2018-12-07, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ser att det blev lite rörigt kring en tanke jag hade och samlade ihop inläggen som refererade tillbaka till mitt inlägg här ovan (klistrade in i spoilers så att det blir överskådligt).

Min tanke var bara att 1: de digitala kontakter som LW hade kvällen innan hon dog kan ha varit flera och parallella samt att det därför kan finnas små pusselbitar hos flera som chattade med henne den kvällen om vad som sedan hände. LW skriver själv i sin bio på diverse sociala medier att hon pratar fort och jag tänker att en så snabb och extrovert kvinna säkert kommunicerade rätt mycket inför de händelserika dagar som hon förberedde inför, Norgeresan och sonens födelsedag. Därav så gissar jag att folk med viss info om vilka andra hon kan ha chattat med (gruppchatt bl a?) finns bland både geocachare och familj. Familjen Ws snabbhet att kontakta SD dagen därpå kan häröra här ur. Likaledes SDs, enligt tråduppgift, snabbthet i att sedan direkt kontakta de senaste LW haft kontakt med. Samtliga kanske individuellt eller via gruppchatt/gruppdiskussion via olika kanaler hade kontakt med LW och därmed var medvetna om varandra och sekundära chattar som pågick för LW?

Sedan, min tanke nr 2: Att hur LW försvann från chattrutorna kan säga något om vem GM är eller iaf hur hon hanterade att hen kanske dök upp anmäld eller oanmäld. Men för att öht kunna spekulera i detta måste vi veta hur LW vanligtvis fungerade i en chatt, om hon var typen som var noga med att formellt avsluta samtal eller bara klev in och ur samtal.

Tanke nr 3 (insprängd i de andra): Tidigt i tråden så berättade en person här i tråden om hur hen hade chattat med LW samma kväll som hon dog och vi kom fram i tråden till att han kunde varit en av de sista utom GM som hade kontakt med henne. Han berättade att hon slutade att svara och morgonen därpå så hade hon fortfarande inte sett/läst (?) hans sista meddelande vilket han reflekterade över (varpå jag undrade om detta beteende online var normalt för henne eller ovanligt). Mannen ifråga (jag tror det var en man) hade efteråt djup ånger och skuldkänslor för att han inte hade fått med sig henne till Stockholm dessa dagar ifall hon då hade fått leva vidare istället för att råka ut för GM.

Summering: skulle gissa att polisen sitter på all digital konversation som LW hade via messenger, sms och annat kvällen den 15 maj och att denna både pekar på och avfärdar personer som MGMs samt möjligen kan väcka frågetecken mot polisens misstänkte. Individuella chattar och gruppchattar kan nog tillsammans dels måla upp en bild av LWs sinnesstämning, ev hotbild, andra hon varit i kontakt med, orsaker till att hon skulle behövt gå ut (typ att hon behövt låna något, fixa något inför sonens födelsedag osv) men även möjligen inrymma något om att hon ser något utanför fönstret eller plötsligt får sent besök.

Väldigt intressanta tankar och viktiga pusselbitar för mordet som finns där med all säkerhet.

Förlåt att jag verkar virrig (kanske drar upp saker som är självklart för alla som varit med från start) men jag undrar fortfarande vem den personen är som ville ha med henne till Sthlm?

Jag har försökt att leta i tråden, och det enda jag minns är:

- En screeshot vi fick av en konversation från en chatt vid 22.49

"Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare"

https://www.flashback.org/p64410248#p64410248
Dessvärre har bilddumpen försvunnit, men där minns jag enbart att diskussionen var om helt andra saker som att någon plats var vacker osv.

Hon skriver också:
" Vi skrev ett par konversationer, den sista öppnade jag dagen efter och mitt sista svar tillbaka är därefter oöppnat. Det var inget i hennes meddelanden som kunde tyda på att något tyngde henne. Snarare tvärt om."

https://www.flashback.org/p64409351#p64409351

- Holmes hade frågat om LW ville åka någonstans, men den frågan var på söndagen och han åkte på måndagen redan. Han hade också hemska tankar på att om han hade lyckats övertala henne så hade hon levt.

- EGT har sagt att en chatt från Norgegruppen ska ha varit 23.09 (om jag inte missminner mig) också.
Citera
2018-12-07, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt intressanta tankar och viktiga pusselbitar för mordet som finns där med all säkerhet.

Förlåt att jag verkar virrig (kanske drar upp saker som är självklart för alla som varit med från start) men jag undrar fortfarande vem den personen är som ville ha med henne till Sthlm?

Jag har försökt att leta i tråden, och det enda jag minns är:

- En screeshot vi fick av en konversation från en chatt vid 22.49

"Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare"

https://www.flashback.org/p64410248#p64410248
Dessvärre har bilddumpen försvunnit, men där minns jag enbart att diskussionen var om helt andra saker som att någon plats var vacker osv.

Hon skriver också:
" Vi skrev ett par konversationer, den sista öppnade jag dagen efter och mitt sista svar tillbaka är därefter oöppnat. Det var inget i hennes meddelanden som kunde tyda på att något tyngde henne. Snarare tvärt om."

https://www.flashback.org/p64409351#p64409351

- Holmes hade frågat om LW ville åka någonstans, men den frågan var på söndagen och han åkte på måndagen redan. Han hade också hemska tankar på att om han hade lyckats övertala henne så hade hon levt.

- EGT har sagt att en chatt från Norgegruppen ska ha varit 23.09 (om jag inte missminner mig) också.

Åkte Holmes redan dagen efter d.v.s. på måndagen efter han frågat henne om hon skulle följa med på söndag kväll? Undrar hur han tänkte att hon skulle bestämma sig och ordna allt det praktiska inför en resa på en enda kväll.
Citera
2018-12-07, 11:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte SD skulle göra det mot sin fru och svärföräldrar. Det är en sak att idka samlag med en annan kvinna för att frun inte har sexuell lust på grund av psykisk ohälsa och en helt annan att vara respektlös mot hela sin familj för sin älskarinnas skull.

Jag tror inte LW någonsin var ett hot mot deras äktenskap. Vad det verkar hade SD fått sanktionerat av HD att ha en älskarinna. Det är inget ovanligt arrangemang när en part i äktenskapet är sjuk och inte längre orkar.

Vad som däremot är ovanligt är att män lämnar sina fruar för sina älskarinnor. Den andra kvinnan uppfyller bara ett enda syfte, på sin höjd blir mannen förälskad men han älskar först och främst sin fru.

Betänk att det var HD som ansökte om skilsmässa och inte SD. Han ville med stor sannolikhet, likt många andra män, aldrig lämna sin fru.

Jag tror att det inte är osannolikt att resan var planerad sedan tidigare. Om de själva har beställt resan eller inte har vi väl inte fått klarhet i.

Flixa81 29/5:

"Resan var planerad sedan innan"

https://www.flashback.org/p64187141#p64187141

VTL:

"Enligt synnerligen tillförlitliga uppgifter till VLT tog 44-åringen, direkt efter att han släppts från anhållningen, sin ex-hustru med sig på en sedan tidigare planerad resa till USA. Enligt samma uppgiftslämnare ska de vid ankomsten ha blivit nekade inresa i USA. "

https://www.flashback.org/p66026846#p66026846

Det betyder förstås inte säkert att HD tänkte följa med sedan när väl skilsmässoansökan lämnades in. Det är inget vi känner till. Därefter kan hon ju ha ändrat sig.

Om nu presenten antingen var en gåva eller inte, så är ju steget till att ta med LW ganska stort. Möjligt att det inte gick att avbeställa resan, eller att SD ville åka hur som helst och att åka ensam på en sådan resa kan ju vara ganska trist.

Vi vet inget om LW har blivit tillfrågad om att åka med, men min magkänsla säger nej. Dels känns det som att det är nästan för "fräckt", "oförskämt" att åka på en sådan stor resa med sin älskarinna, om den var avsedd från början att åka med HD. I sådana fall är det en resa som har betydelsen att nu är det LW och jag.

Och det är exakt det jag inte tror är aktuellt alls. Jag tror inte att LW är tillfrågad, för jag tror inte att LW ville ha med SD att göra på det sättet alls.

Att HD har sanktionerat en älskarinna kanske var något som hon sa till någon på jobbet för att hon egentligen tyckte att situationen var jobbig. Vad man innerst inne känner kan vara något helt annat; svek t ex. Kanske sexlivet var dött av att HD kände att hon inte orkade med det när hon inte mådde bra. Men vi vet inget om hur hon egentligen kände sig. För många skulle det kännas hårt att någon väljer att ha sex med någon annan när man är sjuk och kanske behöver mer kärlek och stöd än annars. Jag tror inte på att det är ett vanligt arrangemang som du tror, även om det kanske förekommer.

Så om LW var ett hot eller inte mot SDs och HDs äktenskap kan vi bara spekulera om. Jag tror att eftersom det har i tråden antytts att HD krävt av SD att han skulle sluta att kontakta LW och att HD enligt EGT tappat tilliten till SD, så har det med detta att göra på ett eller annat sätt ändå:

"I mars 2017 tar HD beslut att hon vill gå annan väg utan SD, hon litar inte på honom."

https://www.flashback.org/p66009529#p66009529

Jag tolkar annorlunda än du (på de lilla och osäkra uppgifter vi har), att LW visst var ett hot mot deras äktenskap. Inte för att LW ville något (jag tror inte LW vill ha något av SD mer än att vara grannar, geocachkompisar och inget mer), utan mer indirekt för att SD ville äta av kakan och ha hela kakan kvar.
Citera
2018-12-07, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Åkte Holmes redan dagen efter d.v.s. på måndagen efter han frågat henne om hon skulle följa med på söndag kväll? Undrar hur han tänkte att hon skulle bestämma sig och ordna allt det praktiska inför en resa på en enda kväll.

Ja, det låter som litet kort varsel, men det var så han skrev.
Kan ju vara så att de pratat om det tidigare och detta var ytterligare en konversation om resan. Det behövde inte heller innebära att de skulle åka samtidigt. Hon skulle kunna ansluta senare.
Citera
2018-12-07, 12:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte då!
Det hade varit bättre att skiljas såsom LW gjort för att kunna mumsa på flera kakor samtidigt.

Vi vet egentligen inte varför LW skilde sig. UW kanske inte var lätt att leva med. Hans andra äktenskap kraschade ju också.
Citera
2018-12-07, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vi vet egentligen inte varför LW skilde sig. UW kanske inte var lätt att leva med. Hans andra äktenskap kraschade ju också.

Det behöver ju inte vara "fel" på någon för att man skiljs.
Ibland kanske det helt enkelt är så att man kanske har svårt att orka med varandras olikheter, kärleken avtar eller att man växer ifrån varandra. Ibland kanske man tar "den enkla" vägen ifrån alla problem som det innebär att ha barn och familj, dvs istället för att försöka lösa problemen så flyr man. Inte ovanligt att man sedan påbörjar ett förhållande som liknar det gamla, med samma typ problem enligt forskning.

Att LW skulle ha skiljt sig för att få flera kakor som S-J vill antyda, tror jag inte ett dyft på.
Citera
2018-12-07, 13:52
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ser att det blev lite rörigt kring en tanke jag hade och samlade ihop inläggen som refererade tillbaka till mitt inlägg här ovan (klistrade in i spoilers så att det blir överskådligt).

Min tanke var bara att 1: de digitala kontakter som LW hade kvällen innan hon dog kan ha varit flera och parallella samt att det därför kan finnas små pusselbitar hos flera som chattade med henne den kvällen om vad som sedan hände. LW skriver själv i sin bio på diverse sociala medier att hon pratar fort och jag tänker att en så snabb och extrovert kvinna säkert kommunicerade rätt mycket inför de händelserika dagar som hon förberedde inför, Norgeresan och sonens födelsedag. Därav så gissar jag att folk med viss info om vilka andra hon kan ha chattat med (gruppchatt bl a?) finns bland både geocachare och familj. Familjen Ws snabbhet att kontakta SD dagen därpå kan häröra här ur. Likaledes SDs, enligt tråduppgift, snabbthet i att sedan direkt kontakta de senaste LW haft kontakt med. Samtliga kanske individuellt eller via gruppchatt/gruppdiskussion via olika kanaler hade kontakt med LW och därmed var medvetna om varandra och sekundära chattar som pågick för LW?

Sedan, min tanke nr 2: Att hur LW försvann från chattrutorna kan säga något om vem GM är eller iaf hur hon hanterade att hen kanske dök upp anmäld eller oanmäld. Men för att öht kunna spekulera i detta måste vi veta hur LW vanligtvis fungerade i en chatt, om hon var typen som var noga med att formellt avsluta samtal eller bara klev in och ur samtal.

Tanke nr 3 (insprängd i de andra): Tidigt i tråden så berättade en person här i tråden om hur hen hade chattat med LW samma kväll som hon dog och vi kom fram i tråden till att han kunde varit en av de sista utom GM som hade kontakt med henne. Han berättade att hon slutade att svara och morgonen därpå så hade hon fortfarande inte sett/läst (?) hans sista meddelande vilket han reflekterade över (varpå jag undrade om detta beteende online var normalt för henne eller ovanligt). Mannen ifråga (jag tror det var en man) hade efteråt djup ånger och skuldkänslor för att han inte hade fått med sig henne till Stockholm dessa dagar ifall hon då hade fått leva vidare istället för att råka ut för GM.

Summering: skulle gissa att polisen sitter på all digital konversation som LW hade via messenger, sms och annat kvällen den 15 maj och att denna både pekar på och avfärdar personer som MGMs samt möjligen kan väcka frågetecken mot polisens misstänkte. Individuella chattar och gruppchattar kan nog tillsammans dels måla upp en bild av LWs sinnesstämning, ev hotbild, andra hon varit i kontakt med, orsaker till att hon skulle behövt gå ut (typ att hon behövt låna något, fixa något inför sonens födelsedag osv) men även möjligen inrymma något om att hon ser något utanför fönstret eller plötsligt får sent besök.

Du är klartänkt och tydlig. Bra tänkt!
Citera
2018-12-07, 14:39
Medlem
Vem det än är som mördat LW - har hen nog ingen ånger. Jag har tidigare berättat om 3 personer jag känner och som suttit för mord/dråp. Ingen kan se på deras utsida eller sätt att de är dömda för mord och genomgående för alla tre så ångrar de sig inte. Skillnaden mot denna GM är att de erkände direkt och tog sina straff.
Citera
2018-12-07, 14:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Förutsatt att uppgifterna om att LW var inblandad, med löften om återförening, också i upplösningen i UWs andra äktenskap så har vi 3 st kraschade äktenskap med Lena Wesström som gemensam nämnare.

Uppenbart är att hon inte lyckades prenumerera utan föredrog lösnummer från andra prenumeranter. Varför hon sin tro till trots skilde sig och enl, uppgift gick emellan Mollan och UW och tävlingsinriktat gick emellan SD och HD kan man bara spekulera om men en sak är säker som konkurrerande äktenskaps- krascherska skaffar man sig hämndlystna ovänner.

Eftersom könsdriften under flera år varit starkare än moralen att bryta det sexuella förhållandet med den väns man hon vigt är det väl inte osannolikt den lystna moralen gjorde att den sannare troende UW lämnade henne.

Det är inte svårt se framför sig hur män blev till burkar och UW satt ensam hemma med barnen.

Undertill ett par inlägg som berör vad som kan väckt det våldsamma hat som bringade henne om livet .
-----------
Osamaj|65368607]
Legat runt kanske är att ta i men uppenbart, enligt vittnen i tråden, har hon medvetet gått in i ett par "relationer" med män som hon vet varit "upptagna" .
--------------
NoCashAsh|65367364]
Med tanke på hennes relativt aktiva "prasslande" till höger och vänster, kan den utlösande faktorn varit den att hon blivit gravid med någon av herrarna i hagen som omtalats. Och att en abort ej kommer på fråga med tanke på hennes tro/kyrkliga övertygelser? "
---------------
NoCashAsh inlägg är kortat
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-07 kl. 15:24.
Citera
2018-12-07, 16:54
Medlem
Citat:
Efter vad man har läst i tråden så var nog Lena en libertin med flera män runt omkring sig. Kanske ville inte UW dela henne med andra? Kanske var det en av dom andra som hon mötte bakom planket precis som dom brukade göra för en snabbis?
Citera
2018-12-07, 17:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Efter vad man har läst i tråden så var nog Lena en libertin med flera män runt omkring sig. Kanske ville inte UW dela henne med andra? Kanske var det en av dom andra som hon mötte bakom planket precis som dom brukade göra för en snabbis?

Så går också mina tankar.
Visst är det inte osannolikt att LWs stora umgänge med företrädelsevis män kunnat varit anledning till skilsmässan med UW?

Kan man som troende tillika pastor, under flera år umgås med och se sin vän och nära granne i ögonen och parallellt idka sex med hennes man, som hon själv vigt, så kanske inte steget är långt att hon också bedragit den hon själv var gift med, eller hur?

Ty det kan väl inte varit så att hon under äktenskapet haft kvinnliga vänner som hon sagt upp bekantskapen med vid skilsmässan?

Vidare är det väl inte heller osannolikt det inte setts med blida ögon från församlingen och och att det fått LW att nödgat lämna församlingen ?
Vi får nog vända på också dom obehagliga stenarna för att förstå vad som väckt mördarens att i raseri att ta livet av LW.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-07 kl. 18:28.
Citera
2018-12-07, 18:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen

Attraktiva kvinnor har alltid en hord av män runt sig, det betyder inte per automatik att man uppmärksammar dem tillbaka. Faktiskt så blir man bara mer kräsen och ännu mindre intresserad.

Det kanske var så med Lena också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in