2018-11-26, 12:00
Medlem
Argument för att lämna EU.

Tjena!
Kan börja med att säga att jag inte är så värst påläst i vad EU egentligen innebär.
Vi har ett projekt i skolan där vi ska hålla i en debatt, jag har fått rollen att jag är för att lämna EU och ska med en kompis debattera emot några som är för EU.
All hjälp uppskattas, tack på förhand.

-Felix
Citera
2018-11-26, 12:10
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Man får välja själv om man vill ta emot flyktingar är väl det som de flesta tar upp. En del gillar inte valprocessen för att de anser den vara odemokratisk.Vi i Sverige kan inte påverka vilka EU-ledamöter som röstas in av andra länder. Så i teorin skulle alla andra medlemsländer kunna rösta in nazister och även om vi i Sverige bara röstat på snälla och välmenande politiker så skulle EU kunna tvinga oss att starta koncentrationsläger i Sverige för att ta ett hyperboliskt exempel.
Citera
2018-11-26, 12:25
Medlem
I Sverige ska enbart svenskar bestämma, inte en global regering. Är vansinne att en global regering ska lagstifta över flera länder utan hänsyn till dess unika kulturer.

Ser mest bara positiva saker med handeln, resandet och invandringen(EU-land till EU-land) dock.
Citera
2018-12-07, 01:50
Medlem
Jag är själv inte häller så pass påläst om just EU. Men om jag observerar vad jag hört och sätt skulle jag vid första anblick utifrån mina egna åsikter säga att det luktar surt om EU och att det är en riktigt skitunion som vi borde lämna fortare än vad jag äter upp en potatis. Men vad vet jag. Det kanske är fel
Citera
2024-03-17, 19:37
Medlem
Run3s avatar
Sverige bör mycket riktigt lämna EU. Vi får inget gott från EU som vi inte kan göra på egen hand. Det enda vi gör genom EU är att lämna ifrån oss makt till andra länder att styra över oss. Om vi i Sverige t.ex. skulle tycka att det är sunt att förbjuda försäljningen av bensinbilar, så kan vi införa den lagen utan inflytande från EU. Vi behöver inte EU för att stifta lagar i vårt land.

Genom att lämna EU, så får vi mer frihet och självbestämmande. Vi kan ha samarbete med vilka länder vi vill. Vi kan stifta lagar som passar svenskarna och Sverige. Vi behöver inte bli tvingade till att lagstifta om dumheter som EU kommer på.

Men jag tror att Sverige kommer bli det sista landet till att lämna EU. Det finns ingen opinion för en Swexit. De flesta svenskarna har köpt propagandan och tror på lögnerna som politikerna har berättat om EU. Skolan har gjort ett bra jobb med att indoktrinera svenskarna till att vara trogna EU-stödjare.

Det enda motståndet mot EU som jag känner till är http://lämna.eu/, med en Sverigevän som ställer upp i EU-valet med målet om att väcka opinion i Sverige för en Swexit. Men jag hade gärna sett något större motstånd, typ ett etablerat riksdagsparti. Men inte ens SD eller V vill längre gå ur EU, antagligen för att de flesta väljarna som sagt har köpt lögnerna om EU och fortsatt vill vara EU:s bitch.
Citera
2024-03-17, 19:45
Medlem
Run3s avatar
Det finns flera skäl till varför Sverige bör lämna EU. Först och främst handlar det om suveränitet. Frågan vi som svenskar måste ställa oss är om vi vill ha full kontroll över våra egna lagar, regler och framtid. Den ständiga strömmen av direktiv och lagar från EU innebär i praktiken att beslut som påverkar vår vardag i allt större utsträckning fattas av en politisk och byråkratisk elit baserad i Bryssel, ofta utan verklig förankring i medlemsländernas lokala och nationella realiteter. Denna distansering gör det svårt för medborgarna att hålla dessa beslutsfattare ansvariga.
Citera
2024-03-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaTillFrukost
Jag har en fråga till er på Flashback. Bör Sverige lämna EU? Eller ska vi stanna? Och varför? Skulle uppskatta om ni ville dela med er av era åsikter
Vi skall absolut inte lämna EU, det vore ekonomiskt rena katastrofen. Däremot bör vi stå upp mer för subsidiaritetsprincipen.
Citera
2024-03-17, 20:51
Medlem
EU i dess nuvarande kvasifederala form, en övernationell wannabe superstat som sätter sig på medlemssstaterna, ändrar sina egna regler för att få sin vilja fram , bakbinder politisk debatt. lagstiftning och rättsordning på medlemsstaternas egen nivå via diverse EU-rättsliga utslag, konventioner och direktiv framtagna inom euro-klubben, har ingen verklig demokratisk legitimitet alls. Den eroderar demokrati och politiskt ansvar i medlemsstaterna och förflyttar mer och mer makt upp till VIP-nivån i Bryssel och på diverse tppmöten bakom stängda dörrar; den bygger på en mängd påstådda/implicita förutsättningar som inte finns (nej, Europa är inte som USA och skillnaderna mellan Polen, Italien, Sverige, Tyskland och Irland är mycket större och mer djupgående än mellan Ohio, Georgia, Kansas och New York).

EU har blivit ett stort självgående lokomotiv som strävar efter att plöja upp nya banor och detta har ingen legitimitet. Den enda typ av EU-block som skulle ha verkligt stöd från Europas folk, och även i Sverige, vore någon sorts Super-EFTA, alltså primärt ett frihandelsblock med visst ansvar för att operativt hantera en del gemensamma frågot men utan en massa övergripande beslutsansvar nerplöjti själva organisationen, och utan massvis med krav på gemensam lagstiftning. När t ex Carl Bildt står och säger att en gemensam marknad kräver att alla länder måste ha samma lagar på en mängd områden, även långt utanför just handels- och finansfrågot, så bluffar ham, det är ett bondfångartrick som han plockat upp från diverse tankesmedjor.

Det mesta som EU haft för sig de senaste 20-25 åren har gått åt fel håll och har inte alls gagnat de deltagande länderna, men man rusar hela tiden vidare mot nya dyra och dåliga stasningar, svindyra "framtidsprojekt" osv, utan att vilja ta något ansvar för det som redan gått åt skogen, Det är ett slags jättelikt pyramidspel och i likhet med andra sådana kan det inte bringas till något ordnat och lönsamt bokslut, utan man måste helt enkelt avbryta rulljangsen.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-03-17 kl. 21:05.
Citera
2024-03-18, 08:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-03-18, 14:51
Medlem
Ja. På vilket sätt gynnar eu oss egentligen?
Citera
2024-03-27, 01:18
Medlem
Generalanderssons avatar
Ja!
Citera
2024-04-04, 10:27
Medlem
Bojkotta EU-Parlamentsvalet.

SR kör en kampanj med obehagliga människor, att det är det bästa för Sverige.
Antar moderat-journalister på DN och Svd.

EU är det sämsta för Sverige oavsett politisk åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in