycka att detta är alarmistiskt. Hur lång tid tar det?
Slutsats
Vi bör minska CO2-utsläppen. Hur ska det kunna realiseras när en av planetens mäktigaste män tror att uppvärmningen är en kinesisk konspiration?
https://twitter.com/realdonaldtrump/status/265895292191248385?lang=en
–