Det hon skulle kunna göra är ju att lämna över till Kalla fall-gruppen. Eller behöver det kanske ha gått längre tid innan man kan göra det?:
Kalla fall-gruppen kliver in när de som ursprungligen utrett mordet känner att man inte kommer längre. Gruppen, som i dag består av fyra poliser, har sedan 2016 utvecklat ett system som innebär att utredningen då måste omfatta vissa delar: det handlar om förhör, tjänsteanteckningar, teknisk bevisning, digitalt material och en redogörelse över eventuella hemliga tvångsmedel.
– Vi går igenom utredningen och ser om det finns någonting som inte är gjort. Vi letar efter fel och brister eller nya ingångar, säger Mats Pettersson och tillägger:
Du får helt enkelt tänka själv utan mig. Nu har jag fått nog.
Du bidrar inte med en enda egen tanke, någonsin. Alla inlägg refereras till andras inlägg eller slutar med ett frågetecken. Mitt tålamod är slut.
Jag tror att det är den sanna verkligheten till alla oändliga förhör som ÅH beskriver, snarare än LWs ev relationsförhållanden, som när sökljuset väl hamnade där utifrån #Honans sammanställning visade sig spricka i ljuset. De flesta hade fått uppgiften från "någon" som sedan bekräftas av "någon" annan och därmed ansågs sann. Flera andra intygade att det fanns flera andra. Jo, jo om det finns en källa som medvetet läcker samma information och har ett mycket stort geocaching-nät, är det sannerligen inte att förundra sig att många hört samma sak. Det är förväntat, men ökar inte sanningshalten.
Alla verkar simma runt i samma lilla ankdamm av fantasifulla pojkfantasier om relationer som just inkluderar LW. Någon gödslar den ankdammen som får viskningsleken att bli självgenererande till oanade höjder.
Sorgligt. Om så vore.
Man tänker, oinsatt, att polisen antagligen följer alla "sanningar" om LW de får via förhör bakåt tills de finner källan. Samtidigt så är ju människor komplexa och det kan nog ta sin tid att vaska fram vad som var LW med alla hennes offentliga, semioffentliga, personliga och privata sidor, i jämförelse med vad som är rykten spridda av GM för att rentvå sig själv eller kasta skugga på någon annan.
Om GM är skicklig på att manipulera så blir det nog extra svårt ifall de som berättar i förhör verkligen tror på vad de säger även om det är lögner de fått sig till livs bara från GM. Rykten som ej är sanna från lojala kompisar som medvetet ljuger för GMs skull borde vara lättare att genomskåda.
Jag gissar att polisen jämte att de inväntar nya svar från forensiska undersökningar försöker lägga det sociala pusslet som LW ingick i och att genombrott kan komma snarare från det sistnämnda i detta läge. Har GM klarat sig hittills så måste tur ihop med någon form av undanstädning gjorts på BP. Annars hade vi haft mer teknisk bevisning. Men har mordet skett under någon/några andras blundande så känns det som att GM inte ska vara för säker på att hen kan hålla sin omgivning i schack för alltid och så länge till. Jag tror inte på slumpen att GM bara umgås med människor samma empatistörningar som hen själv måste ha för att kunna genomföra ett mord på en mamma till tre barn. Förr eller senare är det någon som börjar tvivla på att tigandet verkligen är motiverat.
Angående detta med pojkfantasier-spåren som florerat så har jag funderat på hur man kan tolka polisens uttalanden i media. Min tolkning är att de kvarstår vid att de har rätt MGM och att de inte tror att det är någon annan (dvs teorierna om ML,JH annan person som deras MGM kan ha pekat ut som mer svartsjuk och passionerad kille till LW) men att de samtidigt ännu inte kan gå ut på att de är hundra med att MGM verkligen utfört allt ensam. Alltså går mina tankar fortfarande åt att det finns tecken, eller har tillkommit tecken på att deras MGM fått hjälp och att de nu försöker lägga det sociala pusslet runt SD/LW för att finna vem/vilka som kunnat ha en sits eller motiv att hjälpa någon att mörda LW eller åtminstone hålla tyst om det.
Det hon skulle kunna göra är ju att lämna över till Kalla fall-gruppen. Eller behöver det kanske ha gått längre tid innan man kan göra det?:
Kalla fall-gruppen kliver in när de som ursprungligen utrett mordet känner att man inte kommer längre. Gruppen, som i dag består av fyra poliser, har sedan 2016 utvecklat ett system som innebär att utredningen då måste omfatta vissa delar: det handlar om förhör, tjänsteanteckningar, teknisk bevisning, digitalt material och en redogörelse över eventuella hemliga tvångsmedel.
– Vi går igenom utredningen och ser om det finns någonting som inte är gjort. Vi letar efter fel och brister eller nya ingångar, säger Mats Pettersson och tillägger:
Du får helt enkelt tänka själv utan mig. Nu har jag fått nog.
Du bidrar inte med en enda egen tanke, någonsin. Alla inlägg refereras till andras inlägg eller slutar med ett frågetecken. Mitt tålamod är slut.
Punkt.
Jo, det är ju lätt att bara dra sig tillbaka när man är en anonym användare här på Flashback. Men försök att sätta dig in i åklagarens situation. Hon är ju på något sätt ändå ansvarig, och är den som nu måste försöka få till ett acceptabelt avslut. Det är inte så att man avundas henne.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-07 kl. 00:01.
Att det vore intressant att få insikt i hur LWs digitala kontakter såg ut kvällen för mordet. Givetvis bör det inte komma oss till livs här i tråden pga utredningssekretess men jag tror att det kan vara en nyckel till hur polisen agerar och ser SD som MGM.
Det vore väl inte rimligt att anta att en extrovert person som LW hade flera chatter igång samtidigt. Hon kanske var stressad inför sonens födelsedag och den egna resan och därav inte hade tid att prata i telefon men däremot att delta i en chatt mer sporadiskt?
Någon skrev ju i tråden att han chattat med henne innan också samt ångrade att han inte lyckats övertala henne att åka till Sthlm. Man får anta att denne person inte ingick i någon ev gruppchatt inför Norge-resan.
För mig förefaller det inte osannolikt att LW chattade parallellt med en grupp som skulle diskutera logistik inför Norge, killen i Sthlm, de äldsta barnen och UW inför minimannens födelsedag och SD.
Någon av dessa kanske visste att hon även chattade med några av de andra. T ex så har jag funderat över varför UW och sonen kontaktade just SD direkt dagen därpå och hur SD direkt kunde veta vilka att kontakta som hon pratat med senast (minns jag detta rätt?)?
Det känns som att chattandet kvällen innan mordet innehåller en hel del som ringar in en MGM.
2.
Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?
GM som står utanför och envisas med att prata, börjar bete sig aggressivt och tar hennes telefon och kutar iväg?
GM som står där och lurar henne att ett barn är i fara vid planket?
Eller vad? Vem?
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Philomena
2.
Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?
Jag har inget minne av att LW försvann ur chattar. Hon skrev snabbt och mycket. Sa alltid till när hon behövde sluta och om det hände något runt henne. Ofta hann någon av oss börja nya ämnen samtidigt som den andre skrev svar. Kunde på det viset chatta samtidigt om flera saker i en ”session”. Jag tror, som du, att hon kan ha chattat med flera samtidigt den ödesdigra kvällen. (Sorry att jag inte har citerat som man ska. Jag lyckas inte få kläm på hur man gör.)
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det till Philomena du vände dig, men jag har ett par frågor.
Med det du berättar att LW inte skulle försvinna ur chatten utan att säga något, vad tänker du om det?
Tänker du att det är "någon inifrån huset", någon som överrumplar henne? Någon som redan finns där eller som kommer in? Och att hon därför inte hinner avsluta chatten?
Kan hon ha haft ytterdörren olåst den tiden på kvällen?
Om man chattar med flera kanske man inte hinner avluta alla konversationer med att nu knackar det på dörren. Men kanske till den som man chattar med sist?
Någon hon vet ska komma?
Kan det varit någon som hon lovat låna något, att det skulle gå snabbt, eftersom det var sen kväll och hon visste vad det gällde?
Vet hon vem det är genom deras konversation och ser honom genom förnstret? Vill att han går därifrån, och skyndar sig till dörren för att säga till honom att gå?
Någon som hon inte vet ska komma?
Dörren är olåst och någon kommer in utan att förvarna? Det skulle kunna vara både någon hon känner (hörvittnet) eller någon okänd (då får man inte ihop hörvittnet och hur hon kom ner till planket).
Särskilt om det skulle banka oannonserat så sent, borde man reagera med minst förvåning; vem kan det vara så här sent? Har det hänt något? Då kanske man avvaktar något innan man öppnar, skriver några rader om att någon är på dörren...ska jag öppna? Vad ska jag göra?
Kanske ser hon direkt vem det är och öppnar för att hon inte känner sig rädd?
Ser hon direkt vem det är genom fönstret och vill att han slutar att banka/ropa eller på annat sätt stör, för hon vet vem det är?
Om hon inte vet vem det är, skulle hon verkligen öppna? Hon tittar ut genom fönstret och det står en främling där 23.10? Vad skulle få henne att öppna dörren?
Mannen från Sthlm, var det JH som hon skulle till Norge med? Var det den avbrutna chatten? EGT har sagt att hon chattade med Norgegänget 23.09, enl Etthuspalandet 22.49) Var det den sista hon chattade med?
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nja, jag tänkte nog inget särskilt. Philomena frågade hur LW brukade göra, om hon var en sån som kunde försvinna ur chatten utan förvarning. Jag svarade bara att det var min erfarenhet att hon inte brukade göra det. Men det är klart, OM hon chattade med flera samtidigt och någon av chattsamtalen hade ett lugnare tempo (t ex att man förberedde eller planerade något ihop och var tvungen att kolla upp något innan man chattade vidare) så gick hon väl inte in i varje chatt och direktrefererade att hon behövde öppna dörren eller liknande. Om hon dessutom såg en av sina chatpartners (SD?) i fönstret kanske hon släppte tråden/chatten en stund.
Tyckte att Philomenas (och ditt) resonemang var intressant.
Jag missade dock att citera hela Philomenas inlägg, så det kan kanske se ut som om det var min idé att föreslå skeende och vilka LW chattade med.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu hittade jag det inlägget som jag tolkade som att det fanna en kille i Stockholm som bjöd dit henne men hon tackade nej. Det står under punkt 1 i Philomenas inlägg.
Jag tolkar det som att Norge-gänget var en chattgrupp där JH ingår, och en annan chatt var med stockholmskillen.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar!
Det är svårt att veta vad som hänt, men jag tänker också på hur jag själv gör ibland om någon knackar oanmäld på dörren. Då kanske jag tänker att det är snabbt avklarat och att man kan återgå till chatten strax. Men denna tid på dygnet, då blir det en annan femma.
Jag ser att det blev lite rörigt kring en tanke jag hade och samlade ihop inläggen som refererade tillbaka till mitt inlägg här ovan (klistrade in i spoilers så att det blir överskådligt).
Min tanke var bara att 1: de digitala kontakter som LW hade kvällen innan hon dog kan ha varit flera och parallella samt att det därför kan finnas små pusselbitar hos flera som chattade med henne den kvällen om vad som sedan hände. LW skriver själv i sin bio på diverse sociala medier att hon pratar fort och jag tänker att en så snabb och extrovert kvinna säkert kommunicerade rätt mycket inför de händelserika dagar som hon förberedde inför, Norgeresan och sonens födelsedag. Därav så gissar jag att folk med viss info om vilka andra hon kan ha chattat med (gruppchatt bl a?) finns bland både geocachare och familj. Familjen Ws snabbhet att kontakta SD dagen därpå kan häröra här ur. Likaledes SDs, enligt tråduppgift, snabbthet i att sedan direkt kontakta de senaste LW haft kontakt med. Samtliga kanske individuellt eller via gruppchatt/gruppdiskussion via olika kanaler hade kontakt med LW och därmed var medvetna om varandra och sekundära chattar som pågick för LW?
Sedan, min tanke nr 2: Att hur LW försvann från chattrutorna kan säga något om vem GM är eller iaf hur hon hanterade att hen kanske dök upp anmäld eller oanmäld. Men för att öht kunna spekulera i detta måste vi veta hur LW vanligtvis fungerade i en chatt, om hon var typen som var noga med att formellt avsluta samtal eller bara klev in och ur samtal.
Tanke nr 3 (insprängd i de andra): Tidigt i tråden så berättade en person här i tråden om hur hen hade chattat med LW samma kväll som hon dog och vi kom fram i tråden till att han kunde varit en av de sista utom GM som hade kontakt med henne. Han berättade att hon slutade att svara och morgonen därpå så hade hon fortfarande inte sett/läst (?) hans sista meddelande vilket han reflekterade över (varpå jag undrade om detta beteende online var normalt för henne eller ovanligt). Mannen ifråga (jag tror det var en man) hade efteråt djup ånger och skuldkänslor för att han inte hade fått med sig henne till Stockholm dessa dagar ifall hon då hade fått leva vidare istället för att råka ut för GM.
Summering: skulle gissa att polisen sitter på all digital konversation som LW hade via messenger, sms och annat kvällen den 15 maj och att denna både pekar på och avfärdar personer som MGMs samt möjligen kan väcka frågetecken mot polisens misstänkte. Individuella chattar och gruppchattar kan nog tillsammans dels måla upp en bild av LWs sinnesstämning, ev hotbild, andra hon varit i kontakt med, orsaker till att hon skulle behövt gå ut (typ att hon behövt låna något, fixa något inför sonens födelsedag osv) men även möjligen inrymma något om att hon ser något utanför fönstret eller plötsligt får sent besök.
Senast redigerad av Philomena 2018-12-07 kl. 00:14.
Jag ser att det blev lite rörigt kring en tanke jag hade och samlade ihop inläggen som refererade tillbaka till mitt inlägg här ovan (klistrade in i spoilers så att det blir överskådligt).
Min tanke var bara att 1: de digitala kontakter som LW hade kvällen innan hon dog kan ha varit flera och parallella samt att det därför kan finnas små pusselbitar hos flera som chattade med henne den kvällen om vad som sedan hände. LW skriver själv i sin bio på diverse sociala medier att hon pratar fort och jag tänker att en så snabb och extrovert kvinna säkert kommunicerade rätt mycket inför de händelserika dagar som hon förberedde inför, Norgeresan och sonens födelsedag. Därav så gissar jag att folk med viss info om vilka andra hon kan ha chattat med (gruppchatt bl a?) finns bland både geocachare och familj. Familjen Ws snabbhet att kontakta SD dagen därpå kan häröra här ur. Likaledes SDs, enligt tråduppgift, snabbthet i att sedan direkt kontakta de senaste LW haft kontakt med. Samtliga kanske individuellt eller via gruppchatt/gruppdiskussion via olika kanaler hade kontakt med LW och därmed var medvetna om varandra och sekundära chattar som pågick för LW?
Sedan, min tanke nr 2: Att hur LW försvann från chattrutorna kan säga något om vem GM är eller iaf hur hon hanterade att hen kanske dök upp anmäld eller oanmäld. Men för att öht kunna spekulera i detta måste vi veta hur LW vanligtvis fungerade i en chatt, om hon var typen som var noga med att formellt avsluta samtal eller bara klev in och ur samtal.
Tanke nr 3 (insprängd i de andra): Tidigt i tråden så berättade en person här i tråden om hur hen hade chattat med LW samma kväll som hon dog och vi kom fram i tråden till att han kunde varit en av de sista utom GM som hade kontakt med henne. Han berättade att hon slutade att svara och morgonen därpå så hade hon fortfarande inte sett/läst (?) hans sista meddelande vilket han reflekterade över (varpå jag undrade om detta beteende online var normalt för henne eller ovanligt). Mannen ifråga (jag tror det var en man) hade efteråt djup ånger och skuldkänslor för att han inte hade fått med sig henne till Stockholm dessa dagar ifall hon då hade fått leva vidare istället för att råka ut för GM.
Summering: skulle gissa att polisen sitter på all digital konversation som LW hade via messenger, sms och annat kvällen den 15 maj och att denna både pekar på och avfärdar personer som MGMs samt möjligen kan väcka frågetecken mot polisens misstänkte. Individuella chattar och gruppchattar kan nog tillsammans dels måla upp en bild av LWs sinnesstämning, ev hotbild, andra hon varit i kontakt med, orsaker till att hon skulle behövt gå ut (typ att hon behövt låna något, fixa något inför sonens födelsedag osv) men även möjligen inrymma något om att hon ser något utanför fönstret eller plötsligt får sent besök.
Tack för förtydligandet, nu förstår jag. Kloka tankar från dig, som vanligt.
Tack för förtydligandet, nu förstår jag. Kloka tankar från dig, som vanligt.
Tack!
Edit: Tack Blessedfruit för att du delgett dina erfarenheter av hur LW kunde vara i en chatt. Det hjälper oss att förstå mer. Jag tänker tänker mig vidare att snabbheten från polisen att arbeta utifrån att det rörde sig om ett människorov också kan bero information de fått från folk som chattade med henne just innan hon dog, dvs iaf sent samma kväll. Det behöver inte vara sensationella uppgifter som kunnat få en MGM bunden vid brottet men icke-karakteristiska ageranden från LW i chatten eller att flera reagerat på att hon ena stunden chattar på som vanligt och så bara försvinner mitt upp i ett aktivt samtal. Ej färdginslagna födelsedagspresenter till ett barn framme synliga på ett köksbord (?) och flera ej avslutade samtal från vilka hon försvunnit från skapar ju tillsammans bilden av att något oväntat skett snabbt.
Edit 2: Om SD visste vilka han skulle kontakta som varit i kontakt med henne senast så indikerar det väl på att han deltog i någon gruppchatt möjligen kring geocaching. Alternativt, ifall han är GM, att han hade tillgång till hennes telefon via besök och där såg öppna chattdialoger. - Ifall det senare, det som talar emot att han skulle vara GM här är att det vore korkat att outa en sådan vetskap och börja ringa runt ifall han inte kan skylla på att han liksom andra bara varit en av många i en gruppchatt. Saker som polisen lätt kan fastställa. Men jag kan ha missat något kring det logiska kring detta. Hursom så finner jag chattandet LW hade innan hon dog som intressant.
Senast redigerad av Philomena 2018-12-07 kl. 01:00.
Man tänker, oinsatt, att polisen antagligen följer alla "sanningar" om LW de får via förhör bakåt tills de finner källan. Samtidigt så är ju människor komplexa och det kan nog ta sin tid att vaska fram vad som var LW med alla hennes offentliga, semioffentliga, personliga och privata sidor, i jämförelse med vad som är rykten spridda av GM för att rentvå sig själv eller kasta skugga på någon annan.
Om GM är skicklig på att manipulera så blir det nog extra svårt ifall de som berättar i förhör verkligen tror på vad de säger även om det är lögner de fått sig till livs bara från GM. Rykten som ej är sanna från lojala kompisar som medvetet ljuger för GMs skull borde vara lättare att genomskåda.
Jag gissar att polisen jämte att de inväntar nya svar från forensiska undersökningar försöker lägga det sociala pusslet som LW ingick i och att genombrott kan komma snarare från det sistnämnda i detta läge. Har GM klarat sig hittills så måste tur ihop med någon form av undanstädning gjorts på BP. Annars hade vi haft mer teknisk bevisning. Men har mordet skett under någon/några andras blundande så känns det som att GM inte ska vara för säker på att hen kan hålla sin omgivning i schack för alltid och så länge till. Jag tror inte på slumpen att GM bara umgås med människor samma empatistörningar som hen själv måste ha för att kunna genomföra ett mord på en mamma till tre barn. Förr eller senare är det någon som börjar tvivla på att tigandet verkligen är motiverat.
Angående detta med pojkfantasier-spåren som florerat så har jag funderat på hur man kan tolka polisens uttalanden i media. Min tolkning är att de kvarstår vid att de har rätt MGM och att de inte tror att det är någon annan (dvs teorierna om ML,JH annan person som deras MGM kan ha pekat ut som mer svartsjuk och passionerad kille till LW) men att de samtidigt ännu inte kan gå ut på att de är hundra med att MGM verkligen utfört allt ensam. Alltså går mina tankar fortfarande åt att det finns tecken, eller har tillkommit tecken på att deras MGM fått hjälp och att de nu försöker lägga det sociala pusslet runt SD/LW för att finna vem/vilka som kunnat ha en sits eller motiv att hjälpa någon att mörda LW eller åtminstone hålla tyst om det.
Man kan efter en sådan kontroll och en summering, insett att detta är en helt annan typ av gärningsman, lite utöver de "vanliga". Kallat in experter.
Om det vet vi "de nada" (ingenting) vilket naturligtvis är givet. Det är meningen av undersökningssekretess. Inte vet jag. Det visar sig.
Det ena utesluter väl inte det andra... hur tänker Du här?
Nej inte nödvändigtvis. Jag skulle vilja veta om svärföräldrarna var inblandade. Med tanke på diskussionerna i tråden angående vem SD hade tänkt skulle följ med på resan, HD eller LW.
Nej inte nödvändigtvis. Jag skulle vilja veta om svärföräldrarna var inblandade. Med tanke på diskussionerna i tråden angående vem SD hade tänkt skulle följ med på resan, HD eller LW.
Bra undran...
Kanske det ena inte har med det andra att göra iaf... presentkort från HD:s föräldrar som är i SD:s namn... vem vet...
Om SD fått resan i present av svärföräldrarna så var säkert tanken från dom att HD skulle följa med.
Men skulle inte förvåna mig om SD hade den dåliga smaken och frågat LW efter att han kanske blivit osams med HD och hon sagt att hon inte tänker följa med. Och även LW sa nej tack...
HD ändrade sig och följde med... av någon anledning... fått reda på att hotet mot äktenskapet var borta?
Bra undran...
Kanske det ena inte har med det andra att göra iaf... presentkort från HD:s föräldrar som är i SD:s namn... vem vet...
Om SD fått resan i present av svärföräldrarna så var säkert tanken från dom att HD skulle följa med.
Men skulle inte förvåna mig om SD hade den dåliga smaken och frågat LW efter att han kanske blivit osams med HD och hon sagt att hon inte tänker följa med. Och även LW sa nej tack...
HD ändrade sig och följde med... av någon anledning... fått reda på att hotet mot äktenskapet var borta?
Jag tror inte SD skulle göra det mot sin fru och svärföräldrar. Det är en sak att idka samlag med en annan kvinna för att frun inte har sexuell lust på grund av psykisk ohälsa och en helt annan att vara respektlös mot hela sin familj för sin älskarinnas skull.
Jag tror inte LW någonsin var ett hot mot deras äktenskap. Vad det verkar hade SD fått sanktionerat av HD att ha en älskarinna. Det är inget ovanligt arrangemang när en part i äktenskapet är sjuk och inte längre orkar.
Vad som däremot är ovanligt är att män lämnar sina fruar för sina älskarinnor. Den andra kvinnan uppfyller bara ett enda syfte, på sin höjd blir mannen förälskad men han älskar först och främst sin fru.
Betänk att det var HD som ansökte om skilsmässa och inte SD. Han ville med stor sannolikhet, likt många andra män, aldrig lämna sin fru.