2018-12-06, 20:46
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Hej igen. Får för min fru egentligen inte ägna mig mer åt FB i kväll, men har gått ut på balkongen ett tag. Så här uppfattar jag saken. Lennart Weiss och Rikard Norman känner varandra väl. Det finns ingen sund och rimlig förklaring till att de skall sitta och skriva inlägg till varandra om Özz Nujen. De första tre punkterna som Norman tar upp är ju bara strunt och behöver inte ens besvaras. Det kinkiga ämnet är den bevisade överföringen av 85 408 kronor. Den kan givetvis inte en jurist gå ut på Facebook och säga att den är OK. Men den ger Weiss en möjlighet att bortförklara den och förminska brottet med diverse påhittade påståenden om administrativa lyft etc. Det enda den stora allmänheten känner till det är ju att Nujens är skattesmitare, så det gäller bara att försöka tona ner det hela till en alldaglig händelse som kan drabba vem som helst. Märk väl att juristen tycker att allt hade varit ur världen bara Özz Nujen bara hade sagt att han skulle tala sin svåger tillrätta. Som gammal domare känner jag väl igen när jurister leker brännvinsadvokater. Det är ett mångmiljonprojekt som Nujens har genomfört i Tingstäde och det är en olaglig hotellverksamhet familjen bedriver, min käre Rikard Norman, skulle jag vilja säga. Jag skriver nu egentligen direkt till de två herrarna, och inte i första hand till dig Sven-Gustav, men du kanske förstår hur en gammal man tänker nu. Jämfört med vad som stod på samma sida på Facebook Svenska Dagbladet i måndags, så verkar mycket ha redigerats bort för övrigt. Alltihop är tillrättalagt, tro mig. Nu måste jag gå till sängs, ropar min fru. Godnatt.
Jag förstår att du föreställer dig en krishantering ā la Toblerone (omfattande oegentligheter nedförhandlade till chokladbit). Det är riktigt att Norman inte går utöver det som Weiss talar om, han visar ingen ambition att utvidga problematiken och rulla upp hela härvan. Men är det att begära? Allt Weiss faktiskt säger punkteras i alla fall. Jag är öppen för att det kan vara som du säger - att de definierar den nya spelplanen, inom vilkens gränser det är meningen att vi ska röra oss, med den här Facebook-debatten: "Det är värre än vi trodde men inte farligare än så här, alltså inte så farligt egentligen." Det är möjligt, men jag är inte övertygad. Vi kanske får se.

Jag vinkar hej till Lennart och Rikard.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-12-06 kl. 20:55.
Citera
2018-12-06, 21:13
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Och så här skriver Lars Berge i SvD_artikeln:

"Att det i Sverige vimlar av gästarbetare från andra länder som hyrs in av mindre nogräknade byggfirmor när svenskar renoverar sina villor och sommarhus med hjälp av subventionerade rot-avdrag är inga nyheter. "

Haha. Bra att du fångade just den passusen medianox. Man får ju liksom aldrig rotavdrag om man betalat in till ett företag eller hantverkare som saknar F-skattsedel. Rotavdrag är väldigt nära förknippat med den vita ekonomin. Den som Nujen-Damm tydligen anser sig inte tillhöra. Och därför kör dom helsvart, genom hela byggprocessen.

Jag har kollat i fastighetsregistret: Två av de tre fastigheterna ägs av Özz och Debbie tillsammans som privatpersoner, Gazelligården däremot ägs av Nujen Media AB.

Nytt stycke:

Det gamla projektilmagasinet, Furbjärs 1:26, den som du Özz Nujen, äger tillsammans med din syster Debbie, är beläget på en tomt som omfattar mer än 92.000 m2. Mysigt att bo där. En kåk, och nästan 10 hektar skog runtomkring. Man kan ta med hela gänget. Alla kan bo där, supa och härja. Perfekt för en klassfest. En rejäl sådan. 36 papp per vecka.

Och, Debbie och Özz, UTAN BYGGNADSLOV för verksamheten. Men Özz, jag ska fråga din svåger hur han fick råd med att betala detta svart. Har Uzbekistanmutorna ramlat över din svåger? Det kan väl ändå inte vara möjligt, han är väl bara en småspelare på Telia?

Men att Lars Berge skulle ha noll koll är inget som förvånar mig. Men han tillhör väl den här första extrema dagisgenerationen, dvs. 70-talisterna. Den som skrek mest på dagis trodde han var bäst. Och sorgligt nog följde det med i "vuxen" ålder. Och vidarebefordrades.

Tar upp Sven-Gustafs lilla gest och vinkar till Özz, Debbie, Rickard, Lennart och den andre som jag redan glömt namnet på.

Sov så gott!
Senast redigerad av zurfarn 2018-12-06 kl. 22:12.
Citera
2018-12-06, 21:38
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Hej igen. Får för min fru egentligen inte ägna mig mer åt FB i kväll, men har gått ut på balkongen ett tag. Så här uppfattar jag saken. Lennart Weiss och Rikard Norman känner varandra väl. Det finns ingen sund och rimlig förklaring till att de skall sitta och skriva inlägg till varandra om Özz Nujen. De första tre punkterna som Norman tar upp är ju bara strunt och behöver inte ens besvaras. Det kinkiga ämnet är den bevisade överföringen av 85 408 kronor. Den kan givetvis inte en jurist gå ut på Facebook och säga att den är OK. Men den ger Weiss en möjlighet att bortförklara den och förminska brottet med diverse påhittade påståenden om administrativa lyft etc. Det enda den stora allmänheten känner till det är ju att Nujens är skattesmitare, så det gäller bara att försöka tona ner det hela till en alldaglig händelse som kan drabba vem som helst. Märk väl att juristen tycker att allt hade varit ur världen bara Özz Nujen bara hade sagt att han skulle tala sin svåger tillrätta. Som gammal domare känner jag väl igen när jurister leker brännvinsadvokater. Det är ett mångmiljonprojekt som Nujens har genomfört i Tingstäde och det är en olaglig hotellverksamhet familjen bedriver, min käre Rikard Norman, skulle jag vilja säga. Jag skriver nu egentligen direkt till de två herrarna, och inte i första hand till dig Sven-Gustav, men du kanske förstår hur en gammal man tänker nu. Jämfört med vad som stod på samma sida på Facebook Svenska Dagbladet i måndags, så verkar mycket ha redigerats bort för övrigt. Alltihop är tillrättalagt, tro mig. Nu måste jag gå till sängs, ropar min fru. Godnatt.

Om någon från SKV följer tråden kan man intressera sig för att Tingstäde inte är en bostad för varken Damm, Özz eller Debbie. Lokalerna är därutöver inte ämnade för bostadsändamål så det finns heller ingen risk att de i framtiden skall kunna nyttja detta som en bostad. Detta gör att uthyrningen skulle betecknas som en passiv näringsverksamhet och ej privat uthyrning. Intäkterna från verksamheten skall vid passiv näringsverksamhet då först betalas med en fiktiv arbetsgivaravgift (ca 25%) samt att man därefter skall belasta hyran de erhållit intäkten med vanlig inkomstskatt. Detta ger en skatt på ca 70-75%, kontra hälften vid privat uthyrning.

För den som orkar tipsa SKV finns alltid möjligheten att de tittar närmare på just detta.
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
Senast redigerad av CapsLock99 2018-12-06 kl. 22:23.
Citera
2018-12-06, 21:42
Medlem
Weiss ville inte informera vilka på Veidekke som varit inblandade i "granskningen" av Nujen.

Tippar att analytikern Linda Jonson på Veidekke varit involverad. Hon finns omnämnd här, där hon jämför kritiken mot Özz Nujen med "ett angrepp som liknar det Jimmy Durmaz utsattes för efter Sveriges förlust mot Tyskland i fotbolls-VM".
http://katerinamagasin.se/veidekke-svarar-om-ozz-nujen-ar-en-av-de-aktorer-som-hardast-motverkar-fusk-och-svarta-loner-i-byggb ranschen/

Linda Jonsson var ordförande för Moderata studenter vid Lunds Universitet 2016-2017:
https://se.linkedin.com/in/linda-jonsson-3b752395

Om det nu har någon betydelse.
Senast redigerad av Batuta 2018-12-06 kl. 21:44.
Citera
2018-12-06, 21:50
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Weiss ville inte informera vilka på Veidekke som varit inblandade i "granskningen" av Nujen.

Tippar att analytikern Linda Jonson på Veidekke varit involverad. Hon finns omnämnd här, där hon jämför kritiken mot Özz Nujen med "ett angrepp som liknar det Jimmy Durmaz utsattes för efter Sveriges förlust mot Tyskland i fotbolls-VM".
http://katerinamagasin.se/veidekke-svarar-om-ozz-nujen-ar-en-av-de-aktorer-som-hardast-motverkar-fusk-och-svarta-loner-i-byggb ranschen/

Linda Jonsson var ordförande för Lunds Moderata studenter 2016-2017:

Egentligen har det väl ingen betydelse, men det är en utsökt spaning, Batuta.

Man kan tydligen ändra sig hur som helst, beroende vem som betalar. Och dagtinga med sitt s.k. "samvete".
Citera
2018-12-07, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Om någon från SKV följer tråden kan man intressera sig för att Tingstäde inte är en bostad för varken Damm, Özz eller Debbie. Lokalerna är därutöver inte ämnade för bostadsändamål så det finns heller ingen risk att de i framtiden skall kunna nyttja detta som en bostad. Detta gör att uthyrningen skulle betecknas som en passiv näringsverksamhet och ej privat uthyrning. Intäkterna från verksamheten skall vid passiv näringsverksamhet då först betalas med en fiktiv arbetsgivaravgift (ca 25%) samt att man därefter skall belasta hyran de erhållit intäkten med vanlig inkomstskatt. Detta ger en skatt på ca 70-75%, kontra hälften vid privat uthyrning.

För den som orkar tipsa SKV finns alltid möjligheten att de tittar närmare på just detta.
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Det är just den olagliga hotellverksamheten som kommer att bli Nujens fall. Att Gotlands kommun gått med på att bevilja bygglov för en "bostad" med tio separata hygienutrymmen och åtta låsbara sovrum (med separata lås och nycklar) kommer givetvis att bli en mycket svår nöt att knäcka för den nya kommunledningen. Men korruptionen frodas som bekant på ön och vi är snart, för att anknyta till zurfarn, ikapp Uzbekistan. Hursomhelst behövs nog ingen mer anmälan till Skatteverket. Kommunen måste nu själv ta kontakt med SKV och utreda saken. Min son kommer om inte annat att se till att det hela sköts korrekt.

Givetvis är det för familjen Nujen ekonomiskt mycket mer fördelaktigt att driva hotellverksamheten i Tingstäde som en "låtsad" privat uthyrning av familjemedlemmarnas "bostäder". Jag har kallat Debbie Nujen för familjens consigliere men hon har nog med "Villa Zetterling" satt familjemedlemmarna riktigt i klistret.

Lennart Weiss känner givetvis till allt detta men låtsas ovetande. De alltför kritiska inläggen och frågorna i anslutning till SvD-artikeln efter publiceringen har tagits bort, liksom Lennart Weiss egen utläggning som svar på Rikard Normans syn på det moraliskt mindre allvarliga brottet att betala hantverkare svart. Det fanns inlägg både om projektilmagasinets tio badrum och om att det anlitade byggföretaget saknade F-skattsedel. Jag vet inte riktigt hur Facebook fungerar, men det kanske bara är att redigera om och ta bort inlägg som inte passar. Jag har även för mig att det fanns ett inlägg som handlade om Rickard Damm, men som nu inte heller finns kvar.
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 06:58.
Citera
2018-12-07, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Jag har bara sett uppgift att en inkommen anmälan har registrerats i det publika diariet som är tillgängligt via webb. Det är väldigt kortfattad information, går inte att se detaljer:

Det är så mycket som är motstridigt i vad som skrivits här men jag skall som sagt kolla nästa vecka om det inkommit någon anmälan till byggnadsnämnden. Däremot tror jag inte brev till olika politiker registreras som ju huvudsakligen var de man hade på "sändlistan". Du får ju gärna tipsa mig (förslagsvis meddelande) om du ser något.

Är jag "i form" tänker jag även ringa upp en av adressaterna på "sändlistan" och höra om den observerat ett brev den fått och förklara varför jag frågar. (Vill absolut inte framställa det som att jag är bror och du med politiker på ön efter min sejour som fullmäktige - snarare föraktad och inkompetent med ett litet uns av fruktad som en obetydlig ingrediens.)
Citera
2018-12-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Linda Jonsson var ordförande för Moderata studenter vid Lunds Universitet 2016-2017:

Jag tror att det är så här enkelt: Lennart Weiss har gravt underskattat folks reaktioner på familjen Nujens moraliskt mindre allvarliga "lilla skattebrott": 85 408 kr i svart betalning till Akilov. Han har för övrigt en juridiskt sett intressant utläggning om skillnaden mellan att ge pengarna direkt i handen på Akilov och att sätta in dem på hans personkonto så att han sedan kan få pengarna direkt i handen från en bankomat. Lennart Weiss har också gravt underskattat folks reaktioner på Özz Nujens säregna beteende i Uppdrag granskning. På ett utmanande sätt framhärdade han i somras att ha kvar Özz Nujen som debattledare i Almedalen - fastän Veidekke i Sverige med energi försökte profilera sig som ett socialt ansvarsfullt bolag, som särskilt skarpt ville ta avstånd från just anlitandet av svart arbetskraft i byggprocessen. Den ekvationen gick givetvis inte alls ihop. Reaktionen blev våldsam och Lennart Weiss försöker nu snart ett halvår efteråt reparera den skada han själv åsamkat Veidekkes varumärke i Sverige. Tyvärr för bolaget blir det nog lika illa den här gången, genom att han satsat allt på att det skall gå att rentvå Özz Nujen och hans familj från alla anklagelser om skattebrott, olovligt byggande, olovlig hotellverksamhet etc. Det är inte litet naivt. Men många socialdemokrater i 60-årsålder är just naiva och tror att de alltid skall klara sig från fusket - se bara på partiledarna Mona Sahlin och Håkan Juholt. Det spelar ingen roll om Veidekke har fått betala en miljon för SvD-artikeln eller ej. Lennart Weiss kommer ändå inte att lyckas att rentvå vare sig Özz Nujen eller sig själv. Kanske han till våren i stället för bostadsminister av regeringen blir utnämnd till ny konsul på Färöarna?
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 07:55.
Citera
2018-12-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det är så mycket som är motstridigt i vad som skrivits här men jag skall som sagt kolla nästa vecka om det inkommit någon anmälan till byggnadsnämnden. Däremot tror jag inte brev till olika politiker registreras som ju huvudsakligen var de man hade på "sändlistan". Du får ju gärna tipsa mig (förslagsvis meddelande) om du ser något.

Är jag "i form" tänker jag även ringa upp en av adressaterna på "sändlistan" och höra om den observerat ett brev den fått och förklara varför jag frågar. (Vill absolut inte framställa det som att jag är bror och du med politiker på ön efter min sejour som fullmäktige - snarare föraktad och inkompetent med ett litet uns av fruktad som en obetydlig ingrediens.)

Jag vet inte vad du anser är "motstridigt" i sammanhanget. Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på alla tre fastigheterna har ju varit publicerad här i tråden. Förutom till de förtroendemän som var upptagna på den sändlistan, skickades anmälan också till de två föreslagna nya nämndordförandena som enne bidrog med. För övrigt fick samhällsbyggnadsförvaltningens chef ett exemplar, liksom Tillsynsgruppen respektive Företagsgruppen ett vardera. Kopia av anmälan skickades för kännedom till Advokatsamfundet, Polismyndigheten och Skatteverket. Att så många fick anmälan gör att sannolikheten för att den skall tas emot med en gäspning och arkiveras i en byrålåda minskar väsentligt. Det är viktigt att lämna förtroende- och tjänstemännen i fred med detta ärende, så att anmälan inte kan uppfattas som något annat än vad den är: en formell uppmaning till kommunen att i enlighet med bestämmelserna i gällande lagstiftning på området utan onödig tidsutdräkt vidta lämpliga åtgärder.
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 09:27.
Citera
2018-12-07, 09:38
Medlem
Citat:
.... Tyvärr för bolaget blir det nog lika illa den här gången, genom att han satsat allt på att det skall gå att rentvå Özz Nujen och hans familj från alla anklagelser om skattebrott, olovligt byggande, olovlig hotellverksamhet etc. Det är inte litet naivt. Men många socialdemokrater i 60-årsålder är just naiva och tror att de alltid skall klara sig från fusket - se bara på partiledarna Mona Sahlin och Håkan Juholt. Det spelar ingen roll om Veidekke har fått betala en miljon för SvD-artikeln eller ej. Lennart Weiss kommer ändå inte att lyckas att rentvå vare sig Özz Nujen eller sig själv. Kanske han till våren i stället för bostadsminister av regeringen blir utnämnd till ny konsul på Färöarna?

Det är märkligt att media rapporterar så lite om denna "Nüjen"-ekonomi. Vad gör Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket? Anklagelserna om svartjobb och mygel och korruption är så uppenbara att ingen som driver minsta lilla sybehörsbutik och redovisar och deklarerar det som enskild firma kan tänka något annat än att konstatera att det finns fullt fog för en betydligt snabbare rättslig process. Varenda pensionär som utnyttjar RUT-tjänster får varje månad rapport från Skatteverket om hur den anlitade firman fått arbetarutgifterna subventionerade. Varenda människa som anlitar hantverkare för ROT-tjänster likaså. Det brukar inte ta månader att utreda så uppenbara felaktigheter!

Hur kan byggnadsnämnden i Visby kunnat godkänna en byggherre för så omfattande renoveringar i Nüjens fastigheter? Redan där måste ju ansvarig byggherre visa upp sin F-skattesedel och redogöra för byggplanerna i detalj.

Anklagelserna rör sig inte om misstänkta skattebrott och korruption utan är bortom varje rimligt tvivel och borde självklart hanterats skyndsamt av Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten. Hur f-n, rent ut sagt, kan en svensk advokat sitta inför Advokatsamfundets disciplinnämnd och fabulera om familjens "fritidsbostad" när nätet är fyllt med familjens affärsverksamhet, som de inte anmält enligt gällande regelverk eller fått inspekterat som varenda bygge inspekteras och anmäls till Byggnadsnämnden. Företagare får inte ens sätta upp en skylt utan att Trafikverket eller Miljönämnderna godkänt skyltens utseende, färg och form. Här har inte ett enda krav uppfyllts!!
Citera
2018-12-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
...Däremot tror jag inte brev till olika politiker registreras som ju huvudsakligen var de man hade på "sändlistan". Du får ju gärna tipsa mig (förslagsvis meddelande) om du ser något.
Det är väl politikernas ansvar att se till att handlingar som inkommer i deras e-post blir registrerade. Tror det finns ett "samlingsärende" där epost registreras om det inte skapas nytt ärende. (Det är väl egentligen de profesionella journalisternas sak att uppmärksamma detta men de verkar inte vilja ta i det...?)

Citat:
Ärendenummer MHN 2018/7
Ärendemening Samlingsärende 2018 Diarieförd e-post inkomna till/via förtroendevalda
Förvaringsplats Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Ärendestatus Registrerat
Avdelning Ledning
Ärendetyp Synpunkt
---
Åtgärd/Handling MHN 2018/7:22 Anmälan olovlig verksamhet
Riktning In
Registreringsdatum 2018-12-03
Handlingstyp Anmälan
Senast redigerad av Enne 2018-12-07 kl. 10:05.
Citera
2018-12-07, 12:17
Medlem
För dem som intresserar sig för fakta kan följande uppgifter från Lantmäteriet sammanställas om Nujens tre Tingstäde-fastigheter:

Furbjärs 1:26 (Projektilmagasinet eller "Villa Zetterling" med 8 separata badrum och 2 WC, ägs privat av Özz och Debbie Nujen (1/2 andel var))
Taxeringsenhet: Lantbruksenhet, bebyggd enbart med ekonomibyggnad
Taxeringsvärde: 311 000 kr
Under byggnad: Nej

Nystugu 1:142 (Gazeliigården, ägs av Nujen Media AB)
Taxeringsenhet: Specialenhet, kulturbyggnad
Taxeringsvärde: 0 kr

Nystugu 1:125 (Skolan och sockenmagasinet, ägs privat av Özz Nujen och Debbie Nujen (1/2 andel var)
Taxeringsenhet: Småhusenhet, bebyggd
Taxeringsvärde:2 822 000 kr
Under byggnad: Nej
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in